Kanaler på en RAID controller...?
Fra : Martin B

Dato : 31-01-03 13:42

Hey..

Hvad er fordelen ved at ha' flere kanaler på en RAID controller...? Er det
noget med at flere servere kan brugen den samme controller...?

Envidere, hvor meget betyder størrelsen af cache på controlleren..? Jeg skal
bruge en controller til en grafisk virksomhed, hvor der tit bliver hentet og
gemt filer i størrelsen af 6-700MB på samme tid af flere bruger...!?!?

Hva' siger i...?

Mvh

Martin

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 01-02-03 13:42

Fordelen ved at have flere kanaler på raid controlleren er, at hvis der er
mange diske på, har du rigeligt med båndbredde til data. Jo flere kanaler jo
mere båndbredde til data overførsler.

Hvis du har 12 diske i serveren/storage, vil jeg anbefale en 3 kanals, så
der er 4 på hver kanal.

Cache har en del at sige, men det kommer an på hvordan du konfigurerer dit
raid-array samt skrive politikken. De dyere raid controllere fra Mylex kan
bla. dele raid-partioner over flere controllere (eller lave fail-over).

Jeg har sat et system op med 8 stk. 73Gb 10K diske i et raid5 med 4 diske på
hver kanal. Jeg brugte en Mylex extreme raid controller 64-bit med 64Mb ECC
RAM. I serveren sidder et 1000Mbit netkort til alm. brug på fiber streng
(samt et 100Mbit kobber til fail-over).

Selv om et raid5 system ikke giver den bedste performance, er hastigheden
god. Der er 15 samtidige brugere på systemet, der arbejder med filer i
størrelsen 50Mb til 500Mb uden problemer.

Og så skal du huske på backup. Det er ikke alle backup-drev der kan nå at
tage kopi af så mange data på en nat. Prøv f.eks. med LTO drev. Rigtigt sat
op flytter de ca. 1200Mb i minuttet.

/Robert

Fra : Martin B

Dato : 03-02-03 17:30

Tak skal du ha' Robert...! Det var lige det svar jeg behøvede...

Mvh

Martin

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 03-02-03 18:53

> Tak skal du ha' Robert...! Det var lige det svar jeg behøvede...

Det var så lidt.

Robert