Måling af forbræning ?
Fra : Kent

Dato : 02-02-03 14:33

Hej Gruppe

Jeg har et Cardiosport Pulsur, som kan gemme op til 30 pulsmålinger under
brug ... efter brug har jeg et stykke medfølgende software fra Cardiosport,
som ved indtastning af de gemte data, kan udregne en forbrænding for den
indtastede periode ! Jeg vælger selvfølgelig hvilken form for aktivitet der
er tale om, men hvordan beregnes resten ...

Meget smart ... men ...

Er sådan en "teoretisk" beregning noget værd, og hvilke variable indgår i
denne beregning ? - variable såsom alder, vægt, form for aktivitet spiller
vel alle ind ?? Er det i det hele taget muligt at opstille en formel for
denne beregning ?

Er der nogle der kan hjælpe med ovenstående eller evt. henvise til sider på
nettet, som beskriver ovenstående mere ??

På forhånd tak og fortsat god søndag,
Kent, København

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 02-02-03 15:23

"Kent" <kent@fonager.dk> wrote in message
> [...]
der
> er tale om, men hvordan beregnes resten ...

Man kan aldrig få andet end en tilnærmet værdi, når man bruger pulsen til at
regne forbrændingen (energiomsætningen) ud. Problemet er, at man ikke kender
belastningen på aktiviteten, og det er sådan set den, der bestemmer hvor
megt energi, der skal bruges. Ydermere laver man nogle antagelser omkring
kroppens mekaniske effektivitet, som også kun er tilnærmelser - så alt i alt
bliver det en meget usikker værdi, du får ud i den anden ende.

Når det er sagt, så kan du sikkert godt bruge værdien til at sammenligne fra
træningspas til træningspas, hvis du vel at mærke laver samme aktivitet på
samme måde og med samme teknik. Over lang tid, vil det også være
problematisk, i og med at man, efterhånden som man kommer i bedre form, kan
yde en højere effekt ved samme puls.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://www.pcarlp.dk