Internettelefoni
Fra : Hans Henrik Nielsen

Dato : 01-02-03 12:45

Er der nogen, der har erfaringer med internettelefoni? Jeg ved ikke, hvilket
udstyr man har brug for. Jeg har Stofanet, men hvad skal jeg bruge ud over
et headset? Jeg vil også gerne vide, hvordan lydkvaliteten er, desuden om
man kan ringe til folk på deres telefon, eller om det kun kan lade sig gøre
at ringe til en anden pc.

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe.

HH

Fra : Soyo

Dato : 02-02-03 23:07

"Hans Henrik Nielsen" <hhn2002@mail1.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> eller om det kun kan lade sig gøre at ringe til en anden pc.
>
> Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe.

Hej

Du skal installere et program til internet telefoni på din PC,
f.eks. net2phone. Du kan også bruge nogle af de mange messenger
programmer der findes. Hvis du vil ringe til en anden PC skal begge have
samme program installeret. Til gengæld er det gratis at ringe.
Hvis du vil ringe til en almindelig tlf, skal du igennem en gateway til
telefonnettet. Der er f.eks. net2phone. De fleste findes desværre i USA,
så hvis du skal ringe til Danmark, skal du betale for samtalen USA-
Danmark, og det kan nok ikke betale sig selvom taksterne er forholdsvis
billige. Skal du til gengæld ringe til Mexico er det nok billigere end at
ringe fra Danmark, da du så kun betaler taksten USA-Mexico.

Det vi mangler er en gateway til tlf nettet her i Danmark.

Du skal også være opmærksom på at der kan være lidt forsinkelse på talen,
da din PC skal digitalisere lyden før den sendes på nettet. Men jo
hurtigere PC, jo mindre forsinkelse.

Mvh
Oliver

Fra : Hans Henrik Nielsen

Dato : 04-02-03 19:55

Hej Oliver.

Mange tak for de nyttige oplysninger.

Med venlig hilsen

Hans Henrik

Fra : Karsten Jensen

Dato : 04-02-03 23:16

Fra hvem til hvem er jo ikke nemt at se, hvis det overflødige skal klippes
væk, og den anvendte quote-teknik ikke er i overensstemmelse med de givne
anbefalinger.

Nå, men forsinkelse på tale over atlanten har ikke noget med digitalisering
at gøre. Det finder også sted ved almindelige telefonsamtaler.

Forsinkelsens årsag er ene og alene den, at signalet ryger 32.000 km ud i
verdensrummet til en satelit og 32.000 km tilbage igen til en modtagestation
ovre på den anden side af vandet. Det samme gør sig gældende for samtaler
til Grønland. I tilfælde af terestial telefonforbindelse mærkes en
forsinkelse praktisk taget ikke.

Du vil også se det til hverdag, når en TV-avis eller lign. har en reporter
endten i USA eller bare nede om hjørnet. Der anvendes også satelit-teknik,
så om reporteren står nede om hjørnet eller i USA, så skal signalet
alligevel tilbagelægge en samlet strækning på 64.000 km.

Forsinkelsen kan du se, når de begynder at knævre i munden på hinanden -
eller der indledningsvis er en "længere" pause, inden der svares på det
første spørgsmål.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Soyo

Dato : 12-04-03 18:59

> Nå, men forsinkelse på tale over atlanten har ikke noget med
> digitalisering at gøre. Det finder også sted ved almindelige
> telefonsamtaler.

Jo, det har det nu. Din tale som består af lydbølger skal digitaliseres og
pakkes ned i IP-pakker for at kunne sendes ud på internettet. Det kræver
ret meget regnekraft, og da der (normalt/endnu) ikke er indbygget en
dedikeret DSP i mikrofonen, skal PC'en klare disse beregninger, så
forsínkelsen er afhængig af PC'en hastighed.

> Forsinkelsens årsag er ene og alene den, at signalet ryger 32.000 km
> ud i verdensrummet til en satelit og 32.000 km tilbage igen til en
> modtagestation ovre på den anden side af vandet.>

Nix. Der ligger et hav af kabler over atlanterhavet, så der er slet ikke
brug for at sende signalerne over en sattellit.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 17-03-03 21:58

> Det vi mangler er en gateway til tlf nettet her i Danmark.
Nogle der så ved hvorfor det ikke findes i DK?
Det må åbenbart være for dyrt.
Nogle der ved hvad for et udstyr man skal bruge til at lave en gateway i DK?
Der må da efterhånden være nok internetbrugere herhjemme der er
interesserede i det, hvis i spørger mig....

Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-03-03 08:02

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nogle der så ved hvorfor det ikke findes i DK?

Ingen har vel set en forretning i det

> Nogle der ved hvad for et udstyr man skal bruge til at lave en gateway
i DK?

En masse ISDN30'ere, en ordentlig internetforbindelse og nogle H.323
gateways

> Der må da efterhånden være nok internetbrugere herhjemme der er
> interesserede i det, hvis i spørger mig....

Med al respekt så tror jeg folk med pengene spørger mere autoritative
kilder...

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 18-03-03 23:18

> Ingen har vel set en forretning i det
Der er vel ingen der kan finde ud af det eller har den tekniske
viden/erfaring tror jeg...

> i DK?
>
> En masse ISDN30'ere, en ordentlig internetforbindelse og nogle H.323
> gateways
Er du sikker?

> Med al respekt så tror jeg folk med pengene spørger mere autoritative
> kilder...
Folk med penge søger vel steder at investere deres penge i, men siden folk
ikke gør det i Danmark, så må det vel være fordi der ikke er nogle der kan
finde ud af at lave det til en forretning i DK. Jeg tror ihvertfald at
markedet er der!

Har du læst følgende indlæg (copy/paste):
>Om ca 3 måneder installerer Dansk Bredbånd en 10Mbit forbindelse i vores
>ejendom og tilbyder samtidig kommerciel IP-telefoni.
>Jeg går udfra at de har en gateway her i Danmark siden de kan tilbyde os
>IP-telefoni til 50 pr.md. og minuttakster på ca 20 øre i dagtimerne og
>gratis telefoni til andre IP-telefoner!
>
>Med venlig hilsen
>
>Helmut Lotti

Det er da noget af en besparelse ift. almindeligt telefonabbonnement og
almindelige minut-takster vil jeg da mene! Og du siger "Med al respekt så
tror jeg folk med pengene spørger mere autoritative kilder" - jeg tror at
folk med penge søger steder at investere dem i, men hvis der ikke er nogle
der nogensinde får ideen at investere i IP-telefoni i Danmark så er det kun
i USA og udlandet det forekommer, jo...
Tager jeg fejl, så venligst ret mig/synspunkterne.

(correct me, if I´m wrong).

Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Helmut Lotti

Dato : 18-03-03 10:16

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-02-03 12:52

Hans> Er der nogen, der har erfaringer med internettelefoni? Jeg ved ikke, hvilket
Hans> udstyr man har brug for. Jeg har Stofanet, men hvad skal jeg bruge ud over
Hans> et headset? Jeg vil også gerne vide, hvordan lydkvaliteten er, desuden om
Hans> man kan ringe til folk på deres telefon, eller om det kun kan lade sig gøre
Hans> at ringe til en anden pc.

www.speakfreely.org er godt til PC-til-PC.

Der er en del firmaer, der sælger pc-til-telefon.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>