Tilkørsel af cylinder...
Fra : Brian Axelgaard

Dato : 02-02-03 14:39

Jeg køber meget snart et 47.6mm Polini Kit3 med malossi stempel... det er
brugt, sælger siger at det har kørt ~550km. Hvor meget har tilkørslen af et
cylinder at sige for holdbarheden og ydeevnen? Jeg ved jo ikke hvordan han
har behandlet det, det har kørt omkring 110km/t, men ikke i længere tid.

Fra : Klaus G.

Dato : 02-02-03 20:34

"Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> har behandlet det, det har kørt omkring 110km/t, men ikke i længere tid.

Først. Polini Sport er 47mm. Og det kan ikke rende 110km/t. Eller jo, hvis
den bliver kastet ud over møns klint eller sådan noget.

Ang. tilkørsel så er det vigtigt de første 100-150km at man ikke ligge med
bundgas alt for længe. Og hvis du tænker på at tilkøre, så er det spild af
tid, da det allerede har kørt 500km.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 02-02-03 20:45

> "Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> et
> >
> Først. Polini Sport er 47mm. Og det kan ikke rende 110km/t.

Det er så relativt! med gearing er det absolut muligt, har en kammerat der
havde en BW's med sport, + det løse, men ingen gearing, den gik lige tæt på
de 100 km/t

> Ang. tilkørsel så er det vigtigt de første 100-150km at man ikke ligge med
> bundgas alt for længe. Og hvis du tænker på at tilkøre, så er det spild af
> tid, da det allerede har kørt 500km.

Smøt desuden stemplet godt ind i olie inden du samler det, og lad den varme
godt op første gang du starter den, dvs gerne tomgang i 10-15 min...

--
Mvh Michael Frederiksen
Dette er ikke Jeopardy -

Fra : Klaus G.

Dato : 02-02-03 20:59

"Michael Frederiksen" <chipmaster@nospamget2net.dk> wrote in message
> Smøt desuden stemplet godt ind i olie inden du samler det, og lad den
varme
> godt op første gang du starter den, dvs gerne tomgang i 10-15 min...

Da stemplet allerede har kørt 500km, så ser jeg ingen grund til at lade den
stå i tomgang 15min. Bare sørg for den er varmet op inden du giver bundgas,
dvs. 2-3min kørsel, uden den kommer op i max RPM.

Det med olien siger sig selv?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 02-02-03 21:43

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
bundgas,
> dvs. 2-3min kørsel, uden den kommer op i max RPM.

Ja det er også sådan jeg ser på det... jeg lader det dog ligge i olie lidt
inden...

> Det med olien siger sig selv?

Ja, for mig, men måske ikke for alle...

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 02-02-03 21:43

> [...]
> havde en BW's med sport, + det løse, men ingen gearing, den gik lige tæt

Så er det nok ikke helt lyv alligevel... ham her havde gearing.

> Smøt desuden stemplet godt ind i olie inden du samler det, og lad den
varme
> godt op første gang du starter den, dvs gerne tomgang i 10-15 min...

Ja, hvis det er nyt... det er der her ikke så der hjælper nok ikke så
meget - jeg gør det dog alligevel.

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 02-02-03 22:53

"Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael Frederiksen" <chipmaster@nospamget2net.dk> wrote in message

> på
>
> Så er det nok ikke helt lyv alligevel... ham her havde gearing.

Min kammi havde desuden 21 mm Amal, polini speed control og Technigas RS
70..
den gik ganske godt..

> med
> af

> varme
>
> Ja, hvis det er nyt... det er der her ikke så der hjælper nok ikke så
> meget - jeg gør det dog alligevel.

Havde overset at det var lettere brugt.. Jeg ville lade den stå lidt
alligevel, evt variere omdrejningerne så den gik lidt op og ned mellem
tomgang og mellem området..

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 02-02-03 21:41

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> Først. Polini Sport er 47mm. Og det kan ikke rende 110km/t. Eller jo, hvis
> den bliver kastet ud over møns klint eller sådan noget.

Der stod ellers 47.6mm.... og det er med gearing og 21mm karburator og en
tunudstødning af en art...

> Ang. tilkørsel så er det vigtigt de første 100-150km at man ikke ligge med
> bundgas alt for længe. Og hvis du tænker på at tilkøre, så er det spild af
> tid, da det allerede har kørt 500km.

Ja jeg tænkte på tilkørsel, men mere på om det var korrekt tilkørt :)

Fra : LaLLe

Dato : 03-02-03 13:44

> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
>
> Der stod ellers 47.6mm.... og det er med gearing og 21mm karburator og en
> tunudstødning af en art...

Muligt men han skriver også kit3 og det er Motolines navn for 47 mm
jerncylinder.

LaLLe
www.stalkerzone.dk

Fra : Jon

Dato : 02-02-03 21:52

> Først. Polini Sport er 47mm. Og det kan ikke rende 110km/t. Eller jo,
hvis
> den bliver kastet ud over møns klint eller sådan noget.

JO ! Du kan da nemt få en scooter op og kører over 110kmt med 47mm
cylinder, selvfølgeligt ikke uden at skifte en masse andre ting og
sager...

> [...]
med
> bundgas alt for længe. Og hvis du tænker på at tilkøre, så er det

Man plejer at sige følgende:

10 min. - Tomgang
50 km - 1/3 Gas
150 km - 2/3 Gas
100 km - 2/3 til fuld Gas....

Først efter omkring 300 km er din cylinder kørt til. husk at smører dit
stempel ind i to-takts olie før du begynder....

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 02-02-03 23:49

> [...]
>
> Først efter omkring 300 km er din cylinder kørt til. husk at smører dit
> stempel ind i to-takts olie før du begynder....
Det passer jo heller ikke rigtigt. Det er jo bare Protuna's model. Køber man
f.eks. Malossi Replica, så skal den køre i 40min under 6k RPM, så kan man
give den fuld rulade. Malossi MHR, skal tilkøres endnu mindre.

Jeg plejer at sige, er det tilkørt i 40min, og kan det så ikke holde til at
få tæsk, så er det ikke værd at samle på :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch