Html strict validation....
Fra : Frank Sørensen

Dato : 28-01-03 15:31

Jeg vil ændre min html kode fra at validere efter transitional til strict.
Men forstår ikke de fejl jeg får eller i så fald løsningen på dem.

Første er brugen af tagget <center> som åbenbart ikke er tilladt. Hvordan
skal jeg i så fald centere min tabel?

Andet er ved brugen af tagget style, men der går jeg udfra at det er fordi
der ikke må bruges inline styles. Men må man så bruge en class tag i stedet?

MVH
Frank Sørensen

Fra : jopa

Dato : 28-01-03 15:38

"Frank Sørensen" skrev bla..
> Jeg vil ændre min html kode fra at validere efter transitional til strict.
> Men forstår ikke de fejl jeg får eller i så fald løsningen på dem.

Uden at have set siden så her et forslag, der garanteret giver færre fejl

Brug CSS til at layoute siden, dvs alt hvad du kan definere med CSS tabeller
bg color osv kan du smide i et eksternt Style og således kun bruge (X)HTML)
til indhold/tekst så er det noget lettere at lave en valid side

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-01-03 15:46

Frank Sørensen skrev:

> Første er brugen af tagget <center> som åbenbart ikke er
> tilladt. Hvordan skal jeg i så fald centere min tabel?

Udseende - herunder justering af elementer - styres med css.
Centrering er en smule triggy, hvis man er vant til <center> eller
blot afløseren, <div align="center"> (som heller ikke er gyldig i
strict). Der er nemlig ikke nogen css-attribut der blot hedder
"center", men man skal i stedet bruge

..center {
   width: 80%; /* ...eller enhver anden breddeangivelse mindre
               end sidebredden */
   margin: auto;
}

IE skal i standard-mode for at vise ovenstående korrekt - der er
forskellige hacks så man kan få det til at virke i ældre IE-
browsere også.

> Andet er ved brugen af tagget style, men der går jeg udfra at
> det er fordi der ikke må bruges inline styles. Men må man så
> bruge en class tag i stedet?

Du må godt bruge inline style. Måske er problemet at XHTML er
versalfølsom (alle koder skrives med småt) eller at XHTML er mere
striks vedr. brug af anførselstegn.

Kom med et eksempel hvis du ikke lige kan få det løst.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Dybdahl osv

Dato : 28-01-03 16:47

Frank Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Andet er ved brugen af tagget style, men der går jeg udfra at det er fordi
> der ikke må bruges inline styles. Men må man så bruge en class tag i

Prøv <div align="center"></div>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-03 17:08

Thomas Dybdahl osv <mathias@ahle.dk> skrev :

>Prøv <div align="center"></div>

Er kode, der ikke anbefales at bruge mere og det vil heller ikke
validere i strict (x)html.

Man bruger css til formatering nu om dage.