Ånder og demoner i fritt svev
Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 31-01-03 14:23

Årtier med kristen misjon la lokk på Nigerias gamle åndeverden. Så kom
Pinsebevegelsen og videoen til landet. Og nå vrimler det igjen av ånder,
demoner og heksekraft.

Kunne man vente annet med en Pinsebegelse, hvor troen på hellig ånd står
sentralt?

Mvh
Kjellemann

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 31-01-03 14:31

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i en meddelelse

Hvad har videoen og Pinsebevægelsen tilfældes? efter du sætter dem sammen
som dæmoner
Helligånden kom herned efter Jesus himmelfart, som en der skulle lære os og
hjælpe os og ikke en dæmon jeg anser nu eller ej Videoen som en Dæmon.
men det kan jo være jeg ikke ser porno eller volds film , jeg har nok i tv
avisen.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
http://billedafborge.subnet.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 31-01-03 15:00

> [...]
ånder,
> demoner og heksekraft.
>
> Kunne man vente annet med en Pinsebegelse, hvor troen på hellig ånd

Og i årtier fulgte fødselstallet op og ned med antallet af storke: altså
kommer børnene med storkene?
Har du noget at indvende rent teologisk mod pinsebevægelsen, så kom med
det!
Jeg er selv ikke på nogen måde Pinsemand - jeg er en ren Påskemand!
Alligevel synes jeg, den der post var under lavmålet!

Niels Peter

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 02-02-03 06:27

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message
> [...]
> ånder,

> står
>
> Har du noget at indvende rent teologisk mod pinsebevægelsen, så kom med

1. Pinsebevegelsen
I mitt innlegg er det ingen motvilje mot pinsebevegelsen. Jeg skriver at i
pinsebevegelsen står troen på hellig ånd sentralt i forkyndelsen. Et
teologisk faktum. Men forsøk gjerne at bestride det.

2. Pinsebevegelsen og misjon i Nigeria
Pinsebevegelsen hvor troen på den hellige ånd står central i forkyndelsen,
driver misjon i Nigeria, hvilket også er et faktum.

3. Nigeria
I den tradisjonelle Afrikanske religionen finner man ofte en variant av
følgende;
En Høygud, ofte lik den jødiske/kristne/islamske Gud, som har stått for
skapelsen.
Overmenneskelige vesener, guder og ånder, som ofte manifesterer seg i
naturfenomener
Mytiske skikkelser og kulturhelter, og en tro på hekser, trollmenn og magi.
Også troen på slikt er et faktum

4. Synkretisme
Det er ikke uvanlige at tradisjonelle afrikanske religioner formes under
møte med kristendommen.
Med pinsebevegelsens fokus på den hellige ånd i sin forkynnelse, er det ikke
urimelig å anta at i sitt møte med den tradisjonelle religoner og dens tro
på hekser, trollmenn og magi, har dette over noe tid utviklet seg til
synkretisme, eller sammenblanding av de disse religionene i Nigeria.

At det "nå igjen vrimler av ånder, demoner og heksekraft, som følge av
pinsebevegelsens misjon", slik jeg innledet med at si i denne tråden, er
også et faktum, ifølge avisartikkelen jeg sakset det fra. Det ovennevnte er
en en mulig forklaring på hvorfor det blev slik.

> Jeg er selv ikke på nogen måde Pinsemand - jeg er en ren Påskemand!
> Alligevel synes jeg, den der post var under lavmålet!
>
> Niels Peter

Din post om Påskemanden høyverdig? Du sier ikke det! Nesten demonisk

Kjellemann

Fra : erik larsen

Dato : 02-02-03 08:16

> [...]
> pinsebevegelsen står troen på hellig ånd sentralt i forkyndelsen. Et
> teologisk faktum. Men forsøk gjerne at bestride det.

Det er ikke tilfældet i den Pinsekirke jeg har været med til at bygge,

1) vi tror på treenighedens Gud, Faderen, Sønnen og Helligånden, desuden
tror vi Gud er Ånd fordi det står i Bibelen.

2) vi tror den evige Jesus tråte ud af evigheden og viste mennesket Hans
kærlighed ved at ofre/give sit liv for os på korset.

3) vi tror på at Gud frelser os ved at lade os Genføde i Vand og Ånd

4) vi tror Jesus har bedt Faderen om at sende Helligånden til jorden som
Jesus har sagt i Joh 14.

