Retten dømmer adventister til at arbejde o~
Fra : Cyril Malka

Dato : 01-02-03 17:56

Retten dømmer adventister til at arbejde om lørdagen

(01/02-2003) Chisinau (Moldova) - Moldovas appelret bestemte, at arbejdere
kan blive fyret, hvis de nægter at arbejde på religiøse hellidage.

Retten omstødte en dom fra to lavere instanser, som tvang en togstation
til at genindsætte fire Syvende Dags Adventist-arbejdere, som var blevet
fyret sidste år, fordi de nægtede at arbejde en lørdag...

http://www.etsectera.com/updates/view.php?site=nyheder&bn=nyheder_2003&key=1044113813

--
Venligst,

Cyril

www.etsectera.com -=- www.malka.dk -=- www.malka.info
et-sect-era - Aktualitetsbladet om sekternes verden
2. årgang nr. 3: Herbalife ændrer slankeprodukter efter dødsfald

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-02-03 00:30

Cyril Malka <cyril@fjerndet-etsectera.com> skrev:

> [...]
Adventist-arbejdere, som var
> blevet fyret sidste år, fordi de nægtede at arbejde en lørdag...

Ja det står sløjt til med både demokrati og religionsfrihed i
Moldova! - Sørgeligt at det stadig er sådan i mange lande.

Se min hjemmeside om Bibel og kristendom:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/
** Nu også med debatforum **

Fra : Cyril Malka

Dato : 02-02-03 13:04

Goddag Andreas Falck, den Sun, 02 Feb 2003 00:30:05 +0100, du skev:

> Ja det står sløjt til med både demokrati og religionsfrihed i Moldova!
> - Sørgeligt at det stadig er sådan i mange lande.

Nu skal der tilføjes at Moldova, selv om det er nu et selvstændigt stat,
ikke har ændret deres arbejdslov siden de stadig var under Sovjet, men et
eller andet sted er jeg ikke enig.

De mennesker har taget det job, som indebar denne arbejdstvang. Jeg mener
det er at gøre sig til martyr først at tage et job, hvor man kan risikere
at arbejde en lørdag, for derefter at nægte og gå og pive fordi man er
blevet fyret. Så må man tage et andet job.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-03 12:41

Cyril Malka <cyril@fjerndet-etsectera.com> wrote:

> [...]
> det er at gøre sig til martyr først at tage et job, hvor man kan risikere
> at arbejde en lørdag, for derefter at nægte og gå og pive fordi man er

Mon ikke islamiske indvandrere her i landet også blev fyret, hvis de:

• Nægtede at arbejde om fredagen.
• Forlangte fem betalte bedepauser om dagen ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Cyril Malka

Dato : 02-02-03 16:49

Goddag Per Rønne, den Sun, 02 Feb 2003 12:40:53 +0100, du skev:

> Mon ikke islamiske indvandrere her i landet også blev fyret, hvis de:
> • Nægtede at arbejde om fredagen.
> • Forlangte fem betalte bedepauser om dagen ...

Det ville jeg ikke kunne sige, men jeg ved at du, i nogle arbejde (fx
sundhedsvæsenet) så ja, det er fyringsgrund.

Ting skal ses i sammenhæng og tager man et job, hvor der kan indgå
søndagsvagter (eller fredags, eller lærdag) så skal man ikke pive over at
de er der.

Fra : P.N.

Dato : 02-02-03 12:51

"Cyril Malka" <cyril@fjerndet-etsectera.com> wrote in message
> [...]
> at arbejde en lørdag, for derefter at nægte og gå og pive fordi man er
> blevet fyret. Så må man tage et andet job.

Et kryds i kalenderen her er jeg enig med Cyril.

P.N.

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 02-02-03 13:28

On Sun, 02 Feb 2003 12:04:16 +0000, "Cyril Malka"
<cyril@fjerndet-etsectera.com> wrote:

>Goddag Andreas Falck, den Sun, 02 Feb 2003 00:30:05 +0100, du skev:

<...>
> [...]
>at arbejde en lørdag, for derefter at nægte og gå og pive fordi man er
>blevet fyret. Så må man tage et andet job.

Enig. De pågældende må man formode har kendt til dette vilkår i
ansættelsen. Og har der ikke været andre jobmuligheder, så er det jo i
sidste ende et valg de har taget, at arbejdsfrihed på lørdagen var
vigtigere end det at have et arbejde.

At gøre dette til en diskution om religionsfrihed er at gå for langt.

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-02-03 22:26

Søren Bo Rødgaard Henriksen <sbrh@tdcadsl.dk> skrev:

[ ... ]
> At gøre dette til en diskution om religionsfrihed er at gå for
> langt.

Med de oplysninger jeg har kunnet indhente er der allemindelige
arbejdsdag i stort set alle brancher om lørdagen i Moldova. Det er
altså et spørgsmål om at have et arbejde og dermed mad på arbejdet,
eller være arbejdsløs uden mad på bordet (og heller ingen
arbejdsløshedsdagpenge).

I sovjettiden var det rent faktisk meget lettere for jøder og
adventister at få fri fra arbejde om lørdagen end det er i dag, så på
det punkt er der sket en ret markant stamning.

Arbejde inden for sundhedssektoren har jo altid betydet arbejde også
om lørdagen, og det er der i al fald heller ingen adventister der vil
modsætte. Syge og gamle skal jo passes og plejes uanset ugedag.

At nægte folk at kunne skaffe sig den nødvendige indkomst til det
daglige brød på grund af ens religion er jo netop et udtryk for
manglende religionsfrihed. Jeg har endda kendskab at butiksindhehavere
har fået deres butik beslaglagt fordi de ikke ville holde deres butik
åben om lørdagen! Så selv selvstændige kan ikke engang få lov til at
undlade at arbejde om lørdagen!!

Fra : Cyril Malka

Dato : 02-02-03 23:48

Goddag Andreas Falck, den Sun, 02 Feb 2003 22:25:45 +0100, du skev:

> [...]
> spørgsmål om at have et arbejde og dermed mad på arbejdet, eller være
> arbejdsløs uden mad på bordet (og heller ingen arbejdsløshedsdagpenge).

Tjah... Så er det vel livsbetingelserne.

> I sovjettiden var det rent faktisk meget lettere for jøder og adventister
> at få fri fra arbejde om lørdagen end det er i dag, så på det punkt er
> der sket en ret markant stamning.

