Svensk intolerance
Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-03 05:07

I dagens Kristeligt Dagblad kan vi på:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirkeogtro/artikel:aid=36123

se et eksempel på politisk korrekt intolerance i Svenska Kyrkan.

Jeg citerer:

»Fronterne skærpes i den svenske folkekirke, svenska kyrkan, mellem den
officielle linie og kirkens forskellige grupperinger på højrefløjen med
afvigende synspunkter i for eksempel synet på kvindelige præster.

For kort tid siden offentliggjorde en gruppe af teologiske retninger,
som normalt ikke snakker sammen, planerne om at oprette et alternativt
stift med egen biskop. Nu har svenska kyrkan svaret igen: Præster, der
aktivt støtter stiftet og biskoppen, mister job og embede, så de ikke
længere kan virke som præster i den svenske folkekirke.

I svenska kyrkans ordning står, at man ikke kan blive præsteviet, hvis
man er modstander af kvindelige præster. Hvis man allerede er præst og
fremsætter synspunktet, kan man ikke gøre fortsat karriere i kirken.
Dermed er man heller ikke egnet til at stille op som bispekandidat, og
det har som tidligere omtalt i Kristeligt Dagblad medført den helt
usædvanlige situation, at det bispevalg, der skulle have fundet sted i
dag i Gøteborg Stift, er aflyst.

Inden det kan gennemføres, skal det undersøges, om en af kandidaterne,
universitetslektor Kjell O. Leijon, i virkeligheden er modstander af
kvindelige præster. Er han det, taber han sin valgbarhed.«

Kunne man forestille sig noget lignende i Danmark, når det drejede sig
om kvindelige præster /og andre ting/?

Jeg ved at en del præster er, for at sige det yderst mildt, yderst
kritiske over for den jødiske stat. Der er også en del kirkelige, der
mener at folkekirken bør have en synode, der også kan tage stilling i
politiske spørgsmål. Kunne man forestille sig eksklusion af præster som
Søren Krarup og Jesper Langballe, for ikke at støtte en sådan synodes
antiisraelske holdninger?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : erik larsen

Dato : 27-01-03 07:50

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> kvindelige præster. Er han det, taber han sin valgbarhed.«
>
> Kunne man forestille sig noget lignende i Danmark, når det drejede sig

Sagtens, f.eks Gud Jesus og Helligånden som efter Bibelen kun udvælger mænd
til at tjæne dem vad alteret.

> [...]
> politiske spørgsmål. Kunne man forestille sig eksklusion af præster som
> Søren Krarup og Jesper Langballe, for ikke at støtte en sådan synodes

Men er du det skal vedtages ved lov st sparke dem der ikke vil støtte PLO,
Jihad og selvmordsbomber??

ErikL

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-03 08:36

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse

> Sagtens, f.eks Gud Jesus og Helligånden som efter Bibelen kun udvælger mænd
> til at tjæne dem vad alteret.

Det var jo ikke det det drejede sig om. Det drejede sig om at sparke
præster, der ikke accepterede kvindelige præste, ud af folkekirken.

> Men er du det skal vedtages ved lov st sparke dem der ikke vil støtte PLO,
> Jihad og selvmordsbomber??

Nej, ikke lov. Men om at en eventuel folkekirkelig synode vedtog nogle
resolutioner vendt mod eksempelvis Israel, og så smed dem der ikke delte
disse resolutioners holdninger, ud af kirken. Især, naturligvis,
præster.

Man møder faktisk jævnligt den holdning at »kirken« skal tage stilling
til dit og dat - vel at mærke i politiske spørgsmål. Her er jeg enig med
de to DF-præster. Folkekirkens »mening« skal være den matematiske mængde
af meninger, som indehaves af folkekirkens medlemmer ...

Naturligvis ikke helt sådan i trosspørgsmål, hvor den /skal/ være
evangelisk-luthersk.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-01-03 15:56

Per Rønne wrote:

> Det var jo ikke det det drejede sig om. Det drejede sig om at sparke
> præster, der ikke accepterede kvindelige præste, ud af folkekirken.

Det burde man gøre efter min mening. Både i Sverige og i Danmark.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-01-03 16:02

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev:

> Det burde man gøre efter min mening. Både i Sverige og i Danmark.

Hvornår mon Den Katolske Kirke indfører kvindelige præster? For mig
bekendt bliver dette ikke accepteret endnu!

Se min hjemmeside om Skabelsen og Syndfloden:
http://syndflod.dk ** Nu også med debatforum **

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-01-03 16:27

Andreas Falck wrote:

> Hvornår mon Den Katolske Kirke indfører kvindelige præster?

Det ved jeg ikke. Der er i hvert fald ingen planer i den retning
overhovedet. Hvad har det med sagen at gøre? Jeg må vel godt give min
mening til kende i emner herinde uden straks at få i hovedet, at den
katolske kirke bla bla bla?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-01-03 16:41

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote in message

> [...]
> overhovedet. Hvad har det med sagen at gøre? Jeg må vel godt give min
> mening til kende i emner herinde uden straks at få i hovedet, at den

Joda. Spørsmålet om kvindelige præster i den katolske kirke, debatteres nå
livlig blant katolikker både innen og utenfor kirken.

