Afgift hvordan???
Fra : Michal

Dato : 27-01-03 22:27

Er der nogle som kan fortælle mig hvordan man regner
agiften ud på en Motorcykel???

Er der evt. en side hvor man kan læse noget derom?

Mvh

Mich@l

Fra : Mads Stetter

Dato : 27-01-03 22:33

"Michal" <michal@duerher.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle som kan fortælle mig hvordan man regner
> agiften ud på en Motorcykel???
>
> Er der evt. en side hvor man kan læse noget derom?
>
> Mvh
>
> Mich@l

http://www.julsbaek.dk/registrering.htm

Nice side

MVH Mads Stetter

Fra : Armand

Dato : 27-01-03 22:41

Mads Stetter <m_stetter@hotmail.com> skrev i en

> "Michal" <michal@duerher.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.julsbaek.dk/registrering.htm

Og John de S.B. har annonceret at have forfattet en artikel tl kommende
udgave af Bike (hvilket formodentlig kun kan løfte niveau'et i dét
blad)!

Men ellers er den korte, at hvis ikke at den påtænkte model koster
mindre end 1/3 af den gældende danske markedspris, så er der ikke
balance i handelen

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-01-03 23:18

On Mon, 27 Jan 2003 22:40:55 +0100, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Og John de S.B. har annonceret at have forfattet en artikel tl kommende
>udgave af Bike (hvilket formodentlig kun kan løfte niveau'et i dét
>blad)!

Det er nu Jens Jessen, ellers er den go' nok
Men hva - en journalist er vel en journalist )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 28-01-03 17:27

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en

> Det er nu Jens Jessen, ellers er den go' nok

Ups!
Ret skal være ret - Så undskyld til såvel Jens, som John!!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-01-03 00:00

Mads Stetter wrote:

> http://www.julsbaek.dk/registrering.htm
>
> Nice side
>
> MVH Mads Stetter

Siden er da meget pæn. Den er bare håbløs forældet med hensyn til
proceduren. Den er fra før indførslen af de såkaldte toldsyn.

Ib Jakobsen

Fra : Mads Stetter

Dato : 28-01-03 06:49

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Siden er da meget pæn. Den er bare håbløs forældet med hensyn til
> proceduren. Den er fra før indførslen af de såkaldte toldsyn.

Hmmm.... Syntes nu nok håbløs forældet er lidt overdrevet!

Det er jo ikke meget anderledes med det toldsyn, så det er jo bare en lille
tilføjelse!

Ellers er der også:
http://www.folmersmc.dk/afgifter.htm
http://www.albertsmc.dk/
www.sbi.dk

> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen (Håbløs forældet) Tihi

MVH Mads Stetter (Ung og frisk)

Fra : Jan Strandgaard

Dato : 28-01-03 09:16

Der er et par rettelser i forhold til teksten på Julsbæk siden. Der
foretages et toldsyn samtidig med at cyklen er til alm. syn. Det betyder, at
du ikke behøver have cyklen med når du skal betale den foreløbige afgift.

Og så er der mulighed for at vente med at hente nummerpladen til efter den
endelige vurdering har fundet sted. Det giver den sidste mulighed for at
trække stikket ud, hvis vurderingen er helt hen i vejret. Hvis du henter
pladen først, fanger bordet. Jeg ved ikke om det påvirker den endelige
vurdering, men har du først hentet pladen, er der jo ikke rigtigt noget at
handle med....

Jan Strandgaard
VFR750 - syn/toldsyn d. 18/2 - vurdering d. 26/2 - plader inden April......

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-01-03 10:04

Mads Stetter wrote:

> Hmmm.... Syntes nu nok håbløs forældet er lidt overdrevet!
>
> Det er jo ikke meget anderledes med det toldsyn, så det er jo bare en lille
> tilføjelse!

Ok, så stryger vi "håbløs". Afsnittet om betaling af afgift er noget
anderledes, da man ikke behøver at medbringe mc'en. Med det bøvl som en
prøveplade giver. Og afsnittet om bestilling af syn mangler information om
ekstra booking af tid til toldsyn.

Ha, vel ikke når det jeg ved om afgift er nyere end hjemmesiden.

Ib Jakobsen

Fra : Michal

Dato : 28-01-03 14:35

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> http://www.julsbaek.dk/registrering.htm

Ved ikke om det er forstået rigtig!
Men hvis jeg køber en cykel til kr. 5000,- (CBR 600 1988) så skal jeg ifølge
ovenstående side betale kr. 7291,- i afgift.

Mich@l

Fra : Mads Stetter

Dato : 28-01-03 15:49

> [...]
ifølge
> ovenstående side betale kr. 7291,- i afgift.

Nej, det er alt efter hvad told og skat mener den er værd! Så hvis de mener
den er 30000 værd uden afgift, ja så er det det du skal indtaste på siden!

Så se det bare som en vejledning!

MVH Mads Stetter

Fra : Michal

Dato : 28-01-03 16:17

> [...]
mener
> den er 30000 værd uden afgift, ja så er det det du skal indtaste på siden!

Ok tak for det.
Kan man så ikke tage nogle billeder med til told & skat inden man køber, og
få lavet en vurdering? Hvis de nu mener at den f.eks er
30000 værd. Så er det da spildt penge hvis man har købt den.

Mvh

Mich@l

Fra : Armand

Dato : 28-01-03 17:28

> Kan man så ikke tage nogle billeder med til told & skat inden man
køber, og
> få lavet en vurdering? Hvis de nu mener at den f.eks er
> 30000 værd. Så er det da spildt penge hvis man har købt den.

T&S er allerede temmeligt overrendt med forespørgsler, og det til trods
for at de engang i 80'erne strammede op og krævede dokumentation for at
man havde pågældende køretøj (=papirerne) i hænde førend at de ville
afgive et tal.
Din ide er i og for sig et skridt tilbage til 80'er-tilstandene, hvorfor
du ikke kan lokke dem til noget i den stil!

Brug til gengæld overslaget á: 2/3 af den danske handelspris (= 1/3
tilbage at købe for!) til selv at anslå rentabiliteten i en handel - Dét
plejer at holde stik!

Og så er der lige det med at hvis man vil have både med livrem og sele,
så er det nok fornuftigere at handle ved en mc-forhandler :-/

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 28-01-03 19:03

> [...]
>
> Og så er der lige det med at hvis man vil have både med livrem og sele,
> så er det nok fornuftigere at handle ved en mc-forhandler :-/

Ok Nu snakker vi så om en CBR 600 fra 1988 jeg har kig på.
Er det så handelsprisen dengang eller de ca. 40000 - 50000 som de bilver
handlet for nu?
Og der tager man så 1/3 af 40000 = ca. 13500 så bliver afgiften ifølge
http://www.julsbaek.dk/registrering.htm 22592 er det forstået rigtig?

Mvh

Mich@l

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-03 19:26

Michal wrote:

> Ok Nu snakker vi så om en CBR 600 fra 1988 jeg har kig på.
> Er det så handelsprisen dengang eller de ca. 40000 - 50000 som de bilver
> handlet for nu?

Uhuhuu, må jeg, må jeg???

Køb en VFR750 istedet!!!
De gamle cbr600f1'ere er slet ikke sammenlignelige med f2 og modellerne
derefter. For samme 40-50k (ok, 50k) kr kan du få en jævnaldrende og
bundsolid VFR med over 100 hk, som er væsentligt bedre på alle måder.

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-01-03 20:18

On Tue, 28 Jan 2003 19:02:38 +0100, "Michal" <michal@duerher.dk>
wrote:

>Ok Nu snakker vi så om en CBR 600 fra 1988 jeg har kig på.
>Er det så handelsprisen dengang eller de ca. 40000 - 50000 som de bilver
>handlet for nu?

Det de bliver handlet for idag.

>Og der tager man så 1/3 af 40000 = ca. 13500 så bliver afgiften ifølge
>http://www.julsbaek.dk/registrering.htm 22592 er det forstået rigtig?

Njah,men tæt på.Det du gør at du tager handelsværdien (vel at den
handelsværdi som T&S mener den har,det kan nemlig godt afvige fra det
du mener ) for en tilsvarende cykel idag.T&S benytter så den værdi
og regner tilbage til "den afgiftspligtige værdi" der er det beløb som
danner basis for beregningsgrundlaget - hele øvelsen går ud på at det
samlet set skal blive nogenlunde det samme som for en DK-cykel.F.eks
en tilsvarende cykel har en handelsværdi på ca. 40.000 kr i DK - T&S
bruger så egne regler og regner tilbage for at se hvilken
afgiftspligtig værdi de så skal "anslå" for at det samlet skal give
40.000 i dette tilfælde er beregningsgrundlaget for afgiften:

Når cyklen er over 6 år: 105 pct. af 800-1.400 kr. og 180 pct. af
resten.

Afgiftspligtig værdi bliver da 14960, og afgiften

(14960-1400)*1.8+(1400-800)*1.05 =25.038 kr.

Det betyder med andre ord at dine samlede udgifter til cyklen max. må
være 14960 kr. ellers kan det bedre betale sig at købe en DK-cykel.I
hvert fald ud fra rent økonomiske betragtninger

Det er så det Armand ref. til som tommelfingerreglen af cyklen max må
koste 1/3 af handelsprisen i DK hvis det skal kunne betale sig - Det
passer som regel ret godt - i ovennævnte tilfælde er det nøjagtige tal
37.4 % )

Det er princippet i sagen,men på forhånd kan du ikke regne afgiften ud
da det er T&S der suverænt vurderer såvel den afgiftspligtige værdi
som den anslåede handelsværdi i DK,man kan kun lave et overslag som
f.eks 62-63% af handelsværdien eller 2/3-overslaget,det vil som regel
ramme det ret nøjagtigt.

Hvis du synes ovenstående er lidt snirklet så er det helt korrekt,det
er jo T&S man har med at gøre

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Armand

Dato : 28-01-03 23:21

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> [...]
betale
> sig - Det passer som regel ret godt - i ovennævnte tilfælde er det

Jup!
Dels skal der jo være overskud for at det er en fordel at importere
selv, og dels skal de penge man bruger på anskaffelsen af modellen jo
også dækkes ind!
Så det er måske endda lige knebent hvis man i nævne tilfælde
forudberegner 1/3 af 40.000 (13.350,-) i max indkøbspris og T&S senere
opkræver (som af dig beregnet): 25.038 => samlet pris á: 38.538,- .
Derved er der jo kun et overskud på under 1.500,-, som hurtigt er brugt
på hjemtransport og den ekstra synsudgift (á: dobbelt for et toldsyn!)

Det er min klare opfattelse, at for virkelig at få gevinst ved
egenimport
skal modellen være lidt gammel, eller være væsentligt mere eftertragtet
herhjemme end i Tyskland (= forholdsvis lavere brugtpris syd for
grænsen).
CBR'ere 600/900 ser ud til at være godt med ud fra denne betragtning, og
Rydbjerg fordoblede for nogle år siden nærmest bestanden af ZX10'ere da
han fandt ud af at dé lå i sådan en "lomme" og trak en del hjem!
Morten Dahl har tillige plæderet for muligheden for lettere at få
fingrene i modeller med fine sager bygget på, er større syd for grænsen!

Emnet er lidt ligesom at gå på børsen:
Det er tilgængeligt for alle, men kræver overblik. Og man skal ikke
handle blindt i tiltro til overskuddet :-|
På samme måde er flertallet nok bedst stillet med den almindelige
bankrente
(læs: mc-brugtmarkedet indenlands!) :-|

--
Armand.
(der har de komplette rester af en tysk CB450S stående, som trods total

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-01-03 00:27

Armand wrote:

> Derved er der jo kun et overskud på under 1.500,-, som hurtigt er brugt
> på hjemtransport og den ekstra synsudgift (á: dobbelt for et toldsyn!)

Tro det eller lad være. Selv om man booker to tider til toldsyn, så koster
det kun et syn. Der er noget der er gratis i det offentlige system.