Den her ved jeg ikke, hvor du har fået det fra, men det at sige at jøder
skulle have haft det let til noget som helst i Sovjet-union påviser en ret
manglende kendskab til hvordan jøder blev behandlet!

Lige før skrev du:

> Med de oplysninger jeg har kunnet indhente er der allemindelige arbejdsdag
> i stort set alle brancher om lørdagen i Moldova

Hvordan skulle det så være et brud på religionsfriheden, når det er ens
for alle?!

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-02-03 23:09

> [...]

> jøder skulle have haft det let til noget som helst i Sovjet-union
> påviser en ret manglende kendskab til hvordan jøder blev behandlet!

Hvis du nu *læste* hvad jeg skrev, så ville du også se at jeg slet
ikke har udtalt mig om at de skulle have haft det let under
sovjettiden! Det er tit en fordel at læse *hvad* der står og ikke hvad
man tror der måske kunne stå!!

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-02-03 23:57

Goddag Andreas Falck, den Sun, 02 Feb 2003 23:08:47 +0100, du skev:

> Hvis du nu *læste* hvad jeg skrev, så ville du også se at jeg slet ikke
> har udtalt mig om at de skulle have haft det let under sovjettiden!

Jeg LÆSTE hvad du SKREV, hvilket var (jeg citerer lige, for du har
åbenbart svært ved at følge med, selv):

=== CUT ===
I sovjettiden var det rent faktisk meget lettere for jøder og adventister
at få fri fra arbejde om lørdagen end det er i dag,
=== CUT ===

Og du dummer dig på flere punkter:

1. Der er INTET der har været let for jøder i Sovjet. Ej hellere at få fri
om lørdagen. Dermed var det ej hellere LETTERE, vel?

2. Arbejdsloven i Moldova er STADIG DEN SAMME som den var under Sovjet.
Dette betyder at den IKKE ER ÆNDRET. Dermed kan det ikke være "lettere".

Så tag dig lige sammen.

> Det er tit en fordel at læse *hvad* der står og ikke hvad man tror der måske
> kunne stå!!

Det er jeg helt enig med dig i.

Så snup lige bjælken ud af dit øje før du snakker.

--

2. årgang nr. 4: Tema: Psykoterapi

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-02-03 23:06

> [...]

> 2. Arbejdsloven i Moldova er STADIG DEN SAMME som den
> var under Sovjet. Dette betyder at den IKKE ER ÆNDRET.

Ja, du er jo ligeglad med at jeg rent faktisk har konkret kendskaber
til personer derned, som lever deres dagligliv dernede. Så du ved
sikkert meget bedre havd der foregår end de personer der selv lever i
landet, og som også levede i landet dengang i Sovjettiden.

Men som så ofte før, har du svært ved at forholde dig til fakta som du
ikke selv bringer til torvs, - så derfor PLONK!

Fra : Cyril MALKA

Dato : 04-02-03 18:47

Goddag Andreas Falck, den Mon, 03 Feb 2003 23:06:23 +0100, du skev:

> Ja, du er jo ligeglad med at jeg rent faktisk har konkret kendskaber til
> personer derned, som lever deres dagligliv dernede.

Jo, rent faktisk.

Vi har i flere år haft bekendt (og business partnere) i Moldova.

Vi har, indtil den 15. januar, været forhandlere af mail-systemet The
Bat!, som bliver lavet i Moldova. Vi kender en del dernede og vi taler
godt sammen. Vi laver business med dem og derfor ved vi altså også en del
om deres arbejds- samt marketings love.

Men jeg kan ikke se, hvordan dette kan være tegn på at du tager dig sammen
eller argumenterer for dit synspunkt.

> Så du ved sikkert
> meget bedre havd der foregår end de personer der selv lever i landet, og
> som også levede i landet dengang i Sovjettiden.

Du lever, mig bekendt, ikke i Moldova.

Og så har jeg ikke for vane at udtale mig om ting, jeg ikke ved noget om,
nej.

Jeg beklager, det generer dig.

> Men som så ofte før, har du svært ved at forholde dig til fakta som du
> ikke selv bringer til torvs,

Fakta har jeg forholdt mig til ganske fint og jeg savner argumenter fra
din side.

Ligeledes i teologi m.m., når man går dig lidt på klingen, mangler
argumentation totalt.

>- så derfor PLONK!

Tjah... Hvis vi skal argumentere på niveau med "min er større end din"
eller "jeg kan hebraisk for jeg fik 13 til eksamen, se her" niveau, er det
rigtigt, vi har vist ikke meget at tale om.

Du er velkommen tilbage, når du er blevet voksen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-02-03 22:59

"Cyril MALKA" <cyril@virerceci.malka.fr> mælte sligt:

>Tjah... Hvis vi skal argumentere på niveau med "min er større end din"
>eller "jeg kan hebraisk for jeg fik 13 til eksamen, se her" niveau, er det
>rigtigt, vi har vist ikke meget at tale om.

Ja, det var da rigtignok også en latterlig argumentation.

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ingen kan være uenige i mymum."

Fra : Cyril Malka

Dato : 05-02-03 18:37

Goddag Rasmus Underbjerg Pinnerup, den Tue, 04 Feb 2003 22:58:38 +0100, du
skev:

Ja, ik'?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-02-03 20:16

"Cyril Malka" <cyril@fjerndet-etsectera.com> mælte sligt:
>Rasmus Underbjerg Pinnerup:

>Ja, ik'?

Jo, bestemt. I Danmark smider man nemlig rask væk dén karakter efter folk, der
intet aner om emnet, der eksamineres i.

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Common Sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen"

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-02-03 20:10

Goddag Rasmus Underbjerg Pinnerup, den Wed, 05 Feb 2003 20:16:05 +0100, du
skev:

> Jo, bestemt. I Danmark smider man nemlig rask væk dén karakter efter
> folk, der intet aner om emnet, der eksamineres i.

Ja. Det har jeg også lagt mærke til. Og man er overbevist om, at man har
verdens bedste uddannelsessystem.

I Danmark er man SÅ god, at jeg kan huske, da jeg var med til at integrere
flygtninge, så var der en med en doktorgrad i arabisk.

Han måtte ikke være med på universitet her, for den måde arabere lærer
arabisk i arabien er smadderdårligt. Man er meget bedre til det i Danmark.
Så han måtte ikke gå der men skulle til gengæld arbejde på fabrik med at
pakke legetøj i papæsker, for det kunne han finde ud af, (hans dansk
var nemlig også dårlig.)

Så ja... Det er jeg godt klar over. Hvem kan måle sig med det danske
system?

Og ja, det er rigtigt, når man har en 13 tal i så noget, så skal andre i
hvert fald ikke komme dér og sige, at de ved mere, for det er jo umuligt.

EOD herfra, mester.

Fra : N/A

Dato : 13-02-03 20:17

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 13-02-03 20:17

"Cyril Malka" <cyril@fjerndet-etsectera.com> mælte sligt:

>Og ja, det er rigtigt, når man har en 13 tal i så noget, så skal andre i
>hvert fald ikke komme dér og sige, at de ved mere, for det er jo umuligt.

Hvis du vil se tilbage i diskussionen, så vil du se, at jeg ikke gjorde
indsigelse imod, at du skulle vide mere end jeg om hebræisk. Faktisk så skrev
jeg direkte:

"Jeg tvivler ikke på, at du er bedre end undertegnede til at tale, læse og
skrive hebræisk." (fra <36fq6uoqajbnjh4upnab3oc6abjru1t0tk@4ax.com>)

Min indsigelse gik alene mod din påstand om, at jeg "tydeligvis ikke kender
sproget selv."

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Der blev grinet en del over Atlanten den aften..."

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-02-03 23:30

> [...]

>1. Der er INTET der har været let for jøder i Sovjet. Ej hellere at få fri
>om lørdagen. Dermed var det ej hellere LETTERE, vel?

Noget kan godt være lettere end noget andet uden i sig selv at være let.

>2. Arbejdsloven i Moldova er STADIG DEN SAMME som den var under Sovjet.
>Dette betyder at den IKKE ER ÆNDRET. Dermed kan det ikke være "lettere".

Loven kan godt administreres anderledes, selv om ordlyden ikke er ændret.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Flertallet af os var piger det meste af vejen."

Fra : Cyril Malka

Dato : 04-02-03 18:49

Goddag Rasmus Underbjerg Pinnerup, den Mon, 03 Feb 2003 23:29:47 +0100, du
skev:

> Noget kan godt være lettere end noget andet uden i sig selv at være let.

Er det sådan, at du kunne fremføre argumenter for det? Jeg mener, skal vi
lege ordkløver, er det vel ikke liiiiiiige stedet.

> Loven kan godt administreres anderledes, selv om ordlyden ikke er ændret.

Kan du argumentere for at loven i Moldavia bliver administreret
anderledes?

For det er det, vi taler om, er det ikke?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-02-03 23:22

"Cyril Malka" <cyril@fjerndet-etsectera.com> mælte sligt:
>Goddag Rasmus Underbjerg Pinnerup:

>Er det sådan, at du kunne fremføre argumenter for det?

Jeg har ikke lige en dansk grammatik for hånden, som jeg kan citere fra, men
jeg tør vove det postulat, at det er indlysende rigtigt for sprogkyndige.
Eftersom "let" og "svært" er antonymer betyder "lettere" ("mere let") det
samme som "mindre svært". Man kan generelt anvende komparativ grad af et
adjektiv til at betegne en mindre grad af samme adjektivs antonym. Således kan
man også sagtens sige om det ene af to stykker papir, at det er mørkere end
det andet, uden decideret at påstå, at det per se er mørkt.

>Jeg mener, skal vi lege ordkløver, er det vel ikke liiiiiiige stedet.

Nu var det dig selv, der lagde ud med at kløve ord. Andreas skrev, som han
også selv gjorde opmærksom på, ikke, at jøderne havde det "let" i Sovjet. Blot
at de havde det lettere dengang end nu. Det er, som ovenfor forklaret, ikke
det samme.

>Kan du argumentere for at loven i Moldavia bliver administreret
>anderledes?

Nej. Jeg siger ikke, at den bliver administreret anderledes. Jeg påpeger blot,
at det er en logisk fejltagelse, når du slutter fra det faktum, at loven er
den samme, til at der ikke kan være forskel på, hvordan den udøves.

>For det er det, vi taler om, er det ikke?

Nej.

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Gud, som troner fra Fortids Dage, vil høre og ydmyge dem. - Sela. Thi der
er ingen Forandring hos dem, og de frygter ikke for Gud. På Venner lagde

Fra : Cyril Malka

Dato : 05-02-03 18:46

Goddag Rasmus Underbjerg Pinnerup, den Tue, 04 Feb 2003 23:21:49 +0100, du
skev:

> Nu var det dig selv, der lagde ud med at kløve ord.

"Det var dig, der begyndte!"... Niveau er på vej ned her i nyhedsgruppen...

Som sagt, nu flere gange, påstanden om at jøder havde det let eller
lettere for den sags skyld til noget som helst i Sovjet er ud af trit med
virkeligheden... Uanset hvad, hvilket er det, jeg holder fast ved.

Nu kan du argumentere for det, er det fint. Kan du ikke... Tjah...

> Andreas skrev, som
> han også selv gjorde opmærksom på, ikke, at jøderne havde det "let" i
> Sovjet. Blot at de havde det lettere dengang end nu. Det er, som ovenfor
> forklaret, ikke det samme.

Og her igen (undskyld jeg forsøger at forblive på fakta) men jøder havde
det hverken let *eller lettere* under sovjet.

> Nej.

Fint.

> Nej.

Lad os sige, det er det, nyheden var om, det er det vi taler om, at du så
fordyber dig i verbebøjninger og andet ligegyldigt som hverken har med
tråden eller nyhedsgruppen at gøre må blive dit show.

Vi snakkes ved når du har lært at fokusere lidt på emnet.

EOD herfra

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-02-03 20:33

"Cyril Malka" <cyril@fjerndet-etsectera.com> mælte sligt:
>Goddag Rasmus Underbjerg Pinnerup:

>"Det var dig, der begyndte!"... Niveau er på vej ned her i nyhedsgruppen...

Du brokker dig over, at folk kløver ord. Når man så påpeger, at du selv kløver
ord, så skifter du til mudderkastning. Godt gået.

>Som sagt, nu flere gange, påstanden om at jøder havde det let eller
>lettere for den sags skyld til noget som helst i Sovjet er ud af trit med
>virkeligheden...

Som det ligeledes er blevet sagt flere gange, så har Andreas ikke påstået, at
jøderne havde det let i Sovjet. Det er faktisk det hele denne gren af tråden
har været et stort forsøg på at forklare. At de ej heller skulle have haft det
lettere dengang end nu er en anden påstand, som jeg ikke har kommenteret. Det
må du snakke med Andreas om.

>Og her igen (undskyld jeg forsøger at forblive på fakta) men jøder havde
>det hverken let *eller lettere* under sovjet.

Det må du diskutere med Andreas. Jeg har hverken påstået, at jøderne havde det
let eller lettere. Jeg har alene kommenteret de grammatiske og logiske
aspekter.

>Lad os sige, det er det, nyheden var om, det er det vi taler om, at du så
>fordyber dig i verbebøjninger og andet ligegyldigt som hverken har med
>tråden eller nyhedsgruppen at gøre må blive dit show.

Der er nu tale om adjektivbøjninger, ikke verbalbøjninger. Og så glemmer du
vist, at det var dig selv, der bad mig gøre det...

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"But it comes with a free Froghurt!"

Fra : Jan-Erik

Dato : 04-02-03 19:18

Cyril Malka wrote:
> [...]
>
> 2. Arbejdsloven i Moldova er STADIG DEN SAMME som den var under
> Sovjet. Dette betyder at den IKKE ER ÆNDRET. Dermed kan det ikke være

Tag dig dog selv sammen mand, og slap lige af.

Noget kan sagtens være "lettere" selvom det er "svært". Dit argument holder
ikke - også selvom du er nok så meget medlem af Menza og hvad du ellers
fortæller på din hjemmeside.
Og du er da mindst lige så meget ordkløver som os andre

/Jan-Erik

Fra : Britt Malka

Dato : 04-02-03 20:39

On Tue, 4 Feb 2003 19:18:29 +0100, "Jan-Erik"
<jan-erik@rasmussen.FJERNESmail.dk> wrote:

>Noget kan sagtens være "lettere" selvom det er "svært".

Jeps, man kan være lettere retarderet eller svært handikappet.

>ikke - også selvom du er nok så meget medlem af Menza og hvad du ellers
>fortæller på din hjemmeside.

Mensa.

Ikke Menza.

Men hvad har det med sagen at gøre?

Lad mig gætte: Næste argument: Du er også katolik!
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Jan-Erik

Dato : 04-02-03 21:36

slet malka.fr (Britt Malka) wrote:

> Jeps, man kan være lettere retarderet eller svært handikappet.

Sort.

> Mensa.
>
> Ikke Menza.
>
> Men hvad har det med sagen at gøre?

Hehe, tænkte det nok.

> Lad mig gætte: Næste argument: Du er også katolik!

Næ, det har vel heller ikek noget med sagen at gøre?

/Jan-Erik

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 03-02-03 07:09

On Sun, 2 Feb 2003 22:25:45 +0100, "Andreas Falck"
<dewnull@nullspam.invalid> wrote:

> [...]
>adventister at få fri fra arbejde om lørdagen end det er i dag, så på
>det punkt er der sket en ret markant stamning.

Det er muligt at der er sket en stramning, men skyldes det en ændret
holdning til religion og det at praktisere sin tro eller skyldes det
samfundsøkonomiske forhold?

>At nægte folk at kunne skaffe sig den nødvendige indkomst til det
>daglige brød på grund af ens religion er jo netop et udtryk for
>manglende religionsfrihed.

Hertil må jeg så spørge, om det ikke er tænkeligt at enhver arbejder
ville risikere en fyring for at nægte at arbejde på en lørdag, uanset
begrundelsen?

>Jeg har endda kendskab at butiksindhehavere
>har fået deres butik beslaglagt fordi de ikke ville holde deres butik
>åben om lørdagen! Så selv selvstændige kan ikke engang få lov til at
>undlade at arbejde om lørdagen!!

Igen er spørgsmålet for mig, om der er tale om et generelt krav?

Umiddelbart lyder det for mig ikke om et spørgsmål om religionsfrihed,
men om arbejdsmarkedsforhold.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-03 14:41

> [...]

> til at genindsætte fire Syvende Dags Adventist-arbejdere, som var blevet
> fyret sidste år, fordi de nægtede at arbejde en lørdag...

Jeg må indrømme at mit hidtidige kendskab til 7. Dags Adventisterne har
været navnet. Holder de virkelig søndag om lørdagen?
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-02-03 15:24

Per Rønne <per@ronne.invalid> skrev:

[ ... ]
> Jeg må indrømme at mit hidtidige kendskab til 7. Dags Adventisterne
> har været navnet. Holder de virkelig søndag om lørdagen?

Nej, de holder ikke søndag om lørdagen. De holder helligdag, som en
hellig tid sat til side til særligt samfund med Gud!

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-03 16:11

> [...]

> Nej, de holder ikke søndag om lørdagen. De holder helligdag, som en
> hellig tid sat til side til særligt samfund med Gud!

Altså helligdag såvel lørdag som søndag?

Eller jødisk sabbat?
--
Per Erik Rønne

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 03-02-03 16:51

d. 03/02/03 16:10 skrev Per Rønne på per@ronne.invalid i artiklen
1fptafg.dpwi1iu23lk5N%per@ronne.invalid:

> Altså helligdag såvel lørdag som søndag?

Nej, de mener, ugen starter søndag og slutter lørdag, hvorved det er lørdag
og ikke søndag, der skal holdes hellig.

Samtidig ser de måske bort fra Jesu påstand om, at den ugentlige hviledag er
indført for vi menneskers og altså ikke Guds skyld. (Luk 2:27)

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-02-03 17:08

Boerge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev:

> Nej, de mener, ugen starter søndag og slutter lørdag, hvorved det
> er lørdag og ikke søndag, der skal holdes hellig.

Helt ind til starten af halvfjerdserne startede ugen med søndag og
sluttede med lørdag. Det gør den også stadig i det meste af verden. I
forbindelse med Danmarks indtræden i EF (som det hed dengang) lavedes
der en "kalenderreform" hvor man satte arbejdsugen til at skulle
begynde mandag.

At søndag er den første dag i ugen, er der vel ingen der reelt kan
være i tvivl om! Jesus blev jo korsfæstet langfredag (altså om
fredagen), lå i graven sabbaten over (altså om lørdagen) og opstod af
graven påskemorgen (altså påskesøndag)!

I Tyskland hedder onsdag mitwoch (ugens midte), hvorved der er lige
mange dage på hver side, hvilket gør søndag til første dag og lørdag
til sidste dag.

Endvidere hedder lørdag noget med sabbat på utrolig mange sprog ude
omkring i verden.

> Samtidig ser de måske bort fra Jesu påstand om, at den ugentlige
> hviledag er indført for vi menneskers og altså ikke Guds skyld.
> (Luk 2:27)

Ja netop, sabbaten er til for menneskets skyld, netop for at mennesket
på den måde kan få tid til helligt samvær med Gud. Og man finder jo
heller ingen steder i NT at hverken Jesus eller apostlene har givet
påbud om at flytte helligdagen fra Herrens ærvædige helligdag til
fremover at skulle være Soldyrkernes helligdag (søndag). Dette kom
først som et påbud flere århundreder senere hvor hedenskabet havde
fået stor indflydelse på kristendom fra og med kejser Konstantin.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-02-03 17:52

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> mælte sligt:

> [...]
>et påbud flere århundreder senere hvor hedenskabet havde fået stor indflydelse
>på kristendom fra og med kejser Konstantin.

Du har ret i, at man ikke i NT finder et påbud, men skikken med at fejre
søndag som kristen helligdag går nu ualmindeligt langt tilbage.

Gads Bibel Leksikon (det fæle, du ved nok ;) siger: "... i den ældste kirke
blev det tidligt skik at samles til gudstjeneste på »Herrens dag« (Åb 1,10)
med fejring af nadveren (ApG 20,7) og indsamling af kærlighedsgaver (1 Kor
16,2). S. blev fejret som en glædesdag, og så længe menigheden overvejende
talte jødekristne, har man jævnsides hermed fejret den jødiske sabbat.
Efterhånden kom den kristne søndag til helt at træde i stedet for den jødiske
sabbat. Begyndelsen hertil blev allerede gjort på nt.lig tid, idet Paulus
stillede de hedningekristne frit mht. overholdelse af bestemte dage (Rom 14,5;
Gal 4,9f.; Kol 2,16f.) ..."

Men for nu ikke at forlade mig bare på onde, evolutionstroende,
gudsfornægtende, børneofrende, afgudsdyrkende osv. liberalteologer, så tillad
mig at citere lidt oldkirkelige skrifter:

Didaké: "Men kom sammen på hver Herrens dag og bryd brød og giv tak, efter at
I har bekendt jeres overtrædelser, så at jeres offer kan være rent."

Barnabasbrevet: "Vi helligholder den ottende dag (søndagen) med glæde; den
dag, hvorpå Jesus genopstod fra de døde."

Ignatius af Antiok - Epistlen til Magneserne:
"De, som opdroges i den gamle tingenes orden (dvs. jøderne) har nu fået et nyt
håb; de overholder ikke længere sabbatten, men i stedet Herrens dag, på
hvilken vort liv begyndte påny ved Ham og ved Hans død."

Justin Martyr - Første apologi:
"Men søndag er den dag, hvorpå vi alle holder vores fælles samling, fordi det
var på den første dag, at Gud skabte verden, idet han virkede forandring i
mørket og materien. Og Jesus Kristus, vores Frelser, opstod på samme dag fra
de døde."

Alle af disse citater er fra 150'erne eller før. De tidligste er endda fra det
første århundrede, efter alt at dømme. Det er altså langt fra at være "flere
århundreder senere."

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Så er det nok din forpulede lille selvtægtsmus!!!
Jeg har fanme aldrig kunnet lide dig!!!"

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 03-02-03 18:24

d. 03/02/03 17:07 skrev Andreas Falck på dewnull@nullspam.invalid i artiklen
b1m430$shq$1@dknews.tiscali.dk:

> Helt ind til starten af halvfjerdserne startede ugen med søndag og
> sluttede med lørdag.

Hvilke 70'ere? Så vidt jeg ved, er det meget længere siden, det blev
almindeligt at afholde gudstjenester om søndagen, og i det hele taget
betragte søndagen som hviledag - og Bibelen definerer den syvende dag som
hviledag.

> [...]

> Ja netop, sabbaten er til for menneskets skyld, netop for at mennesket
> på den måde kan få tid til helligt samvær med Gud.

Det forstår jeg ikke. Bør vi ikke have helligt samvær med Gud hver dag?

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 03-02-03 18:27

On Mon, 03 Feb 2003 18:23:46 +0100, Boerge Rahbech Jensen
<brahbech@post8.tele.dk> wrote:

>Det forstår jeg ikke. Bør vi ikke have helligt samvær med Gud hver dag?

Meget godt sagt.

Saluton, Knut
---
TTT norvegia: http://www.nffo.no/generator.asp
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 03-02-03 18:40

"Knut KlavenessHeidelberg" <knklaveh@online.nospam> wrote in message

> Meget godt sagt.
>

> Saluton, Knut

Er der andre daglige samsværsformer med Gud enn det hellig samvær?

Mvh
Kjellemann

Fra : Torgeir Wennesland

Dato : 04-02-03 23:43

On Mon, 3 Feb 2003 18:39:43 +0100, "Kjell I. Johnsen"
<kjell.i.johnsen@broadpark.no> wrote:

>"Knut KlavenessHeidelberg" <knklaveh@online.nospam> wrote in message

>Er der andre daglige samsværsformer med Gud enn det hellig samvær?
>
>Mvh
>Kjellemann

TW: Meget godt spurt. Saluton, Torgeir Min omgangsform med Gud vil
jeg nok for min del beskrive som hverdagslig mer enn som hellig. F.eks
trenger jeg ikke flotte meg med en bispekåpe til 400000,- eller være
omgitt av flott kirkekunst eller på noen måter være mer formell enn
jeg er mot mine aller nærmeste og mest fortrolige venner en hvilken
som helst dag i uken, ovenfor Gud.

"Hellig samvær" lyder for meg mer omstendelig og mer avhengig av
omgivelser og form enn det hverdagslige og uformelle, men det kommer
sikkert mye an på hva man legger i akkurat det begrepet. Men begrepet
"hellig" er liksom ikke helt i samme enden av en tenkt skala som det
"uhøytidelig" er. Mitt forhold til Gud er definitivt i den
uhøytidelige enden. På samme måten som jeg antar at apostlenes daglige
omgang med Jesus var det.

Det er garantert mye mer givende å ha et nært og uhøytidelig forhold
til våre jordiske fedre enn å ha et høytidlig stivt forhold. Samme med
vår himmelske far. Dessuten finnes det sterke indikasjoner i bibelen
på at det nettopp er et slikt forhold Gud ønsker til sine barn.

Matt 18:1-4 I samme stund kom displene til Jesus og sa: Hvem er den
største i himlenes rike? Han kalte da et lite barn til seg og stilte
det midt iblant dem, og sa: Sannelig sier jeg dere: Uten at dere
omvender dere og blir som barn, kommer dere slett ikke inn i himlenes
rike. Den som gjør seg liten som dette barn, han er den største i
himlenes rike.

PS: Dette er ikke noe forsøk på kritisere eller å henge seg opp i små
detaljer, for jeg er enig i spørsmålstegnet til det å bruke *en*
spesiell dag til hellig samvær med Gud, og kunne sikkert sagt det
samme selv med de samme ordene som Boerge. Innlegget mitt er kun et
direkte svar på spørsmålet til Kjell.

Jeg er også klar over at Jesus i "fadervår" oppfordrer oss til å holde
Guds navn hellig. Men dette ser jeg på som en annen sak.
--
Mvh Torgeir Wennesland

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-02-03 23:50

Torgeir Wennesland <torge-we@online.no> skrev:

[ ... ]
> [...]
> spesiell dag til hellig samvær med Gud, og kunne sikkert sagt det
> samme selv med de samme ordene som Boerge. Innlegget mitt er kun et

Nu havde jeg heller ikke i tanke at man *kun* skulle have samvær med
Gud denne ene dag i ugen. Dine bemærkninger om det daglige og
uhøjtidelige samvær kan jeg kun fuldt ud tilslutte mig. Mit hellige
samvær med Gud denne ene dag i ugen er der såmænd hekler ikke noget
specielt højtideligt over. Det kan sagten være helligt uden at være
højtideligt!

Se mit nye forsøg på at lave en kristen hjemmeside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/
** Og denne: http://syndflod.dk/ **

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 05-02-03 00:06

"Torgeir Wennesland" <torge-we@online.no> wrote in message

> [...]
> omgitt av flott kirkekunst eller på noen måter være mer formell enn
> jeg er mot mine aller nærmeste og mest fortrolige venner en hvilken

Om jeg skulle hatt samvær med guden, måtte det bli slik du beskriver ditt,
uhøytidelig.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-02-03 00:08

> [...]
> almindeligt at afholde gudstjenester om søndagen, og i det hele
> taget betragte søndagen som hviledag - og Bibelen definerer den

Det viser jo med al tydelighed hvilken dag der er ugens første dag og
hvilken dag der er ugens syvende dag! Helt elemnetært, og ganske
enkelt og ukompliceret.

Se min hjemmeside om Bibel og kristendom:
** http://sdanet.dk **
** Nu også med debatforum **

Fra : Britt Malka

Dato : 06-02-03 09:22

On Thu, 6 Feb 2003 00:07:57 +0100, "Andreas Falck"

>Det viser jo med al tydelighed hvilken dag der er ugens første dag og
>hvilken dag der er ugens syvende dag! Helt elemnetært, og ganske
>enkelt og ukompliceret.

Hmmm... kan du ikke uddybe det lidt for os ignoranter? Jeg har svært
ved at se beviset ud fra det angivne.

I øvrigt har jeg svært ved at se det væsentlige i spørgsmålet. Er det
lørdag eller søndag, der er den syvende dag?

Jeg tror, at det vigtige er budskabet, at vi holder den syvende dag
heller og bruger den til hvile og åndelige ting, om den syvende dag så
er mandag, tirsdag... fredag, lørdag eller søndag.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-02-03 01:19

Britt Malka <britt@malka.fr> skrev:

[ ... ]

> Hmmm... kan du ikke uddybe det lidt for os ignoranter? Jeg har svært
> ved at se beviset ud fra det angivne.

Har du svært ved at se beviset i det ovenstående jeg skrev? Tja, når
man til alle tider har holdt påmorgen på en søndag, og Bibelen kalder
den dag for ugens syvende dag, så kan jeg ikke se at det skulle være
så svært.

Iøvrigt har jøderne jo også til alle tider holdt lørdagen som ugens
syvende dag, og de har altid holdt "forberedelsesdag" om fredagen,
ugens sjete dag.

På mange sprog hedder den dag, vi kalder lørdag, for noget med sabbat!
Og Den Katolske Kirke skriver selv at de har flyttet helligholdelsen
fra lørdag (ugens syvende dag) til søndag (ugens første dag).

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Britt Malka

Dato : 13-02-03 20:04

On Thu, 13 Feb 2003 01:18:33 +0100, "Andreas Falck"

>Har du svært ved at se beviset i det ovenstående jeg skrev?

Ja, og det har du åbenbart også, for du viser ikke, hvor i ovenstående
tekst, du beviser, at den syvende dag er en lørdag. Du kommer med
andre argumenter, som kan eller ikke kan bevise det.

Jesus blev korsfæstet Langfredag, lå i graven lørdag og opstod på
tredjedagen, søndag.

Hvori ser du - i ovenstående, som jo var dit udgangspunkt, beviset
for, hvad der er ugens syvende dag?
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-02-03 20:19

> [...]

> tredjedagen, søndag.
>
> Hvori ser du - i ovenstående, som jo var dit udgangspunkt, beviset

SUK!

Jesus opstod af graven på den første dag i ugen, - dét er hvad der
står i Bibelen, og du har lige bekræftet ovenfor at Jesus stod op af
graven på en søndag. Når Jesus stod op af graven på en søndag, den
første dag i ugen, så er fredag, den dag han blev korsfæstet, den
sjete dag, og lørdag den syvende dag!

Sværere er det ikke!

EOD - gider ikke spilde mere tid på dette galamatias. Selv den
katolske kirke er IKKE i tvivl om hvilken dag i ugen der er den
syvende og hvilken der er den første! - Men det kan du åbenbart være!!

Fra : Britt Malka

Dato : 13-02-03 22:41

On Thu, 13 Feb 2003 20:18:46 +0100, "Andreas Falck"
<dewnull@nullspam.invalid> wrote:

>Jesus opstod af graven på den første dag i ugen, - dét er hvad der
>står i Bibelen,

Ja, men det stod der ikke i den tekst, hvor du "beviste", at lørdag
var syvende dagen.

>Selv den
>katolske kirke er IKKE i tvivl om hvilken dag i ugen der er den
>syvende og hvilken der er den første! - Men det kan du åbenbart være!!

Det var ikke det, der var spørgsmålet her. Mit spørgsmål gik på,
hvordan du kunne det bevise det af den tekst, du skrev og påstod
beviste det.

For mig er det aldeles uvæsenligt. Jeg tror, at det vigtige er, at man
holder dagen hellig, og ikke hvilken dag det er.

De syv dage Gud oprindeligt skabte jorden på, var jo ikke syv rigtige
dage, men i overført betydning. Altså kan et helt århundrede eller
årtusinde ikke være én bestemt dag. Diskussionen er derfor hypotetisk,
og der er vigtigere ting at tage sig af som kristen, end hvor mange
engle der kan være på et knappenålshoved, eller hvilken dag der er den
syvende dag.

Så jeg er helt enig i din EOD og takker dig for at have givet mig det
sidste ord. EOD herfra også.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-02-03 22:55

Britt Malka <britt@malka.fr> skrev:

[ ... ]

> Ja, men det stod der ikke i den tekst, hvor du "beviste", at lørdag
> var syvende dagen.

På trods af mit EOD bliver jeg altså nødt til at tilbagevise dette
ubegrundede postulat:

se disse tre indlæg af mine:
news:b1s5f7$7ql$1@dknews.tiscali.dk og

Der bliver det endda pindet ud i småbidder!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-02-03 00:23

Britt Malka wrote:

> Ja, men det stod der ikke i den tekst, hvor du "beviste", at lørdag
> var syvende dagen.

Du har ret i meget af det, du skriver, men lørdag er nu engang
(traditionelt bibelsk) ugens syvende dag. Det kan hverken vi katolikker
eller nogen andre komme uden om.

Et par eksempler:

"Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria
Magdalene og den anden Maria for at se til graven." matt 28,1

"Da sabbatten var forbi, købte Maria Magdalene og Maria, Jakobs mor, og
Salome vellugtende salver for at gå ud og salve ham. Meget tidligt om
morgenen den første dag i ugen kommer de til graven, da solen var stået
op." mark 16,1f

Lørdag, den syvende dag, er altså den dag, som Gud i den gamle pagt
regnede for sabbat, og hvor jøderne skulle holde hviledag.

De kristne valgte dog allerede på apostolisk tid den første dag i ugen
(Søndag, Herrens opstandelses dag) som gudsdyrkelsesdag. Det fremgår
tydeligt at apostelgerningerne og af Pauli breve.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Britt Malka

Dato : 14-02-03 00:50

On Fri, 14 Feb 2003 00:22:30 +0100, "Kevin Edelvang"
<barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

>Du har ret i meget af det, du skriver, men lørdag er nu engang
>(traditionelt bibelsk) ugens syvende dag. Det kan hverken vi katolikker
>eller nogen andre komme uden om.

Det er rigtigt, at jøderne fejrer lørdag som den syvende dag,
hviledagen. Jeg kan bare stadig ikke se, hvordan Andreas Falck kan
"bevise" det ud fra det, han skriver, og det er det, jeg opponerer
imod.

Derforuden kan jeg stadig ikke se vigtigheden af navnet på dagen.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-02-03 01:05

Britt Malka wrote:

> [...]
> hviledagen. Jeg kan bare stadig ikke se, hvordan Andreas Falck kan
> "bevise" det ud fra det, han skriver, og det er det, jeg opponerer

Man behøver vel ikke "bevise" ting, der er almindeligt kendt og
vedtaget. Men Andreas Falck har i denne præcise sag jo netop ret. Om han
så kan "levere varen" retorisk er vel ligegyldigt?

> Derforuden kan jeg stadig ikke se vigtigheden af navnet på dagen.

Det er en helt anden sag. Jeg er delvis enig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Britt Malka

Dato : 14-02-03 11:59

On Fri, 14 Feb 2003 01:04:49 +0100, "Kevin Edelvang"
<barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

>Man behøver vel ikke "bevise" ting, der er almindeligt kendt og
>vedtaget.

Nej, det behøver man ikke, men det søger Andreas Falck at gøre, eller
rettere han skriver "ingen kan vel være i tvivl om..." fordi sådan og
sådan... blandt andet at onsdag på tysk hedder Mitwoch og at lørdag
hedder noget med "sabat" på mange sprog.

I disse ting er der absolut intet bevis for, at søndag er ugens første
dag.

I øvrigt mener jeg, at diskussionen er overflødig, kedelig, ligegyldig
og akedemisk. Jeg kan ikke indse vigtigheden af, om det er tirsdag,
onsdag, lørdag eller søndag, der er ugens syvende dag.

Det vigtige er, at man vælger én og holder den hellig.

EOD herfra.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-02-03 13:53

Goddag Britt Malka, den Fri, 14 Feb 2003 10:59:20 +0000, du skev:

> Det vigtige er, at man vælger én og holder den hellig.
> EOD herfra.

Det har du ret i.

Andreas vil ikke kunne forklare dig noget som helst fordi han ikke kan.
Hans forklaring (citeret her):

=== CUT ===
t søndag er den første dag i ugen, er der vel ingen der reelt kan

=== CUT ===

er blot en citat han næsten lodret lirer af, derfor kan han ikke,
selvstændigt, komme med en forklaring.

Se her:

"Der står, at den dag, da Jesus døde, kaldes beredelsesdagen, eller dagen
før Sabbaten. Vi kalder den for langfredag. Dagen, hvor Jesus opstod fra
døden, kaldes den første dag i ugen. Vi kalder den søndag. Dagen mellem
disse to dage, hvor Jesus lå i graven kaldes sabbat, eller hviledag. Vi
kalder den lørdag" (Fra adventist-brochuren: Paven på besøg i Danmark,
(formodentligt 1989)) side 27.

Du får så standard forklaringen. Kan du ikke forstå det, så er det
naturligvis dig, den er gal med. Du er enten dum eller kætter... Du vil
ikke kunne få dybere forklaring. Så godt du nåede en EOD før du røg i
filteret.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-02-03 17:56

Cyril Malka wrote:

> Goddag Britt Malka, den Fri, 14 Feb 2003 10:59:20 +0000, du skev:

> Det har du ret i.

Nu er det rigtig nok, lader det til, en særlig Malka-disciplin at EOD'e.
Da jeg imidlertid ikke lader mig "bosse" så nemt, kommenterer jeg lige
det her med ligegyldigheden. Jeg mener, at søndagen som helligdag er en
apostolisk konstitution, som ikke er ligegyldig. Og når kirken altid har
holdt gudstjeneste på denne dag, kan jeg ikke se, hvorfor det skulle
være lige meget, hvornår man lagde sin helligdag.

