/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dæktryk på off-roader ?
Fra : dots


Dato : 02-02-03 16:24

Hejsa

Så var Honda flad på forbenet igen :-/
På tanken og hælde luft i, men hvor meget skal der egentlig være ?

Jeg har lige rendt gamle tråde igennem, for at finde ud af det . Men det
står stadig ikke klart. Jeg kører på meget blandet underlag og asfalt, med
"grove" dæk, og ikke specielt hurtigt.
Jeg har prøvet at kigge efter en ledetråd på dækkene, men der står bare
motocross og alt muligt andet ... Jeg har desværre ikke instruktionsbogen på
dyret, så der er heller ingen hjælp at hente.
Gode råd modtages med glæde

--
- dots-
Honda CRM125R



 
 
Armand (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-02-03 08:12


dots <dots@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3e3d4f4f$0$177$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> På tanken og hælde luft i, men hvor meget skal der egentlig være ?
> Jeg har prøvet at kigge efter en ledetråd på dækkene, men der står
bare
> motocross og alt muligt andet ... Jeg har desværre ikke
instruktionsbogen

Dækstørrelse, please!

--
Armand.



dots (02-02-2003)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 02-02-03 20:35


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b1jpuo$r5v$2@news.cybercity.dk...

> Dækstørrelse, please!
>
Jeps, kommer her :

Bag : 18-4,00/4,25
For : 21-80/100

dots



Armand (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-02-03 22:06


dots <dots@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3e3d77e2$0$175$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b1jpuo$r5v$2@news.cybercity.dk...
>
> > Dækstørrelse, please!
> >
> Jeps, kommer her :
> For : 21-80/100
> Bag : 18-4,00/4,25

Lidt skæve (à:forbyttede tal) mål, ikke?

Rittig kommer med helt andre fornuftige "dynamiske" værdier, end min
tabel viser, så jeg lader hans ord stå uantastet!!

--
Armand.





dots (03-02-2003)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 03-02-03 11:41


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b1k184$16ap$2@news.cybercity.dk...
> > For : 21-80/100
> > Bag : 18-4,00/4,25
>
> Lidt skæve (à:forbyttede tal) mål, ikke?

Sådan her ?
For. 80/100-21
Bag: 4,00/4,25-18
Målene er go'e nok - har lige været ude og tjekke

dots



Claus Rittig (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 02-02-03 21:46

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b1jpuo$r5v$2@news.cybercity.dk...

> Dækstørrelse, please!

Alle off-roadere har samme dækstørrelse for: 21" 3,25 bred.
(Eneste undtagelse er nogle fortidshondaer som havde 23" forhjul, men den
fadæse har de fleste glemt nu)

Rittig



Claus Rittig (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 02-02-03 20:56

"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e3d4f4f$0$177$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg har lige rendt gamle tråde igennem, for at finde ud af det . Men det
> står stadig ikke klart. Jeg kører på meget blandet underlag og asfalt, med
> "grove" dæk, og ikke specielt hurtigt.
> Jeg har prøvet at kigge efter en ledetråd på dækkene, men der står bare
> motocross og alt muligt andet ... Jeg har desværre ikke instruktionsbogen

> dyret, så der er heller ingen hjælp at hente.

Når man som du kører med motocross dæk og bruger cyklen til blandet kørsel,
så skal der omkring 18psi i fordækket - måske helt op til 20psi hvis du ikke
skal køre terræn.
Bagpå skal der være ca. 12 - 16psi (lavt tryk for mere bid, højere for
mindre), og op til omkring 18psi hvis du kun skal køre asfalt.
Prøv dig frem! Smag og behag er forskellig.
Vær opmærksom på: På meget stenede spor skal du ikke gå under 12psi bagpå,
for sten kan slå igennem til fælgen og punktere slangen. Du skal også passe
på trykket hvis du ikke kører med dækstrammer. Lavt tryk giver hulens godt
bid, nogle gange så godt at fælgen roterer inde i dækket, og river ventilen
af slangen.

Rittig



dots (03-02-2003)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 03-02-03 11:49


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3e3d76c6$0$13484$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Når man som du kører med motocross dæk og bruger cyklen til blandet
kørsel,
> så skal der omkring 18psi i fordækket - måske helt op til 20psi hvis du
ikke
> skal køre terræn.
> Bagpå skal der være ca. 12 - 16psi (lavt tryk for mere bid, højere for
> mindre), og op til omkring 18psi hvis du kun skal køre asfalt.

Ooups ! Det var vist godt at jeg fik spurgt ! Jeg har kørt med ca. 20psi for
og ca. 25psi bag .... Både i blød skovbund, mudder, sne og på asfalt ...
hmm, hmm.

>.... Du skal også passe
> på trykket hvis du ikke kører med dækstrammer. Lavt tryk giver hulens godt
> bid, nogle gange så godt at fælgen roterer inde i dækket, og river
ventilen
> af slangen.

Dækstrammer ? Sådan én har jeg ikke hørt om før ??

dots



Mads Lund (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 03-02-03 13:06

> Dækstrammer ? Sådan én har jeg ikke hørt om før ??

Det er en kileformet dims, som sidder inde i dækket, og spændes fast med en
bolt gennem fælgen (jeg tror der sidder en på Honda'ens baghjul, kig efter
en stump gevind det stikker ud mellem egerne et sted)
Fidusen er at når man har sat dækket på, spændes dækstrammeren, hvorved
dækket bliver kilet fast mellem denne strammer og fælgen. Herved kan dækket
ikke rotere selv med meget lav dæktryk.

