så så unge drenge og piger - værd nu bare ~
Fra : Per

Dato : 27-01-03 17:33

Der er en grund til, at man har lavet 2 typer kørekort.

Unge mennesker og uerfarne kan i følge div. statistikker ikke styre sig -
hvorfor man har lavet en lov om kun at starte på lille kværn.

Der er intet galt i at starte på en lille maskine.

Husk: den der venter længe; venter godt.

Og hvad med forventningens glæde.

Ja jeg kunne blive ved

Tag den med ro og få noget erfaring.

Mvh. Per!

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 27-01-03 18:22

> [...]
>
> Der er intet galt i at starte på en lille maskine.
>
> Husk: den der venter længe; venter godt.

___________________________________

For at starte et sted, mener jeg at reglen i teorien er fin, og at det er
udmærket af samfundet at sende nogle signaler om at mange unge er direkte
livsfarlige i trafikken - det er jo heller ikke helt løgn i følge
statistikkerne!
Men... Jeg tog selv kortet til bil og mc sidste år, og efter at have kørt
skolekørsel på en hel del forskellige Suzuki'er lige fra Savage til noget
GS250-værk, og efter en barndom og senere ungdom med massevis af knallerter
og crossere er jeg kommet til at tænke på noget andet i denne sammenhæng.
At dreje gassen foregår på nøjagtigt samme måde, om man kører GN250 eller
Hayabusa og man kan ikke køre ind i en mur med topfarten på nogle af dem, og
ligeledes ikke slippe særlig godt fra at glemme at bremse med bare 50 km/t
ind i siden på en bil, barnevog, eller andet...
Måske er det fordi jeg selv er ung og står i det, men jeg sætter
spørgsmålstegn ved, om ikke man burde skrue _moral_ indvendig i hovederne på
alle de unge knejter og tøser, istedet for at begrænse redskabets ydelse og
så tro, at man ikke kan komme til skade derved.
Det jeg mener er, at det ikke er redskabet, der kører galt - det er føreren
bag der står for det hele. Jeg siger ikke at drosling ikke kan rede liv i
nogle tilfælde, men jeg sætter spørgsmålstegn ved, om det er dér, der skal
sættes ind.
Jeg kører selv på en "for stor" motorcykel, som ikke er droslet. Jeg er helt
klar over følgerne mht. forsikring ol. og jeg er klar over at jeg bryder
loven og derved risikerer at udsætte mig selv og andre for fare.
Disse faktorer har jeg kalkuleret med, og jeg er kommet frem til at jeg
kører på min motorcykel u-droslet. Til gengæld ved jeg i trafikken at jeg
hænger på hele lortet, hvis der sker noget, og det hjælper _mig_ til at være
en mere ansvarsbevidst kører, og jeg kører derfor også derefter!
Det lovliggører selvfølgelig intet, og jeg er fuldt ud klar over, at jeg gør
noget forkert!
Min mening herfra.

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Emil Gundersen

Dato : 27-01-03 18:56

Hejsa

Tja... Jeg vil nok sige at dem der køre galt pga. det med at de ikke kan
styre sig, ville køre galt på en lille mc også. Jeg må da nok sige at
man får respekt for det, når man har prøvet at vælte på en MC! (Næsten
med vilje!

Jeg væltede på køre tekninsk anlæg på en CB500, da jeg prøvede at lave
en stoppie på bremse banen i Regnvejr! (Gummi og vand... Hmm...) Hvad
kan man lære af det?
Jeg har fået 10000x mere respekt for mc'er siden! (Jeg slog mig heltig
vis ikke!)

Det bliver man nu træt af i længden!

Ja til det nye Akapovic EVO udstødnings system til Ninja'en ude i
garagen!

Det sagde hun også i går!.... Men der er da noget om det!

> [...]
> nogle tilfælde, men jeg sætter spørgsmålstegn ved, om det er dér, der skal

HELT ENIG!

> [...]
> en mere ansvarsbevidst kører, og jeg kører derfor også derefter!
> Det lovliggører selvfølgelig intet, og jeg er fuldt ud klar over, at jeg gør

Hmm.... Det gør jeg også.....
Jeg kender udemærket risiko'en men, ...................... (Jeg spare
jer for det....)

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-01-03 19:17

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udmærket af samfundet at sende nogle signaler om at mange unge er direkte
> livsfarlige i trafikken - det er jo heller ikke helt løgn i følge

Okay, der er vel ingen tvivl om at man er i risikogruppen for uheld, når man
er uerfaren.

> [...]

og
> så tro, at man ikke kan komme til skade derved.

Man gør jo begge dele!
Gennem køreuddannelsen prøver man at indlære fornuftig kørselsmoral, og
gennem maskinbegrænsningen prøver man at undgå at uerfarne kører på
motorcykler som man let KAN miste kontrollen over, i en uventet situation.
For mig lyder det særdeles fornuftigt.

> [...]
> nogle tilfælde, men jeg sætter spørgsmålstegn ved, om det er dér, der skal

Hvorfor skal man ikke sætte ind begge steder?
Selv den mest uerfarne kan køre en moderne 600cc gadecykel helt ubesværet.
Jeg mener også at jeg kan køre min 15 hestes offroader helt ubesværet,
alligevel mistede jeg kontrolle over den igår, og blev fanget på det
forkerte ben med gassen i bund. Mine rifter og blå mærker fortæller
historien om hvordan 15 lamme heste kan tage magten fra en særdeles erfaren
motorcyklist.
Hvis en uerfaren aldrig begik fejl, og aldrig faldt for fristelsen til lige
at "prøve hvad den kan", så var der sikkert ikke grund til at lave
begrænsninger på motorcyklen, men sådan er virkelighedens verden ikke - og
det er meget lettere at komme i farlige situationer med 100 heste, end med
30.

Jeg synes reglerne som de er nu, er ganske gode. Der kan sikkert forbedres,
men de er slet ikke dårlige.

Rittig

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-01-03 20:01

Psycho Cowboy
skrev i news:3e356aa9$0$24708$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

snip

> [...]
> derfor også derefter!
> Det lovliggører selvfølgelig intet, og jeg er fuldt ud klar over, at

snip

Jeg kom lige til at tænke på at du måske ikke har råd til at betale dig
fra "hele lortet"? Jeg mener, er folk som et evt. uheld går ud over, så
dækket ind: ting- og*personskader

--
Mvh - Arne Lorenzen - FZS 600
MC Touring West Senior 98 (www.senior98.dk)

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 28-01-03 13:04

"Arne Lorenzen" <alonospam@esenet.dk> wrote in message

> Jeg kom lige til at tænke på at du måske ikke har råd til at betale dig
> fra "hele lortet"? Jeg mener, er folk som et evt. uheld går ud over, så
> dækket ind: ting- og*personskader

den bliver nævnt herinde så tit at man selv skal betale.....men jeg mener
ikke at den holder, for at forsikringsselskabet skal kunne gøre regress,
skal du have opført dig GROFT uforsvarligt.

at trille rundt på en stor mc med lille mc kort kan vel næppe kaldes groft
uforsvarligt, personen har jo kørekortet til et lignende køretøj, og har
undergået en uddannelse som er ens for begge køretøjer, ser man bort fra
hk/vægt af øvelses maskinerne.

Lasse
Mille

Fra : Jacob Deleuran Grunn~

Dato : 28-01-03 20:02

Lasse Lundberg wrote:
> [...]
> køretøj, og har undergået en uddannelse som er ens for begge
> køretøjer, ser man bort fra hk/vægt af øvelses maskinerne.

Du har fuldstændig ret.
Jeg læste min forsikringspolice ekstra grundig igennem på det punkt (kan i
gætte hvorfor), og der står at der kun kan gøres regres, hvis
forsikringsselskabet kan påvise, at grunden til uheldet er manglende
kørekort. Dette gælder både, hvis føreren ikke har et kørekort, og hvis
føreren ikke har et "stort nok" kørekort.

/Jacob
Honda Super Dream

Fra : Armand

Dato : 28-01-03 23:07

Jacob Deleuran Grunnet <jdgSSS@laxity.dk> skrev i en

> [...]
> kørekort. Dette gælder både, hvis føreren ikke har et kørekort, og
> hvis føreren ikke har et "stort nok" kørekort.

Så kan man jo passende sætte hjernen igang med at finde på
uhelds-situationer hvor det med sikkerhed kan påvises at (rette)
kørekort ville have ændret ved tingene!
Hvis man til overflod også har et bil-kørekort, er de færdselstekniske
detaljer jo generelt bekendt derfra, hvorefter det kun kan være en
vurdering af om motorcyklen decideret "har taget magten fra"
uheldsramte, og i hvilket tilfælde kan man påstå dét? :-/

--
Armand.

