Uh... hvorfor gør de sådan??
Fra : IChThYS

Dato : 29-01-03 08:06

Hej. Her langerer jeg lige en lille tanke igen:

Jeg kommer selv i en frikirke, men har ikke altid gjort det - vokset op i
luthersk kirkesammenhæng.

Når jeg nu snakker med mennesker fra den lutherske kirke, kommer jeg tit til
at snakke om frikirke <> luthersk kirke. Her har jeg mødt mange udsagn i
stil med:

"Jeg vil ikke komme i en frikirke, fordi jeg ikke tror på, at alle mennesker
har tungetale..."
"Jeg vil ikke komme i en frikirke, fordi nogle af de mennesker, der falder
under forbøn garanteret bare spiller det for at være 'rigtige'
karismatikere..."

Min tanke er følgende: Hvorfor er det, vi ser så meget på, hvad og hvordan
mennesker gør tingene? Det, der er væsentligt må være, hvordan vi selv gør
tingene. Det kan godt være, der er mennesker i andre kirkesamfund, der gør
nogle ting forkert, men disse mennesker må selv, personligt, stå til ansvar
for det. Det kommer egentlig ikke os ved. Det, det hele drejer sig om, er,
om vi gør, hvad vi kan for at følge bibelens syn på de forskellige ting. Fx.
tungetale bliver måske fejltolket i nogle frikirkelige sammenhænge, men det
er vel lige så slemt slet ikke at bruge tungetale, som det er tilfældet i
mange lutherske kirkesamfund.

Vi skal ikke dømme ting udfra, hvordan mennesker gør dem, men hele tiden
vende tilbage til bibelen som udgangspunkt. At mennesker misbruger fx.
lovsang gør ikke lovsang forkert. På samme måde med tungetale, nådegaver i
det hele taget osv.

Jeg tror, at mange mennesker begrænser sig, fordi de ikke vil se på tingene
på denne måde.

BEMÆRK: denne streng er ikke tænkt til at diskutere enkelte ting som
tungetale, falden under Ånden, lovsang etc. men for at tage fat om denne
problemstilling at se på menneskers fortolkning fremfor bibelens skrevne
ord.

IChThYS

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 30-01-03 18:10

Hej

> [...]
> tungetale, falden under Ånden, lovsang etc. men for at tage fat om denne
> problemstilling at se på menneskers fortolkning fremfor bibelens skrevne

Problemet er jo netop, at mennesker tolker bibelens ord forskelligt.
De fleste er overbeviste om at netop deres tolkning er den rette.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 30-01-03 18:04

On Thu, 30 Jan 2003 18:09:34 +0100, Marianne Feddersen
<marianne@feddersen.dk> wrote:

>Hej

>Problemet er jo netop, at mennesker tolker bibelens ord forskelligt.
>De fleste er overbeviste om at netop deres tolkning er den rette.

Jeg lurer på om det kanskje heller er slik at de er overbeviste om at
alle andres tolkninger er gale. Det er mye verre enn bare selv
insisterer på å ha rett.

Saluton, Knut
---
TTT norvegia: http://www.nffo.no/generator.asp
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 30-01-03 18:17

Fra : erik larsen

Dato : 30-01-03 22:14

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

At få Helligåndsdåben og Tungetale mm er ingen fortolkning, det er en Gave
fra Gud af bare nåde.

Jeg ved godt at de Åndelige Gaver bliver betraktet som et fortolknings
spørgsmål, at dem er ikke accptere eller forstår Gavernes betydning. Det er
en skam for de mister meget af det Gud rundhåndet deler ud i sin Nåde og
Bamhjertighed.

Og når de ikke har modtaget Nådegaverne som et tegn fra Gud, hvad garenti
har de så for at har modtaget noget som helst ???

ErikL

Fra : IChThYS

Dato : 31-01-03 08:28

Prøv lige at se på bemærkningen, jeg har lavet i den indledende streng.
Strengen er en debat om, hvorfor vi bedømmer forskellige emner udfra,
hvordan folk praktiserer dem fremfor, hvad bibelen siger om dem. Jeg synes,
det er interessant..

Du er velkommen til at debattere helligåndsdåb eller tungetale, men opret
venligst en anden streng, så det er muligt at holde denne debat lidt på
sporet. Hvem ved... måske vil jeg gerne deltage i en sådan debat, men jeg
synes, det er rart at holde debatten, hvor den er begyndt. Er det ok?

IChThYS

Fra : erik larsen

Dato : 31-01-03 09:01

"IChThYS" <email@burde.ikke.skulle.vises> skrev i en meddelelse
> [...]
> sporet. Hvem ved... måske vil jeg gerne deltage i en sådan debat, men jeg
> synes, det er rart at holde debatten, hvor den er begyndt. Er det ok?

Det var ikke en debatindlæg om helligåndsdåb eller tungetale jeg ville
starte, men et indlæg i forbindelse med dit første indlæg med det spørgsmål
; Hvorfor debatter folk om disse Nådegaver som de aldrig selv har fået en
del i/af ???

Man kan lige så godt debattere de gaver man har fået personligt af
Julemanden sidste år, for enten har du fået eller også har du ikke fået og
har du fået fortæller du om dine Gaver, men hvis du kun formoder/tror at du
har fået Gaver af Julemanden kan du jo kun komme med en påstand.

ErikL

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 31-01-03 10:15

d. 30/01/03 22:14 skrev erik larsen på eriklarsen@oncable.dk i artiklen
3e3995b1$0$13194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> At få Helligåndsdåben og Tungetale mm er ingen fortolkning, det er en Gave
> fra Gud af bare nåde.

Ikke alene, hvis man skal tro Paulus. I så fald er tungetale m.m. faktisk
arbejdsredskaber, og der følger et ansvar med.

> [...]
> en skam for de mister meget af det Gud rundhåndet deler ud i sin Nåde og

Nå, da. For mig handler det kristne budskab ikke om, at vi skal være stolte
af de gaver, vi får fra Gud. Paulus skriver faktisk, at nådegaver kun er
noget værd i det omfang, de bruges til at styrke andre menneskers tro, og
det var da også på den måde, Jesus brugte sine kræfter. Han lod sig jo ikke
hylde som en stor healer, men betragtede sig som en ydmyg tjener.

> Og når de ikke har modtaget Nådegaverne som et tegn fra Gud, hvad garenti
> har de så for at har modtaget noget som helst ?

Ingen - såkaldte nådegaver eller ej. På den anden side har vi vel alle fået
nogle evner, styrker og svagheder fra Gud, som vi kan betragte som gaver.
Den store forskel er, hvordan disse gaver forvaltes i forhold til Jesu to
kærlighedsbud, og det er min opfattelse, at mange såkaldte nådegaver, som
forbindes med mirakler, bliver brugt til selvpromovering for egen vindings
skyld.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen