Alger på drivhus
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-01 18:56

Hejsa

Jeg skal gøre et stort bobledrivhus rent for grønne alger.
Det er ikke glas men plastfolie som huset er lavet af.

Jeg forestiller mig at det skla vaskes med brun sæbe og en blød
børste.

Men måske nogen kender en nemmere metode eller et bedre middel?
Det med børsten tager immervæk sin tid på et 300 kvadratmeter stort
drivhus.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-03-01 19:12

Højtryksrenser.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-01 21:03

On Sun, 11 Mar 2001 19:12:01 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Højtryksrenser.

Kan plasticen holde til det?
Jeg var selv med til at ligge plast på det, det er _ikke_ noget jeg
frivilligt gør igen.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-03-01 00:46

> Kan plasticen holde til det?
> Jeg var selv med til at ligge plast på det, det er _ikke_ noget jeg
> frivilligt gør igen.
>
> --
> Mads Lie Jensen

På to meters afstand er den blid som en mårhårspensel, men der skal jo nok
noget mere til.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ">>> CRANE

Dato : 12-03-01 08:57

Hvad med først at give det en tur med aglemiddel i rygsprøjten evt. tilsat
en eller anden form for rengøringsmiddel , inden du spuler. Så kan du måske
undgå at sætte for meget tryk på sprøjten.

jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-01 19:15

On Mon, 12 Mar 2001 08:56:45 +0100, ">>> CRANE <<<"
<info@airsoftgun.dk> wrote:

>Hvad med først at give det en tur med aglemiddel i rygsprøjten evt. tilsat
>en eller anden form for rengøringsmiddel , inden du spuler. Så kan du måske
>undgå at sætte for meget tryk på sprøjten.

Det har jeg også overvejet.
Huset er grønt på den ene halvdel af den ene side, resten er stort set
algefrit. Og i dag kom det så frem at den del som var stærkt angrebet
af alger, var den del som de nåede at få renset med højtryksrenseren
sidste år.

Jeg hælder mere og mere til brun sæbe og en børste. Brun sæbe dufter
nu også så dejligt

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 13-03-01 19:02

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> algefrit. Og i dag kom det så frem at den del som var stærkt angrebet
> af alger, var den del som de nåede at få renset med højtryksrenseren

Ups!
Den umiddelbare konklusion er selvfølgelig at plasten er blevet lidt ru
efter højtryksspuling. MEN, det kunne jo også være, at der kun var alger
på denne ene side sidste år!? (f.eks. pga. vind og lysforhold)

Kan man forestille sig, at lakforsegler el.lign kan gøre overfladen mere
glat og afvisende overfor alger? Men så igen: 300 m2...
Og plasten skulle også nødig tage skade af opløsningsmidler i stadset.

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-01 22:25

On Tue, 13 Mar 2001 18:01:50 GMT, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

> [...]
>efter højtryksspuling. MEN, det kunne jo også være, at der kun var alger
>på denne ene side sidste år!? (f.eks. pga. vind og lysforhold)

Jeg tror ikke plast kan blive ru ligesom beton f.eks. Men det kan jo
være?

Det var der hvor det var værst sidste år, tror jeg. Men det var slet,
slet ikke noget nær hvad det er i år.
Mht træer, så er der nogle. Men de står på den anden side! Og den er
stort set ikke grøn. Meget mystisk.

>Kan man forestille sig, at lakforsegler el.lign kan gøre overfladen mere
>glat og afvisende overfor alger? Men så igen: 300 m2...

Jeg har kigget lidt på forskellige algefjernere i dag. Men de slår kun
algerne ihjel, man skal jo stadig selv ud med en børste.. så der er
ingen vej uden om. Desværre. Heldigvis sidder de ikke voldsomt fast,
så jeg regner med at fylde sæbevand i en rygspøjte, pille dysen af den
(for at den kan sprøjte helt op øverst på taget) og til sidst vaske
med en blød kost.

>Og plasten skulle også nødig tage skade af opløsningsmidler i stadset.

Ja for hulen da. Det var slemt nok at vi fik købt forkert i sin tid,
da vi havde lagt på den ene side var der kun til 2/3-dele af den
anden. Og det skal selvfølgelig være i et helt stykke til sådan en
side. Så vi stod med 8x25 meter tyk, klar drivhusfolie til 20 kr/m2,
til ingen verdens nytte. Ret surt. (Heldigvis var det sælgeren som
havde regnet målene på plasten ud, efter målene på huset som vi gav
ham, så vi fik det nye stykke meget billigt.)

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 15-03-01 01:13

Mads Lie Jensen wrote:

> Mht træer, så er der nogle. Men de står på den anden side! Og den er
> stort set ikke grøn. Meget mystisk.

Kan det passe der kommer flest alger på nord-siden?

> Jeg har kigget lidt på forskellige algefjernere i dag. Men de slår kun
> algerne ihjel, man skal jo stadig selv ud med en børste.. så der er
> ingen vej uden om. Desværre.

Hvornår er der nogen, som "opfinder" et insekt, som spiser alger og mos?
:)
Jeg mener: hvis man kan købe rovinsekter til økologist bekæmpelse af
bladlus, hvorfor så ikke nogen der spiser alger? :)

--Johan