Fra : Jacob Deleuran Grunn~

Dato : 29-01-03 14:48

Armand wrote:
> [...]
> vurdering af om motorcyklen decideret "har taget magten fra"
> uheldsramte, og i hvilket tilfælde kan man påstå dét? :-/

200 + km/t på motorvejen og en tur ud i rabatten!
Eller vildt ræs gennem byen og en tur ind i en lygtepæl eller siden af en
bil.

Jeg synes der er eksempler nok, spørgmålet er bare hvornår det vurderes til
at uheldet skyldes manglende kørekort.

NB:
Læste lige min police igen.

Under ansvarsforsikring er det ikke nævnt at føreren skal have lovbefalet
kørekort.
Det er det derimod under kasko-delen (jeg har ikke kasko).

De eneste betingelser der er under ansvarsforsikringen er:
Hvis skaden er gjort med forsæt.
Hvis skaden er gjort med grov uhensynsløshed.
Eller MC'en har været udlejet.

Angående at forsikringen er ugyldig, hvis skaden skyldes mangel på kørekort,
har jeg læst et eller andet sted, men det må have været en anden police, den
gang jeg ledte efter den rigtige forsikring.

Hvorom alt er så dække ansvarsforsikringen rimelig meget.

/Jacob

Fra : Armand

Dato : 29-01-03 17:02

> 200 + km/t på motorvejen og en tur ud i rabatten!

Dér har man ikke brug for at bekymre sig bagefter

> Eller vildt ræs gennem byen og en tur ind i en lygtepæl eller siden af
> en bil.

Med 34HK kan man sagtens race fatalt indenby's, og det kan være svært at
bevise at et sådant skadesforløb er voldsommere end hvad 34 Hk ville
kunne medføre :-/

> [...]
> De eneste betingelser der er under ansvarsforsikringen er:
> Hvis skaden er gjort med forsæt.
> Hvis skaden er gjort med grov uhensynsløshed.

Det letter jo presset omkring argumentet med regres omkring en en større
ansvars-udbetaling til enkefru Olsens invaliditet

--
Armand.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 30-01-03 17:37

Jacob Deleuran Grunnet
skrev i news:b18m2s$1m3o$1@news.cybercity.dk

> [...]

> anden police, den gang jeg ledte efter den rigtige forsikring.
>
> Hvorom alt er så dække ansvarsforsikringen rimelig meget.

Spurgte ad i juragruppen og har fået et svar:

On 29/01/03 19:53, in article
3e382302$0$157$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Forsikringen vil nok dække i første omgang, men kan efter
omstændighederne
pålægge dig et regreskrav, således at du skal betale den erstatning de
har
udbetalt for dig. Det afhænger bl.a. også af forsikringsaftalen.

Jeg har prøvet at finde noget praksis på området, men fandt kun een dom:

U.1958.390V Forsikringsselskab ikke tillagt regres hos lastvognsbruger
eller
ejer, uanset manglende kørekort og mangelfulde bremser.

Det omtales dog i dommens hoved, at det manglende kørekort ikke havde
betydning for uheldet.

Under alle omstændigheder vil jeg fraråde at køre stor MC uden det
fornødne
kørekort - vent de par år det tager og få lidt erfaring med de "små"
maskiner.

/kristian

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-01-03 17:13

> ...hvorefter det kun kan være en
> vurdering af om motorcyklen decideret "har taget magten fra"
> uheldsramte, og i hvilket tilfælde kan man påstå dét? :-/

Tjah, i søndags skete det for mig! Min 15 hestes 125'er tog magten fra mig,
og efter 10m ualmindelig underholdende kørsel med fuld gas, blev jeg kastet
ind i underskoven.
Jeg har et 30cm langt blåt mærke og husafskrabninger der hvor styret ramte
mig i lysken. 10cm mere til højre, og jeg var blevet en pige.

Rittig
(Burde nok have EKSTRA lille kørekort)

Fra : Emil Gundersen

Dato : 27-01-03 19:03

Hejas

> Der er intet galt i at starte på en lille maskine.

Nej, det er der ikke, men der er ikke meget sjovt ved en RS 125 på lande
vejen! Den er da kun sjov på bane eller små snoede veje.

Det er ikke til at få en ordenlig maskine med 34HK! Så skal man til at
drosle og lign.... Dette medføre somregl at den køre af h.... til i
forhold til hvad producenten havde tiltænkt sig!

Men, Jo 34hk ER MERE END RIGELIGT til at der kan opstå nogle u ønskede
siturationer for en nybegynder!

Mvh Emil
Der har haft RS 125

Fra : Pede Larsen

Dato : 28-01-03 13:44

Tak for at du siger at man ikke kan få en cykel med 34HK som køre ordenligt
og er sjov at køre på :(
Jeg mener at min DR350S er sjov nok den har ca 34HK........................

MHT det med de 34HK for unge mennesker er rimeligt syntes jeg, forestil dig
en 18 knægt som sætter sig op på en maskine der har 120HK og cyklen
vejer165Kg. personen vejer 70Kg. tror du han kan magte den ????????? (husk
på at han har en lækker dame ståene inde på fortorvet, som han jo lige også
skal imponere, og hans venner i deres golf 3 skal også lige imponeres lol.)
Jeg tror det ikke........... da "nogle" af de unge mennesker ikke kan se
konsevekensen af at eks. at køre 220Km/t i tæt trafik på motorvej.
De mangler den tanke gang som siger til dem gad vide om det her går galt, og
hvad sker der mon hvis det går galt.............
Pede Larsen (Næstved)
En 2 takter har 2 takter for lidt
Suzuki DR350S
www.pedelarsen.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-01-03 14:05

> [...]
> en 18 knægt som sætter sig op på en maskine der har 120HK og cyklen
> vejer165Kg. personen vejer 70Kg. tror du han kan magte den ?????????

For "knægten" tror jeg ikke forskellen er så stor på om han er 18 eller
20.
Jeg synes også grænsen er lidt svær at argumentere for selvom nogle af
argumenterne er fornuftige nok.

/A

Fra : Hekto

Dato : 28-01-03 13:52

In article <3e367af8$0$1783$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
pede@stofanet.dk says...
> [...]
> skal imponere, og hans venner i deres golf 3 skal også lige imponeres lol.)

Genrelt tror jeg ikke at det er de 34HK, vægt/HK-forholdet,
hastigheden, motorstørelsen, eller for den sags skyld andre
'mekaniske' størrelser eller faktorer der gør det.

Årsagen til mange af de ulykker unge involveres i er hormonalt
betinget! Nærmere bestemt, forårsaget af testosterons indvikning på
evnen til at tænke.
Oversat, betyder det at mænd ikke kan to ting på een gang, specielt
ikke i den alder! Enten er der blod til hjernen, eller også er der
blod til .... ;0)

Man skal blære sig over for sig selv og andre. Har man 34 HK ryger
gassen i bund, har man 134HK ryger gassen i bund ... fuldstændig uden
tanke for evt. følger.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-03 15:37

Hekto wrote:

> Man skal blære sig over for sig selv og andre. Har man 34 HK ryger
> gassen i bund, har man 134HK ryger gassen i bund ... fuldstændig uden
> tanke for evt. følger.

Og her tror du der er stor forskel på en 18- og en en 20-årig?
--
mvh Jes Vestervang - der plejer at se efter om der er nogen i nærheden, når
der laves stunts. Det er flovt at kludre i det med publikum på - også

Fra : Hekto

Dato : 28-01-03 20:15

In article <75hig-k6h.ln1@vissen.vandhane>, jesvj2@mailme.dk says...

> Og her tror du der er stor forskel på en 18- og en en 20-årig?

Ja, en maginal forskel; men en forskel.
Det bliver dog endnu bedre som årene går!

Da jeg var i den alder, lavede jeg da også ting, som jeg ikke kunne
drømme om at gøre i dag, fordi jeg i dag overvejer risiko og følger.

Sorry; men sådan fungerer det at blive ældre. ;0)

--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-03 21:51

Hekto wrote:

> In article <75hig-k6h.ln1@vissen.vandhane>, jesvj2@mailme.dk says...

> Ja, en maginal forskel; men en forskel.

Jeg synes nu ikke at jeg gør færre (bevidst) dumme ting end jeg gjorde for
to år siden... Hov, det kom vist til at lyde lidt forkert
Den eneste forskel er bare at jeg har mere erfaring, hvilket absolut er en
rar ting.

> Det bliver dog endnu bedre som årene går!

Uhauha Gigten i håndleddet har sikkert også sit at sige

> Da jeg var i den alder, lavede jeg da også ting, som jeg ikke kunne
> drømme om at gøre i dag, fordi jeg i dag overvejer risiko og følger.

Det gjorde jeg nu også da jeg var 18 (men sådan er vi så forskellige

> Sorry; men sådan fungerer det at blive ældre. ;0)

Ja, men folk starter heller ikke på samme niveau
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jonas Holt

Dato : 28-01-03 22:30

> Ja, en maginal forskel; men en forskel.
> Det bliver dog endnu bedre som årene går!

Er det fordi blodet efterhånden _kun_ kan løbe til hjernen og ikke til...?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Hekto

Dato : 29-01-03 09:50

In article <3e36f85b$0$83830$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
jholt@nordenSTREGfjords.dk says...
> Er det fordi blodet efterhånden _kun_ kan løbe til hjernen og ikke til...?

Nej, da!!! Jeg kan da stadig blive vildt ophidset af at se små drenge
i badebukser! ;0)

Fra : m.grewy

Dato : 28-01-03 23:34

Jes Vestervang wrote:
:: Hekto wrote:
::
[...]
:: --
::
Næ jes det har du sikkert ret i.
Jeg er 27 og gør det stadig :)

Michael

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-01-03 01:13

m.grewy wrote:
> [...]
> ::: uden tanke for evt. følger.
> ::
> :: Og her tror du der er stor forskel på en 18- og en en 20-årig?

Tak for opbakningen!

Fra : Hekto

Dato : 29-01-03 08:39

In article <gtijg-3ji.ln1@vissen.vandhane>, jesvj2@mailme.dk says...

> Tak for opbakningen!

Så går der nok 2 - 3 dage endnu, før i holder op! ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?

Fra : Mads Lund

Dato : 29-01-03 09:51

> Så går der nok 2 - 3 dage endnu, før i holder op! ;0)

Niks jeg er 30, og kan stadig ikke styre det.

Men desuden er det under 1% af alle mcister der tør give fuld gas (omend
mange plraler mad at de gør det). Og jeg har lavet et lille kursus til folk
der gerne vil med i den eksklusive klub af "fuldgas kører".

1. Først kommer man på nakken af en KX500 (som en venlig sjæl har startet
for én) så bliver man sat ud på en meget stor mark uden forhindringer. Så
kan man se om man tør give fuld gas. Efter nogle timer nærmer man sig en
situation hvor man tør give fuld gas i 2-3 sek. ad gangen og så er level 1
bestået.

2. Så skifter vi til speedway på 3 hjul. Her starter man med at sidde ved
siden af. Og så får man et par runder af en kører som tør give fuld gas (Jan
f.eks) Hvis man stadig har mod på at lære at give fuld gas kan man selv
prøve at sidde ved roret. Det spændende ved denne øvelse er, at hvis man vil
forcere banen med god fart, så er fuld gas eneste chance for ikke at vælte.
Tager man gassen af midtsvings, så får man enten en tur i plankeværket,
eller også highsider cyklen.

3. Næste skridt på speedway stigen er en tur på en langbane. Her er
hastigheden noget højere og man forcerer svingene med fuldgas i højgear. Jeg
var lige ved at droppe mit diplom da jeg første gang oplevede at køre ind i
et sving uden farten blev taget af overhovedet.

4. Og for de rigtig barske så kan man fortsætte til solo speedway. Jeg har
endnu ikke selv forsøgt mig, men efter sigende skulle 70 kg cykel med 75 hk
og et bundtræk som en traktor, som igen skal styres med bundgas være det
ultimative. Igen er vi i en situation hvor et slækket gaskabel er et sikkert
styrt.

Hvis nu man ikke er meget for al den sjove motorsport hvor man bliver
beskidt, så må man jo gerne tage med os på high speed touring (100% på eget
ansvar og uden pligt til at følge med) der bliver der af og til også brugt
en god mængde bensin til at forcere den tyske ferie trafik. Og tro mig, der
er ganske få som i virkeligheden vil køre stærkt når det kommer til stykket
(og det er jo ikke 2 min ad gangen).

Og hvis vi lige skal vende den med store og lille kørekort, så kunne jeg
godt tænke mig at kravet ti lat få udleveret et stort kørekort var en
udvidet køre-færdigheds-prøve hvor man ikke går så meget op i færdsels
regler, men mere i om man skal håndtere en mc (ala et bestået bronce kursus
eller lign).

Og endeligt skulle der være et niveau 3 mc kørekort (med meget skrappe
prøver, ala kneedowns wheelies stoppies osv.) som gav en frit spil til at
køre som man i virkeligheden gør (man kunne betragte det som en forskuds
inbetaling til bødekassen)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Michael K. S.

Dato : 29-01-03 10:54

On Wed, 29 Jan 2003 09:51:24 +0100, "Mads Lund"
<Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote:

> Og tro mig, der
>er ganske få som i virkeligheden vil køre stærkt når det kommer til stykket
>(og det er jo ikke 2 min ad gangen).

Og derfor kan man godt undre sig over at så mange har behov for 150 hk
ik' )

> [...]
>køre som man i virkeligheden gør (man kunne betragte det som en forskuds

Du mener at når man får niveau 3 kortet så skal man udstyres med
orange vest,sirene og roterende blink på hatten,som en advarsel til
andre om at her kommer en *loon* ).

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Mads Lund

Dato : 29-01-03 10:58

> Du mener at når man får niveau 3 kortet så skal man udstyres med
> orange vest,sirene og roterende blink på hatten,som en advarsel til
> andre om at her kommer en *loon* ).

Jeg tror ikke det er nødvendigt. Politiet spotter det på flere km's afstand

Mads Lund, hooligan
Ninja9RT

Fra : Hekto

Dato : 29-01-03 11:02

In article <ku8f3vgpd9are2ompbv9bojd9n7ccc8lc1@4ax.com>,
MichaelKS@image.dk says...
> Og derfor kan man godt undre sig over at så mange har behov for 150 hk
> ik' )

.... på nøjagtig samme måde, som man får det indtryk at der er
vanvittig mange skovfogeder i DK, med alle de 4-hjulstrækkere der
kører rundt?

Fra : Hekto

Dato : 29-01-03 10:37

In article <FHMZ9.53$Y07.22@news.get2net.dk>, Mads.L@*nospam*Martin.DK
says...

> Niks jeg er 30, og kan stadig ikke styre det.

Bare rolig, det skal nok komme!
Så du skal ikke panikke! ;0)

> Men desuden er det under 1% af alle mcister der tør give fuld gas (omend
> mange plraler mad at de gør det). Og jeg har lavet et lille kursus til folk
> der gerne vil med i den eksklusive klub af "fuldgas kører".

Nøøøøhh??? .. det er vel heller ikke fuld gas det kommer an på?
Personligt lægger jeg mere vægt på fornemelsen, på de små landeveje.

Det er også mit indtryk at de flaste ulykker sker ved alt andet end
høj hastighed; men p.gr.a. manglende overblik eller svigtende
koncentration, fordi man lige skulle give den en ordentlig spand
havre, istedet for at holde øje med trafikken.

Den anden grund jeg kan forestille mig er 'overmod' når man
overvurderer sine egne evner.
Det kedelige ved at overtræde naturlovene er, at det straffes på
gerningsstedet.

Fra : Anders Thorup

Dato : 29-01-03 09:31

m.grewy wrote:

> Næ jes det har du sikkert ret i.
> Jeg er 27 og gør det stadig :)
>
> Michael

Jaja, men Michael du er også noget for dig selv
Hvorfor var det lige du styrtede??
Og hvor er dit 2. gear?? ;-p

nu skal jeg nok lade være med at hælde mere salt i såret

--
MVH
Anders Thorup

Fra : m.grewy

Dato : 29-01-03 09:53

Anders Thorup wrote:

:::::
::::: --
:::::
::
:: Jaja, men Michael du er også noget for dig selv
:: Hvorfor var det lige du styrtede??
:: Og hvor er dit 2. gear?? ;-p
::
Mit stunt det var nu ikke engang fordi at jeg skulle blære mig (heldigvis),
det må ellers ha været flovt.
Og mit 2.gear er tilbage næste gang jeg tager en tur :)

Michael

Fra : Claus Rolsted

Dato : 30-01-03 00:17

Jes Vestervang wrote:
> mvh Jes Vestervang - der plejer at se efter om der er nogen i nærheden, når
> der laves stunts. Det er flovt at kludre i det med publikum på - også
> [...]

Hey, hvad er den af - har du endelig fået købt dig den offroader??
Lækkert! Må jeg se et foto?
Hvor meget måtte du slippe?

--
Claus Rolsted, som ikke har været så meget i nyhedsgrupperne det sidste lange
stykke tid pga. eksamen o.a.

Honda CX 500 std.
Vespa ET2

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-01-03 01:07

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev:

> Hey, hvad er den af - har du endelig fået købt dig den offroader??

Jep!

> Lækkert!

Jep!

> Må jeg se et foto?

Jep!
Jeg har bare ikke noget, men her er hvad mc-revyen skriver om den.
<http://royal.adsl.dk/~jes/temp/MC%20revy%2096%20Honda%20MTX%20125%20R.jpg>

> Hvor meget måtte du slippe?

7k kr, så det var billigt. Det er en 96'er og den har kun gået omkring 20k
km Den er dog temmelig rusten og ser 5 år ældre ud, men alt i alt er jeg
nu godt tilfreds.

> Claus Rolsted, som ikke har været så meget i nyhedsgrupperne det sidste
lange
> stykke tid pga. eksamen o.a.

Jeg har også haft et par eksamener, men det har da ikke holdt mig væk
....og de gik da fint
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Claus Rolsted

Dato : 30-01-03 20:47

Jes Vestervang wrote:
> Jep!

Fedest!!

> Jeg har bare ikke noget, men her er hvad mc-revyen skriver om den.
> http://royal.adsl.dk/~jes/temp/MC%20revy%2096%20Honda%20MTX%20125%20R.jpg

Æv det ville min Netscape ikke lige trylle frem. Må lige gå ind og se
mc-revyen manuelt lidt senere ...

> Den er dog temmelig rusten og ser 5 år ældre ud,
> men alt i alt er jeg nu godt tilfreds.

Ja, skidt med det, du skal jo køre mudderræs

> Jeg har også haft et par eksamener, men det har da ikke holdt mig væk
> ...og de gik da fint

Ja ja det er godt med dig , - hos mig er det garanteret gået meget bedre

--
Claus Rolsted

Honda CX 500 std.
Vespa ET2

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-01-03 00:57

Claus Rolsted wrote:

> Æv det ville min Netscape ikke lige trylle frem. Må lige gå ind og se
> mc-revyen manuelt lidt senere ...

Nu har jeg lige lavet et link (det var jo så nemt til filen, så prøv:
<http://royal.adsl.dk/~jes/temp/flof.jpg>

> Ja, skidt med det, du skal jo køre mudderræs

Præcis!

> Ja ja det er godt med dig , - hos mig er det garanteret gået meget
> bedre

Det skal jeg ikke kunne udelukke
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506

Fra : Claus Rolsted

Dato : 01-02-03 20:03

Jes Vestervang wrote:

> Nu har jeg lige lavet et link (det var jo så nemt til filen, så
> prøv: <http://royal.adsl.dk/~jes/temp/flof.jpg>

Næ da, sød lille fætter! Og så er den vandkølet - til lykke med den!
Er den ellers svær at sparke i gang, når den er ligger overdækket i mudderet?

He he

--
13-tals-hilsner fra
Claus Rolsted

Honda CX 500 std.
Vespa ET2

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-02-03 00:23

Claus Rolsted wrote:
> Næ da, sød lille fætter!

Jep, jeg tror ikke at den er så ringe. Den gamle model får mildest talt ikke
meget ros, men den nye skulle vist være bedre, selvom den nok ikke helt er
på dt-r niveau. Den har i øvrigt glimrende bremser, hvilket egentligt er
rart, når jeg nu også skal bruge den til gadekørsel.

> Og så er den vandkølet - til lykke med den!

Tak

> Er den ellers svær at sparke i gang, når den er ligger overdækket i
> mudderet?

Nu har jeg desværre ikke haft den ude i noget mudder endnu, men hvis vi lige
ser bort fra at den ikke kan køre nu, så starter den faktisk rigtigt let.
Man kan endda fint starte den med hånden, man skal bare passe på at den ikke
sparker tilbage

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506

Fra : Keld

Dato : 27-01-03 19:19

Ja som nyudklækket MCist må man kun føre en motorcykel med 34 Hk, """"""

men man må godt låne far's (hvis han altså har en) Lamborghini med 500 Hk ,
for det er jo slet ikke svært at køre bil ----

Dansk lovgivning er måske en smule dobbelt moralsk ???

--
Keld R1

Fra : Emil Gundersen

Dato : 27-01-03 19:47

Hejsa

> [...]
> for det er jo slet ikke svært at køre bil ----
>
> Dansk lovgivning er måske en smule dobbelt moralsk ???

I dag er det kun forsikringen der sætter begrænsningen, men så køber
"far eller mor" bare bilen i stedet......
Hvem kørte Lambogini'en da den blev totalt smadret i svinget, Lørdag nat?
(Mor køre normalt i Ford Fiesta, og Far i sin Mondeo med "Discolys på
taget")
Var det Mor, Far eller "Ejeren"?

HK Grænsen var efter min mening mere veleget ved biler!....

Mvh Emil
Der køre i Eget navn med alle køretøjer!
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-01-03 20:54

"Keld" <ihjelkeld@xget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
,
> for det er jo slet ikke svært at køre bil ----
>
> Dansk lovgivning er måske en smule dobbelt moralsk ???

Det har ikke noget med moral at gøre.
Din udtalelse minder lidt om "Vi har det ringe, så skal de andre fanme osse
ha det ringe". Det er ikke særlig konstruktivt.

Sagen er, at en kraftig motorcykel i uøvede hænder let medfører farlige
situationer. I biler er der ikke helt det samme problem, og reelt er det
ikke ret tit at uøvede låner fars Lamborghini - så mange Lamborghnini'er er
der ikke i Danmark.
En slatten familie-øse har idag 80-100 heste eller mere, mens en kraftig GTI
bil har 150 - 200hk, men de vejer begge over et ton. Derfor skabes de
farlige situationer i biler ikke af kraftig acceleration (bilers
acceleration - selv kraftige bilers - er latterlig i forhold til en kraftig
motorcykel, samtidig med at kraftige motorcykler er langt mere udbredt end
kraftige biler), men mere af høj hastighed, manglende overblik,
uopmærksomhed og andre faktorer. Det er svært at finde nogle tekniske
begrænsninger ved biler som vil medføre en markant nedgang i uheldene, i
stil med det man opnår ved "lille kørekort" til motorcykler. Og dog: Med den
nye "prøveperiode" på kørekort der er indført, håber man at tvinge nye
trafikanter til at opføre sig ansvarligt de første 2 år, og så håber man vel
at det bliver en rutine der hænger fast.

Rittig

Fra : Kenneth T

Dato : 27-01-03 17:07

> [...]
> situationer. I biler er der ikke helt det samme problem, og reelt er det
> ikke ret tit at uøvede låner fars Lamborghini - så mange Lamborghnini'er

Nej, men der er mange (gamle?) GTI biler som køres af unge mennesker

> [...]
kraftig
> motorcykel, samtidig med at kraftige motorcykler er langt mere udbredt end

Tjaa, det er dog stadig "over et ton" der sakl bremses når den køre det gale
sted hen..

Det er muligt at det ikke er så farligt for føren at køre "kraftig Bil" som
"kraftig MC", men det er helt sikkert lige så farligt for os andre at være i
nærheden, når den kommer ud af kontrol.

--
MVH
Kenneth T

Fra : Pein

Dato : 28-01-03 01:29

"Kenneth T" skrev ...

> [...]
Bil" som
> "kraftig MC", men det er helt sikkert lige så farligt for os andre at

Jeg læser ikke Rittigs's indlæg som om han kun snakker om føreren.

Men bortset fra det, synes jeg også der skulle laves noget lignende for
bilister. Men hvordan? De unge knægte mister jo typisk kontrollen fordi
de presser deres skrammelkasse af en Nissan Datsun Cherry til det
yderste for at køre 165, og undlader at nedsætte farten i næste sving.
Skulle de endelig køre 165 var det egentlig bedre i en ordentlig bil. Så
hvad skal man forbyde dem at køre? Alt andet end Ellert?

Med en motorcykel kan man købe masser af hk for ingen penge, og på
motorcykel vil en uerfaren lettere miste kontrollen med mange de mange
heste end i bil. Her er det let at lave en rimeligt effektiv regel.

Hvilken tilsvarende regel kunne man lave for bilister?

Mvh. Niels

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-01-03 14:23

"Kenneth T" <ken_t@cool.dk> skrev i en meddelelse

> GTI
> kraftig
>
> Tjaa, det er dog stadig "over et ton" der sakl bremses når den køre det
gale
> sted hen..

Her har du fat i den rigtige ende!
For bilerne er det nemlig oftest de kraftige DEcelerationer der giver de
uøvede uventede problemer, og som Pein nævner, så vil en stor moderne bil
faktisk være mere sikker i uøvede hænder end en gammel møgspand med 50
heste - derfor er det lidt svært at lave tilsvarende regler for biler.

Og lad mig lige slå fast, når jeg taler om fare, så mener jeg: For os alle
sammen, ikke kun for føreren.

Rittig

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 27-01-03 22:41

> [...]
vel
> at det bliver en rutine der hænger fast.

Så er det jeg ikke forstår , at man som 21 årig er øvet, hvis man tager sit
store kort der???
Så burde der være en regel der siger, at ligegyldigt hvornår du tager
kortet, så kræves to års erfaring, inden
opgardering til stort kort. Men anyway.. Som tingene er nu, kan man tage
kortet, vente to år, og køre en stor uden at have
drejet et håndtag siden man tog kortet. Så er man jo heller ikke øvet!

Åbenbart er det sådan, at man mener at unge er for farlige at slippe ud,
fordi de ikke altid tænker med den indvendige side.
Dertil skal så siges, at man ikke kan generallisere unge, og det må være op
til den enkelte !!
Der findes sq også mange spadder, der giver den godt med jesus selv om de er
oppe i årene !!!

Mht. til 2 års reglen, så jow.. Den virker, men sq kun de to år. Den sætter
begrænsninger for os unge, som mister kortet en anelse lættere end i andre,
selv
om jeg ikke kan se nogen fornuft i det.. For mig og se, så skal én
overtrædelse af en lov straffes ens, om du så har haft kørekort i 1 eller 4
år !
Af erfaring ved jeg,at man tænker over hvornår kortet ryger. Iøvrigt
acceptere jeg (næsten da) hastighedsgrænserne i byområderne. Skal der tæskes
igennem skal
det forgå på motorvejen, og ikke som mange herinde gør , på landevejen !
Landevejen er et farligt sted til høje hastigheder, med modkørende, sideveje
med dårlige
oversigtsforhold mv.

Jeg kan fint indfinde mig med 34 hk de første to år, men ærlig talt.. Det er
ikke kun mangel på rutine der dræber. Det er nok i højere grad respekten
!!!!!

> Rittig
/Thomas
GSXR 250

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-01-03 14:46

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det jeg ikke forstår , at man som 21 årig er øvet, hvis man tager
sit
> store kort der???

Reglerne som de er nu er gode, men der er da stadig plads til forbedring.

> Så burde der være en regel der siger, at ligegyldigt hvornår du tager
> kortet, så kræves to års erfaring, inden
> opgardering til stort kort.

Ja, det synes jeg du har ret i. Men det er der sikekrt mange meninger om, og
regler skal nok primært baseres på hvad statistisk materiale fortæller om de
uheldsramte.

> Men anyway.. Som tingene er nu, kan man tage
> kortet, vente to år, og køre en stor uden at have
> drejet et håndtag siden man tog kortet. Så er man jo heller ikke øvet!

Det har du ret i. Jeg tog bil-kørekort for 5 år siden, og jeg kan garantere
dig at jeg ikke var øvet i nogetsomhelst bil-agtigt de første par år - men
min alder var høj, og mange år på motorcykel i trafikken har lært mig at
køre defensivt.

> [...]
> om jeg ikke kan se nogen fornuft i det.. For mig og se, så skal én
> overtrædelse af en lov straffes ens, om du så har haft kørekort i 1 eller

Jeg synes det virker særdeles fornuftigt. Ja, alle overtrædelser straffes
ens for alle - dog vil vi jo gerne gøre noget ved problemet med de
uforholdsvis mange uheld forårsaget af helt unge førere, ikke? Hvad gør vi
så? Påbyder dem at starte på en motorcykel som de kan magte, og lader dem
have kortet på prøve i starten. Lyder som en rigtig god ide i mine ører.

> Skal der tæskes igennem skal
> det forgå på motorvejen, og ikke som mange herinde gør , på landevejen !

Du har fuldstændig ret, omend du måske gør en hel del uret ved at påstå at
"mange herinde" kører uforsvarligt på landevej.

> Landevejen er et farligt sted til høje hastigheder, med modkørende,
sideveje
> med dårlige oversigtsforhold mv.

Meget, meget rigtigt. Og det kan understøttes med uheldsstatistik.
Og lad os i den forbindelse glæde os over de mange trafiksikre rundkørsler
der i disse år afløser farlige vejkryds og lysreguleringer - for os
motorcyklister er det da ulig meget sjovere at smutte gennem en rundkørsel
(næsten som racerbanens chikaner) end at holde for rødt lys!

Rittig

Fra : Niels

Dato : 28-01-03 05:40

> [...]
,
> for det er jo slet ikke svært at køre bil ----
>
> Dansk lovgivning er måske en smule dobbelt moralsk ???

Joe.. Dansk lovgivning er lidt dobbelt moralsk... Har en kammerat, han er 22
år. han købte en golf et eller andet GTi sjov.. han pralede med han kunne
køre.. det kunne han da oxo, sø længe det gik lige ud..

Jeg vil helt klart sige at reglerne for motorcykler er okay, man mangler
bare at få kigget lidt på reglerne for biler..

Niels

Fra : lange

Dato : 28-01-03 10:12

> men man må godt låne far's (hvis han altså har en) Lamborghini med 500 Hk
,
> for det er jo slet ikke svært at køre bil ----
>
> Dansk lovgivning er måske en smule dobbelt moralsk ???

Måske. Nu er antallet af Lamborghini-ejere i DK der udlåner deres bil til
18-årige ikke særligt stort. Jeg tror ikke på at det vil flytte noget i
statistikken hvis det blev forbudt. Og gør det ikke det, er det jo ikke et
reelt problem hvorfor der heller ikke er blevet lovgivet om det.

Lange

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-01-03 19:30

Per wrote:

> Der er en grund til, at man har lavet 2 typer kørekort.
>
> Unge mennesker og uerfarne kan i følge div. statistikker ikke styre sig -
> hvorfor man har lavet en lov om kun at starte på lille kværn.

Der findes idioter i alle aldre, så jeg synes det er forkert at dele efter
alderen. Erfaringen har jo ingenting at sige i forbindelse med reglerne,
idet enhver kan komme på en stor mc uden mere erfaring end mc-kortet.
Selvfølgelig bliver folk _generelt_ fornuftigere med alderen, men det er jo
ingen garanti.
Jeg synes egentlig at det er meget sammenligneligt med den der 100 hk
grænse, der blev diskuteret i tyskland (vistnok). Hvorfor skulle folk dog
have mc'er med mere end 100 hk? De slår sig jo bare ihjel og...
Jeg vil vædde med at ingen vil finde sig i sådan noget formynderisk
bullshit, selvom de forkerte mennesker sikkert fint kan se fornuften i det.
Jeg har selv konsekvent kørt på 'for store' mc'er i et par år uden at
bringe mig i farlige situationer pga. for mange heste - faktisk har jeg
derimod jævnligt manglet heste til at komme ud af farlige situationer :-/
Men ok, gsxr250'eren havde jo også kun 30 på baghjulet. Problemet blev dog
også løst da jeg fik fazeren

> Der er intet galt i at starte på en lille maskine.

Hæh, jo, det er der skam. Du ville garanteret også finde det særdeles
irriterende at skulle nøjes med 34 hk. Når man kommer på motorvejen er 34
hk jo helt til grin :-/

> Husk: den der venter længe; venter godt.

Så lad mc´en blive indenfor sommeren over og nyd ventetiden til næste forår

> Og hvad med forventningens glæde.

blop...

> Ja jeg kunne blive ved

Lad være med det!

> Tag den med ro og få noget erfaring.

Nu er erfaring jo ikke sagens kerne. Med tilstrækkelig fornuft kan en
begynder jo snildt starte på en fireblade. Sagens kerne er at staten mener
at 18-21 årige med et kørekort der er under to år gammelt generelt er
overmodige, mens alle andre generelt er fornuftige.

