Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Studie lys ???
Fra : Jan

Dato : 31-01-03 11:33

Jeg har netop set at man kan købe nogle 500 wat halogenlamper på et flot
gult stativ, i fakta til 129,- pr stk. Hvordan ville de egne sig til studie
fotografering ?

Mvh Jan

Fra : Tom Dissing

Dato : 31-01-03 11:52

Måske .. Hvis du skifter pærer og fatninger ud !
Tom

Pærerne vil du jo gerne have til at passe til din film ( 5600 eller 3200
kelvingrader)
Desuden vil du gerne have at de udover den rigtige farvetemperatur og har
den rigtige "farve" altså ikke har lidt grånt, eller lidt gult I sig !?

På samme måde kommer du sikkert til at have lamperne tændt mere end fem
minutter, hvorfor du roligt kan forvente at lamperne bliver MEGET varme.
Det første der sker I denne sammenhæng, er at fatningen til pæren smelter
eller ( hvis den er keramisk) "går I opløsning"
Så prisen ser OK ud, men berregn et par hundrede oveni per lampe til xtra
pære og fatning, pr. Lampe.

Fra : Jan

Dato : 31-01-03 12:07

Det er digitalt, jeg kan indstille hvidbalancen ved at tage et billede af
lysets refelktion på hvidt papir og indstille efter den aktuelle farve temp.
Men ændre den sig efterhånden som lamperne bliver varmere ??

Fra : Tom Dissing

Dato : 31-01-03 12:28

Et eksempel på "kedeligt lys" var da folketinget fik nye "energispare"
pærer, der forøvrigt slet ikke var energispare pærer.
Nå men da de alle havde et kraftigt grønstik.. På forskellige måder !?
Kunne man efterfølgende på både TV og I aviserne se at mange politkere
pludselig havde grønt hår ( lilla/magenta) farvede kinder og når bølgerne
gik højt, Indigo mørke blå skygger under øjnene ( når der var dagslys med
)
Helt konkret. Skyder du ved tre af sådanne lamper, der - måske - har tre
forskellige farver.. Vil du opleve at skyggere skifter farve !

Omvendt kan det give nogle meget spændende oplevelser ( og forøvrigt give
nogel sjove billeder)

Selv vbruger jeg ind I mellem meget gamle lysstof rør. De tykke af slagsen,
de har en helt speciel gul rød farve.

Men jeg "turde" ikke kaste mig ud I at belyse med tre - forskellige -
grønne magenta eller og gule lamper

Du akan jo starte med at købe lamperne og se om det går fint !?
Tom

PS
Farvetemperaturen burde ikke ændre sig.. Lamperne bliver blot "varmere" (
braændvarme)

PPS
Lyset taber energi ( og farvetemperatur (( ikke eksponentielt))
eksponentielt med afstanden mellem lyskilde og motiv !

Fra : John

Dato : 31-01-03 15:09

> [...]
> Det første der sker I denne sammenhæng, er at fatningen til pæren smelter
> eller ( hvis den er keramisk) "går I opløsning"

Halogen fatninger smelter ikke.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Preben Andersen

Dato : 31-01-03 12:51

"Jan" <jan@ronzak.com> wrote in message
> Jeg har netop set at man kan købe nogle 500 wat halogenlamper på et flot
> gult stativ, i fakta til 129,- pr stk. Hvordan ville de egne sig til
studie
> fotografering ?

Jeg har prøvet, og de giver godt med lys, men det er lidt problematisk at
indstille hvidbalancen. Selv om mit kamera (Canon PowerShot S40) har mange
muligheder for at indstille balancen, inkl.. manuel indstilling, er det ikke
helt lykkedes for mig endnu. Jeg har forsøgt i rum med indfald af dagslys,
og det er ikke en god idé, for det indfaldne lys bliver helt blåt. Hvis
rummet kun får lys fra lamperne, vil jeg tro det kan lade sig gøre med et
godt resultat. Det kan vel også lade sig gøre at rette farvebalancen
efterfølgende i et billedbehandlingsprogram.

mvh
Preben

Fra : Mikael

Dato : 01-02-03 20:39

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har prøvet, og de giver godt med lys, men det er lidt problematisk at
> indstille hvidbalancen. Selv om mit kamera (Canon PowerShot S40) har mange
> muligheder for at indstille balancen, inkl.. manuel indstilling,

Som du selv skriver Preben, så vær hamrende ligeglad med hvidbalancen under
optagelsen med digitalkamaera. Hvidbalance retter man ganske enkelt i bl.a.
Photoshop. Hvis du vil have en let og enkel metode, kan jeg anbefale
"Photoshop my way" af Ole Lind, forlaget Ajour.

Mikael

Fra : KNL DtP

Dato : 31-01-03 12:51

"Jan" <jan@ronzak.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har netop set at man kan købe nogle 500 wat halogenlamper på et flot
> gult stativ, i fakta til 129,- pr stk.

Det er jo ikke alverden - hvis de ikke er brugbare til foto, kan de jo altid anvendes
til arbejdslamper.

> Hvordan ville de egne sig til studie
> fotografering ?

Som Tom nævnte, så kører de med en farvetemperatur på en 3200º K - men med
digitalkamera kan du jo bare sætte den på "tungsten light" - eller kalibrere den på
stedet - så er du ovre det problem.

Lyset fra sådan en halogen-fætter er meget hårdt, og du vil få nogle grimme
slagskygger bag motivet. Dette kan du rode bod på ved at købe nogle billige hvide
paraplyer og sætte foran lamperne eller lade det reflektere i et hvidt loft eller en
hvid flamingoplade e.l.

Halogenlamperne er på 500 watt - men hovedparten af effekten går faktisk til varme -
ikke lys. Har du fyret op for sådan to lamper i en stue e.l. vil temperatur hurtigt
stige - og hvis du påtænker at bruge dem til portræt-foto, så vil jeg tro at få dig
og model får sved på panden. Er er produktfoto du har i tankerne, så er det jo
ligefedt.

Alt i alt tror jeg at du for en 200 kr. kan få en del sjov - du kan jo bare tage løs
med digitalkameraet uden at tænke på fremkaldelse.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Munk

Dato : 31-01-03 15:02

> [...]
> Jeg har netop set at man kan købe nogle 500 wat halogenlamper på et flot
> gult stativ, i fakta til 129,- pr stk. Hvordan ville de egne sig til

Jeg kan huske dette indlæg (som er et udemærket bidrag til svar på dit
spørgsmål):

http://groups.google.com/groups?q=byggemarked+group:dk.fritid.foto&hl=da&lr=
&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&selm=al5hfe%24lp0%241%40sunsite.dk&rnum=2

(husk at samle link til een linie)