Opskrift program
Fra : Scorpmoon

Dato : 26-01-03 17:33

Er der nogen som bruger et program til at organisere sine opskrifter?

Jeg kunne godt tænke mig en slags database hvor jeg ku lægge alle mine
opskrifter i, og så ku man med et enkelt tryk ændre på "antal personer" og
den ville selv regne mængde-forhold ud på de forskellige ingredienser.

Eller man ku få den til at udskrive en indkøbsliste..

Fra : Villy Erichsen

Dato : 27-01-03 17:29

Scorpmoon wrote:

> [...]
> den ville selv regne mængde-forhold ud på de forskellige ingredienser.
>
> Eller man ku få den til at udskrive en indkøbsliste..

Genial ide - omregn først alle ingredienser til 1 person
Felterne med ingredienser får en kode der siger * med antal personer -
slutfacit vises.
Ingredienserne udskrives i en rapport = indkøbsliste.
Men hold da helt kæft hvor vil det tage lang tid at stable på benene - måske
når jeg går på pension
Skabelonen kan jeg hurtigt lave - men det andet - uhadadada.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 27-01-03 20:57

Således skrev Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> i
dk.kultur.mad+drikke Mon, 27 Jan 2003 17:28:50 +0100:

>Genial ide - omregn først alle ingredienser til 1 person

Eller nemmere, knap opskriften ind som man har den og så angiv hvor
mange personer, den er til.

Så er det en snild sag at dele mængderne med antallet af kuverter.

Knud
--
I love cats ... they taste just like chicken

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-01-03 06:01

Knud Winckelmann wrote:

> [...]
> mange personer, den er til.
>
> Så er det en snild sag at dele mængderne med antallet af kuverter.

For at databasen kan løse opgaven er det nødvendigt først at omregne til
en person. Ellers bliver der for mange omregningsfaktorer (opskrift til
2/4/6/12 personer o.-s.v.)
Når man så skal bruge opskriften vil der være et felt hvor man indtaster
antal personer - databasen udregner så det hele og man udskriver en
rapport - som så vil være indkøbslisten.

Fra : Lars Pedersen

Dato : 29-01-03 13:28

> Men hold da helt kæft hvor vil det tage lang tid at stable på benene -
måske
> når jeg går på pension
> Skabelonen kan jeg hurtigt lave - men det andet - uhadadada.

Endnu en uundværlig feature: Sæsonangivelser for hver eneste råvare, som så
bliver talt sammen i opskrifterne, således at der står hvilke måneder en
given opskrift er bedst at lave.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-01-03 15:36

Lars Pedersen wrote:

> [...]
> bliver talt sammen i opskrifterne, således at der står hvilke måneder en

Dur ikke - man kan lave en generel sæsonangivelse for hver enkelt opskrift -
ikke for hver enkelt råvare - det bliver alt for besværligt at skulle taste
ind.
På den måde kan man også gå ind og søge efter sæsonbestemte opskrifter - men
ikke sæsonbestemte råvarer - direkte - de følger jo med.

Fra : Lars Pedersen

Dato : 29-01-03 18:02

> [...]
opskrift -
> ikke for hver enkelt råvare - det bliver alt for besværligt at skulle

Hmmm... jeg har også gået og grublet over hvordan det kan laves. Jeg har i
forvejen en record for hver ingrediens med 2 felter. Jeg kunne eventuelt
tilføje 12 yderligere felter, der som default har værdien 0, men manuelt kan
sættes til 1 i enkelte måneder hvor varen ikke er i sæson. Derefter må jeg
lave en makro der for alle ingredienser, summer januar-feltet sammen og
skriver på opskriften hvis summen er større end 0, at den ikke er i sæson i
januar. Osv. med februar, marts, ... Osv. med næste opskrift i databasen.

Men med de sølle 35 opskrifter jeg har i databasen kan det godt være det
ville være nemmere at gøre det manuelt.

Fra : Mikkel Clausen

Dato : 27-01-03 17:45

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ville selv regne mængde-forhold ud på de forskellige ingredienser.
>
> Eller man ku få den til at udskrive en indkøbsliste..

Prøv dette link:

http://cooking-recipies.your-directory.com/-Home-Cooking-Recipe_Management--

/MJC

Fra : Elmo Jensen

Dato : 29-01-03 22:24

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som bruger et program til at organisere sine opskrifter?

Prøv at tage et kik på freeware programmet CookWare...

http://www.cookn.com

Det _kunne_ jo være lige det du leder efter

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
MSN: netmeeting@ddibbsystem.dk
ICQ: 125572551

---
Udgående epost er certificeret Virus Frie.

Fra : Scorpmoon

Dato : 29-01-03 23:29

Hej Elmo,

Det er faktisk lige hvad jeg leder efter, et godt og simpelt program til at
organisere sine opskrifter... ok jeg ku godt ha brugt en indkøbsliste, men
når man tænker på det er gratis så er det ganske flot. Tak for linket.