Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Telefoner eller telefoni ?
Fra : Bakke

Dato : 28-01-03 19:36

Jeg har svært ved at forstå denne gruppes navn ? For der skrives da langt
mere om telefoner end om telefoni ?

Nå, men pyt, for der er garanteret også en eller anden her, der ved hvor man
får den billigste "rene" fastnetlinie.

Jeg har hidtil haft Telia som udbyder og fastnetleverandør, men efter jeg
valgte det tilsyneladende gode tilbud fra Universal Telecom blev jeg ringet
op af Telia som søgte at tale mig fra skiftet fordi det ville medføre en
fordobling af deres grundpris på abonnementet hvis jeg valgte en anden "fast
forvalg" .

Og så var Universal jo godt nok stadig billigere pr. minut. men alt i alt
dyrere på grund af abonnementet.

Er det muligt at benytte Universal Telecom med en nettogevinst, eller det
bare endnu et forsøg på at snyde den godtroende forbruger ?

Mvh

Bo

Fra : Lars Jensen

Dato : 28-01-03 20:16

On Tue, 28 Jan 2003 19:35:46 +0100, "Bakke" <no@thanks.ru> wrote:

>Jeg har svært ved at forstå denne gruppes navn ? For der skrives da langt
>mere om telefoner end om telefoni ?

Telefoni - er det ikke sådan noget, man bruger telefoner til?

>Nå, men pyt, for der er garanteret også en eller anden her, der ved hvor man
>får den billigste "rene" fastnetlinie.

Det afhænger helt af dit forbrug/behov - du kan bruge
www.teleprisguide.dk til at hjælpe dig på vej.

> [...]
>fordobling af deres grundpris på abonnementet hvis jeg valgte en anden "fast

Hvis du flytter dit abb. fra Telia til TDC (muligvis også andre
selskaber) kan du frit benytte Universal Telecom uden at skulle betale
andet end den normale abonnementspris på 119 kr.

>Og så var Universal jo godt nok stadig billigere pr. minut. men alt i alt
>dyrere på grund af abonnementet.

Ja, de er smarte hos Telia - så smarte at det koster dem mange kunder.

>Er det muligt at benytte Universal Telecom med en nettogevinst

Ja - hvis du ringer nok.

>eller det bare endnu et forsøg på at snyde den godtroende forbruger ?

Universal Telecom snyder vist ingen - bortset fra moms til den danske
stat, men det er ganske lovligt. Derimod står det enhver frit for at
snyde sig selv ved at blive kunde hos Telia m.fl.

Lars

Fra : Bakke

Dato : 28-01-03 22:09

Hej Lars
Tak for din reaktion

> Ja - hvis du ringer nok.

Jaahh... men hvad er nok ? ( Jeg kan selvfølgelig godt lave en totalanalyse
selv ).

Men på Universals hjemmeside er der intet nævnt om at en overgang til dem
vil medføre en fordobling af selve abonnementsprisen ?

Og helt umiddelbart er der tale om en månedlig stigning på 119 kr. i det
rene abonnement. Og eftersom man loves en besparelse på omkring 18 % på
minutpriserne skal man altså have et forbrug på mere end ( 18 % = 119 kr.
Derfor må 100 % være lig med 661 kr. ) 661 kr./md for bare at komme ud uden
tab.

Og det er det rene plat at love folk når det slet ikke står på deres
hjemmeside, hvor man melder sig til.

Men har du ret i at TDC leverer en brugbar linie til 119.-/md. kan det jo
godt lade sig gøre at spare alligevel.

Jeg takker - og undersøger !!!

Mvh

Bo

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-01-03 22:27

"Bakke" <no@thanks.ru> skrev i en meddelelse
> Men på Universals hjemmeside er der intet nævnt om at en overgang til
dem
> vil medføre en fordobling af selve abonnementsprisen ?

Det er også noget Telia selv har fundet på.
(TDC har lignende regler omkring MiniTele Abonnementet)

> Og helt umiddelbart er der tale om en månedlig stigning på 119 kr. i
det
> rene abonnement.

TDC tager omkring 120 kr/md i rent abo. Så det kan aldrig blive 120 kr.
i stigning.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 28-01-03 22:28

"Bakke" skrev:
> Men på Universals hjemmeside er der intet nævnt om
> at en overgang til dem vil medføre en fordobling af
> selve abonnementsprisen ?

Jeg tror mere det skyldes forvirring omkring abonnementerne. Som jeg kan se
det, så skal du være kunde hos TDC for at blive fast abonnent hos Universal
Telecom. Det er måske det som Telia stritter imod.

Meget mere om alle abonnementer og priser på:
http://www.teleprisguide.dk/

Mvh, Laes

Fra : Bakke

Dato : 29-01-03 10:30

> [...]
Universal
> Telecom. Det er måske det som Telia stritter imod.

Kun for lige at bringe det på det rene:

Jeg _er_ i dag fortsat abonnent hos Telia m.h.t. selve ledningen og fra 16.
december abonnent hos Universal Telecom ( fast forvalg )
Det kan man altså godt ! ( Og det er rigtigt nok: Priserne _er_ betydeligt
lavere ).

Men det var i den anledning, jeg blev ringet op af Telia, som sagde, at når
jeg havde valgt Universal som fast forvalg ville mit månedlige abonnement
stige til det dobbelte !

Og jeg kan se af jeres svar ovenfor, at løsningen så må være at skifte mit
abonnement over til TDC - selv om jeg meget nødig vil have noget med det
foretagende at gøre.

Men da jeg ønsker den absolut billigste telefoni må principperne jo så vige.

Tak for svarene.

Mvh

Bo

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-01-03 12:31

On Tue, 28 Jan 2003 22:08:53 +0100, "Bakke" <no@thanks.ru> wrote:

>Men på Universals hjemmeside er der intet nævnt om at en overgang til dem
>vil medføre en fordobling af selve abonnementsprisen ?

Nu er det vel heller ikke Universal Telecoms opgave at oplyse dig om
andre firmaers fiduser for at holde på kunderne. Da firmaet ikke
sælger telefonabonnementer, men kun taletid er det mest relevant at
oplyse om det. Det ser i øvrigt ud som om, at de tager det for givet,
at man er TDC-kunde.

(Men selvfølgelig kunne de godt have en lille advarsel til
"bondefangede" Telia-kunder)

> [...]
>Derfor må 100 % være lig med 661 kr. ) 661 kr./md for bare at komme ud uden

Jeg forstår ikke dine beregninger - hvis du flytter fra Telia til TDC
skal af med 10 kr. mere om måneden, ikke 119 kr..

Ekstraudgiften på 10 kr. er tjent hjem, hvis du laver ét opkald på
5,47 minutter hver dag. Derudover sparer du 6 øre i opkaldsafgift samt
hhv. 4 øre og 1 øre i minuttet før og efter kl. 19.00.
Der skal ringes en del for at spare nogle småpenge - men faktum er, at
du sparer penge ved et højere forbrug end de førnævnte 5,47 minutter
om dagen.

>Og det er det rene plat at love folk når det slet ikke står på deres
>hjemmeside, hvor man melder sig til.

Det står der - jeg kan sagtens finde det. Tryk på FAQ på forsiden og
klik på den øverste linje på siden

Lars

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-01-03 12:39

On Wed, 29 Jan 2003 12:30:38 +0100, Lars Jensen <lcj@wanadoo.dk>
wrote:

>Ekstraudgiften på 10 kr. er tjent hjem, hvis du laver ét opkald på
>5,47 minutter hver dag. Derudover sparer du 6 øre i opkaldsafgift samt
>hhv. 4 øre og 1 øre i minuttet før og efter kl. 19.00.
(her skulle stå)... for hver ny samtale, du foretager...

Lars

Fra : Bakke

Dato : 29-01-03 14:13

> Jeg forstår ikke dine beregninger - hvis du flytter fra Telia til TDC
> skal af med 10 kr. mere om måneden, ikke 119 kr..

Hej Lars,

Jamen en af os må have misforstået den anden ?

Det er jo netop kun hvis man bliver ved med at købe abonnement hos Telia at
det stiger 119 kr. pr. måned.
Så det gør man jo ikke.

Og selvfølgelig vil jeg flytte mit abonnement til TDC ( 119,-/md.) - det
skrev jeg vist også før ?
Eller måske til Sonofon - hvis de accepterer fast forvalg på deres
fastnetabonnement til kr. 99,-/md. ?
Jeg har skrevet til dem og spurgt - og afventer stadig deres svar. Jeg synes
ikke at det fremgår tydeligt på teleprisguide.dk.

Mvh

Bo

Fra : Bakke

Dato : 29-01-03 17:42

> [...]
synes
> ikke at det fremgår tydeligt på teleprisguide.dk.

Hvis det kan interessere nogen: Jeg har netop fået svar fra Sonofon. Det
koster kr. 99,- /md hos dem, også selv om man vælger fast operatør hos et
andet selskab. Dog overfører de også samtalerne når man skifter, så man skal
selv sørge for at gentilmelde sig til f. eks. Universal. Det gjorde Sonofon
selv opmærksom på, og det er da en service, der giver baghjul til Telia.

Mvh

Bo

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-01-03 23:02

On Wed, 29 Jan 2003 17:41:53 +0100, "Bakke" <no@thanks.ru> wrote:

> [...]
>selv opmærksom på, og det er da en service, der giver baghjul til Telia.

Fin oplysning, Bo!
Sjovt nok kan man ikke se på deres hjemmeside, at de overhovedet
tilbyder fastnet.
Med 99 kr/måned er de DKs billigste - og kombineret med Universal
Telecom fås det næppe bedre.

Lars

Fra : Pongo

Dato : 29-01-03 23:44

Lars Jensen wrote:

> [...]
> tilbyder fastnet.
> Med 99 kr/måned er de DKs billigste - og kombineret med Universal

Der står at Sonofon tilbyder fastnet til Erhverv, men Erhverv kan ikke
bruge Universals Telecoms Moms-finte til så meget, så kombinationen er
lidt skæv.
Lad os høre om Bo for held til at koble det sammen.

/Klaus

Fra : Bakke

Dato : 30-01-03 16:21

> [...]
> lidt skæv.
> Lad os høre om Bo for held til at koble det sammen.

Hej gruppe,

Jeg har i dag hos Fredgård skrevet en kontrakt om overflytning af fastnet
fra Telia til Sonofon.
Ekspeditionstid forventes at være 3-4 uger, men det har de oplyst på
forhånd.

Jeg indsætter her kopi af en mail til mig fra Sonofon til orientering:

Mvh

Bo

++++++++++++++++++

Til Bo

Tak for din e-mail.

SONOFONs abonnementsafgift er kr. 297,00 pr. kvartal, uanset om du har

samtalerne hos os eller anden operatør. Bemærk, at i forbindelse med en

overførsel af nummer vil vi automatisk også overføre samtalerne. Du skal

derfor eftertilmelde en eventuel anden operatør til fast forvalg. Det er

ikke muligt kun at overføre abonnementet uden ogsså at tage samtalerne med.

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os igen eller

besøge vores homepage på http://www.sonofon.dk

Med venlig hilsen

SONOFON

Corty Causer

KundeService

E-mail: mailto:kundeservice@sonofon.dk

Telefon: 72127212

Telefax: 72127832

Skelagervej 1

Box 330

9100 Aalborg

Fra : Claus E Beyer

Dato : 05-02-03 19:24

"Bakke" <no@thanks.ru> skrev i en meddelelse

> Men på Universals hjemmeside er der intet nævnt om at en overgang til dem
> vil medføre en fordobling af selve abonnementsprisen ?

Det er jo heller ikke Universal Telecom der har forhøjet abonnementsprisen.
Det er fordi du har en "dårlig" teleudbyder. Du kan evt. vælge Universal Telecom
på den måde at du selv skal trykke 1029 foran, så slipper du formodentligt for at
skulle betale dobbelt abonnementsafgift hos din teleudbyder.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 05-02-03 19:20

> Og så var Universal jo godt nok stadig billigere pr. minut. men alt i alt
> dyrere på grund af abonnementet.

Man betaler da ikke abonnement til Universal Telecom, eller er der noget
jeg har misforstået?

> Er det muligt at benytte Universal Telecom med en nettogevinst, eller det
> bare endnu et forsøg på at snyde den godtroende forbruger ?

Jeg føler mig ikke snydt af Universal Telecom. Det må snarere være de andre
teleudbydere "der snyder", med de priser som Universal Telecom kan sælge
samtaler til.

Claus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-02-03 19:51

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det må snarere være de andre
> teleudbydere "der snyder", med de priser som Universal Telecom kan
sælge
> samtaler til.

Hvor stor er forskellen når du kompenserer for forskellen i opkrævet
moms?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Pongo

Dato : 05-02-03 22:01

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvor stor er forskellen når du kompenserer for forskellen i opkrævet
> moms?

Nu fremgår det ingen steder på Universal hjemmeside hvilken moms der er
indregnet.
Det er også umuligt at finde priserne exclusiv moms.

Af artiklen
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17474 fremgår
det at der betales 13% moms, da selskabet opererer fra Portugal.

Universal Telecom tilbyder endvidere et regneark med pris sammenligning
af en række danske selskaber, så det er meget hurtigt at kompensere. Gør
man det, finder man at UT ikke er billigst på en eneste af de næsten 450
destinationer der opgøres. Typisk er de 10% dyrere end det billigste
alternativ, så UT's avance er altså ikke den mindste.

Man kan have forskellig politisk holdning til det moralske i at
spekulere i momsforskellene, men at antyde at de øvrige teleselskaber
snyder, fordi de ikke spekulere i moms-fiduser er nu at gå lidt for
langt.

UT snyder den danske stat, men gør det på en måde så kunderne får del i
gevinsten. Derved vækker det knap så meget forargelse, som hvis de på
lovlig vis flyttede et overskud til Portugal og undrog sig
selskabsbeskatning.

Det sidste ville jo være dybt umoralsk

/Klaus

Fra : Lars Jensen

Dato : 05-02-03 22:47

On Wed, 5 Feb 2003 22:00:39 +0100, "Pongo" <Pongos.email@ddress>
wrote:

> [...]
>af en række danske selskaber, så det er meget hurtigt at kompensere. Gør
>man det, finder man at UT ikke er billigst på en eneste af de næsten 450

Af samme regneark fremgår det, at UT er absolut billigst i dagtimerne
- 10 pct mindre end det næstbilligste selskab. Kun et enkelt selskab
er billigere på opkaldsgebyret indenrigs, men minutprisen er så over
20 pct. højere, hvorfor det i realitetet er dyrere uanset hvor lidt
eller meget man ringer.
Kun ét selskab er billigere i minutpris i aftentimerne, men her skal
skal man betale 18 kroner ekstra om måneden i abonnement udover ens
TDC-abb. To andre er lige så billige (men der skal man ringe i minimum
11 minutter hver gang, ellers bliver det dyrere pga. højere
opkaldpris.

Det kan jeg ikke få til at stemme overens med din påstand: "at UT
ikke er billigst på en eneste..." Kan du?

> [...]
>spekulere i momsforskellene, men at antyde at de øvrige teleselskaber
>snyder, fordi de ikke spekulere i moms-fiduser er nu at gå lidt for

Kan du ud af regnearket se, at selskaberne ikke bruger moms-fiduser,
skatte-fiduser, transfer pricing og andre smarte teknikker til at
undgå at betale skatter til staten?

> [...]
>gevinsten. Derved vækker det knap så meget forargelse, som hvis de på
>lovlig vis flyttede et overskud til Portugal og undrog sig

UT snyder ikke nogen - de følger EUs regler om afregning af moms i
selskabets hjemland. Der er intet, som forhindrer andre selskaber i at
gøre det samme.

Lars

Fra : Pongo

Dato : 06-02-03 00:15

Lars Jensen wrote:
> [...]

> opkaldpris.
>
> Det kan jeg ikke få til at stemme overens med din påstand: "at UT
> ikke er billigst på en eneste..." Kan du?

OK - jeg burde nok have skrevet, at jeg i første omgang kiggede på
taksterne til udlandet.
Det er rigtigt at UT's pris på 18øre/min svarer til en pris på 20øre/min
med dansk moms. Selv denne pris er der kun et par stykker som er med på
, men forskellen snævres betydeligt ind.

Hvis jeg kun sammenligner udlandsprisen i dagtimerne, så er UT stadig
billigst i ca 300 af de 450 tilfældene.

> Kan du ud af regnearket se, at selskaberne ikke bruger moms-fiduser,
> skatte-fiduser, transfer pricing og andre smarte teknikker til at
> undgå at betale skatter til staten?

Nej - det momsen fremgår netop ikke af regnearket. Mange operatøre har
dog skrevet 25% moms på deres hjemmesider. UT undgår tilsyneladende
behændigt at skrive det, og det er der da heller ikke noget ulovligt i.
UT er de eneste jeg har hørt om, som benytter en lavere moms, men det
kunne da være interessant at høre hvem der ellers gør det.
Jeg vil tro de fleste internationale teleoperatøre anvender
transferpricing i det omfang det nu er lovligt. Alt andet ville være
lidt naivt. UT benytter Worldcoms forvalgskode og videresælger således
Worldcom's tjenester fra Portugal. Derfor kan de benytte den
portugisiske moms.
Worldcom benytter sikkert også alle lovens muligheder for at undgå
beskatning. I USA var deres regnskabspraksis lige smart nok, men i
Danmark har jeg ingen grund til, at tro at der foregår noget ulovligt.

Jeg kom blot til at tænke på en debat i en anden gruppe, hvor der blev
opfordret til forbrugerboykot pga af transferpricing hos MacDonald's og
Coca Cola. (Også her var der ikke påvist noget ulovligt, selvom der blev
sået lidt tvivl om lovligheden)
Hvis de samme debatøre synes momsfiduser er moralsk OK, så vil jeg mene
at man er dobbeltmoralsk.

> UT snyder ikke nogen - de følger EUs regler om afregning af moms i
> selskabets hjemland. Der er intet, som forhindrer andre selskaber i at
> gøre det samme.

Jeg reagerede på nedenstående indlæg:

Claus E Beyer wrote:
> Jeg føler mig ikke snydt af Universal Telecom. Det må snarere være de
> andre teleudbydere "der snyder", med de priser som Universal Telecom
> kan sælge samtaler til.

Det er ikke rimeligt at antyde "snyd", blot fordi de ikke er så "smarte"
når det kommer til udnyttelse af åbenlyse problemer i EU's regler.

UT har en ekstra 12%-margin blot ved at fakturere en ydelse fra
Portugal. Hvis alle gjorde det samme, bryder skattegrundlaget sammen i
Danmark, og det vil tvinge politikkerne til at reagere på en eller anden
måde. Moms harmonisering er en mulighed, men så skal de jo finde andre
måder at skaffe staten de manglende indtægter. Det er politik og OT, men
derfor holder fidusen garanteret kun så længe at de andre ikke følger
med.

/Klaus