5) vi tror på at Helligånden brsgte Guds Nådegaver med sig den dag Faderen
sendte Ham til jorden ApG 2, og at disse nådegaver idag bliver givet til dem
der tror som på Pinsedagen i ApG 2

6) vi tror Jv har fordrejet hele bibelens budskab med deres pæl, englen
Mikael og ingen frelse eller nåde.

ErikL

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 02-02-03 16:04

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in message

> [...]

> sendte Ham til jorden ApG 2, og at disse nådegaver idag bliver givet til

Det er jo det jeg sier; I pinsebevegelsen står troen på hellig ånd sentralt
i forkyndelsen.

Kjellemann

Fra : erik larsen

Dato : 04-02-03 17:41

> [...]

Faderen
> dem
>
> Det er jo det jeg sier; I pinsebevegelsen står troen på hellig ånd

Pinsevækkelsen tilbeder ikke Helligånden, men Jesus Kristus Guds Søn,
frelseren som er det centrale. Du forstår måske ikke forskellen, men tro mig
der er forskel mellem at tilbede det Helligånden bringer til os fra Faderen
og bare tilbede Helligånden.

Og da det er treenighedens Gud Pinsevækkelsen tilbeder kan man ikke tage en
Guddoms person bort fra treenigheden som f.eks. Helligånden og sige Han er
mere central end Faderen eller Sønnen. I treenigheden er de alle tre lige
centrale

ErikL

Fra : Arild Karlsen

Dato : 02-02-03 23:07

erik larsen:
> [...]
>der tror som på Pinsedagen i ApG 2
>
>6) vi tror Jv har fordrejet hele bibelens budskab med deres pæl, englen

Jeg tror at når jeg våkner i morgen så har Nina kaffen klar. Hvis jeg
tar feil så koker jeg den selv.

Det er den letteste sak av verden å lære å lire av seg setninger som
flyter rundt i en menighet.

Det er flaut å være kristen!

--
Arild Karlsen
http://home.no.net/gladmann/index.htm

Fra : Thomas Tellander

Dato : 03-02-03 15:06

"Arild Karlsen" <ak1011@alfanett.no> wrote

> Det er flaut å være kristen!

Ikke at jeg er så kristen at det gjør noe, men det slår meg
at det er enda mer flaut å være skingrende intolerant.

Fra : Arild Karlsen

Dato : 03-02-03 22:55

On Mon, 3 Feb 2003 15:05:51 +0100, "Thomas Tellander"
<ttelland.nospam@online.no.invalid> wrote:

>"Arild Karlsen" <ak1011@alfanett.no> wrote

>Ikke at jeg er så kristen at det gjør noe, men det slår meg
>at det er enda mer flaut å være skingrende intolerant.

Det er visst flaut å gå naken rundt i parken også, men jeg tolerer
alle slags mennesker som ikke forteller ungene mine at de skal brenne
i helvete fordi pappaen deres ikke tror på Gud.

Nå kan du dekke deg til, men vil du fortsatt springe naken rundt på
news må du gjerne gjøre det for min del.

Fra : Filip D. Johnsen

Dato : 03-02-03 10:38

> 6) vi tror Jv har fordrejet hele bibelens budskab med deres pæl, englen
> Mikael og ingen frelse eller nåde.

Du virker til at have et problem med Mikael i Bibelen. Det er noget du har
talt temmelig meget om i tidens løb. Lad os da se på det.

Engel Mikael er noget helt særligt fordi det er den eneste engel udover
Gabriel der nævnes ved navn i Bibelen.

Interessant nok er det også den eneste engel der i Bibelen får hæftet titlen
"Ærkeengel" på sig, som det sker i Judas 9. I Daniel 10:13 omtales han som
"en af de øverste fyrster", der hjalp en mindre engel. Det stemmer godt
overens med at han i Judas 9 kaldes en "ærkeengel". Om denne titel hedder
det: "Forstavelsen "ærke-", som betyder "øverste-" eller "over-", antyder at
der kun findes én ærkeengel, den øverste engel. Desuden forekommer ordet
"ærkeengel" i Bibelen ingen steder i flertal.

Igen i Daniel 10:21 omtales Mikael, og her kaldes han "jeres fyrste", altså
jødernes. I Daniel 12:1 kaldes han "den store fyrste som står op for dit
folks sønner."

Endelig nævnes han i Åbenbaringen 12:7, hvor hans myndighed over andre engle
understreges.

Hvordan kobler vi som Jehovas Vidner så ovenstående sammen med Jesus
Kristus? Med tanken i 1 Thessaloniker 4:16, hvor det siges at den opstandne
Herres, Jesu Kristi, stemme er som en ærkeengels røst. Hvorfor nævnes "en
ærkeengels røst" hvis ikke for at beskrive den store magt Jesus nu havde?
Hvis Jesus havde haft myndighed over en ærkeengel ville dette udsagn ikke
være sigende; det ville ikke være passende at sige at Jesu stemme var som
den af en med mindre autoritet.

Hvis Jesus var Mikael gives han en stor og unik stilling i Guds himmelske
organisation: Han var den eneste ærkeengel, øverste for alle andre
åndeskabninger. Han var fyrste, og havde et særligt ansvar over for jøderne.

Problemet med denne forståelse er naturligvis hvis man tror at Jesus er Gud
selv. Drøftelser i denne gruppe synes at vide at mange er i tvivl om
forholdet mellem Jesus Kristus og hans far, men det behøver man ikke være.
Jesus selv var meget klar, og Bibelen gør brug af en sprogbrug der gør det
nemt for os at forstå deres indbyrdes forhold: Jehova kaldes en far og Jesus
for hans søn. I dagens Danmark betyder det det samme som i fortidens Israel:
Faderen er ældst, mest erfaren og har en vis myndighed over sin søn. Sønnen
er et billede af faderen, men faderen er ikke et billede af sønnen. Og en
sønnen ser op til sin far (måske ikke altid så entydigt!).

Jesus knyttede de selv samme egenskaber til sit forhold til faderen: I sin
mønsterbøn beder Jesus først om at hans faders navn må helliges (Mattæus 6).
I sin sidste bøn beder han om at Guds navn må helliges, hvilket han har søgt
(Johannes 17). Faderen havde viden som Sønnen intet kendte til (Markus
13:32). Faderen havde myndighed over sager som Jesus intet kunne gøre noget
ved (Mattæus 20:23). Faderen var således større end Jesus Kristus (Johannes
14:28). Jesus var et billede på Faderen - havde man set ham havde man set
Faderen, selv om intet menneske nogensinde har set Gud (Johannes 14:9;
1:18).

Jesus valgte med overlæg at bruge et simpelt billede på forholdet mellem sig
selv og Faderen. Dette billede illustrerer alt.

Jesus kunne have valgt et andet billede for at illustrere at han var lig Gud
eller Gud selv, en del af en ligeværdig treenighed. Han kunne have
sammenlignet sit forhold til Gud med forholdet mellem to tvillinger. De er
lige i magt, myndighed og alder, og kan forventes at have det samme
vidensniveau. Men han valgte at kalde Gud for sin Fader. Hvorfor? Fordi
*det* illustrerede hans forhold til sin Gud på den bedst mulige måde.

På den måde var det i den fuldeste betydning sandt da han kaldte Jehova for
"min Fader og jeres Fader" og "min Gud og jeres Gud". Jehova var Jesu Gud og
Fader på samme måde så Jehova var disciplenes Gud og Fader. Og på denne måde
kunne han i sandhed kalde dem "mine brødre". (Johannes 20:17)

Med venlig hilsen

Filip Johnsen

Fra : Lyrik

Dato : 27-02-03 01:13

"Filip D. Johnsen" <filip.johnsen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> være sigende; det ville ikke være passende at sige at Jesu stemme var som
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Da Muhammed udformede Islam gjorde han det blandt andet på baggrund af en
samtale med en af de udstødte Arianske kættere, en biskop som havde
fortrukket østerud..
Derfor har islam det forhold at Gud ingen søn har, men at Jesus er en stor
profet.
Endvidere giver det det samfundssyn, at samfundet skal udformes som en
pyramidestruktur. Khaliffen øverst, som er konge og præst.
Folket hans lydige undersåtter.
Det demokratiske samfund grunder sig på Jesu fodvask. De som skulle lede,
skulle være de andres tjenere.