Mvh
Kjellemann

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-01-03 17:12

Kjell I. Johnsen wrote:

> Joda. Spørsmålet om kvindelige præster i den katolske kirke,
> debatteres nå livlig blant katolikker både innen og utenfor kirken.

Jo, der er da nogen, der diskuterer sagen, men der er som sagt ingen
planer overhovedet, der går i retning af at foretage et sådant tiltag.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-01-03 18:24

> [...]
> overhovedet. Hvad har det med sagen at gøre? Jeg må vel godt give
> min mening til kende i emner herinde uden straks at få i hovedet,

Så du mener altså at det er hlet OK at Den Katolske Kirke fordømmer
kvindelige præster, men både svenske og danske folkekirkepræster skal
smides ud af deres embede såfremt de antyder samme holdning som Den
Katolske Kirke.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-01-03 18:38

Andreas Falck wrote:

> Så du mener altså at det er hlet OK at Den Katolske Kirke fordømmer
> kvindelige præster,

Den katolske kirke fordømmer ikke kvindelige præster. Vi har slet ikke
kvindelige præster og tillader ikke vielsen af kvinder til
præsteembedet. Kvindelige folkekirkepræster ser den katolske kirke dog
på med ligeså stor respekt som mandlige.

> men både svenske og danske folkekirkepræster skal
> smides ud af deres embede såfremt de antyder samme holdning som Den
> Katolske Kirke.

Ja, tænk det mener jeg faktisk. Ligesom jeg mener, at katolske præster
burde standses øjeblikkeligt, hvis de begyndte at forkynde folkekirkens
lære i stedet for den katolske. Er det så underligt?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Heidelberg

Dato : 28-01-03 14:41

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote in message news:<b13qpd$c4f$1@sunsite.dk>...

> Den katolske kirke fordømmer ikke kvindelige præster. Vi har slet ikke
> kvindelige præster og tillader ikke vielsen af kvinder til
> præsteembedet.

Så vidt jeg husker ble handlingen til de kvinnene som lot seg ordinere
for ikke så lenge siden og som har vært omtalt i "Katolsk Orientering"
og andre steder (har ikke referatene for meg akkurat nå), kraftig
fordømt. Så problemstillingen er muligens noe mer kompleks enn det du
gir uttrykk for.

>Kvindelige folkekirkepræster ser den katolske kirke dog
> på med ligeså stor respekt som mandlige.

Men Den katolske kirke anerkjenner jo ikke dette presteembeted fordi
det mangler apostolisk suksesjon.

mvh Knut

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-01-03 14:51

Heidelberg wrote:

> [...]
> og andre steder (har ikke referatene for meg akkurat nå), kraftig
> fordømt. Så problemstillingen er muligens noe mer kompleks enn det du

Disse kvinder var i katolsk forstand ikke præster. Når jeg skrev, at den
katolske kirke ikke fordømte kvindelige præster var det netop ud fra den
betragtning, at nogle sådanne ikke fandtes.

> Men Den katolske kirke anerkjenner jo ikke dette presteembeted fordi
> det mangler apostolisk suksesjon.

Nej, embedet anderkendes ikke som et katolsk præsteembede, men de
enkelte præster anderkendes som ledere og hyrder for de
evangelisk-kristne. Det er en vigtig forskel. I økumeniske sammenhænge
giver det ingen problemer for katolske præster at fejre gudstjeneste
sammen med kvindelige folkekirkepræster.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 28-01-03 18:34

On Tue, 28 Jan 2003 14:50:57 +0100, "Kevin Edelvang"
> [...]

>katolske kirke ikke fordømte kvindelige præster var det netop ud fra den
>betragtning, at nogle sådanne ikke fandtes.

Ja, jeg forsto det. Det jeg peker på er at (selv om
biskopen/erkebiskpen eller hvilken tittel han nå hadde, var tvilsom)
så sier holdningen disse kvinnene ble møtt med fra Vatikanet, noe om
holdningen til kvinnelige prester. Det er ikke nok å si at vi har ikke
kvinnelige prester så slike finnes ikke. Dette har noe med signaler å
gjøre. Og disse signalene er generelle mot kvinnelige prester.

>Nej, embedet anderkendes ikke som et katolsk præsteembede, men de
>enkelte præster anderkendes som ledere og hyrder for de
>evangelisk-kristne.

Selvsagt anerkjennes de som ledere og hyrder for sine forsamlinger,
men hvordan tror du det føles for tidligere lutherske prester som
konverterer?

>Det er en vigtig forskel. I økumeniske sammenhænge
>giver det ingen problemer for katolske præster at fejre gudstjeneste
>sammen med kvindelige folkekirkepræster.

Økumeniske sammenhenger er så mangt.