Fra : Emil Gundersen

Dato : 27-01-03 20:04

Hejsa

> Hæh, jo, det er der skam. Du ville garanteret også finde det særdeles
> irriterende at skulle nøjes med 34 hk. Når man kommer på motorvejen er 34
> hk jo helt til grin :-/

Ja, jeg husker stadig min køre prøve på en GN 250 på motorvejen......
110km/t ikke mere, i MED Vind!...... Jeg fik sagt til kørelære at nu
skulle han lige sige til den prøve sagkyndige, at vi skulle tage
motorvejen i den rigtige vindretning, hvis han ville på motorvejen!

Dagen før havde jeg været på motorvejen i modvind! Jeg kunne ikke engang
holde 90km/t på den!.... Så er lastbiler deleme trælse!

> [...]
> at 18-21 årige med et kørekort der er under to år gammelt generelt er
> overmodige, mens alle andre generelt er fornuftige.

Jeg har hørt mange sige.... :"Hvorfor ikke vente til du bliver 21, og så
tage kortet, og købe en ZX-9R eller Fireblade!"
"Den er da meget FEDERE end en gammel spand med 34HK"

Detsvære kender jeg også formange der har gjort alvor af det.... Med et
GRIMT resultat! Dog har de fleste ikke "Tiden" til det når de er 21, og
derfor får de aldrig kværn.......

Mvh Emil

Fra : Martin

Dato : 28-01-03 09:07

> [...]
>
> Detsvære kender jeg også formange der har gjort alvor af det.... Med et
> GRIMT resultat! Dog har de fleste ikke "Tiden" til det når de er 21, og

aarhh fis.. man kan, hvis man vil !!!

Jeg tog MC-kort da jeg var 25'ish kørte et par år på en FZ750
og har nu købt en FireBlade, ( med forårskuller ).

Martin

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-03 08:54

Emil Gundersen wrote:

> Jeg har hørt mange sige.... :"Hvorfor ikke vente til du bliver 21, og så
> tage kortet, og købe en ZX-9R eller Fireblade!"
> "Den er da meget FEDERE end en gammel spand med 34HK"

The words of a squid

> Detsvære kender jeg også formange der har gjort alvor af det.... Med et
> GRIMT resultat!

Det lyder da ganske ubehageligt.

Jeg er skam helt med på at begyndere bør starte i det små, altså ikke en
zx12r, men noget svarende til en cb500.

> Dog har de fleste ikke "Tiden" til det når de er 21, og
> derfor får de aldrig kværn.......

Dem kender jeg godt. Oh well, dem om det

Fra : Michael K. S.

Dato : 27-01-03 20:08

On Mon, 27 Jan 2003 19:29:50 +0100, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

>Der findes idioter i alle aldre

Det gør der helt sikkert !!

> så jeg synes det er forkert at dele efter
>alderen.

Både og,det er IMO forkert udelukkende at se på alderen,men reglerne
skal vel også mere ses som et _forsøg_ på at give folk lidt respekt
for det at køre MC og de mange kræfter sådan en har relativt set.Så
har man en chance for lige at få 1-2 års erfaring med i bagagen.Men
perfekte er de da helt klart ikke,dog bedre end ingenting,man kan dog
nok mene at den nye 25-årige MC'ist næppe har meget bedre
forudsætninger end den 18-20 årige...

> Erfaringen har jo ingenting at sige i forbindelse med reglerne,
>idet enhver kan komme på en stor mc uden mere erfaring end mc-kortet.

Lidt har det vel,men kun for de alleryngste aldersgrupper og det kan
nok også godt opleves uretfærdigt

>Selvfølgelig bliver folk _generelt_ fornuftigere med alderen, men det er jo
>ingen garanti.

Næh - bestemt ikke,men som sagt reglerne er ej heller perfekte,dog
lidt bedre end ingenting IMO.

>Jeg synes egentlig at det er meget sammenligneligt med den der 100 hk
>grænse, der blev diskuteret i tyskland (vistnok). Hvorfor skulle folk dog
>have mc'er med mere end 100 hk? De slår sig jo bare ihjel og...

Det var nu på EU-plan det var meget kraftigt fremme,Tyskland havde
faktisk en frivillig 98 hk "grænse" i en årrække.Det faldt bl.a fordi
der ikke kun påvises en klar sammenhæng mellem HK og uheldsfrekvens
men mere mellem MC-type og antal uheld

>Jeg vil vædde med at ingen vil finde sig i sådan noget formynderisk
>bullshit, selvom de forkerte mennesker sikkert fint kan se fornuften i det.

Tjah jeg mener nu også at 100 hk er nok,men nok af lidt andre årsager
end de fleste,og hvis nogle vil ha' 300 hk så for min skyld ingen
alarm.

>Jeg har selv konsekvent kørt på 'for store' mc'er i et par år uden at
>bringe mig i farlige situationer pga. for mange heste - faktisk har jeg
>derimod jævnligt manglet heste til at komme ud af farlige situationer :-/

Desværre kan man jo ikke generalisere udfra personlige
erfaringer,selvom de kan være nok så valide,men man må se på tendenser
og de viser jo klart hos hvem uheldene sker,det kan man jo godt opleve
som uretfærdigt når man ikke selv føler sig sådan,men det er nu engang
svært at gå ind i hovedet på folk ,men blot fordi regler ikke er
perfekte bliver de nu ikke nødvendigvis ubruglige IMHO.

>Nu er erfaring jo ikke sagens kerne. Med tilstrækkelig fornuft kan en
>begynder jo snildt starte på en fireblade.

Men hvordan skille skidt fra kanel uden at det skulle blive meget
omstændeligt ??

> Sagens kerne er at staten mener
>at 18-21 årige med et kørekort der er under to år gammelt generelt er
>overmodige, mens alle andre generelt er fornuftige.

Sådan kan det nok opleves for dem der selv står i situationen og det
er også helt forståeligt,jeg tror nu bare ikke det er sådan staten
ræsonnerer...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-03 08:51

Michael K. S. wrote:

> [...]
> for det at køre MC og de mange kræfter sådan en har relativt set.Så
> har man en chance for lige at få 1-2 års erfaring med i bagagen.

....og det er sikkert også meget fint. Det er bare det at staten leger
hønemor som irriterer mig :-|

> Men
> perfekte er de da helt klart ikke,dog bedre end ingenting,man kan dog
> nok mene at den nye 25-årige MC'ist næppe har meget bedre
> forudsætninger end den 18-20 årige...

Også det.

> Lidt har det vel,men kun for de alleryngste aldersgrupper og det kan
> nok også godt opleves uretfærdigt

Det gør det skam

> Næh - bestemt ikke,men som sagt reglerne er ej heller perfekte,dog
> lidt bedre end ingenting IMO.

Men når de rammer en selv, så er det ganske meget irriterende :-|

> [...]
> faktisk en frivillig 98 hk "grænse" i en årrække.Det faldt bl.a fordi
> der ikke kun påvises en klar sammenhæng mellem HK og uheldsfrekvens

Det var da altid noget at fornuften vandt.

> Tjah jeg mener nu også at 100 hk er nok,men nok af lidt andre årsager
> end de fleste,og hvis nogle vil ha' 300 hk så for min skyld ingen
> alarm.

Hehe

> [...]
> svært at gå ind i hovedet på folk ,men blot fordi regler ikke er
> perfekte bliver de nu ikke nødvendigvis ubruglige IMHO.

Hrmm, det vil jeg egentlig give dig ret i, men det er bare det der
hønemor-fis jeg er imod. Jeg kunne da fint have købt mig en udroslet gs500
uden at torpedere en mur med 180, og det samme gælder nok for de fleste
andre 18-årige.

> Men hvordan skille skidt fra kanel uden at det skulle blive meget
> omstændeligt ??

Det kan man ike, så jeg synes at man skal lade være med at prøve.

> Sådan kan det nok opleves for dem der selv står i situationen og det
> er også helt forståeligt,jeg tror nu bare ikke det er sådan staten
> ræsonnerer...

Men det er vel det man kan læse ud af reglerne.

Men er der egentlig nogen der kan fortælle hvor slem situationen var inden
reglerne blev indført? Sådan lige for at se om der var et fornuftigt
grundlag for at indføre dem.

