tro med mere..
Fra : Søren S. Mikkelsen

Dato : 11-03-01 17:23

Tro håb og kærlighed. Tro er tillid til det man håber på, står der et
eller andet sted i Biblen. Så har man ikke noget håb, så er der heller
ingen tro.
Og han man ingen tillid til det håb man har, så har man ingen tro. Han
man ingen tro, ja så er der heller ingen kærlighed. Så håbet er kimen
til troen og kærligheden. Jesus sagde at hvis man vil have noget skal
ske, så skal man bare tro det allerede er sket; så vil det ske. Han
siger også dermed at tro ikke ikke kun er tro på Ham og Gud men at tro
er noget vil alle kan have og at denne tro kan medføre mirakler.
Magnetisøren Mesmer fandt også ud af at det ikke var hans pålagte
magneter der helbredte hans patienter, men hans inducerede suggestion
der var den egentligtlige årsag til helbredelsen. Det var i hvert fald
det Stephan Zweig konkluderede i hans bog. Så er der er sammenhæng
mellem suggestion og tro? Det var i hvert fald det Mary Baker Eddy kom
frem til i hendes Christian Science. Var det også det Charles Ndifon
gjorde brug af for et stykke tid siden. Jeg stod ved siden af en døv
person, der havde ventet hele aftenen på at møde Endifon personligt. Hun
talte det typiske døvesprog hvor konsonanter og vokaler ikke lød helt
som det skulle. Endifon går hen til hende til sidst (kl.3 om morgenen)
og i løbet at 1 minut går hun derfra uden man kan få lov til at snakke
med hende. TIlsyneladende har hun fået hørelsen tilbage. Man venter et
helt liv og så på et minut er man helbredt...jøsses.

Begær og jealousi hænger sammen. Shakespeare sagde noget om at jealuosi
er det grønøjede monster der holder grin af det kød det spiser. Man er
ikke glad for at naboen har en ferrari selvom man selv gerne vil have
en. Man burde egentlig glæde sig på andres vegne at de kan få noget de
har fornøjelse af, også selvom man ikke selv har råd. Så kan man slippe
begæret til de ting der er i verden så er man godt hjulpet på vej. Andre
bliver ligefrem vrede på naboen over han har en bil. Man siger at han
har købt en bil der er usund for miljøet. Man minder lidt om ræven der
ikke kunne få rønnebærene. Hvis man ikke kan tåle at se sig selv som en
jealous person, så omformer man det til vrede for at overdøve sandheden.

Men tør man give slip på sit begær? Og kan man? I den nuværende verden
kan man lige så godt give op. Selv indså man det måske tidligere i
historien at levede man i verden så kunne man lige så godt opgive at
forsøge at undgå sit begær. Derfor startede man munke/nonneklostrene.
Kroppen skulle dækkes til; Maden blev måske mere enkel; man så kun sit
eget køn...o.s.v.

S.

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-03-01 22:00

Søren S. Mikkelsen <ssm@io.dk> wrote in message
> [...]
> siger også dermed at tro ikke ikke kun er tro på Ham og Gud men at tro
> er noget vil alle kan have og at denne tro kan medføre mirakler.

Troen bliver løftet op af håbet, "Jesus er substansen af det vi håber,
bekræfter det vi ikke ser", sådan læser jeg Heb 11.1

Ole