icon
Fra : Rasmus Kjær

Dato : 30-01-03 15:26

Ofir har fået et lille icon i adresselinien på deres side -
Kan nogen fortælle mig hvordan det virker.

Jeg har læst artiklen om favicon, men siden ofir ikke er tilføjet
i mine "foretrukne" kan jeg ikke se at det skulle være sådan
et...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-01-03 16:55

Rasmus Kjær <r.kjaer@ofir.dk> skrev :

> [...]
>
>Jeg har læst artiklen om favicon, men siden ofir ikke er tilføjet
>i mine "foretrukne" kan jeg ikke se at det skulle være sådan

Træk ikonet ned på selve siden tre - fire gange, så burde det
skifte.

Men så vidt jeg kan se har ofir intet favicon på deres side.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 30-01-03 19:01

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Træk ikonet ned på selve siden tre - fire gange, så burde det
>skifte.
>
>Men så vidt jeg kan se har ofir intet favicon på deres side.

Både IE6 og NS7 viser det da hos mig.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-01-03 19:29

ok@mail.tele.dk (Ove Kjeldgaard) skrev :

>Både IE6 og NS7 viser det da hos mig.

Jeg ser det ikke i Mozilla, men gør i IE 6, det plejer ellers at
være omvendt.

Jeg havde kun tjekket i Mozilla.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-03 23:27

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Jeg ser det ikke i Mozilla, men gør i IE 6, det plejer ellers at
> være omvendt.

De har ikke linket til ikonet, men blot placeret en fil med navnet
favicon.ico i webroden. Det er nok for IE, men ikke for andre
browsere.

Se evt. ikonfilen direkte: http://ofir.dk/favicon.ico
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Foged

Dato : 30-01-03 23:44

On Thu, 30 Jan 2003 23:26:38 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> De har ikke linket til ikonet, men blot placeret en fil med navnet
> favicon.ico i webroden. Det er nok for IE, men ikke for andre browsere.

Det virker nu fint med Opera 6.05, NS7.01 her, uden at der er et link

Michael

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 31-01-03 00:06

Michael Foged <momberg@c.dk> writes:

> Det virker nu fint med Opera 6.05, NS7.01 her, uden at der er et link

Det gør de. Lidt trælst, men indtil IE begynder at forstå link-metoden,
så må man jo hyle med ulven.

Mere underholdende er det at se hvilke browsere det accepterer:
<link rel="icon shortcut" ...>
<link rel="Icon Shortcut" ...>
<link rel="shortcut icon" ...>
<link rel="Shortcut Icon" ...>
som alle skal virke ens, og
<link rel="icon" ...>
<link rel="shortcut" ...>

Mozilla 1.2 accepterer de fem første, Phoenix ingen af dem, NS6 ingen
af dem, Opera 7 forstår nummer 1, 2 og 5, og IE fatter intet.

Tjek selv flere brosere:
<URL:http://www.infimum.html/privat/icons/icon.html>
(et rød-gult ikon viser at det virker, et blåt-hvidt betyder at den bare
taget favicon fra roden).

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 31-01-03 00:16

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> Tjek selv flere brosere:
> <URL:http://www.infimum.html/privat/icons/icon.html>
<URL:http://www.infimum.dk/privat/icons/icon.html>

.dk naturligvis! Ellers havde jeg et toplevel domæne jeg gerne ville
sælge ... dyrt!

/L

Fra : Michael Foged

Dato : 31-01-03 00:20

On Fri, 31 Jan 2003 00:05:33 +0100, Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> <URL:http://www.infimum.html/privat/icons/icon.html>

hmmm, page not found.

konqueror+NS701

Michael

Fra : Michael Foged

Dato : 31-01-03 01:06

> [...]

> <URL:http://www.infimum.html/privat/icons/icon.html>
> (et rød-gult ikon viser at det virker, et blåt-hvidt betyder at den bare

Galeon 1.2.6 + NS 7.01 + Konqueror 3.0.3

viser det gule/"røde"

Opera 6.05 viser intet

Alle under Linux

Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-01-03 00:14

Michael Foged skrev:

> Det virker nu fint med Opera 6.05, NS7.01 her, uden at der er
> et link

Hm - Opera 6.01 og 7, samt Mozilla 1.2.1 viser ikke noget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-03 23:32

Rasmus Kjær skrev:

> Ofir har fået et lille icon i adresselinien på deres side -
> Kan nogen fortælle mig hvordan det virker.

IE er lidt speciel mht. favicons, men ellers er syntaksen blot:

   <link href="favicon.ico" rel="shortcut icon" />

- placeret i <head>-delen af en html-side. I andre browsere end IE
kan man benytte flere forskellige filformater, men IE kan kun
håndtere .ico og .bmp. Samtidig vil IE ikke vise et favicon med det
samme - man skal enten tilføje det som bookmark eller benytte det
trick Knud har fortalt om. Mozilla og Opera viser et ikon hvis der
er et gyldigt link til det - og ellers ikke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen