Fælles indhold i tabeller???
Fra : Søren Madsen

Dato : 27-01-03 11:54

Hej NG

jeg er ved at lave en hp. - den er opbygget af tabeller. - men jo flere
sider jeg får lavet desto mere irriterer det nig at jeg skal skrive de samme
tabeller igen og igen (ved min navigationstabel)

+ når jeg f.eks. vil tilføje en ny side, så skal jeg til at opdatere alle
siderne....

- så her kommer mit spørgsmål: kan man ikke lave fælles indhold i flere
tabeller???? (alá frames)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-03 12:07

Søren Madsen skrev:

> - så her kommer mit spørgsmål: kan man ikke lave fælles
> indhold i flere tabeller???? (alá frames)

I normalt html er svaret nej. Normalt vil man bruge SSI (server
side include) til at få fx en menu ind på mange sider - men det
kræver at du har mulighed for at benytte serversidekode, fx shtml,
asp eller php.

Der er en teoretisk mulighed for at lave det i css (med brug af
content), men det vil ikke virke i ret mange browsere - så vidt jeg
husker er der fx ingen IE-browsere der understøtter css-content.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren Madsen

Dato : 27-01-03 12:36

> I normalt html er svaret nej.

Hmmm.... - så må jeg jo gøre det på den hårde måde....

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-01-03 14:30

Søren Madsen wrote:
> [...]
> sider jeg får lavet desto mere irriterer det nig at jeg skal skrive de samme
> tabeller igen og igen (ved min navigationstabel)

Du kan overveje at bruge iframe - til at sætte _menuen_ og lignende ind
(ikke indholdet, da google ikke indekserer indholdet af iframe).

SSI er ikke så utilgængeligt som det lyder, det er faktisk til rådighed
mange steder, så test det inden du afskriver muligheden - det gør livet
_meget_ lettere. Læs mere om SSI på html.dk: <http://html.dk/tutorials/ssi/>

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Søren Madsen

Dato : 27-01-03 14:59

> Du kan overveje at bruge iframe - til at sætte _menuen_ og lignende ind
> (ikke indholdet, da google ikke indekserer indholdet af iframe).

- det der iframe? - virker det ikke ligesom almindelige frames? - altså med
at man ikke kan se hvor på siden man befinder sig i adresselinjen???

+ hvor kan jeg finde ud af hvordan det der iframe virker?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-03 15:03

Søren Madsen skrev:

> - det der iframe? - virker det ikke ligesom almindelige
> frames? - altså med at man ikke kan se hvor på siden man
> befinder sig i adresselinjen???

Ja - men det bemærker man ikke hvis det er menuen der ligger i en
iframe i stedet for indholdssiden.

Menusiden sættes til at åbne alle links i top-rammen, så
sideadressen skifter hver gang man klikker. Alle undersider skal så
inkludere menuen i en iframe - og her er det underordnet at man
ikke kan se navnet.

> + hvor kan jeg finde ud af hvordan det der iframe virker?

Se fx. dokumentationen på html.dk
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren Madsen