Virago 535 vil ikke starte
Fra : Holten

Dato : 02-02-03 15:13

Jeg har købt sådan en svend fra 1992, som har stået stille i ca 1 år.
Den kommer med en lille "prut" men starter ikke.
Tændrør er skiftet, og der er fin gnist på.
Problemet er nok, at den ikke får benzin, da rørene er tørre, selv efter ½
minuts startforsøg.

Hvordan virker benzinpumpen, mens den snurrer skal der vel komme en lind
strøm af benzin ??
Det gør der nemlig ikke, der komme en del benzin, men ligesom lidt i
"klumper."

Hvordan er cyklus for sådan en svend, skal den køre i nogle sekunder når man
sætter tænding på, og derefter først starte igen når motor er igang ??

Andre gode ideer til hvad man kan prøve med for at få den igang ?

Hvordan virker selve benzinhanen i øvrigt, den er jo elektrisk, og man kan
ikke lukke, kun skifte mellem reserve og on ?

MVH

HH

Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-02-03 17:16

> Hvordan virker selve benzinhanen i øvrigt, den er jo elektrisk, og man kan
> ikke lukke, kun skifte mellem reserve og on ?

er der ikke en "pri" funktion på den benzinhane, det er der min yamaha
xj600s

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
just because you're paranoid.. don't mean they're not after you

Fra : Holten

Dato : 02-02-03 17:30

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> er der ikke en "pri" funktion på den benzinhane, det er der min yamaha
> xj600s

der er ikke nogen hane, kun en kontakt på styret.

MVH

HH

Fra : vmx

Dato : 02-02-03 19:28

"Holten" <dddddd@ddd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan

> der er ikke nogen hane, kun en kontakt på styret.

Jow, der ER en (benzin)hane.
Se nedenunder cyklen, i venstre side. godt skjult lige nedenunder
sidedækslet. Det er ikke utænkeligt at den er lukket = vandret.
Men hvis der trods alt kommer benzin kan hanen ikke være (helt)
lukket. Er tanken helt fyldt ? Kommer der "klik" fra benzinpumpen ?
( vedholdende ) - såfremt ja, tyder det enten på lukket hane,
eller mangel på benzin.

Normalt vil sådan en maskine starte omgående; ikke flere host, men
stort set i samme øjeblik du trykker på startknappen ( hvis ellers den er
"i orden" )

Har den ikke været startet i et helt år: Aktiver chóker, drej gashåndtag
i bund, og lad starteren køre 10 - 20 sekunder. Gentag efter 2 minutters
pause. Deaktiver chóker, og forsøg herefter start med håndtag drejet
ca. 1/2 omgang.

PS: Den elektriske benzinhane er sådan set ikke en hane, kun en
bekvemmelig måde at blive mindet på "lav stand i tank - nu er det
atter på tide at tanke" tilstanden Sæt den på "reserve" position
så længe du prøver at starte maskinen. Når dyret er startet kan
du altid teste om kontakter virker..

Hjælper det?

Mvh
Robert

Fra : Holten

Dato : 02-02-03 20:19

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Holten" <dddddd@ddd.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Jow, der ER en (benzin)hane.
> Se nedenunder cyklen, i venstre side. godt skjult lige nedenunder
> sidedækslet. Det er ikke utænkeligt at den er lukket = vandret.

Maskinen står hos min fader, så det vil jeg checke en ekstra gang om et par
dage.

Men hvis der trods alt kommer benzin kan hanen ikke være (helt)
> lukket. Er tanken helt fyldt ?

Vi hældte 5 liter på den.

Kommer der "klik" fra benzinpumpen ?

Ja den kører fint når jeg sætter tænding på.

> Normalt vil sådan en maskine starte omgående; ikke flere host, men
> stort set i samme øjeblik du trykker på startknappen ( hvis ellers den er
> "i orden" )

Ja, det er også min erfaring.

> [...]
> i bund, og lad starteren køre 10 - 20 sekunder. Gentag efter 2 minutters
> pause. Deaktiver chóker, og forsøg herefter start med håndtag drejet

Det vil jeg prøve.

> [...]
> atter på tide at tanke" tilstanden Sæt den på "reserve" position
> så længe du prøver at starte maskinen. Når dyret er startet kan

Skal jeg svare på om et par dage.
Findes der en nem måde at tømme gl. benzin/vand af karburatorerne ??

Foreløbig tak for de gode råd til alle.

MVH

HH

Fra : vmx

Dato : 02-02-03 20:25

> Kommer der "klik" fra benzinpumpen ?
>
> Ja den kører fint når jeg sætter tænding på.

ja, det er fint, men den skal ikke fortsætte med klikkeriet
- ca. 5 sekunder indtil der er "tryk", herefter skal pumpen
blive tavs. Hvis den fortsætter i det uendelige er det
enten fordi hanen er lukket, eller pumpen er totalt tørlagt..

> Skal jeg svare på om et par dage.
> Findes der en nem måde at tømme gl. benzin/vand af karburatorerne ??

Det har jeg ikke prøvet på den maskine. Kaburatorerne kan man komme
til, men tanken er værre - idet det jo ikke er tank-attrappen der er
hovedtanken - kun påfyldningsstedet. Men såfremt du finder hanen
burde det være muligt at afmontere slangen ved studsen for neden
på tanken, og vandet burde komme ud af sig selv. Men jeg
tror nu mere på den "lukkede hane" teori.

Mvh
Robert

Fra : Birger Poulsen

Dato : 02-02-03 16:26

> [...]
> minuts startforsøg.
>
> Hvordan virker benzinpumpen, mens den snurrer skal der vel komme en lind
Den pumper i kort tid (nok 10 sek) og stopper så, til motoren er i gang
(hvilket gør det svært
at tømme tankene med pumpen).
> Hvordan virker selve benzinhanen i øvrigt, den er jo elektrisk, og man kan
> ikke lukke, kun skifte mellem reserve og on ?
Ja den skifter til/fra reserve.

Tøm karburatorene for gammel benzin, sprøjt event lidt benzin direkte ind i
indsugningsmanifolden og forsøg igen.

Birger
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141

Fra : Armand

Dato : 02-02-03 08:07

> [...]
> Jeg har købt sådan en svend fra 1992, som har stået stille i ca 1 år.
> Problemet er nok, at den ikke får benzin, da rørene er tørre, selv

Jeg ved ikke enskid om så'en en Virago - Men efter 1 år er der rig
chance for dels at karbunaderne er dampet tørre, og dels at der i bunden
af tanken ligger vand fra kondens dannet på indersiden af tanken!

Derfor burde det efter så lang en stilstand være elementært at:
- Tømme karbunadernes svømmerhuse for forekommende rester incl. vand!
- Hælde en passende mængde karburatorsprit i tanken.
- Evt. gentage tømningen af svømmerhusene derefter (= en ekstra
gennemskylning af svømmerhus, som gavner ikke mindst at få en given
vandrest fra tanken helt ud)!
Klø på!!

Du skriver at der er en bensinhane-kontakt på styret - Er du sikker på
at den ikke kun er til omskiftning imellem normal og reserve-tank, og at
der ikke er en decideret bensinhane (til når man tager tanken af)!?

--
Armand.