Ib Jakobsen

Fra : Morten dahl

Dato : 29-01-03 17:36

> fingrene i modeller med fine sager bygget på, er større syd for grænsen!

Tildels rigtigt citeret, men det jeg argumenterede med at man qva det større
udvalg har detso større mulighed for at finde lige netop den årgang/farve/km
samt stand der passer ind i situationen.. Dette specielt hvis man snakker
modeller som der ikke er så mange af herhjemme. F.eks kigger jeg stadig
efter en afløser for Motortossen´s foretrukne madkasse (min gamle e-klasse)
og er faldet for Audi´s V6 tdi´r i Avant. Denne model er der aldrig mere end
4-5 stykker til salg af herhjemme. Hvorimod på mobile.de er der et par
tusinde...

-
Morten Dahl
- med en del importeret grej..

Fra : J.O.R.

Dato : 28-01-03 19:50

Michal <michal@duerher.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e35a437$0$11060$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Er der nogle som kan fortælle mig hvordan man regner
> agiften ud på en Motorcykel???
>
> Er der evt. en side hvor man kan læse noget derom?
>
> Mvh
>
> Mich@l

Jeg har selv lige prøvet øvelsen.
http://www.folmersmc.dk/afgifter.htm Fandt jeg at de ville
sætte min VT500c fra
1985 til 13.000.
Det ville give en afgift på 21.511 kroner og det var nøjagtig det jeg fik
påskrevet på papiret og at betale på forskud, da jeg henvendte mig til Told
& Skat.
Du kunne jo prøve at finde din ønske maskine på ovennævnte.
Da jeg første gang henvendte mig på etaten med en forespørgsel, fik jeg uden
problemer prisen at vide så prøv bare, men de er måske ikke så flinke hvis
det sker for tit.

JOR

Fra : Armand

Dato : 28-01-03 23:27

J.O.R. <kejor@vip.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
> Det ville give en afgift på 21.511 kroner og det var nøjagtig det jeg
> fik påskrevet på papiret og at betale på forskud, da jeg henvendte mig

Atter et eksempel på at tommelfingerreglen til egenberegning, à:1/3 hhv.
2/3, holder vand!

--
Armand

Fra : J.O.R.

Dato : 31-01-03 07:28

JOR

> Atter et eksempel på at tommelfingerreglen til egenberegning, à:1/3 hhv.
> 2/3, holder vand!
> --
> Armand

Ja det passer jo godt nok, hvis det er ca. 35k men de er også set til 55 k,
men hvad er det lige Told & Skat går ud fra som forventet pris.
Er det den maskine der er set i den BLÅ og købt for 35 k eller den maskine
der er købt for 55 k og er renoveret og omlakeret hos en forhandler. Denne
gang heldigvis de ca. 35 k.
Ja selvfølgelig er der prisforskel, ingen laver jo noget gratis, men derfor
bliver mange også i tvivl.
Hvis maskinen kan findes på http://www.folmersmc.dk/afgifter.htm kan man
også gå ud fra at det er prisen.
Hvis den er meget flot kan man lade være med at stille til vurdering.

Det ville da også gøre det hele nemmere hvis T & S lagde deres liste på
nettet, men det er måske det der ligger hos Folmer.

Mvh
JOR

Fra : Armand

Dato : 31-01-03 21:38

> Det ville da også gøre det hele nemmere hvis T & S lagde deres liste

> nettet, men det er måske det der ligger hos Folmer.

Markedspriserne er for bevægelige og især stærkt faldende for de nyere
køretøjers vedkommende, så en sådan listning ville være umulig at holde
opdateret :-/
Faktisk så tror jeg at T&S i lighed med forsikringernes taksatorer blot
slår op i de seneste par ugers D.B.A.!!

Som jeg tidligere var inde på så kan egenimport være ganske gunstigt,
hvorfor det er et godt tip; men for de der ikke lige kan overskue
situationen er det en dårlig ide.
Selvom man bataler rigeligt til statskassen ved egenimport, så er
trick'et som sådan en omgåelse af T&S, og derfor mener jeg at man ikke
kan blamere T&S for ikke at gøre fidusen absolut idiotsikker!

--
Armand.