Saluton, Knut
---
TTT norvegia: http://www.nffo.no/generator.asp
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-03 16:21

Heidelberg <kheidelb@online.no> wrote:

> "Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote in message

> Men Den katolske kirke anerkjenner jo ikke dette presteembeted fordi det
> mangler apostolisk suksesjon.

Har den norske statskirke i øvrigt opnået »apostolisk succession«. Jeg
tænker naturligvis på at det kunne være sket i forbindelse med den
tvungne union med Sverige.

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 28-01-03 18:31

On Tue, 28 Jan 2003 16:21:09 +0100, per@ronne.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Har den norske statskirke i øvrigt opnået »apostolisk succession«. Jeg
>tænker naturligvis på at det kunne være sket i forbindelse med den
>tvungne union med Sverige.

Nei, ingen prester i Den norske kirke kan smykke seg med den
apostoliske suksejson.

Saluton, Knut
---

Fra : erik larsen

Dato : 28-01-03 13:07

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvindelige præster, men både svenske og danske folkekirkepræster skal
> smides ud af deres embede såfremt de antyder samme holdning som Den

Her har du alle deres navne så bare fyr dem alle.

ErikL

Medlemmer af Det mellemkirkelige Råd

a.. Gårdejer Anders Baastrup
Haarbyvej 51 Hemstok
8660 Skanderborg
telefon: 86 57 71 81

b.. Sognepræst Jørgen Christensen
Hillerødsholms Allé 5
3400 Hillerød
telefon: 48 24 90 60
fax: 48 24 90 60 (ring først)
e-mailadr.: jfc@km.dk

c.. Sognepræst Ruth H. van Gilse
Kirkevej 17
Nylars
3720 Åkirkeby
telefon privat: 59 97 20 13
fax: 56 97 20 57
e-mailadr.: rhg@km.dk

d.. Biskop Holger Jepsen
Bispegården
Østre Allé 2, Box 280
4800 Nykøbing Falster
telefon privat: 54 84 07 15
telefon arb.: 54 85 02 11
fax arb.: 54 82 02 11
e-mailadr.: hoj@km.dk

e.. Sognepræst Steffen Ravn Jørgensen
Asser Riigsvej 1
4180 Sorø
telefon: 57 83 06 92
fax: 57 83 06 92
mobil: 29 44 14 27
e-mailadr.: srj@dk2net.dk

f.. Cand. mag. Inge Lise Langkjer
Præstekæret 15
6000 Kolding
telefon: 7553 0191
fax: 7553 0191 (ring først)
e-mailadr.: pel@km.dk

g.. Socialpædagog Grethe Lollike
Øverup Møllevej 4
4800 Nykøbing Falster
telefon: 54 43 92 65

h.. Sognepræst, cand.pæd. Villy Mølgaard
Vestre Fjordvej 61
9000 Aalborg
telefon: 9813 6990
mobil: 4046 8323
fax: 9813 9016
e-mailadr: vimo@km.dk

i.. Sognepræst Lars Bom Nielsen
Møllegårdsvej 4
6862 Tistrup
telefon: 75 29 93 08
e-mailadr.: labn@km.dk

j.. Studielektor Paul Verner Skærved
Bagergade 48
5700 Svendborg
telefon privat: 62 21 09 46
telefon arb.: 62 23 12 55
fax privat: 62 21 59 46
fax arb.: 62 23 14 55
e-mailadr.: paul-verner@mail.tele.dk

k.. Biskop Erik Norman Svendsen
Nørregade 11
1165 København K
telefon: 33 47 65 00
fax: 33 14 39 69
e-mailadr.: ens@km.dk

l.. Projektleder Erland Dahl Sørensen
Nørregade 5
7430 Ikast
telefon privat: 97 15 36 39
mobil: 20 90 59 44
fax: 97 15 77 67
e-mailadr.: ers@ikastkom.dk

Observatør:

m.. Sognepræst Uni Næs
FO-530 Fuglefjord
telefon: 00298 44 40 13
fax: 00298 44 50 13
e-mailadr.: uni-nas@post.olivant.fo

n.. Formand: Studielektor Paul Verner Skærved
o.. Næstformand: Sognepræst Jørgen Christensen
p.. Kasserer: Anders Baastrup

q.. Sekretariatschef Ane Hjerrild, ah@mkr.folkekirken.dk
Materiale og nærmere oplysninger kan fås i sekretariatet:

Vestergade 8, 1.
1456 København K
telefon: 33 11 44 88
fax: 33 11 95 88

e-post interchurch@folkekirken.dk
Ansatte:
a.. Ane Hjerrild
Strindbergsvej 34
2500 Valby
telefon privat: 36 17 50 70
e-mailadr.: ah@mkr.folkekirken.dk

b.. Susanne Bak Knudsen
sbk@mkr.folkekirken.dk

c.. Eskil Dickmeiss
ed@mkr.folkekirken.dk

d.. Kirsten Auken Nielsen
ka@mkr.folkekirken.dk

e.. Inge Lindhardt Jensen
ilj@mkr.folkekirken.dk

f.. Hedvig Torm
ht@mkr.folkekirken.dk

g.. Eli Laster
mkr@mkr.folkekirken.dk
De mellemkirkelige stiftsudvalgs adresser

a.. Københavns stifts mellemkirkelige udvalg
Nørregade 11
1165 København K
b.. Helsingør stifts mellemkirkelige udvalg
Box 109, Hestemøllestræde 3A
3000 Helsingør
c.. Roskilde stifts mellemkirkelige udvalg
Palæet
4000 Roskilde
d.. Lolland-Falster stifts mellemkirkelige udvalg
Østre Allé 2
4800 Nykøbing Falster
e.. Fyens stifts mellemkirkelige udvalg
Klingenberg 2
5000 Odense C
f.. Aalborg stifts mellemkirkelige udvalg
Thulebakken 1
9000 Aalborg
g.. Viborg stifts mellemkirkelige udvalg
Bispegården
Postboks 289
8800 Viborg
h.. Århus stifts mellemkirkelige udvalg
Dalgas Avenue 46
8000 Århus C
i.. Ribe stifts mellemkirkelige udvalg
Bispegården
Korsbrødregade 7
6760 Ribe
j.. Haderslev stifts mellemkirkelige udvalg
Ribe Landevej 37
6100 Haderslev

----
18. april 2002

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-03 13:13

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> skrev:

> Her har du alle deres navne så bare fyr dem alle.

Hvad i al verden skal jeg med den navneliste? Jeg er *IKKE* medlem af
hverken Den Svenske Kirke, Den Danske Folkekirke eller Den Katolske
Kirke!

Og så ander de fleste det nok for en uskik sådan uden videre at bringe
en liste med navne og fuld adresse uden at de implicerede er klar over
at deres adresser på denne bliver offentliggjort på usenet!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-01-03 14:53

erik larsen wrote:

> Her har du alle deres navne så bare fyr dem alle.
>
> ErikL
>
> Medlemmer af Det mellemkirkelige Råd

Du *er* bare dum, hvad? Jeg var kraftigt i tvivl, om du blot var
ordblind og dermed ikke forstod, men du bringer selv min tvivl til
skamme.

FUT: Mudderet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : erik larsen

Dato : 27-01-03 17:32

> Hvornår mon Den Katolske Kirke indfører kvindelige præster? For mig
> bekendt bliver dette ikke accepteret endnu!

Kan de ikke bare vedblive at kasterere kordrengene og kalde dem kvindelige
præster når de vokser op

ErikL

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-03 19:07

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> wrote:

> "Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan de ikke bare vedblive at kasterere kordrengene og kalde dem kvindelige
> præster når de vokser op

Hvor har du dog fra at den katolske kirke skulle kastrere kordrengene?

I øvrigt skal jeg for en god ordens skyld understrege, at jeg ikke har
nogen teologiske indvendinger mod kvindelige præster. Jeg mener bare
ikke at den del af folkekirken, der er imod, skal fremmedgøres fra denne
kirke.

Fra : erik larsen

Dato : 28-01-03 00:23

> Hvor har du dog fra at den katolske kirke skulle kastrere kordrengene?

Det har været skik i mange katolske lande at man kastererede klosternes
kordrengene så de kunne holde deres stemmer længere før den gik i overgang,
de skulle være munke og præster alligevel så det havde ikke den store
betydning.

Det troede jeg alle viste

> [...]
> nogen teologiske indvendinger mod kvindelige præster. Jeg mener bare
> ikke at den del af folkekirken, der er imod, skal fremmedgøres fra denne

Jeg er også lige glad, men hvis Gud ikke vil have kvinder ved alteret hvad
laver de der så ???

ErikL

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-03 05:51

> Det har været skik i mange katolske lande at man kastererede klosternes
> kordrengene så de kunne holde deres stemmer længere før den gik i overgang,

Hvis en drengs stemme ikke er begyndt at gå i overgang før kastrationen,
så går den aldrig i overgang. De bevarer så deres sopran- eller
altstemme resten af livet.

Hvorfor tror du at Cæsar har en sopran-stemme i Händels opera »Giulio
Cesare«? Han skulle naturligvis synges af en kastratsanger ...

> de skulle være munke og præster alligevel så det havde ikke den store
> betydning.

> Det troede jeg alle viste

Jeg har hørt at gode sangstemmer blev kastrerede, for at blive
kastratsangere. Ikke om at kordrenge /som sådan/ blev det.

> Jeg er også lige glad, men hvis Gud ikke vil have kvinder ved alteret hvad
> laver de der så ???

Vi snakker ikke her om hvad Gud vil eller ikke vil. Men om hvorvidt
præster, der teologisk ligger inden for lutherdommens grænser, skal
smides ud af FOLKEkirken. Og altså dermed om FOLKEkirken skal være
/hele/ folkets kirke, eller om den skal være »partisk«.

Jeg mener at FOLKEkirken skal være /bred/.

Fra : erik larsen

Dato : 28-01-03 12:51

> Hvis en drengs stemme ikke er begyndt at gå i overgang før kastrationen,
> så går den aldrig i overgang. De bevarer så deres sopran- eller
> altstemme resten af livet.

OK, lige netop.

> Hvorfor tror du at Cæsar har en sopran-stemme i Händels opera »Giulio
> Cesare«? Han skulle naturligvis synges af en kastratsanger ...

Virklig, men det skulle ikke undre mig selv om jeg ikke kender Händels
musik.

> Jeg har hørt at gode sangstemmer blev kastrerede, for at blive
> kastratsangere. Ikke om at kordrenge /som sådan/ blev det.

Jeg har læst om det i forbindelse med nogle munkeordner, tror det dengekor
kom fra en Polsk kloster.

> [...]
> smides ud af FOLKEkirken. Og altså dermed om FOLKEkirken skal være
> /hele/ folkets kirke, eller om den skal være »partisk«.

Uden Gud anordninger og Guds forlangende kan det vel ikke anses FOLKEkirken
for en Kirke der har med kristendom, dåb og nadver at gøre, men vil kun
blive et forsamlingshus.

> Jeg mener at FOLKEkirken skal være /bred/.

Ja-da det mener jeg også, men inden for de rammer Gud har givet som
fundament for den kristne tro og ikke "bred" af alle forskellige opfattelser
og religioner.

Spørgsmåler er vel, vil FOLK have en Guds Kirke eller et serviceorgan for
alle religioner ??

ErikL

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-03 16:21

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> wrote:

> Spørgsmåler er vel, vil FOLK have en Guds Kirke eller et serviceorgan for
> alle religioner ??

Det drejede sig nu altså om folkekirkelige præster, der var imod
kvindelige præster, skulle smides ud af kirken /udelukkende af den
grund/.

Ikke om Københavns Domkirke også skulle kunne bruges til hindu-ritualer!

Fra : erik larsen

Dato : 28-01-03 17:37

> Det drejede sig nu altså om folkekirkelige præster, der var imod
> kvindelige præster, skulle smides ud af kirken /udelukkende af den
> grund/.

Ja, det er jeg klar over- og skrev vist noget i retningen af at man skulle
smide Gud selv ud af kirken fordi han kun udvælger mænd til altertjeneste.

> Ikke om Københavns Domkirke også skulle kunne bruges til hindu-ritualer!

OK, men det er lidt enssporet kun at vil smide den ene fløj ud og ikke den
der vil tillade alt.

ErikL

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 28-01-03 00:26

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i melding

> Kan de ikke bare vedblive at kasterere kordrengene og kalde dem kvindelige
> præster når de vokser op

Ah....men ifølge kanon kan ikke evenukker vies til prester.

mvh
OAK

Fra : erik larsen

Dato : 28-01-03 12:52

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> skrev i en meddelelse

> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i melding

> Ah....men ifølge kanon kan ikke evenukker vies til prester.

Så skulle de flytte til Danmark her er alt snart lovligt

ErikL

Fra : erik larsen

Dato : 27-01-03 17:28

> Det var jo ikke det det drejede sig om. Det drejede sig om at sparke
> præster, der ikke accepterede kvindelige præste, ud af folkekirken.

Tænk bare på de Præster der ved alteret ønsker at følge/tjene Gud af hele
deres hjerte, de bliver hurtigt klar over at Gud ikke kalder kvindelige
præster og så får de alle ligegyldige folkekirkefolk på nakken.

Så hvad jeg mente var, at der sagtens kunne findes folk der vil sparke dem
ud der tjæner ved alteret og gør Guds vilje, fordi hvis en præst begynder at
gøre Guds vilje får han hele satans yngel på nakken.

> [...]
> resolutioner vendt mod eksempelvis Israel, og så smed dem der ikke delte
> disse resolutioners holdninger, ud af kirken. Især, naturligvis,

Altså en politisk resolution og ikke en kristen anstrengelse for at indsætte
præster efter Guds anordninger.

> [...]
> de to DF-præster. Folkekirkens »mening« skal være den matematiske mængde
> af meninger, som indehaves af folkekirkens medlemmer ...

Hmmm- De folk der stemmer på DF går måske ikke til kirke hver søndag, men de
er vel stadig medlemmer af kirken og kirken kan vel ikke se gennem finger
med den holdning der nu også er bredt sig til V og S uden at gøre noget ved
den.

Personligt mener jeg kirken skal afvise alle former for andre religioner med
sideløbende kulturer, Folkekirkens opgave er at formidle Guds Ord (hvad de
gør dårligt) og ikke at være for eller imod flygtninge. Skal Langballe og
Karup sparkes, for deres meninger skal folkekirken vel også se på de præster
der absolut vil lukke Islam og ander billige religioner ind i folkekirken
for at ødelægge folks kristendomsforståelse.

Men du har ret i at det er på tide der sker en selvransagelse af
folkekirken. Og tilskriver jeg- starte en Bibelsk forkyndelse over for både
dansker og indvandre der ikke er forvirende.

Præsterne sige hver søndag; " Vi forsager djævelen og alle hans
gerninger--" og ud fra et kristen synspunkt er selvmordsbomberne, krig,
vold(tægt) og mord vel satan der ødelægger. Skulle man ikke borttage
forsagelsen for f.eks. Muslimernes skyld osv ??

> Naturligvis ikke helt sådan i trosspørgsmål, hvor den /skal/ være
> evangelisk-luthersk.

Glem Luther han var bare en Katolsk afhopper

ErikL

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-01-03 10:43

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> wrote in message
> [...]
> politiske spørgsmål. Kunne man forestille sig eksklusion af præster som
> Søren Krarup og Jesper Langballe, for ikke at støtte en sådan synodes

Hva er problemet? Om præster ikke er enig med sin kirke i ulike spørsmål som
kvinnelige præster, teologi, etc., er det bare at ta sin hatt og gå. Dette
har ikke noe med intolerance at gjøre.

Mvh
Kjellemann

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-03 11:35

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> wrote:

> Hva er problemet? Om præster ikke er enig med sin kirke i ulike spørsmål som
> kvinnelige præster, teologi, etc., er det bare at ta sin hatt og gå. Dette
> har ikke noe med intolerance at gjøre.

Det har dels noget med tolerance inden for kirken at gøre. Det har også
noget at gøre med om man ønsker at være en bred FOLKEkirke, eller en
snæver kreds af særligt troende.

FOLKEkirker er nødt til at være rummelige; ellers vil de ikke kunne
fortsætte med at være netop FOLKEkirker.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-01-03 17:02

Dette

> Det har dels noget med tolerance inden for kirken at gøre. Det har også
> noget at gøre med om man ønsker at være en bred FOLKEkirke, eller en
> snæver kreds af særligt troende.

Nei, tolerance er overhodet ikke saken, den har med respect for kirkens
ordninger at gjøre. Svenska kyrkan har en ordning hvor det står at man ikke
kan bli præsteviet hvis man er motstander av kvindelige prester. Er man
uenig i angjeldende ordning søker man ikke præstestilling der. Er man
allerede tilsatt som præst, bør man søke avskjed. Eventeuelt kan man
tilpasse seg kirkens ordning om kvinnelige præster og samtidig arbeide for
om mulig få endret ordningen tilbake til slik den var tidligere, dvs
intolerant mot kvinner som ville bli præster.

> FOLKEkirker er nødt til at være rummelige; ellers vil de ikke kunne
fortsætte med at være netop > FOLKEkirker.

OK. Men etter hva jeg leser i Kristeligt Dagblad, er det ikke 'en rummelig
folkekirke' som er ønsket af den kirkelige højrefløj, men et eget stift som
motstandere av kvindelige præster kan søge til.. Et slikt alternativt stift
er neppe noe godt uttrykk for tolerance, langt mindre for en bred og
rummelig folkekirke.

> --
> Cand.scient. Per Erik Rønne

I den norske FOLKEkirke har 11,8% av medlemmene "ikke noen religiøs tro",
27,7% "har en tro, men regner sig ikke som kristne", mens 5,5% "ikke vet" om
de har noen religiøs tro"
M.a.o. er 45% av den norske Folkekirkens medlemmer ikke-kristne. Bør kirken
være så rummelig at den tilsetter 'præster' som prediker et ikke-kristent
budskap til sine ikke-kristne medlemmer?

Mvh
Kjellemann

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-03 19:06

> [...]

> motstandere av kvindelige præster kan søge til.. Et slikt alternativt stift
> er neppe noe godt uttrykk for tolerance, langt mindre for en bred og

Baggrunden herfor er jo netop at modstandere af kvindelige præster ikke
accepteres som præster i Svenska Kyrkan.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-01-03 19:26

> Baggrunden herfor er jo netop at modstandere af kvindelige præster ikke
> accepteres som præster i Svenska Kyrkan.
> --
> Cand.scient. Per Erik Rønne

Ja, det er riktig. Men som alle andre må også den kirkelige høirefløj av
præster, akseptere kirkens ordninger. Disse er blitt til i den demokratiske
process kirken selv har etablert. Slike ordninger kan man mislike, men må da
samtidig ta konsekvensen hvis man ikke vil/ikke kan aksepterer dem og ta sin
hatt og gå. Eventuelt kan man fortsette som præst for om mulig endre på
ordningen ad den vanlige demokratiske process innen kirken. Inntil så
eventuelt måtte skje, må man innordne seg de demokratiske spilleregler.

Mvh
Kjellemann

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-03 19:40

> [...]

> ordningen ad den vanlige demokratiske process innen kirken. Inntil så
> eventuelt måtte skje, må man innordne seg de demokratiske spilleregler.

Jamen, de må jo ikke engang være /uenige/ i hvad kirken beslutter. På
venstrefløjen har man traditionelt kaldet det for »demokratisk
centralisme«.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-01-03 19:44

Per Rønne <per@ronne.invalid> skrev:

> Baggrunden herfor er jo netop at modstandere af kvindelige præster
> ikke accepteres som præster i Svenska Kyrkan.

Men hvis du de er modstandere af kvindelige prsæter samtidig var
homofile så ville den kjære Kjellermann sikker ikke have noget imod
disse! Man må nemlig ikke diskriminere homofile, men åbenbart gerne
dem der er modstandere af kvindelige præster!

Og der er slet engen der siger dobbeltmoral fra en hednings side!

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-01-03 20:13

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message

> Men hvis du de er modstandere af kvindelige prsæter samtidig var
> homofile så ville den kjære Kjellermann

Din sarkasme på min bekostning er 'utvilsomt' i samsvar til den fundatsen du
sier du værner slik om.
Det er også med tilfredshet at jeg kan regististrere at du her framfører en
antagelse om hva jeg måtte mene om homofili. I går understreket at debatt om
homofili på dk.livssyn.kristendom må være 'bibelsk funderet'. Her funderer
du om hva kjellemann måtte fundere om homofili, for å si det slik
Særdeles morsomt og samtidig givende.

Ettersom du slik er avslørt, tillater jeg meg å kryssposte avsløringen over
til no.samfunn.religion, der også andre har hatt motforestillinger mot dine
personlige og særdeles lite prinsippfaste fundats meninger. Ha en hyggelig
aften, med fundatsen.

Mvh
Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-01-03 21:01

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

Du glemte at kommentere denne del fra mit indlæg:

> Og der er slet engen der siger dobbeltmoral fra en hednings side!

Men det skyldes måske at du er enig i at du giver udtryk for din
dobbeltmoral.

Og så glemte du altså at sætte Follow-Up, så det har jeg sørget for at
gøre til dk.snak.mudder

Mojn, - Dres fra Tynne - ICQ 108 480 093
--
http://www.synnejysk.dk/
http://www.synnejyskambassade.dk/

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-01-03 23:58

> [...]
> disse! Man må nemlig ikke diskriminere homofile, men åbenbart gerne
> dem der er modstandere af kvindelige præster!

Beklager, men du tar feil, igjen. Homofile har lidd og lider stadig urett i
Kirken, og det er skam. De bør likevel tenke seg om nok en gang før de går
inn på å vinne fram i kampen om sin rettmessige plass i Kirken gjennom
overstyring og maktbruk utenfra.

Mitt utgangspunkt er at kirken er et trossamfunn. Ingen har rett til arbeid
i et trossamfunn. Dersom retten til ikke å bli diskriminert på grunn av
kjønn og seksuell legning overordnes livssynsfriheten, og staten så skulle
sikre denne retten på en effektiv måte, ville det kunne få store
menneskerettslige konsekvenser: Ikke bare måtte det bli anledning for
kvinner og homofile å søke stillinger som rabbinere, imamer og katolske
prester, dette måtte gjennomtvinges. Det kunne bli aktuelt å straffe
menigheter og deres ledere med inndratt støtte, bøter eller fengsel. Lykkes
staten i å gjennomtvinge kravet til ikke-diskriminering i trossamfunn, ville
det i praksis si at jødedommen opphørte å være jødedom i Norge. Det samme
ville gjelde islam, katolisismen og en rekke andre trosoppfatninger. Staten
ville selvsagt blitt stevnet for Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg og
tape.

Krav om ikke-diskriminering har konsekvenser for teologien og ideologien i
praktisk talt alle trossamfunn. Problemet - menneskerettigheter i konflikt
med hverandre - har neppe en enkel teoretisk løsning, men det finnes
praktiske løsninger knyttet til individets rett til å velge. Slik jeg har
nevnt i tidligere innlegg i tråden, kan den enkelte melde seg ut og inn av
trossamfunn. Kvinner og homofile kan starte sine egne menigheter og
trossamfunn. Enten tar man kampen for forandring innenfra - med den moralske
støtte man kan få fra andre - eller man melder seg ut av det aktuelle
trossamfunn og starter sitt eget. Derfor kan ikke minoriteter som finner
diskriminering av homofile i Kirken, kreve "hjelp" av lover og statens makt
til å gjennomtvinge sine synspunkter.

> Og der er slet engen der siger dobbeltmoral fra en hednings side!

Det er hedninger som har framført ovennevnte prinsippielle betraktninger om
forholdet mellom kirken som trossamfunn og homofile og kvinnelige præster.
Mer om dette hedenske innspill til forsvar for kirkens selvstendighet finnes
i den kristne avisen Dagens rosende omtale:

http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=3032

Du vet lite om hedninger, men desto mer har du fyllt opp hodet med
fordommer.

Mvh
Kjellemann

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-03 05:51

> [...]

> menneskerettslige konsekvenser: Ikke bare måtte det bli anledning for
> kvinner og homofile å søke stillinger som rabbinere, imamer og katolske

Der er i Danmark to typer af trossamfund:

• Folkekirken, der er en statskirke. Folkekirkens øverste myndighed er
Folketinget og Kongen i forening. Her kan folketinget naturligvis godt
gå ind og bestemme; det gjorde man da også, da man tilbage i slutningen
af 1940erne /mod samtlige bispers udtalte ønsker/ tillod kvindelige
præster der.