Og man skal huske at løsne den når dækket skal af, ellers kan det tage meget
lang tid at få dækket af

Mads Lund
Motortosser er bare almindelige mennesker der aldrig keder sig.



dots (03-02-2003)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 03-02-03 13:56


"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
news:QWs%9.43$KM3.31@news.get2net.dk...
> Det er en kileformet dims, som sidder inde i dækket, og spændes fast med
en
> bolt gennem fælgen (jeg tror der sidder en på Honda'ens baghjul, kig efter
> en stump gevind det stikker ud mellem egerne et sted)

Jeg måtte lige ud og kigge, der er en lille sort plastikdims omtrent overfor
ventilen, der er så dér dækstrammeren skal sidde. Der er ikke nogen, men jeg
har da undret mig over hvorfor der skulle sidde en lille "prop" dér.

> Og man skal huske at løsne den når dækket skal af, ellers kan det tage
meget
> lang tid at få dækket af

Hehe Rart at vide .. !

dots



Claus Rittig (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 03-02-03 17:08

"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e3e66d8$0$192$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg måtte lige ud og kigge, der er en lille sort plastikdims omtrent
overfor
> ventilen, der er så dér dækstrammeren skal sidde. Der er ikke nogen, men
jeg
> har da undret mig over hvorfor der skulle sidde en lille "prop" dér.

Ja, det er ofte løsningen, hvis hullet er lavet i fælgen, men modellen
alligevel ikke skal sælges med dækstrammer - ses på mange off-roadere.
Et godt råd: Køb en dækstrammer og monter den. Den koster omkring en 50'er,
og den giver dig mulighed for at gå langt (nok) ned i dæktryk. I koldt vejr
kan du risikere afrykkede ventiler ved 14-15 psi i bagdækket.
Monter også en foran, for en sikkerheds skyld. I efteråret blev Martin
Sørensen og Jacob et-eller-andet herinde fra berøvet den sidste tur på min
DT fordi min nymonterede skivebremse på forhjulet (DT125R forgaffel)
åbenbart kan bremse så hårdt at ca. 18 psi ikke var nok til at hindre en
ventilafrivning. (Måske kombineret med et ualmindelig ringe dæk og en meget
slidt fælg).

Rittig



Pein (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 03-02-03 17:47

"dots" skrev ...
>
> Dækstrammer ? Sådan én har jeg ikke hørt om før ??
>
Sørg for at få fat i nogle der passer helt rigtigt til bredden på
fælgene. Og gå ikke under 18-20 psi før de er monteret.

Mvh. Niels



dots (03-02-2003)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 03-02-03 18:41


"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:3e3e9d20$0$225$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Sørg for at få fat i nogle der passer helt rigtigt til bredden på
> fælgene. Og gå ikke under 18-20 psi før de er monteret.

Nu begynder jeg at få en følelse af at dækstrammere er en alvorlig sag, og
det er noget jeg burde have :-/
Men så er det da alli'vel heldigt, at jeg har hældt godt med luft i de dæk,
i mangel på dækstrammer... ;-D

Hvor finder jeg sådan nogle ? Hos J.Ø. ?

dots



Pein (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 03-02-03 19:27

"dots" skrev ...
>
> Nu begynder jeg at få en følelse af at dækstrammere er en alvorlig
sag,
> og det er noget jeg burde have :-/
>
Nu er jeg ikke den mest erfarne offrod, men...
Jeg havde ikke kørt ret meget på min DT125R før jeg rev ventilen af på
baghjulet. Det var på 4. prøve i mit allerførste enduroløb. Mens jeg
makkede i værkstedet kom en anden kører ind. Han havde også revet
ventilen af. Han kørte også uden dækstrammer. Og jeg tror vi to var de
eneste uden dækstrammer.
Pågældende prøve var isglat. Jeg kørte 1/3 del af prøven på fladt
bagdæk, og satte en suverænt god tid, så jeg lærte 2 ting:
1) Jeg skulle have dækstrammere.
2) Lavt dæktryk er kanon når det er glat. (0 psi var måske at overdrive
en anelse).

Siden jeg har fået dækstrammere i er det ikke sket een eneste gang.

> Hvor finder jeg sådan nogle ? Hos J.Ø. ?
>
J.Ø. ?
Find en eller anden forhandler der har noget i motocross afdelingen.

Mvh. Niels



Claus Rittig (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 03-02-03 20:26

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:3e3eb49a$0$236$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Pågældende prøve var isglat.

Koldt vejr gør dækkene hårde, og så sker "fælg-spin i dæk" en del lettere.

> Jeg kørte 1/3 del af prøven på fladt
> bagdæk, og satte en suverænt god tid, så jeg lærte 2 ting:
> 1) Jeg skulle have dækstrammere.
> 2) Lavt dæktryk er kanon når det er glat.

Begge dele er eviggyldige sandheder i off-road sammenhæng!


> > Hvor finder jeg sådan nogle ? Hos J.Ø. ?

> Find en eller anden forhandler der har noget i motocross afdelingen.

Nemlig. J.Ø.
Eller Arne Nielsen, Roskilde.

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste