Tyveri af hardware
Fra : gormr@jubiipost.dk

Dato : 31-01-03 11:20

Er der nogle der har kendskab til omfanget tyveri af desktops m.m.
Jeg har hørt i pressen, at det er ved at blive et omfattende problem
for firma'er.
Hvormeget tænker man egentligt på fysisk sikring af sit udstyr?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-01-03 11:35

gormr@jubiipost.dk wrote:

> Jeg har hørt i pressen, at det er ved at blive et omfattende problem
> for firma'er.

Jeg hørte et radioindslag for knap en uge siden, er det det
samme du hørte? De fortalte, at tyvene primært gik efter
bærbare computere og fladskærme. Desuden havde de et interview,
vist nok på en skole, hvor de fortalte, at harddiskene var
blevet låst inde i metalkasser. Underlig idé, når det nu ikke
var dem, tyvene primært gik efter.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 31-01-03 11:55

gormr@jubiipost.dk wrote:
> [...]
> for firma'er.
> Hvormeget tænker man egentligt på fysisk sikring af sit udstyr?

Ret meget. Vi har pigtraadshegn, vagter (ikke bevaebnede, dog), og
elektronisk adgangskontrol til alle bygninger. Folk laaser deres
kontorer, naar de forlader dem. Vagter patruljerer i bygningerne og
checker kontorerne om natten. Der er stikproevegennemsoegninger af
biler, der koerer ud og ind af omraadet.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Heinz

Dato : 31-01-03 13:10

<gormr@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for firma'er.
> Hvormeget tænker man egentligt på fysisk sikring af sit udstyr?

SDU har (vil jeg mene) forgæves investeret i et kortlæser udstyr som skulle
hindre uvedkomende adgang til deres EDB rum/gange.
Problemet ligger ved de studerende, de er fortsat dumme oven i knolden
og lader folk komme ind, blot de banker på døren til EDB rummet
eller den pågældende gang hvor at kortlæseren sidder, de blokerer
enda også dørene med stole, skraldespande etc for at de slipper
for lige at hente kortet frem og lige køre det igennem læseren
og intaste deres adg. kode.
De studerende kan ikke få ind i hovedet at deres idioti har kostet
SDU 1 million kroner i EDB udstyr sidste år.
Så sålænge at de studerende stadig er dumme oven i vil der fortsat blive
stjållet EDB udstyr på SDU.

Heinz

Fra : Alex Holst

Dato : 31-01-03 13:36

Heinz <tomatoking@thebottle.com> wrote:
> De studerende kan ikke få ind i hovedet at deres idioti har kostet
> SDU 1 million kroner i EDB udstyr sidste år.

Det er jo et ledelsesproblem. Hvis studerende kan slippe afsted med at
overtraede reglerne, er ledelsen jo tydeligvis ikke tilstraekkeligt
opsat paa at stoppe problemet.

Faa eleverne til at skrive under paa at de overholder retningslinierne,
og infomere at de bliver smidt ud af uddannelsen hvis de bliver taget i
at bryde disse regler, f.eks. hvis de tail gater efter andre, eller
lader andre tail gate dem.

Doersystemet er vel elektronisk, saa man kan se hvem der swiper og hvem
der ikke goer. Man kan vel ogsaa maale om doerene bliver lukket, og
trigge en alarm hvis der bliver sat stole foran.

Men i det hele taget er situationen et fremragende eksempel paa, at
teknologi ikke loeser saerligt mange problemer hvis den ikke bliver
brugt korrekt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-03 15:39

Heinz skrev:

>Så sålænge at de studerende stadig er dumme oven i vil der fortsat blive
>stjållet EDB udstyr på SDU.

Hvorfor bliver deres adgangstilladelser ikke inddraget hvis de
bryder sikkerheden?

--
Bertel

Fra : Heinz

Dato : 01-02-03 17:57

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor bliver deres adgangstilladelser ikke inddraget hvis de
> bryder sikkerheden?
>
> --
> Bertel

Det tør SDU´s ledelse ikke, de er bange for at de studerende så smutter
og flytter deres studier over på andre uni´er der intet har med SDU at gøre.
De har nemlig en gang prøvet at konfrontere de studerende med hard fackts
ang. deres opførsler og behandling af inventaret.
De studerende (de crybabies) kunne ikke tåle at høre sandheden så de
lavede fluks oprør, og det vil ledelsen på SDU for alt prøve at undgå
igen. Alt og alle fik derfor mundkurv på og fik rent ud sagt at vide
at de har bare at holde deres kæft når det drejer sig om de studerende.

Heinz

Fra : ComSafe Rasmussen

Dato : 31-01-03 13:59

Problemmet er stigende. Mange virksomheder, skoler og lign.
oplever at få fjernet udstyr af tyve.

Løsningen er ganske simpel. De skal få sig en G-box. En svensk
godkendt boks, som gør at desktoppen er fastholdt til
bord/væg/gulv, men tillader at der kommer cirkulationsluft til
samt sikrer adgang til cd-drev og port's på bagsiden.

Se mere på www.comsafe.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 31-01-03 14:03

ComSafe Rasmussen <comsafe@beskedboks.dk> wrote:
> [...]
> bord/væg/gulv, men tillader at der kommer cirkulationsluft til
> samt sikrer adgang til cd-drev og port's på bagsiden.

Mon denne traad var plantet/planlagt af ComSafe?

Fra : F.Larsen

Dato : 31-01-03 21:41

"Alex Holst" <a@mongers.org> wrote in message

> Mon denne traad var plantet/planlagt af ComSafe?

Jeg har kigget lidt på mesage-header for de to indlæg.
Du har ret Alex, det ser ud som et "plantet" indlæg.

Fra det indlæg som startede tråden:

Fra det indlæg som kom med www reklamen:

Så man kan vel konkludere at:
gormr@jubiipost.dk == ComSafe Rasmussen <comsafe@beskedboks.dk>

--
Flemming

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-01-03 21:54

Alex Holst wrote:

> Mon denne traad var plantet/planlagt af ComSafe?

Tjaae, "gormr@jubiipost.dk" der stillede spørgsmålet om fysisk
sikkerhed har ihvertfald samme ipnummer som "ComSafe Rasmussen
<comsafe@beskedboks.dk>" der et par timer senere lige måtte
reklamere for sit eget produkt. Jeg siger her lugter af klam
spammer, det er ihvertfald yderst påfaldende at ingen af de to har
skrevet her i gruppen før, de bruger begge samme webportal og
sørme ikke om lige de "finder hinanden" i første forsøg..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 31-01-03 22:47

Således skrev Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> i
dk.edb.sikkerhed Fri, 31 Jan 2003 21:54:29 +0100:

> [...]
>skrevet her i gruppen før, de bruger begge samme webportal og
>sørme ikke om lige de "finder hinanden" i første forsøg..

Og han har lige lavet samme nummer i <news:dk.edb.hardware.server> med
<news:10440087570.361476215299504@dtext.news.tele.dk> og

Fut til netiketten.

Knud
--
It is hard for me to find the right thing to say
when I find myself in a room full of cockroaches.

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-02-03 00:31

Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

>Mon denne traad var plantet/planlagt af ComSafe?

Det kan jeg umuligt forestille mig. Det maa vaere et rent
tilfaelde, at manden, der startede traaden, kalder sig gormr,
mens manden bag comsafe.dk hedder Gorm Rasmussen?

De sammenfaldende ip-adresser findes der sikkert ogsaa en
fornuftig forklaring paa.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-01-03 15:41

ComSafe Rasmussen wrote:

> [...]
> bord/væg/gulv, men tillader at der kommer cirkulationsluft til
> samt sikrer adgang til cd-drev og port's på bagsiden.

Det ligner dem vores nye maskiner er sikret med. Og hvis jeg
ikke husker meget galt, så har vi dem i flere forskellige
størelser. Og det er mit indtryk, at de er meget solide.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-02-03 02:08

In dk.edb.sikkerhed, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> says...
> ikke husker meget galt, så har vi dem i flere forskellige
> størelser. Og det er mit indtryk, at de er meget solide.

Det retfærdiggør ikke spamming af nyhedsgrupper.

Hvis jeg var kunde hos det firma, ville jeg lade det forhold ophøre med
øjeblikkelig virkning.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-02-03 10:19

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> In dk.edb.sikkerhed, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> says...
>
> Det retfærdiggør ikke spamming af nyhedsgrupper.

Bestemt ikke, jeg havde ikke lagt mærke til, hvem
afsenderen var.

> Hvis jeg var kunde hos det firma, ville jeg lade det forhold ophøre med
> øjeblikkelig virkning.

Jeg har ikke noget med indkøbet at gøre, jeg har
kun set boksene. Nu skal man jo også passe lidt
på med at overreagere. Hvordan kan jeg vide, at
indlægene ikke er sendt af en person, der ville
sætte firmaet i et dårligt lys?

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Thore Sorensen

Dato : 31-01-03 14:49

On 31 Jan 2003 10:19:34 GMT, gormr@jubiipost.dk wrote:

> [...]
>for firma'er.
>Hvormeget tænker man egentligt på fysisk sikring af sit udstyr?

I forrige uge forlød det, at Greve Kommune ville gå tilbage til
crt-skærme, da der blev "fjernet" mange TFT-skærme fra børnehaver,
skoler etc...
Akja...sådan en TFT skærm løber også snildt op i 2-3000 kroner...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0ie 1993
Pluto 1.2 1996
Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-01-03 15:43

Thore Sorensen wrote:

> Akja...sådan en TFT skærm løber også snildt op i 2-3000 kroner...

Det gør en god CRT skærm jo også. Men TFT skærmen
er jo væsentlig nemmere at tage under armen. Mon
ikke, der er en grund til, at vi hverken har TFT
skærme eller trådløse mus her på stedet.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 31-01-03 17:10

"gormr" == gormr <gormr@jubiipost.dk> writes:

> [...]
> for firma'er.
> Hvormeget tænker man egentligt på fysisk sikring af sit udstyr?

Vore Århusafdeling har fået en røggenerator. Efter den kom op, er der
ikke forsvundet noget ved indbrud, og der er også væsentligt længere
immellem de tilfælde vor fordøren bliver åbnet uatoriseret.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/index.html>