I Jehovas vidners samfund afspejles ligeledes den arianske Gudsopfattelse.
Øverst bestyrelsen som er selvsupplerende på religiøs baggrund og nederst i
pyramiden folket som ikke har zip at skulle have sagt.
Dette usunde og forældede samfundssyn grunder sig på denne Gudsopfattelse.

Jesu stilling som en person i den Treenige Guddom blev afklaret på
kirkemøderne for cirka 1600 år siden. Arianerne fik det velfortjente spark
og prøver nu helt forsent at komme til orde igen i form af Jehovas vidner og
Islam.
Gudsbilledet er med til at udforme samfundet, det er samfundets
idealbillede. Det arianske- giver et forældet despotisk og topsstyret
system.
Som jeg nu vil gennemgå, har dette billede ingen plads i skriften.

Treenighedsforståelsen har tre adskilte personer som udgør den ene sande
Gud.
Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd. Disse tre udgør den ene Gud. Gud kan
ikke mangle en eneste af disse tre.
Gud Fader uden Jesus er en umulighed. Jesus uden Fader er en umulighed.
Jesus og Fader uden Helligånden er en umulighed.
Man må se alle tre, for at se Gud. Dette er Treenigheden.
Derimod kan Gud sagtens forstås, uden ærkeenglen Michael.
Alene dette hæver Jesus ud af englenes skare. Han er Gud.

Hebræerbrevet 1:3; (Bogen)
Guds Søn genspejler Faderens herlighed; og alt hvad Sønnen er og gør, viser
tydeligt at han er Gud. Han styrer universet gennem sit ords magt.
vers 10;
Gud kaldte ham også Herre, idet han sagde:
"Herre i begyndelsen grundlagde du jorden, og himlen er skabt ved dine
hænder.
At han ikke er en engel beviser Skriften tydeligt, og denne gang kan vi, for
at vise hvor universelt det er tage en anden oversættelse da. aut. af 15.
juni 1948. Hebræerne 1:4-6;

Og han er blevet saa meget mere ophøjet end Englene, som det Navn, han har
arvet, er over deres.
Thi til hvem af Englene har Gud nogen Sinde sagt:
"Du er min Søn, jeg har født dig i Dag"? og et andet sted "Jeg vil være ham
en Fader, og han skal være mig en Søn?" Og naar han igen lader sin
førstefødte komme til Jorderig, siger han:
"Og alle Guds Engle skal tilbede ham."

I vers 8 siger Gud til Jesus: "Din trone , o Gud! staar i Evighed fast,
Gud kalder altså Jesus for Herre, Gud og englene skal tilbede ham!

Vi ved at Gud er en nidkær Gud og at han ikke giver andre sin ære.
Vi ved at kun Gud kan tilbedes! Englene frabeder sig tilbedelse!

Jesus siger i Johannes 6:53,54;(Bogen)

Jesus sagde da til dem: "Jeg siger jer, at hvis I ikke spiser
Menneskesønnens legeme og drikker hans blod, har I ikke evigt liv i jer! men
den som spiser mit legeme og drikker mit blod, har evigt liv, og jeg skal
opvække ham fra de døde på den yderste dag.
...Men "ærkeenglen Michaels" blod ringeagtes så meget blandt JV at man i
frygt for mennesker synder imod sin egen evige eksistens!

Hvor smukt at I tilsidesætter Guds bud for jeres lederes skyld!
Vågn Op Filip og Kristus skal lyse for dig!

Jens

Fra : Terje Henriksen

Dato : 28-02-03 10:42

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i melding

> [...]
> Gud Fader uden Jesus er en umulighed. Jesus uden Fader er en umulighed.
> Jesus og Fader uden Helligånden er en umulighed.

Siden Gud har skapt både Jesus og Den Hellige Ånd, kan Gud være Gud uten
både Jesus og Den Hellige Ånd, men Jesus og Den Hellige Ånd eller noe annet
kan ikke eksistere uten Gud. Jeg har forresten sett Den Hellige Ånd som en
evig flamme som brenner for at intet urent skal kunne komme i nærheten. Jes
så også at et lite barn lå inne i flammene uten å ta skade av det; det fikk
Guds fred der inne.

Dessuten tror jeg ikke at Den Hellige Ånd er en person, men rett og slett en
referanseånd laget av Gud; Guds ånd er altså i Den Hellige Ånd. Det er også
Jesu ånd. Dvs. de er fullkomne. Men jeg er åpen for at jeg kan ta litt feil.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Fra : Ole

Dato : 31-01-03 21:53

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> wrote in message
> [...]
> demoner og heksekraft.
>
> Kunne man vente annet med en Pinsebegelse, hvor troen på hellig ånd står

Hvor Gud gør meget, vil djævelen også gøre meget for at ødelægge alt det Gud
vil.

Jeg er ved at lave en hjemmeside om krigen imod Gud, som den startede, og
hvordan den fortsætter.

www.creationdays.dk/Bereshith/index.html

Ole

Fra : Tom

Dato : 01-02-03 13:56

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i melding
> [...]
> demoner og heksekraft.
>
> Kunne man vente annet med en Pinsebegelse, hvor troen på hellig ånd står

At Kjellemann er en kristendoms hater tillike med USA og jødehater får nå så
være.Men han kunne i det minste være det på et korrekt grunnlag.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 01-02-03 14:03

"Tom" <tom@jerry.tj> wrote in message

> "Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i melding

> At Kjellemann er en kristendoms hater tillike med USA og jødehater får nå

> være.Men han kunne i det minste være det på et korrekt grunnlag.

Hvor har du det fra at jeg er kristendomshater, USA- og jødehater? Det er
faktisk alvorlige anklager du her framfører. Hvem fanden tror du at du er?
Skal jeg anmelde deg for dine sjikanøse påstander?

Kjellemann

Fra : Tom

Dato : 01-02-03 14:34

> [...]

> faktisk alvorlige anklager du her framfører. Hvem fanden tror du at du er?
> Skal jeg anmelde deg for dine sjikanøse påstander?

Gjerne det. Når noen vet en har feil så griper en ofte til anmeldelse i et
forsøk på å få medhold i at en har rett.

Tom

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 01-02-03 14:36

> [...]
et
> forsøk på å få medhold i at en har rett.

Det var ikke noe svar på spørsmålet. Tenkte jeg det ikke. At løgn ikke
fremmed som argumentasjon for kristne, er ingen nyhet.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-02-03 15:17

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

[ ... ]
> Det var ikke noe svar på spørsmålet. Tenkte jeg det ikke. At løgn
> ikke fremmed som argumentasjon for kristne, er ingen nyhet.

Ja nogle kristne lyver - det gør agnostikere også - og mange andre!

Det var altså en meget generel udtalelse du kom med, og derfor langt
under lavmålet, og langt, langt under det niveau du ellers med
sriøsitet og saglig som oftest befinder dig på!

Se min hjemmeside om Bibel og kristendom:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/
** Nu også med debatforum **

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 01-02-03 17:20

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message
> Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:
>
> [ ... ]
>
> Ja nogle kristne lyver - det gør agnostikere også - og mange andre!

Helt sikkert. I diskusjoner ser jeg ingen grunn til å lyve. Poenget med
diskusjoner synes meningsløs om man tar slike midler i bruk.

> Det var altså en meget generel udtalelse du kom med, og derfor langt
> under lavmålet, og langt, langt under det niveau du ellers med
> sriøsitet og saglig som oftest befinder dig på!

Jeg savner din moralske lekse i svar til Tom med hans lavmål påstand mot
meg. Moralen din er vel ikke dobbel?

Mvh
Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-02-03 00:30

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

[ ... ]
> Jeg savner din moralske lekse i svar til Tom med hans lavmål
> påstand mot meg. Moralen din er vel ikke dobbel?

Jeg har ikke læst Toms indlæg og kan derfor ikke tage stilling til
hans debatform. Og om han er kristen, kalder sig kristen eller noget
andet, har jeg heller ikke kendskab til.

Men jeg kender din adfærd her på usenet, og bortset fra når dit
drilleri en sjælden gang kammer over (og det gør den slags jo for os
alle sammen ind imelle), er det altid en fornøjelse at læse dine
indlæg, der jo tit er fyldt med humor og som regel da også stort vid!!

Se min hjemmeside om Skabelsen og Syndfloden:
http://syndflod.dk ** Nu også med debatforum **

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 02-02-03 00:44

> [...]
> hans debatform. Og om han er kristen, kalder sig kristen eller noget
> andet, har jeg heller ikke kendskab til.

Jeg forstår. Å lese Toms indlæg, er vanskelig, for ikke si umulig for deg.
Letter å svare meg. Hva slags PC/system har du som kontrollerer hva du bør
lese og ikke lese?

Mvh
Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-02-03 10:49

> [...]

> for deg. Letter å svare meg. Hva slags PC/system har du som
> kontrollerer hva du bør lese og ikke lese?

Jeg har læst en enkelt linie fra et enkelt af hans indlæg. Dette fandt
jeg så U-interessant at mit filter derefter sorterer hans indlæg fra.

Dine indlæg har hidtil slet ikke kunnet leve om til dette
U-interessante, hvorfor jeg stadig læser dine indlæg med stor
interesse!

Fra : Tom

Dato : 01-02-03 15:42

> "Tom" <tom@jerry.tj> wrote in message

> Det var ikke noe svar på spørsmålet. Tenkte jeg det ikke. At løgn ikke
> fremmed som argumentasjon for kristne, er ingen nyhet.
>
> Kjellemann

Med en slik generell beskrivelse(antagelse) så viser du jo at min påstand om
deg er riktig.
Kan noen snakke ondt om den/det en elsker?

Tom

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 01-02-03 16:01

> [...]
om
> deg er riktig.
> Kan noen snakke ondt om den/det en elsker?

At beskrivelsen er korrekt bekrefter du selv ved at ikke besvare spørsmålet

Ja, den man elsker tukter man. Om nødvendig med løgn om det skulle være
formålstjenelig slik du gjør her. Over og ut med deg..

Kjellemann

Fra : Tom

Dato : 01-02-03 16:54

> "Tom" <tom@jerry.tj> wrote in message

> Ja, den man elsker tukter man. Om nødvendig med løgn om det skulle være
> formålstjenelig slik du gjør her. Over og ut med deg..
>
> Kjellemann

Som ansiktet speiler seg i vannet -kjenner et hjerte seg igjen i en annens
hjerte.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 01-02-03 17:16

> Som ansiktet speiler seg i vannet -kjenner et hjerte seg igjen i en annens
> hjerte.

Tar du blikket bort fra den hjertelige selvbeundringen i speilet, oppdager
du kanskje at jeg meddelte; Over og ut med deg..

Fra : Tom

Dato : 01-02-03 20:30

> "Tom" <tom@jerry.tj> wrote in message
> >

> Over og ut med deg..

Takker så meget!

Fra : N/A

Dato : 01-02-03 19:11

Fra : Even Borud

Dato : 01-02-03 19:11

On Sat, 1 Feb 2003 14:44:07 +0100, "Kevin Edelvang"
<barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

>KRYDSPOSTNING ANNULLERET

Du mener din kritikk av Kjellemann i dk.livssyn.kristendom er
mer relevant for no.samfunn.religion?

>Kan vi ikke slippe for Kjell I. Johnsens krydspostninger i
>dk.livssyn.kristendom!
>
>Det er ikke til at holde ud, særligt ikke, når det alligevel kun er
>wars.

Jeg vil nå si Kjellemann likevel er mer som et åpent vindu
av frisk luft inn til slike rom som dk.livssyn.kristendom,
hvor man ellers helst ville rygge i møte med den svært
innestengte lukten.

:)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-02-03 22:18

Even Borud wrote:

> Du mener din kritikk av Kjellemann i dk.livssyn.kristendom er
> mer relevant for no.samfunn.religion?

Nej, jeg beklager besværet. Jeg plejer dog at anullere hans
krydspostninger, så svar havner i d.l.k. Men det har ingen effekt haft,
så jeg håbede lidt, at han måske læser denne gruppe grundigere.

Krydspostningerne er vel til gene for begge grupper.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : erik larsen

Dato : 02-02-03 07:57

> [...]
> Årtier med kristen misjon la lokk på Nigerias gamle åndeverden. Så kom
> Pinsebevegelsen og videoen til landet. Og nå vrimler det igjen av ånder,

Jeg håber du var i Africa og har set alle de heksedoktore der vandre rundt
dernede, Joww- Hr. Johnson Ånder er der rigeligt af dernede i Africa og de
har altid været der.

> Kunne man vente annet med en Pinsebegelse, hvor troen på hellig ånd står
> sentralt?

Det er fordi det står i Bibelen Hr. Johnson, ingen religioner foruden JV har
været utilfreds med at Gud i sin Bamhjertighed tilgiver og skænker os fred
ved Helligåndens Hjælp.

ErikL