Typisk tysk mad?
Fra : Mads Pedersen

Dato : 11-03-01 13:38

Jeg er blevet enig med nogle af "rødderne" om at holde en rigtig
"tyskeraften" mit würste, sauerkraut und bier vom fass - og sikkert også en
enkelt havenisse.

Problemet er bare, at der ikke rigtigt er nogen af os der kan komme i tanker
om andet typisk tysk mad end pølser og sauerkraut, så jeg ville høre om der
er nogen her der kan nogle opskrifter på noget "typisk tysk mad".

Derudover kunne jeg forestille mig, at sauerkraut tager temmeligt lang tid
at lave, så hvis der er nogen der ved hvor i København man eventuelt kan
købe det færdiglavet, hører jeg også meget gerne nærmere.

Mvh Mads
----
Fjern sletmig fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Peter Westh

Dato : 11-03-01 18:53

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet enig med nogle af "rødderne" om at holde en rigtig
> "tyskeraften"

Eisbein mit Sauerkraut - svineskank med surkål - og måske med Erbsenpüree -
mos af gule ærter - er vist det mest tyske, man kan tænke sig. Der er masser
af opskrifter på nettet. De har haft surkål i Netto de sidste uger, men jeg
mener også at have set det i Iso og Irma, på dåse. Ellers kan man få det i
de fleste helsekostforretninger.

Knödel er en anden rigtig tyskerret. Enten i klar suppe til forret, eller
som frugtknödel til dessert. Igen, masser af opskrifter på nettet.

MVH

Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-03-01 15:00

Peter Westh skrev...

>Knödel er en anden rigtig tyskerret.

Er Knödel ikke mere østrisk?

--
kent
www.oldhoj.dk

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 13-03-01 15:29

wol@oldhoj.dk (Kent Oldhøj) writes:

> Peter Westh skrev...

> Er Knödel ikke mere østrisk?

De er vel nærmest fra Bayern/Østrig/Tjekkiet-området. Min far stammer
fra Württemberg, og jeg har endnu aldrig smagt dem i familiesammenhæng.

Typiske ting fra min familie er fx:

- Flädlesuppe (klar suppe med pandekagestrimler i). Ethvert
ordentligt måltid starter med en god suppe!

- Spätzle (små tykke nudler, som bruges som tilbehør til kødretter) -
kan købes i Danmark.

- Kartoffelsalat - kog kartofler, pil dem og skær dem i skiver, mens
de er varme, bland dem med løg og overhæld dem dem med en
bouillon-edikke-dressing - jeg kan finde en mere præcis opskrift,
hvis det har interesse. Serveres lunken.

- Leberkäse (en slags mellemting mellem en pølse og en leverpostej) -
nærmest umuligt at lave selv.

- Maultaschen (en slags store ravioli med kød og spinat) - serveres i
suppe eller stegt.

- Ikke ret mange desserter, men gerne kager, fx æbletærte,
rabarbertærte eller Käsekuchen.

/Thomas
--
Thomas Martin Widmann, Universitetsparken 8, 2., -333, DK-8000 Århus C
Tel.: 7028 4406 * (park) 8942 7333 * (mob.) 2167 6127 * (SDS) 8733 4465

Fra : Peter Westh

Dato : 13-03-01 16:10

"Thomas Martin Widmann" <viralbus@humulus.daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Käsekuchen.

Vil det sige ostekage som vi kender dem, med en masse af flødeost bagt i en
mørdejsbund eller hvordan?

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 13-03-01 16:14

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> writes:

> "Thomas Martin Widmann" <viralbus@humulus.daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vil det sige ostekage som vi kender dem, med en masse af flødeost bagt i en
> mørdejsbund eller hvordan?

Ja, meget groft sagt, men jeg skal gerne finde en præcis opskrift
frem.

/Thomas

Fra : Peter Westh

Dato : 13-03-01 16:22

"Thomas Martin Widmann" <viralbus@humulus.daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, meget groft sagt, men jeg skal gerne finde en præcis opskrift
> frem.

Det må du meget gerne!

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 13-03-01 17:19

> Det må du meget gerne!

Käsekuchen (som min tante Heidi laver den):

Dej:
200 g hvedemel
1 tsk bagepulver
75 g sukker
1 brev vaniljesukker
1 æg
75 g smør

Ostemasse:
4 æg
1 spsk sukker
600 g kvark
75 g sukker (nogle bruger mere - det kommer an på, hvor sød en tand
man har)
1 brev vaniljesukker
3-4 dråber olie
saften fra en halv citron
2 1/2 dl sødmælk
1 brev koldrørt vaniljecremepulver (til 1/2 l mælk)
100 g rosiner

Dej:
Saml ingredienserne og beklæd en springform hermed.

Ostemasse:
Pisk æggehviderne stive med 1 spsk sukker.
I en anden skål blandes de øvrige ingredienser pånær rosiner.
Der røres ca. 1 minut ved højeste hastighed.
Piskede æggehvider og rosiner blandes i.
Massen fyldes hen over dejen og bages i en forvarmet ovn ved 175 gr.
i 60-70 minutter.

Kagen falder noget sammen, når den kommer ud af ovnen!

Serveres med flødeskum (eller evt. creme fraiche - men dét er ikke tysk).

/Thomas

Fra : Fru Hof

Dato : 13-03-01 18:58

> - Spätzle (små tykke nudler, som bruges som tilbehør til kødretter) -
> kan købes i Danmark.

Hov hvor køber du dem? Vi slæber hjem i posevis, når vi er hos familien.

mvh
Tove

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 13-03-01 21:36

"Fru Hof" <1008046m001@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hov hvor køber du dem? Vi slæber hjem i posevis, når vi er hos familien.

Hmmmm, faktisk har jeg ikke set nogen i et års tid, men ellers har jeg
tit købt dem hos Washi på Åboulevarden i Århus.

/Thomas

Fra : N/A

Dato : 17-03-01 20:43

Fra : N/A

Dato : 17-03-01 20:43

Fra : N/A

Dato : 17-03-01 20:43

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 17-03-01 20:43

wol@oldhoj.dk (Kent Oldhøj) writes:

> Thomas Martin Widmann skrev...

> Jeg kan måske overtale min søn til at spise suppe Er opskriften så
> let som den lyder, eller skal der noget specielt til?

Der skal ikke sukker i dejen. Ellers ja.

Men her er en "rigtig" opskrift (på tysk - fra Rose Marie Büchele:
"Schwäbisch kochen"). Jeg har dog normalt fået Flädlesuppe uden kød,
og med krydderurterne tilsat suppen i stedet for pandekagedejen, så
det følgende må vist regnes for at være en luksusudgave:

til 4 personer:
1 1/2 l kødsuppe
400 g oksekød (bryst)
1 bundt blandede krydderurter (kørvel, purløg, persille)
100 g mel
2 æg
3 spsk. flydende smør
1/8 l mælk
salt
ekstra smør til bagning

1. Suppen koges op. Oksekødet trækker deri i ca. 1 time til det er
mørt.

2. Krydderurterne vaskes og hakkes. Der laves en pandekagedej af mel,
æg, smør, mælk, salt og krydderurter.

3. Man bager tynde pandekager, som rulles sammen og skæres i tynde
strimler.

4. Kødet tages op af suppen og skæres i tern eller strimler. Suppen
saltes eventuelt. Pandekagestrimler og kød kommes i en
forvarmet suppeterrin, og suppen hældes over.

/Thomas

Fra : Peter Westh

Dato : 13-03-01 16:03

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> Er Knödel ikke mere østrisk?

Det er vist rigtig nok - men jeg har nu fået knödel i Tyskland.

Fra : Sebastian Løck

Dato : 14-03-01 20:50

Moin Moin

Peter Westh <pwesth@hum.ku.dk> wrote:

> "Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Eisbein mit Sauerkraut
Det er vist nok fra Bayern og Franken
> mos af gule ærter
Så kommer vi lidt mere i det nordøstlige hjørne

Jeg må skuffe jer at der ikke er noget der hedder "det tyske køkken".
Kulturen og geografien er alt for forskelligt. Men det navnte Detlev jo
allerede.

Kystregionerne er nok kendt for fisk, især sild (marineret som Rollmops)
og andet havkryb samt stærke bittre øl (f.x. Jever, Becks, Flensburger).
Gerne en grød på boghvede eller rug til. Boghvede er i det hele taget
meget typisk for denne region, da jorden er fattig. Boghvedepandekager
med Spinat hårdkogte æg og sennapssauce eller en suppe med pærer, bønner
og røget kogeflæsk kan nævnes.

I de rige, frie byer, som Hamburg, 'kaffe & cigarbyen' Bremen og Lübeck,
var sådan så fint som safran, curry, kanel heller ikke ukendt. Enhver
borgerfamilie med respekt for sig selv fik selvfølgelig safranris til
middag.

Nordrhein Westfalen er kendt for kød kød og atter kød.
Den fattige jord i Østtyskland er hjemlandet for kartoffelretterne. Hvis
du tager endnu længre mod øst, skal du har fat i blødkogende kartoffler.
De SKAL der være i prøjsisk mad. Men blødkogende kartoffler er nærmest
umuligt at skaffe i Danmark.
For resten, det var Prøjserne der hentede kartofflen fra Mexico efter
sultkatastroferne i midten af 1800 tal.

I Sachsen (Dresden) kan man allerede smage indlydelsen fra Böhmen.
Saucen bliver tungere. Stegen er mørkere og Knödel kommer på bordet. Der
drikkes Pilsener øl med høj tørstoffindhold (i.e. Radeberger) til.
Kartoffelknødel skal laves på blødkogende kartoffler.

Det du nævnte med Eisbein med Sauerkraut, hvide pølser er nok det man
forstiller sig under bayrisk mad. Drik tyndt (dvs. lav tørstoffindhold)
øl til, Weissbier hører også til.

I de sydvestlige egne nærmer køkkenet sig det franske.

Efter krigen kom et stort flygningestrøm fra Østprøjsen og Pommern til
Vesttyskland. De bragte selvfølgelig deres madkultur med. Igen er det
vigtigste ingrediens blødkogende kartoffler, gerne som purre. Masser af
kød - det var nogle rige bønder - altså oksesteg med en god sauce med
masser af jævning.

> - er vist det mest tyske, man kan tænke sig.
Jeg vil nok sige det er det, du forstår under navnet "tyske retter" er
bajovarsk føde. Jeg boede hele min barndom i Tyskland (i nærheden af
Hamburg og senere Bremen). Vi spiste A L D R I G Eisbein mit
Sauerkraut. Jed hader Weissbier (det smager som kattepis med gærvand).
Og det er Danskere der spiser underlige røde pølser (de er faktisk så
farvet at de ikke må sælges under navnet "Wurst" i Tyskland). For mit
vedkommende er en dessert uden kanel ingen dessert.

> De har haft surkål i Netto de sidste uger, men jeg
> mener også at have set det i Iso og Irma, på dåse. Ellers kan man få det i
> de fleste helsekostforretninger.
Eller lave det selv. Snittet hvidkål, salt, og eddike er alt der skal
til.

Moin
Sebastian

Fra : Mads Pedersen

Dato : 15-03-01 09:51

"Sebastian Løck" <sebalo@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Eller lave det selv. Snittet hvidkål, salt, og eddike er alt der skal
> til.

Og så bare koge det hele sammen? Hvor længe?

Mvh Mads (der er dybt imponeret over responsen på mit indlæg!!!!)

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 15-03-01 12:58

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> writes:

> "Sebastian Løck" <sebalo@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og så bare koge det hele sammen? Hvor længe?

Uha, nej, det skal da gære! Men det er vist svært at ramme den
rigtige gæringsgrad, så derfor køber jeg det altid på dåse.

/Thomas

Fra : Peter Westh

Dato : 15-03-01 13:25

"Thomas Martin Widmann" <viralbus@hadrian.daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Uha, nej, det skal da gære! Men det er vist svært at ramme den
> rigtige gæringsgrad, så derfor køber jeg det altid på dåse.

Jeg har lavet surkål en del gange - i rødbedeglas ovenpå fyret - med
udmærket resultat. Det var da jeg boede i mine forældres hus, jeg tror ikke
jeg ville kunne holde stanken ud i en lejlighed. Følgende bog indeholder
nogle ret gode anvisninger:

64.13
Schöneck, Annelies
Mælkesyregæring af grønsager / tekst: Annelies Schöneck ; tegninger:
Birgitta Hällström ; oversat af Bodil Pedersen. - Kbh. : Bageriet Bodil,
1978. - 34 sider : ill. ; 21 cm

Originaltitel: Mjölksyrejäsning av grönsaker
Litteratur: side 30

MVH

Peter

Fra : Mads Pedersen

Dato : 16-03-01 00:27

"Thomas Martin Widmann" <viralbus@hadrian.daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Uha, nej, det skal da gære! Men det er vist svært at ramme den
> rigtige gæringsgrad, så derfor køber jeg det altid på dåse.

Okay, det tror jeg så også jeg vælger at gøre

Mvh Mads

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 12-03-01 09:34

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i meddelandet:
> Jeg er blevet enig med nogle af "rødderne" om at holde en rigtig
> "tyskeraften" mit würste, sauerkraut und bier vom fass -

Tyskerne er jo kendt som et hårdtarbejdende folk og deres mad er ret
tung og kraftig. Kraftige supper, kål, kartofler, gryderetter ofte
tilsat både frugt og grøntsager, samt en hel række melspiser hører til
det traditionelle tyske køkken. Men efter sidste verdenskrig er
spisevanerne begyndt at ændre sig til det bedre - som i mange andre
lande. Men man kan ikke tale om tysk køkken uden at nævne surkålen.
Mange tror, det er en tysk opfindelse, men den stammer oprindelig fra
det kinesiske køkken. Den mest berømte surkålsret er Eisbein mit
Sauerkraut, grisetæer med surkål. Surkål og pølser spises ofte sammen,
ligesom man koger surkål med kartofler, kød eller pølse samt æbler og
krydderier. Fremfor alt er tyskerne blevet berømte for deres fremragende
og enorme udvalg af pølser. Intet andet land kan fremvise en lignende
mangfoldighed af så høj kvalitet.

Om ikke andet, så syntes jeg alligevel at den gamle kendte ret med
surkål og pølser, hører hjemme til en rigtig "tysker-aften", -så her er
den...

Surkål med pølser:

1 ds. surkål (1 kg ds)
2 dl hakket løg
30 g smør/margarine
1-2 fed hakket hvidløg
2½ dl hvidvin el. bouillon, evt. halvt af hver
1 laurbærblad
salt, peber
½ kg røget medister el. knækpølser
-
groft brød
sennep
hakket persille

Hæld surkålen til afdrypning i en sigte. Kan evt. udblødes i koldt vand
15-30 min. Hældes atter til afdrypning. Fedtstoffet smeltes i en gryde,
løg og hvidløg dampes klare. Surkål, vin el. bouillon samt laurbærblad
og krydderier tilsættes. Småsnurrer under låg 30-40 min. De sidste 15
min. af kogetiden lægges pølsen/pølserne i gryden. Den/de skal i
forvejen være prikket med en stoppenål, så revner den/de ikke. Lidt
surkål lægges over. Dampes ved allersvageste varme.
Pølsen skæres i tykke skiver på skrå - knækpølser forbliver hele.
Anrettes med surkålen. Groft brød, god sur sennep og hakket persille
serveres til.
Retten kan tilsættes ¼-½ tsk kommen og/eller 1 æble skåret i terninger.
Lagen fra surkålen kan også kommes i retten. Surkålen kan også laves til
uden pølser, evt. med æbler og serveres til stegt flæsk, svinekoteletter
eller stegt medisterpølse.
z.B. Ein oder Zwei Großes Bier vil passe til. -Mahlzeit!

-oo-

Eller måske den berømte "Pichelsteiner Topf" gryderet m. okse-, svine-
el. lammekød samt grøntsager...

Pichelsteiner-gryde:

½ kg gulerødder
¾ kg kartofler
½ kg løg
½-¾ kg mellemskært okse-, svine- eller lammekød
100 g røget spæk
bouillon
salt, peber
1 tsk friskhakket merian el. ¼ tsk tørret
2 spsk hakket persille

Grøntsagerne gøres i stand, gulerødder og kartofler skæres i tykke
skiver (ca. 1½-2 cm) og løgene skæres i 4-6 både.
Kødet - du kan evt. anvende alle tre slags eller halvt okse- og halvt
lamme- eller svinekød - slæres i store terninger. Spækket skæres i små
terninger og svitses i en tykbundet gryde. Når de er gyldne lægges de
øvrige ting lagvis i gryden, gulerødder, løg, kød og kartofler. Bouillon
smages til med salt og peber og hældes ved. Det skal knap dække grydens
indhold. retten småkoger under låg ca. 1-1½ time til alt er godt mørt.
De sidste 10 min. af kogetiden drysses finthakket frisk eller tørret
merian og hakket persille over retten, som skal serveres i gryden.
Ein Großes Dunkels Bier, passer bedst til denne ret.

-oo-

-Eller en lækker Sauerbraten...

Tysk Sursteg:
6 pers.

2 kg oksekød (halestykke el. bov)

Marinade:
3-4 dl rødvin eller bouillon, ½ dl vineddike, 2 løg skåret i skiver, 1
tsk salt, 2 laurbærblade, 1 strimmel citronskal, 2 hele neliker, 2 tsk
tørret enebær, 2 hele allehåndekorn, 8 hele peberkorn , ½ tsk tørret
rosmarin, 1 kvist timian, 1 spsk brun sukker.
-
salt, peber, 2½-3 spsk mel, 40 g svinefedt eller smør
-
6 gulerødder, 12-15 små løg

Få slagteren til at udbene, rulle og snørre kødet. Læg det i en stor dyb
skål. Alle ingredienserne koges sammen til marinaden. Hvis der ikke
anvendes rødvin, tilsættes ½ dl mere vineddike til bouillonen.
Den kogende marinade hældes over kødet. Lad kød og marinade blive koldt,
før skålen dækkes med folie og stilles i køleskabet 3-5 dage. Vend kødet
hver dag.
Kødet tages op af marinaden, tørres, gnides med salt og peber og vendes
i mel. Hvis ikke alt melet bruges, drysses resten over kødet, når det
brunes. Brunes på alle sider i fedtstof, vendes med to træskeer. Når
kødet er pænt brunt, spædes den siede marinade ved og kødet småsnurrer
under tætsluttende låg 2½-3½ time, til det er godt mørt. Stegetiden
afhænger af kødets kvalitet og tykkelse. De sidste 20-30 min. af
stegetiden koges gulerødder, skåret to gange igennem på langs og
derefter i ca. 6 cm lange stave med. de sidste 10-15 min. af stegetiden
koges små pillede løg med. Nåt kødet er mørt, tages det op, skæres i
tynde skiver og lægges på et varmt fad. Gulerødder og løg tages op med
en hulske og lægges lans kødet. Saucen smages til, lidt sauce hældes
over kødet og resten serveres til retten sammen med smørrystede kogte
nudler eller kogte kartofler.
Øj mand - sikken en smøre!. -Prøv det her - og du vil ikke
fortryde. -Mahlzeit!

-oo-

Og så li'e den her også! - Tyskerne kalder denne ret for forloren hare,
men det minder mere om en dansk kødbudding i facon og tilberedning, selv
om den er smagt til med vildtkrydderier.

"Falscher Hase" el. på dansk...
Tysk Kødbudding:

½ kg hakket oksekød
salt
1 tsk paprika
1 tsk tørret enbær
1 tsk tørret merian
3 skiver afskorpet franskbrød
mælk
2 dl finthakket løg
3-4 æg
fedtstof til formen

Det hakkede kød æltes med krydderierne, afskorpet, udblødt, moset
franskbrød, finthakket løg og sammenpiskede æg. Farsen fyldes i en
velsmurt sandkageform. Lidt smørklatter lægges over og retten bages på
ovnristen på nederste eller næstnederste rille i ovnen ved ca. 180° i
ca. 1 time. Bliver overfladen for brun, lægges folie over formen. Væden
hældes forsigtigt af formen inden "haren" vendes ud på serveringsfadet.
Retten serveres med brasede kartofler og smørdampede grøntsager.
Ein großes Dunkels Bier vil også passe til her. - Mahlzeit!

-oo-
Tilsidst:
Som rosinen i pølseenden (as the raisin in the hotdog end)

En rigtig "Schwarzwälder Suppe". Denne suppe er meget fyldig og kan
glimrende udgøre for en hel middag.

Schwarzwaldsuppe:

½ kg oksebov
1½ lt bouillon, evt. salt
-
½ kg skrællede kartofler, 2 gulerødder, 2 porrer, 250 g grønne bønner, ½
kg flåede, ituskårne tomater, 1 tsk paprika, ¼ tsk peber, 1 spsk hakket
purløg, 1 spsk hakket persille, 1 spsk citronmelisse
-
Serveres med franskbrød, smør, reven peberrod.

Kødet sættes over i kold bouillon eller vand og varmes langsomt op.
Suppen skummes og tilsættes evt. mere salt. Koges 1½ time. Urterne gøres
i stand og skæres i terninger eller strimler, bønner brækkes i mindre
stykker og tomaterne flås, skæres i kvarte og kernerne fjernes. Alle
grøntsagerne tilsættes sammen med paprika, peber og evt. mere salt.
Suppen småkoger videre ca. ½-¾ time til kødet er godt mørt. Det tages
op, skæres fra benet og i terninger. Kommes tilbage på suppen. Lige før
serveringen tilsættes fintklippet purløg, hakket persille og hakket
citronmelisse. Hertil serveres skiver af franskbrød der er smurt med
smør blandet med finreven peberrod og ristet i en varm ovn. -Færdig
arbejde!

Guten appetit!
Viel Spaß -und alles gute!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Neta & Peter

Dato : 12-03-01 11:54

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Lidt mere ordbogssnak... denne gang dog blot Gyldendals tysk-danske.

> Den mest berømte surkålsret er Eisbein mit
> Sauerkraut, grisetæer med surkål.

Eisbein er ikke griseTÆER, men griseSKANK, altså forbenet på en gris. I
tyskland spises det ofte saltet (gepökelt). Det er faktisk et glimrende
stykke kød, fuld af smag, men temmelig fedt, og meget billigt her i landet,
jeg tror for det meste det ender sit liv som hakkekød. Jeg har smagt det
tilberedt som Osse Buco et par gange, det er slet ikke dårligt.

For surkål og erbsenpurée se
http://www.asamnet.de/~schwemmr/kochbuch/data/eisbein%20mit%20sauerkraut%20u
nd%20erbspueree.htm

Grisetæer hedder Schweinshaxen, men de tilberedes nu også undertiden med
sauerkraut.

Ellers tak for en spændende post - den der sursteg vil jeg prøve. Men hvad
spiser tyskere til dessert - eller er de faldet døde om, inden de når så
langt?

MVH

Peter

Fra : Fru Hof

Dato : 12-03-01 14:11

> [...]
> spiser tyskere til dessert - eller er de faldet døde om, inden de når så

Nej da, de spiser f.eks.
Apfelkompott/mus (a la dansk æblegrød)
Rote Grütze (rødgrød)
Pudding
Rumtopf

mvh
Tove (+ bedre halvdel, der har gransket sin hjerne for at huske, hvad der
var til dessert i hans barndom)

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 13-03-01 05:51

"Neta & Peter" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i meddelandet

> Men hvad spiser tyskere til dessert - eller er de faldet døde om,
> inden de når så langt?

Ja, -det er vist lige før.

Tyskerne er jo ikke ligefrem berømte for deres desserter. Frugtsupper er
stadig meget yndet, ligesom tyskerne elsker forskellige, i vore øjne ret
tunge buddinger, ofte lavet med brød, gryn, øl eller kartoffelmel som
grundsubstans.

Men -en lille tysk lagkageopskrift har jeg fundet frem...

Fin Tysk Lagkage: (daß feine Torte)

1 færdigkøbt lagkagebund
-
Marengsbunde af:
3 æggehvider (ca. 1 dl)
150 g flormelis
100 g finmalede mandler (2 dl)
-
Fyld:
½ lt piskefløde
2-3 tsk vanillesukker
2½ bl husblas
100-150 g reven chokolade
-
Romlage:
3 spsk kogende vand
1 spsk sukker
2 spsk rom
-
Pynt:
lidt reven chokolade
evt. chokoladetoppe

Egentlig skulle der bages en tynd lagkagebund af sukkerbrødsdej, men det
går nemmere og hurtigere at købe den færdig. Derimod må man selv lave
marengsbundene.
Æggehviderne piskes meget stive med 1-2 spsk flormelis. Brug helst en
el-pisker. Resten af sukkeret og finmalede mandler tilsættes
hvideskummet (egentlig skulle de smuttes, men de usmuttede smager af
mere og det gør ikke noget for kagens udseende) og der piskes endnu
nogle min. En bageplade smøres to gange med smeltet smør og drysses med
finsigtet rasp. Efter omkredsen på den færdigkøbte lagkagebund tegnes
med fingeren to cirkler. Marengsdejen smøres jævnt ud mellem disse
cirkler og bages midt i ovnen ved 150° ca. 20-25 min. Løsnes forsigtigt
med en paletkniv fra pladen, når de kommer ud af ovnen. Afkøles lidt på
pladen inden de flyttes over på en bagerist.
Flødeskummet piskes med vanillesukker til »blødt skum«. Udblødt,
smeltet, afsvalet husblas røres i sammen med finreven chokolade (tag
lidt fra til pynt). Kogende vand, sukker og rom blandes. På
serveringsfadet lægges en marengsbund, lidt lage dryppes over. 1/3 af
fyldet lægges over. Derefter lagkagebunden, som dryppes med resten af
lagen. Endnu 1/3 fyld lægges på. Øverst den anden marengsbund. Resten af
fyldet smøres på kagens overflade og sider og reven chokolade drysses
over.
Kagen stilles køligt et par timer inden den serveres. Kagen kan
yderligere pyntes med chokoladetoppe -und so weiter!

Guten appetit!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Til trods for at vi herhjemme mangler 700 speciallæger,
vil Viborg Amt ikke deltage i et projekt, der skal få tyske læger til
landet. -DE jyder!

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 14-03-01 07:10

> [...]
>
> Lidt mere ordbogssnak... denne gang dog blot Gyldendals tysk-danske.

> Eisbein er ikke griseTÆER, men griseSKANK,... [snip]

Jeg har kigget i min "Gyldendalske Røde Ordbog" årg. 1976. Så vidt jeg
kan se, står der under Eis -bein "saltet og kogt flæskeskank [og
grissetæer]. (altså begge dele)

> Grisetæer hedder Schweinshaxen, men de tilberedes nu også undertiden
> med sauerkraut.

Ja, -og ved samme lejlighed vil jeg ikke undlade at videregive den
originale "tyske" version af den berømte surkålsret Eisbein mit
Sauerkraut, "Grissetæer med surkål" -gratineret. (vielen dank)

Eisbein mit Sauerkraut gratiniert:
Einkaufszettel
(für 2 Personen)

1 gepökelte Schweinshaxe
200 g Sauerkraut
1/2 l Apfelmost
4 Schalotten, fein geschnitten
1 Knoblauchzehe, fein geschnitten
1/2 l Weißwein
2 EL Essig
1 EL Kastanienhonig
1 EL Rosinen
2 EL geriebenes Weißbrot
1 TL Gemüsebrühe-Pulver
1 Lorbeerblatt
1 TL Wacholderbeeren, zerdrückt
Butter zum Anbraten
Salz, Pfeffer

Die Schweinshaxe in schwach gesalzenem Wasser ca. 1 Stunde lang
weichkochen. Etwas auskühlen lassen und das Fleisch vom Knochen lösen.
Die Fettschwarte entfernen und das magere Fleisch mit der Hand behutsam
in die einzelnen Muskelstränge teilen.
Zwei Schalotten mit etwas Butter in einer Pfanne bei mäßiger Hitze
glasig dünsten, den Knoblauch etwas später dazugeben. Dann mit 1/4 l
Wein ablöschen, Sauerkraut, Gemüsebrühen-Pulver, Lorbeerblatt und
Wacholderbeeren zugeben. Mit etwas Pfeffer würzen. Bei geschlossenem
Deckel ca. 20 Minuten kochen, bis die Flüssigkeit restlos verdampft ist.
Evtl. nach 15 Minuten den Deckel abnehmen und bei großer Hitze die
restliche Flüssigkeit reduzieren lassen. Abschmecken und das
Lorbeerblatt herausnehmen.
Den Apfelmost auf 1/8 l einkochen. Zwei Schalotten in etwas Butter
anbraten, dazu Honig und Rosinen geben und mit restlichem Weißwein, dem
eingekochten Apfelmost und Essig auffüllen. Zu einem dünnen Sirup
einkochen und das Fleisch darin schwenken. Das Fleisch auf dem
Sauerkraut anrichten und mit Semmelbröseln und Butterflöckchen
bestreuen. Unter den Grill geben und kurz gratinieren.
Dazu passt gut Kartoffelbrei.

Baggrundsstøj: Tysk march-musik, -eller lidt soft m. Freddy Heimweh,
Marlene Dietrich, Zarah Leander, Caterine Valente, Kurt Edelhagen
und sein Orchester, Helmut Zacharias und sein..., u.s.w.

Viel Spaß und Guten Appetit wünscht Ihnen
Ihr PW Bosse's-Essen-Team!