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-01-03 12:09

On Tue, 28 Jan 2003 08:50:51 +0100, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

>...og det er sikkert også meget fint. Det er bare det at staten leger
>hønemor som irriterer mig :-|

Ja akkurat,og det er som sådan også helt forståeligt,netop sådan vil
en stor gruppe føle det.En analogi kunne være den måde mange
forsikringsselskaber behandler folk der kører på sportscykler,hvor man
a priori er dømt ude,uden at man får en chance for at bevise at man
skam ikke er en tikkende bombe - den slags er mig egentlig også
principielt inderligt imod - på den anden side så _er_ det jo trods
alt kun en relativt kort periode og for mit eget vedkommende tror jeg
nok det var meget godt at jeg nøjedes (af økonomiske grunde) med en
VF500 de første par år...en Fireblade som dengang var målet havde
næppe været godt - efter 1-2 år får man (mange i hvert fald) lidt
andre prioriteter,et mere realistisk forhold til egen dødelighed og de
farer man som MC'ist er udsat for i trafikken.

Men "staten" må jo se på om folk kan administrere en ting i praksis og
ellers indføre love og regler hvis ikke.

>Men det er vel det man kan læse ud af reglerne.

Njah - det tror jeg nu ikke,nok snarere at politik er det muliges
kunst,altså man har set på det og indført de nugældende regler som et
kompromis mellem det optimale og det der kunne genneføres uden at for
stor en gruppe ville føle det som et kæmpeovergreb.Dem der rammes vil
som altid føle det dybt uretfærdigt for hvis "jeg ikke må,hvorfor må
de andre så",meget menneskelig reaktion,men næppe særlig rationelt vel
? .

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-03 18:42

Michael K. S. wrote:

> [...]
> a priori er dømt ude,uden at man får en chance for at bevise at man
> skam ikke er en tikkende bombe - den slags er mig egentlig også

Jeg har nøjagtigt på samme måde med kørekortet.

> - på den anden side så _er_ det jo trods
> alt kun en relativt kort periode

Det samme gælder kørekortet, og det er jo altid rart at man kan se en ende
på det.

> og for mit eget vedkommende tror jeg
> nok det var meget godt at jeg nøjedes (af økonomiske grunde) med en
> VF500 de første par år...en Fireblade som dengang var målet havde
> næppe været godt -

Men nu har en VF500'ere jo også (i teorien) 70 hk. Hvis bare bare grænsen
var sat ved 50 hk, så kunne jeg nok også leve med det.

> efter 1-2 år får man (mange i hvert fald) lidt
> andre prioriteter,et mere realistisk forhold til egen dødelighed og de
> farer man som MC'ist er udsat for i trafikken.

Jep, men det har jo ikke meget med alderen at gøre.

> Men "staten" må jo se på om folk kan administrere en ting i praksis og
> ellers indføre love og regler hvis ikke.

Tjow, er der nogen der har noget statistik på om reglerne var velbegrundede
da de blev indført, og om de har hjulpet?

> [...]
> som altid føle det dybt uretfærdigt for hvis "jeg ikke må,hvorfor må
> de andre så",meget menneskelig reaktion,men næppe særlig rationelt vel

Men har de mon overhovedet hjulpet (nok)? Det ville være rart med noget
statistik. Er der ikke lige en der kan trylle noget frem?

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 28-01-03 20:28

Jes Vestervang wrote:

> Men har de mon overhovedet hjulpet (nok)? Det ville være rart med
> noget statistik. Er der ikke lige en der kan trylle noget frem?

Er du for doven til at lave noget selv ?

Hvis man nu hopper ind på http://www.statistikbanken.dk/UHELD1, kan man
finde følgende tal for personskade på motorcykel for hele landet fra
1993-2001:

0-17 år 26 19 21 13 17 14 11 4 4
18-24 år 259 276 256 192 153 131 129 86 79
25-44 år 174 208 180 207 199 170 197 201 165
45-64 år 23 30 39 30 35 39 61 50 61
65- år 1 3 2 4 4 1 6 5 7
Uoplyst alder 0 0 2 1 0 0 0 0 0

De 18-24 årige udgør dermed henholdsvis 53,6%, 54,5%, 51,2%, 43,0%, 37,5%,
36,9% 24,9%, 24,7% af det samlede antal personskader fra 93-01.

Det ville så hjælpe lidt at vide hvordan aldersfordelingen så ud for
motorcykelister, for det kunne jo være, at der ganske enkelt var et færrer
unge motorcykelister i 01 end der var i 93. Hvornår trådte reglen med det
lille kørekort egentlig i kraft?

--
Jens Rafaelsen
GSX600F

Fra : Martin Pedersen

Dato : 28-01-03 21:40

> [...]
> unge motorcykelister i 01 end der var i 93. Hvornår trådte reglen med det

Omkring september 1996, det var nemlig lige før jeg fik mit kort og vi
skulle oplyse om vi havde læst lidt teori inden vi startede for så kunne vi
gå under den gamle regel, det havde alle self. undtagen 2 som absolut mente
at de ikke var startet før. Der gik et stykke tid inden de opdagede hvilke
regler de kom under, men da var det for sent, kørelæreren var ikke til at
stikke i

/Martin Pedersen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-03 21:46

Jens Rafaelsen wrote:

> Er du for doven til at lave noget selv ?

Ja, men det ville jeg ikke sige højt før nu

> [...]
>
> 0-17 år 26 19 21 13 17 14 11 4 4
> 18-24 år 259 276 256 192 153 131 129 86 79
> 25-44 år 174 208 180 207 199 170 197 201 165

Tjah, når reglerne trådte i kraft i '96 kunne det jo godt se ud som om at
de hjalp. Men ok, samme statistik kan jo (cirka) også vise at reglerne
fordoblede personskaderaten for 45-64-årige

> Det ville så hjælpe lidt at vide hvordan aldersfordelingen så ud for
> motorcykelister, for det kunne jo være, at der ganske enkelt var et færrer
> unge motorcykelister i 01 end der var i 93.

Ja, det er jo også muligt... men jeg tror det nu ikke.

Fra : Armand

Dato : 28-01-03 23:09

Jens Rafaelsen <1632116m001@mail1.stofanet.SLETdk> skrev i en

> De 18-24 årige udgør dermed henholdsvis 53,6%, 54,5%, 51,2%, 43,0%,
> 37,5%, 36,9% 24,9%, 24,7% af det samlede antal personskader fra 93-01.

Jeg husker en trafikforsker/lign. for at have fremsat flg. konstantering
(omkring lanceringen af dødsårsags-registeret?) i TV:
"Indtil man er et godt stykke oppe i 30'erne, er der ingen grund til at
frygte alvorlig sygdom, eftersom at statistikken klart viser at der er
langt(!) størst risiko for at dø i trafikken indtil da!"

--
Armand.
(der også har noteret sig at samme balance gælder "død forårsaget af

Fra : Armand

Dato : 28-01-03 23:06

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Men har de mon overhovedet hjulpet (nok)? Det ville være rart med
> noget statistik. Er der ikke lige en der kan trylle noget frem?

Fra min tid som slave i DMC husker jeg nævnt, at efter at man i Sverige
tillod at 16-årige kørte på ydelses-fastsatte 125'ere skete der ingen
ændring i den samlede uhelds-statistik; men man havde til gengæld
trukket de 18-20 åriges højere ulykkesfrekvens ned i denne klasse!

Om man deraf kan udlede at det er negativt at åbne en sådan ny klasse og
udsætte 16-18 årige forkører sådan en forhøjet risiko, eller om det er
positivt at folk "kun" en svagbrystet 125'er når dét uheld, som
man tilsyneladende skal have som ung, er ude, kan jeg ikke gennemskue
:-/

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 28-01-03 01:42

"Jes Vestervang" skrev ...

> Der findes idioter i alle aldre, så jeg synes det er forkert at dele
> efter alderen.

Det bygger nok på et stort statistisk materiale, så den er sikkert god
nok.

> [...]
er
> jo ingen garanti.

Det bygger nok på et stort statistisk materiale, så den er sikkert god
(ups gentagelse, jeg må være ved at blive gammel

> ... - faktisk har jeg derimod jævnligt manglet heste til at komme
> ud af farlige situationer :-/

Den "undskyldning" holder _meget_ sjældent ude i trafikken. Der hedder
det stort set hver gang "brems" hvis der er problemer. Evt. efterfulgt
af "slip-bremsen-og-undvig" hvis man er tæt på en lille forhindring.
Offroad derimod - "gaaaas" hvis der er problemer - oftest.

