Hvad er en rekvisition?
Fra : Incognito

Dato : 31-01-03 14:31

Hvad er en rekvisition - hvis det nu er stavet rigtigt :)

Fra : Bo

Dato : 31-01-03 17:22

"Incognito" <i_want@no_spam.de> skrev i en meddelelse
> Hvad er en rekvisition - hvis det nu er stavet rigtigt :)

En slags "værdipapir" som udsteder garanterer at ville indløse når varerne/ydelsen er
leveret, jeg formoder du tænker på at køber oplyser et rekvisitionsnr. eller afleverer én,
hvorpå du påfører rekv.nr. på faktura

Fra : Mogens

Dato : 31-01-03 17:23

On Fri, 31 Jan 2003 14:31:08 +0100, "Incognito" <i_want@no_spam.de>
wrote:

>Hvad er en rekvisition - hvis det nu er stavet rigtigt :)

Et dokument du udsteder til en virksomhed, som angiver, at du ønsker
at købe en vare. Ellers kan Gud og hver mand jo komme at sige, at de
ønsker at købe 50 kg guld, hvor "A/S Nielsen" betaler. Det er
sælgerens bevis for, at bestilingen eller købet er "reel".

Mange omgå's rekvisitioner meget lempfældigt - blokene ligger og
flyder alle vegne. Hvorvidt de er juridisk bindende, skal jeg lade
være usagt. De fleste firma'er (bestilleren) bruger dem vel for at
kunne finde ud af, hvem der i sidste ende skal betale for varen.

/MK

Fra : Knud Berggreen

Dato : 01-02-03 21:17

<i_want@no_spam.de> wrote:

>Hvad er en rekvisition - hvis det nu er stavet rigtigt :)

Jeg har set de to andre svar, men de er desværre ikke helt
rigtige.

En rekvisittion er kort og godt en bestilling på et stykke
papir. Det er lige så juridisk bindende som bestillinger
afgivet pr. telefon, brev, email, fax eller hvordan man nu
afgiver bestillinger indenfor de enkelte brancher.

Hvisse (større) firmaer har dog nogle bestemte
retningslinier for hvorledes bestillinger skal afgives og
har meddelt disse retningslinier til deres leverandører. Om
leverandøren i alle tilfælde er bundet af denne instruktion
er jeg dog ikke helt sikker på.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Mie

Dato : 02-02-03 14:24

usenet@berggreen.dk (Knud Berggreen) wrote in news:3e3c2a59.2868404
@news.stofanet.dk:

> [...]
> har meddelt disse retningslinier til deres leverandører. Om
> leverandøren i alle tilfælde er bundet af denne instruktion

Hvis man udfører serviceydelser hvor folk har ringet efter tilbud og man
møder op hos kunden og bliver enige om arbejdets omfang og pris, hvorledes
sørger man så for skriftlig dokumentation.

Bør man bede kunden (rekvirenten) udfylde en af virksomheden medbragt
rekvisitionsnota ?

eller

Bør man medbringe en tilbudsformular som udfyldes af virksomheden og som
kunden underskriver ?

Kender et eksempel hvor en person i en husstand bestilte rengøring i sit
hus, og begefter nægtede at betale fordi personen som bestilte ikke boede i
huset. Hvordan kan man sikre mod bedragere ?

Fra : Bo

Dato : 02-02-03 17:22

"Mie" <mie@nospaml.mm> skrev i en meddelelse news:b1j65g$3v0$1@sunsite.dk...
> [...]
> møder op hos kunden og bliver enige om arbejdets omfang og pris, hvorledes
> sørger man så for skriftlig dokumentation.

Så hedder det en Ordrebekræftelse !

Eller som i bl.a. hushandel og autohandel en Salgsslutseddel !

> Kender et eksempel hvor en person i en husstand bestilte rengøring i sit
> hus, og begefter nægtede at betale fordi personen som bestilte ikke boede i
> huset. Hvordan kan man sikre mod bedragere ?

Ved at "tjekke" folk inden ydelsen udføres såre simpelt ;-o)

Fra : Peter G C

Dato : 02-02-03 18:19

Bo skrev i news:b1jgjg$qvn$1@sunsite.dk

[klip]

> Så hedder det en Ordrebekræftelse !

I kan kalde hvad I vil - afgørende er, hvad der står på sedlen og hvad
parterne er enige om.

> Eller som i bl.a. hushandel og autohandel en Salgsslutseddel !

Det hedder en købsaftale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com