På den anden side er alle dage naturligvis helliget på en særlig måde.
Så på den vis, har I ret. Men søndagen er af apostlene, kirkens
grundlæggere, ved Ånden valgt som den kristne gudstjenestedag. Det mener
jeg absolut er værd at holde fast i.

Mvh
Kevin Edelvang (som principielt mener, at EOD er et meget fjollet
udtryk - både på usenet og særligt i "virkeligheden")

Fra : Britt Malka

Dato : 14-02-03 21:27

On Fri, 14 Feb 2003 17:56:10 +0100, "Kevin Edelvang"
<barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

>Nu er det rigtig nok, lader det til, en særlig Malka-disciplin at EOD'e.
>Da jeg imidlertid ikke lader mig "bosse" så nemt,

EOD betyder - IMAO - at man selv stopper snakken dér. Det betyder
ikke, at man byder modparten at klappe i.

EOD er ikke en særlig Malka-disciplin, men ganske almindelig
internet-kultur, som vi kendte allerede på Fido-nettets tid. Nye på
nettet kender måske ikke skikken så godt, ligesom de har problemer med
at citere mails osv.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-02-03 21:46

den Fri, 14 Feb 2003 17:56:10 +0100, Kevin Edelvang skev:

> Kevin Edelvang (som principielt mener, at EOD er et meget fjollet udtryk -
> både på usenet og særligt i "virkeligheden")

Principielt synes jeg at det er mere fjollet at blive ved med at kværne,
også selv om der ikke er mere at sige. Der er ingen grund til at en tråd
bliver kolostor uden nye informationer.

Det betyder ikke, at du ikke må svare, men blot at den, der har skrevet
EOD ikke har mere at sige. Det kan jeg ikke se noget galt i.

Om du føler at det er at "lade sig bosse" må forlive dit problem.

EOD herfra.

--
Venligst,

Cyril

www.malka.dk

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-02-03 06:50

Scripsit Cyril Malka:

> [...]
> skrevet EOD ikke har mere at sige. Det kan jeg ikke se noget galt i.
>
> Om du føler at det er at "lade sig bosse" må forlive dit problem.

EOD er stadig et fjollet udtryk at bruge, når man tydeligvis ikke kan lade
være med at snakke videre, selvom man har tilkendegivet at man ikke har mere
at sige om sagen.

Præcis så fjollet som at plonke den samme person flere gange i træk.

Lars Erik Bryld
15 feb AD 2003
Skt. Agape

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-02-03 00:27

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev:

[ ... ]
> [...]
> ugen (Søndag, Herrens opstandelses dag) som gudsdyrkelsesdag. Det
> fremgår tydeligt at apostelgerningerne og af Pauli breve.

Kan du ikke henvise mig til de helt specifikke tekster du her tænker
på?

Fra : Cyril Malka

Dato : 04-02-03 00:00

Goddag Andreas Falck, den Mon, 03 Feb 2003 17:07:34 +0100, du skev:

> I Tyskland hedder onsdag mitwoch (ugens midte), hvorved der er lige mange
> dage på hver side, hvilket gør søndag til første dag og lørdag til
> sidste dag.

På hebraisk hedder "Søndag" "Yom Rishon". Altså: Den første dag.

Samtlige dage hedder bare: 1. dag, 2. dag m.m. indtil lørdag, der så
hedder "Yom Shabbath".

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-03 04:22

> [...]

> være i tvivl om! Jesus blev jo korsfæstet langfredag (altså om
> fredagen), lå i graven sabbaten over (altså om lørdagen) og opstod af

I min kalender er mandag nu første dag, og weekenden omfatter såvel
lørdag som søndag ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-02-03 09:43

> I min kalender er mandag nu første dag, og weekenden omfatter såvel
> lørdag som søndag ...

Og som jeg skrev, så skete denne ændring i 1972/73, - altså for kun 30
år siden.

Men du er vel ikke i tvivl om at Bibelen fortæller at Jesus stod op af
graven tidligt om morgenen den første dag i ugen, altså påskesøndag.

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Skabelse og Syndflod" - http://syndflod.dk
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-03 07:22

Andreas Falck <dewnull@nullspam.invalid> wrote:

> Men du er vel ikke i tvivl om at Bibelen fortæller at Jesus stod op af
> graven tidligt om morgenen den første dag i ugen, altså påskesøndag.

Jeg har nu ellers altid i kristelig sammenhæng hørt, at skabelsen var
basis for ugen, herunder hviledagens placering.

Forsøger man at indplacere det i moderne kosmologi, når man dog frem til
at det i bund og grund er absurd at ville lægge det ind i noget »dage«,
da dagen jo kun betegner Jordens rotation om sig selv. Dagens længde er
i øvrigt over tid ikke den samme ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-02-03 07:58

Per Rønne <per@ronne.invalid> skrev:

{ ... ]

> [...]
> noget »dage«, da dagen jo kun betegner Jordens rotation om sig
> selv. Dagens længde er i øvrigt over tid ikke den samme ...

Hvad har det noget med at gøre hvilken dag Bibelen kalder for ugens 1.
og 7. dag.

Jeg har tydeligt påvist at søndagen er ugens 1. dag og lørdagen er
ugens 7. dag.

Se mit nye forsøg på at lave en kristen hjemmeside :
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Begge med debatforum ***

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-02-03 17:09

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Samtidig ser de måske bort fra Jesu påstand om, at den ugentlige
> hviledag er indført for vi menneskers og altså ikke Guds skyld. (Luk
> 2:27)

Og fra at allerede apostlene mødtes på den første dag i ugen (søndag),
som hurtigt blev "Herrens dag".

Det kan man læse om i Gerningerne.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-02-03 17:08

> Altså helligdag såvel lørdag som søndag?

Nej ikke helligdag om søndagen, en almindelig arbejdsdag, der dog som
for de flestes vedkommende er en fridag.

> Eller jødisk sabbat?

Nej langt fra en jødisk sabbat! Jøderne opfandt jo selv en masse
regler omkring sabbaten som der ikke er bibelsk belæg for. Jesus
irettesatte dem jo også for netop dette.

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-02-03 23:59

Goddag Andreas Falck, den Mon, 03 Feb 2003 17:07:38 +0100, du skev:

> Nej langt fra en jødisk sabbat! Jøderne opfandt jo selv en masse regler
> omkring sabbaten som der ikke er bibelsk belæg for. Jesus irettesatte dem
> jo også for netop dette.

Såsomt?