Men ok, 34 hk på motorvej i modvind, så bliver lastbilerne farlige. De
køres nemlig alt for ofte af hjernedøde zombier der ikke har begreb om
bremselængder og heller end gerne presser folk der kører langsommere end
dem selv. De har en ide om at de ejer vejen fordi de kører
erhvervsmæssigt. Hvis det er det problem man har, kan jeg ikke anbefale
at bremse.

> Sagens kerne er at staten mener at 18-21 årige med et
> kørekort der er under to år gammelt generelt er
> overmodige, mens alle andre generelt er fornuftige.

Og statistik bekræfter det.

Mvh. Niels Pein

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-03 08:40

Pein wrote:

> "Jes Vestervang" skrev ...

> Det bygger nok på et stort statistisk materiale, så den er sikkert god
> nok.

Jep, det jeg er imod er bare at man bliver dømt på hvad andre i ens
risikogruppe går og laver. Mht. forsikring kan jeg leve med det, men når
det gælder kørekort synes jeg at det er væsentligt anderldes.

>(ups gentagelse, jeg må være ved at blive gammel

Ja, du må hellere få droslet TA'en, så du ikke kommer helt så galt afsted
når du glemmer at bremse

> Den "undskyldning" holder _meget_ sjældent ude i trafikken. Der hedder
> det stort set hver gang "brems" hvis der er problemer. Evt. efterfulgt
> af "slip-bremsen-og-undvig" hvis man er tæt på en lille forhindring.

Nåja, jævnligt var måske lidt meget sagt. Men også mht. overhalinger er det
nu ret ubehageligt kun at have små 30 hk på baghjulet :-/

> Offroad derimod - "gaaaas" hvis der er problemer - oftest.

Ohjjaaa

> Men ok, 34 hk på motorvej i modvind, så bliver lastbilerne farlige.

Nemlig!

> Og statistik bekræfter det.

Bwaah, jeg vil ikke være offer for statistik ;-O
Nå pyt, det er jo heldigvis et overstået kapitel for mig

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-01-03 10:22

> Men ok, 34 hk på motorvej i modvind, så bliver lastbilerne farlige.

Så er det godt nok nogle sløve ponyer. 34hk skulle gerne med lethed
transportre 250kg mc og fører med 110km/t i modvind.

/A - "gammelt røvhul" der startede med stort kort, men kører mc med
mindre end 34hk.

Fra : Pein

Dato : 28-01-03 21:19

"Anders Majland skrev i en meddelelse ...

> Så er det godt nok nogle sløve ponyer. 34hk skulle gerne med lethed
> transportre 250kg mc og fører med 110km/t i modvind.

Det har du ret i. Der var jeg for hurtig på aftrækkeren. Jeg kørte
engang fra Aalborg til København på min DT125R med 29hk og det gik fint.
Overhaling af en hurtig Thingaard bus var ikke specielt overbevisende,
men det gik.

/Pein

Fra : Brian Lænø

Dato : 27-01-03 21:03

"Per" skrev
> [...]
>
> Der er intet galt i at starte på en lille maskine.
>
> Husk: den der venter længe; venter godt.

En anden god grund til at starte på en lille mc, er at man har råd til at
køre på den også.
Køb hellere en lille bilig mc, så har man stadig råd til at tage på træf og
ferie.
Hvis man køber en dyr, så risikerer man at side der hjemme, fordi alle ens
penge går til afdrag og forsikring.

--
Brian
Cagiva Elefant 750 (startede på en DT250 i 90)

Fra : Niels

Dato : 28-01-03 05:36

Til denne fra et tidligere indlæg i denne tryd...

**
[...]

Dertil kan jeg egenligt kun give dig ret, jeg er 30 år og da jeg var 28,
øhm.. 28 et ½ troede jeg ta jeg var en god billist, og kunne klare en hverv
situation.. men det kunne jeg ikke... et pænt stykke tid på sygehuset, en
knækket selvtillid, og 9 mdr. hjemme fra arbejdet... det har fået mig til at
tænke på en mere rolig kørsel end den med at dreje håndtaget på de små sjove
landeveje..

Niels, Gsx600f der blev viklet om et træ :)

Fra : Oros

Dato : 28-01-03 10:15

"Niels" <niels.poulsen@12send.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> tænke på en mere rolig kørsel end den med at dreje håndtaget på de små

Jeg ved ikke om jeg er specielt skør eller forkert bygget. Men efter et
styrt med 120km/t og en røvtur på 50meter asfalt uden andet sikkerhedsudstyr
end hjelmen (som kun fik en ridse i stil med hvis man havde tabt den fra
hoftehøjde) og uden at komme til skade andet end noget hudafskrabninger. Så
har jeg faktisk en rimelig kold indstilling i dag. Kører nok friskere til
end jeg havde turdet inden uheldet. Så det kan også have det modsatte effekt
(ihvertfald for mig) Man tænker jo lidt... der sker jo alligevel ikke noget.
Jeg ved godt jeg var EKSTREMT heldig og alt det her (kørte selv hjem og tog
på arbejde dagen efter med forbindinger på afskrabninger). Men det er jo
tanken man ender med efterfølgende!? Jeg har nu støvler og handsker også, så
det bliver da endnu værre når jeg en dag forhåbentlig får købt noget
ordentligt polstret sikkerhedsudstyr. Så går der da Ghostrider i den for
sure!?

mvh
Rasmus Jensen
CBR600 - stadig uden kåbe - og _med_ gaffatape ;)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-01-03 11:53

> [...]
> hoftehøjde) og uden at komme til skade andet end noget
hudafskrabninger. Så
> har jeg faktisk en rimelig kold indstilling i dag.

Så kold er jeg ikke - jeg gik for godt et år siden på røven med ~60km/t
og kurede vel ikke engang 10meter og har stadig mèn i skulderen.
Skulderen tog et slag der nemt kunne have givet et brækket kravebenen,
men jeg slap uden synlige skrammer på andet end sikkerhedsudstyret.

> kørte selv hjem
Jeg samlede også mig selv op (man kan jo ikke blive liggende midt på
ring2) og fortsatte på arbejde, men der måtte jeg efter par timer
konstatere at jeg stadig ikke kunne løfte højre hånd op til tastaturet,
så jeg kørte mc'en til værkstedet og tog en taxa på skadestuen.

> CBR600 - stadig uden kåbe - og _med_ gaffatape ;)

/Anders - /Aprilia - også med skrammer og gaffatape

Fra : flemsus

Dato : 28-01-03 16:55

Der er åbenbart mange for og imod lille kørekort. Men det mest væsentlige
argument for det er vel om uheldsfrekvensen for 18-20 årige MC'ister er
faldet( mindre dødsfald, lettere skader). Er der nogen der ved om den er
det? Ellers er det vel bare endnu en gang bureaukratisk bavl ligesom
periodisk syn.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : mc-stup

Dato : 29-01-03 22:09

Per skrev:

> [...]
>
> Der er intet galt i at starte på en lille maskine.
>
> Husk: den der venter længe; venter godt.

Akkeja, akkeja, så sad man der og havde skrevet et længere velformuleret
indlæg, hvorefter browseren crashede......
Nå, men jeg vil udfra min stilfædige erfaring i ínternational mc-politik kun
sige, at det der to-delte kort ikke er noget videnskabeligt, men er kommet fra
Tyskland og baserer sig som 100 hk-grænsen på en politisk idé fra en vis
Martin Bangemann.
Hans bedrag med de 100 hk blev afsløret i EU-sammenhæng og er ude, men
to-delingen hænger vi nok på. Måske med den lille finte, at vi måske kan få et
let mc-kort til 17-årige. Men per definition vil det danske statsapparat ikke
accpetere støre frihed som muligt, trods andre landes erfaringer.
Man blev jo i EU rædselsslagne (læs bilindustrien), da mc-lobbyen foreslog det
samme for unge og biler.
Jeg synes I burde være mere skeptiske over for regelsystemet, det meste
baseres på myter om mc-ister.
Vi, der arbejder med sagerne véd godt, at det eneste problem i trafikken er
det, der sidder 40-60 cm over styret/rattet. Men det kan ikke måles og vejes
eller bødepålægges.

Mvh

Stup
XS1100S, der godt ved, at dens herre og mester ikke kan eller vil afsløre
kilderne til ovenstående viden.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-01-03 00:25

"mc-stup" <mc-stup@get2net.dk> skrev:

> Jeg synes I burde være mere skeptiske over for regelsystemet, det meste
> baseres på myter om mc-ister.

Min skepsis fejler absolut intet!
--
mvh Jes Vestervang