Vedr. Kumho dæk
Fra : Tommy Hansen

Dato : 27-01-03 17:40

Svar til Ib Olander ERiksen - Vedr. Kumho dæk.

Jeg har prøvet at ligge dette svar ind på DCU's Campister Imellem, men Johs.
Laursen, som er moderator der, har åbenbart ikke fundet mit svar værdigt til
at blive optaget. (måske er det fordi jeg ikke længere er medlem for i mit
svar er der ikke noget "DCU-fjendligt".

Her er mit svar:

Ja, vi har prøvet noget lignende. På vores ferietur i 2001 til Sydfrankrig
eksploderede begge vore dæk på canpingvognen. Det skete med ca. 1000 km.
mellemrum, men heldigvis uden at vi kom i slinger eller lign.
Man har tidligere oplyst at dækkene ikke fejlede noget, men at de uheld der
havde været skyldes forkert dæktryk og/eller for stor belastning (vægt).
I mit tilfælde var dæktrykket kontroleret inden vi kørte hjemmefra og hvad
vægt angår, så nærmer vi os ikke engang totalvægten.
Jeg synes også at den undskyldning er lidt udsøgt. Først påstår man at der
ikke er noget galt med de pågældende dæk, men alligevel ofrer man store
summer for at udskifte tusindvis af dæk i hele Europa. Det lyder ikke logisk
i mine ører. Samtidig går man op i en større størrelse ved udskiftningen -
det lugter langt væk af "skandale".
Med hensyn til at få dækket de udgifter vi har haft til indkøb af nyt dæk i
udlandet, tror jeg desværre at du droppe. Så elegant er Kumho ikke.
Vi har i alle år altid kørt med reservehjul og aldrig haft brug for det, men
i 2001 havde vi et reservehjul for lidt.

Vi har skrevet lidt mere om uheldene på: http://home13.inet.tele.dk/kth

Mvh Tommy