Suunto Vytec spørgsmål
Fra : Frank Andersen

Dato : 31-01-03 09:55

Hej

Jeg overvejer at købe en Suunto Vytec computer, men har et spørgsmål som
ikke tydelig besvares af manualen.

Hvis man har transmitteren så tankdataerne sendes til computeren, så
indikeres der hvor mange bars tryk der er på flasken. Samtidig indikeres der
hvor lang tid man har tilbage på den pågældende dybde, med det aktuelle
luftforbrug, indtil trykket er nede på 35 bar. Det vil sige at når remaining
air time er på nul (0), så har man stadig 35 bar på flasken.

Spørgsmålet går nu ud på om remaining air time inkludere opstignings, og
eventuel deko, tiden?

Min gamle Uwatec Aladin med transmitter viser remaining button time som den
tid man har tilbage på den pågældende dybde, med det aktuelle luftforbrug,
og samtidig indberegner tiden man skal bruge for at komme til overfladen,
inklusive deko, og stadig have 35 bar tilbage i flasken. Gør Vytec'en det på
samme måde eller hvad?

Er der ellers noget for eller imod Vytec'en i forhold til Uwatec som har en
lignende løsning.

Frank Andersen

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 31-01-03 16:58

Remaining air time, er den tid du har tilbage på den dybde du nu befinder
dig på.
For: Alt information på et display.
Mindre. Samme størrelse som Vyper'en
Man kan selv skifte batteri på computer og sender.
Trykknapper.
3 Nitrox blandinger på et dyk.

Imod: Mindre batteri levetid. ca. 2 år.

Bjarne

Fra : Frank Andersen

Dato : 31-01-03 17:29

Som du skriver det opfatter jeg det som at når tiden er udløbet, så er der
kun de 35 bar tilbage i flasken som computeren gemmer som reserve, og _det_
mener jeg er en alvorlig fejl hvis det er måden Vytec'en optræder på.

Tænk sig at være på 40 meter, og tiden er udløbet og der kun er 35 bar
tilbage

Det er ikke fordi at jeg mener at man skal overlade det hele til computeren,
bestemt ikke, men jeg finder det _meget_ underligt vis ikke Vytec'en også
tager hensyn til den tid, og luft, der går med opstigning og eventuelt deko.

Kan du be- eller afkræfte..... ??

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 31-01-03 19:18

Når remaining air time står på 0 vil der enten være 35 (ved lavt
luftforbrug) eller 50 bar (ved højt luftforbrug) tilbage i flasken.
Computeren vil ved 50 bar tilbage give 3 høje beep. Hvis det ikke er godt
nok, så kan du selv indstille din egen alarm ved f.eks. 100 bar.

Ingen, uanset om man har integreret computer eller alm. manometer dykker vel
rundt på 40 meter uden at kigge på instrumenterne en gang imellem, så er man
godt dum.

Aladin Air Z o2 vs Suunto Vytec
Hvis mit valg til computer stod mellem de ovennævnte, så ville jeg til en
hver tid vælge Vytec'en. Den er meget mere overskuelig med kun et display,
hvor imod Aladin har to og er en del større. Har selv haft en Aladin Z o2.

Du siger det er en alvorlig fejl. Nej fejlen ligger i at man ikke sætter sig
ind i hvordan ens computer virker. At tro at alle computere skal visse data
lige som Uwatec's Aladin computerne, er en fejl.
Hvis du skal bruge en computer som reference model så er det vel nærmere
Suunto du skal kigge på. Det er trods alt hovedparten af dykkere herhjemme,
som dykker med Suunto.

Fra : Frank Andersen

Dato : 01-02-03 09:19

> [...]

vel
> rundt på 40 meter uden at kigge på instrumenterne en gang imellem, så er

Det var vist også det jeg skrev....

> [...]
> hvor imod Aladin har to og er en del større. Har selv haft en Aladin Z o2.

Enig

> [...]
> Hvis du skal bruge en computer som reference model så er det vel nærmere
> Suunto du skal kigge på. Det er trods alt hovedparten af dykkere

Har selv dykket med Stinger og ved udemærket hvad Suunto står for. Jeg
favoriserer heller ikke Uwatec frem for Suunto, men nu er det altså lige den
eneste jeg kan sammenligne med, og mener stadig at det er et minus hvis
Suunto opfører sig som du skriver. Jeg har bare svært ved at forstå, at hvis
en dykkercomputer er luftintergreret, at den så ikke følger dykkeren _helt_
til overfladen, og ikke kun til et punkt hvor reserven er nået.

Men det er jo rart nok at den vigtigste computer sidder øverst på kroppen,
og den bestemmer man selv hvordan den skal opføre sig.

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 01-02-03 12:22

Ok, indrømmer at jeg blev lidt krigerisk, da jeg læste dit indlæg : - )

Som du skriver hedder det på Suunto'en: remaining air time og på Aladin'en:
remaining button time. Det er 2 forskellige måder at vise den tilbageværende
luftmængde på.

Om man foretrækker den ene eller anden, det kommer jo heller ikke mig ved.

Venlig hilsen

Fra : Frank Andersen

Dato : 01-02-03 17:05

OK Bjarne, men det var en lærerig diskussion !

Tak for oplysningerne.

Frank

Fra : jensps

Dato : 07-02-03 15:35

Kære Bjarne og Frank.
Man kunne måske også sige, at Suunto's tid er lidt "renere", dvs.
simplere og dermed lettere at bruge. Aladin'en indregner nogle faktorer
såsom opstigningshastighed, der bør respekteres for at tidsangivelsen
passer.

Under alle omstændigheder lyder det ikke, som om nogen af Jer kunne
finde på at bruge computeren slavisk i stedet for at planlægge dykket.
At sige "Vraget ligger på 40 meter. Ved første mand på 100 bar eller 15
minutter starter opstigningen, og dekompressionsstop udføres ifølge
tabellen" og så bruge remaining time som en brugbar information under
dykket er sikrere.

Mvh. Jens

http://www.kandu.dk/

Fra : Frank Andersen

Dato : 08-02-03 08:27

Jeg dykker altid efter tabelen når dybde er kendt, hovedsageligt på vrag.

Hvis man laver et multilevel blomsterdyk, så syntes jeg det er rart at have
computeren, og i et sådant tilfælde mener jeg at en computer som viser
Remaining Button Time give én mere bundtid, end en computer med Remaining
Air Time.

Jeg vil foretrække Remaining Button Time, men for at understrege at jeg ikke
er Uwatec fanatiker, så fik jeg faktisk min Vytec med sender i går

Frank

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 08-02-03 12:35

Ja, jeg er helt enig.
Min personlige mening er at tager man plusser og minusser ved Aladin Air x/z
og Vytec, så foretrækker jeg Vytec. Andre synes sikkert at Aladin er bedre
og det er ok med mig.

Hilsen Bjarne.