• Resten kan den danske stat naturligvis ikke bestemme over.

I øvrigt har de danske bisper udtalt, at der altid har været
homoseksuelle præster i den danske kirke, og at der i øvrigt aldrig har
været nogen problemer med det.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-01-03 11:28

Hva har du at svare den 'hedenske dobbeltmoralisten', Andreas?

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-03 11:37

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

> Hva har du at svare den 'hedenske dobbeltmoralisten', Andreas?

At man i de danske grupper anbefaler at man svarer *under* det man
svarer på, og at man man klipper alt det væk der ikke er nødvendigt
for forståelsen af det man svarer. Se mere i linket i min signatur.

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-01-03 11:57

> [...]
> dem der er modstandere af kvindelige præster!
>
> Og der er slet engen der siger dobbeltmoral fra en hednings side!

Hva har du at svare den 'hedenske dobbeltmoralisten', Andreas? Arbeider du
fortsatt med sagen?

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-03 12:15

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

[ ... ]
> Arbeider du fortsatt med sagen?

Nej

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-01-03 12:53

> Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:
>
> [ ... ]
>
> Nej

Takk for svaret. Et slikt svar forteller at du ikke evner at begrunne de
påstander du framfører, samtidig som det viser dine fordommer. Fra nå av tar
jeg deg ikke seriøst, både hva angår dine meninger om ulike emner eller dine
meninger om fundats.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-03 13:07

> Takk for svaret. Et slikt svar forteller at du ikke evner at
> begrunne de påstander du framfører, samtidig som det viser dine
> fordommer.

Sikke da en omgang sludder du der fik fyret af.

At jeg ikke finder det interessant eller frugtbart at debatere visse
prsæters indstilling til homofile, eller visse prsæters aversion mod
Kim Larsen og cd-afspilleres brug ved begravelser, med dig, hvordan
skulle det kunne vise at jeg ikke evner at begrunde mine påstande? Og
hvad viser det om de fordomme du påstår jeg har?

Det er en yderst mærkværdig form for "logik" du benytter dig af!

> Fra nå av tar jeg deg ikke seriøst, både hva angår dine
> meninger om ulike emner eller dine meninger om fundats.

Det rager mig da engentlig også en høstblomst hvad du anser eller ikke
anser, sålænge du blot følger fundatserne for de danske grupper når du
skriver i dem!

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-01-03 13:45

> Sikke da en omgang sludder du der fik fyret af.
>
> At jeg ikke finder det interessant eller frugtbart at debatere visse
> prsæters indstilling til homofile,

Som svart i avsnittet over, forstår jeg hvoror du ikke er interessert i at
diskutere sagen med meg. Du prioriterer heller at framføre sarkastiske og
fordomsfulle påstander om meg i innlegg til andre, som til Per Rønne.

> [...]
> skulle det kunne vise at jeg ikke evner at begrunde mine påstande? Og
> hvad viser det om de fordomme du påstår jeg har?

Igjen din debatæteknik'. Led diskusjonen over på noe annet og bland slik
kortene ettertrykkelig.

> Det er en yderst mærkværdig form for "logik" du benytter dig af!

Når jeg her kommenterer dine manglende evne/vilje til å diskutere en bestemt
sak, er det logisk at holde seg til denne saken.

> Det rager mig da engentlig også en høstblomst hvad du anser eller ikke
> anser, sålænge du blot følger fundatserne for de danske grupper når du
> skriver i dem!

At du selv ikke følger fundatsen har du vært elskverdig nok til at
understreke. Dessuten er din vennlige hilsen betydelig overdreven, også den.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-03 14:00

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

> Dessuten er din vennlige hilsen betydelig overdreven,
> også den.

Jamen så skal jeg da nok undlade den fremover, hvis jeg husker det!

--
Med hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
Se min hjemmeside om Bibel og kristendom:

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-01-03 14:59

> Jamen så skal jeg da nok undlade den fremover, hvis jeg husker det!
>
> --
> Med hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093

Plonk! Over og ut med deg, i alle fall for denne gang.

Kjellemann

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-01-03 15:04

Kjell I. Johnsen wrote:

> Plonk! Over og ut med deg, i alle fall for denne gang.

Hehe, det er godt nok første gang, jeg har set nogen blive killet over
en signatur. What's the world coming to!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-03 15:17

> Hehe, det er godt nok første gang, jeg har set nogen blive killet
> over en signatur. What's the world coming to!

Nåh pyt, han kunne åbenbart ikke tolere at jeg ikke ville deltage i en
pseudodebat om norske præsters udtalelser og om danske præsters
vilje/modvilje om brug af Kim Larsen og ghetoblastere ved begravelser.

Men ham om det!

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-01-03 15:28

> Hehe, det er godt nok første gang, jeg har set nogen blive killet over
> en signatur. What's the world coming to!
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Jeg ser at du tillige med Andreas er opptatt av vesentligheder, he he.

Mvh
Kjellemann