Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D100 eller D1H? Hvilket er bedst?
Fra : DTP

Dato : 26-01-03 22:23

Hej.

Hvilket af disse to kameraer er bedst?
Jeg kan se, at D1H er dyrest, men D100 har flere pixels. Jeg kan ikke
helt finde ud af det. Normalt er det jo dyrere desto bedre.

Hilsen

DTP

Fra : HNM

Dato : 27-01-03 08:34

Hvis du er af den opfattelse, at mega pixels er det eneste der skaber et
godt digikamera skal du vist se på produkter i en lidt anden prisklasse.

Fra : max

Dato : 27-01-03 04:19

"HNM" <desvetudo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis du er af den opfattelse, at mega pixels er det eneste der skaber et
> godt digikamera skal du vist se på produkter i en lidt anden prisklasse.

- GAB- D1 vejer mere end dobbelt så meget som D99+1ern,
så kilo prisen er nogenlunde ens, tilgengæld holder D1ern meget
længere, så i sidste ende får du nok mange flere pixels for pengene..
Desuden kan du bruge alle de gamle objektiver på D1ern, så det er
nok det bedste køb..
mvh max

Fra : DTP

Dato : 27-01-03 10:51

Jeg ville nu gerne vide, hvilket der kvalitetsmæssigt laver de bedste billeder.

Mhv DTP

Fra : Alex W

Dato : 27-01-03 11:24

Gå efter pixels..

D1 er lavet til presse hvor hastighed og holdbarhed er i centrum. Du passer
vel på kameraet..
Mit fagblad (DTP) havde brugt D100 til et helsidesfoto (A2) og var vildt
begejstret. Billedet stod knivskarpt.

/Alex

Fra : max

Dato : 27-01-03 12:10

> [...]
passer
> vel på kameraet..
> Mit fagblad (DTP) havde brugt D100 til et helsidesfoto (A2) og var vildt

Tjae - ifølge en engelsk NG er ingen af dagens DigiCams IKKE gode
nok til National Geographic..

Men på svaret til DTP, vil D100 nok lave en anelse bedre billeder, og
til den halve pris... Fuji S2 skulle ifølge tests være endnu bedre, men
det er jeg ikke enig i.. Kodaks nye 14 et eller andet er måske sagen,
alle nævnte kameraer bruger Nikon objektiver.. Hvis det er vigtigt for
dig DTP..!?

På Luminus Landscape har de sat Canon D1s op mod tromlescannet
6x7 format... Resultatet er overraskende..
mvh max

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 27-01-03 22:30

"DTP" <tjorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket af disse to kameraer er bedst?
> Jeg kan se, at D1H er dyrest, men D100 har flere pixels. Jeg kan ikke
> helt finde ud af det. Normalt er det jo dyrere desto bedre.

Jeg arbejder selv med en D1H. Har endnu ikke prøvet D100, men kan sige nogle
forskelle.
D100 arbejder ikke nær så hurtig som D1H'eren. Den kan tage op til 5
billeder pr. sekund, den er lynhurtig i autofokus, og trykker du på
udløseren, tager den billedet med det samme, hvor der ved andre digi-cams
godt kan være en forsinkelse. Der er en buffer til 40 billeder, så man kan
bare skyde løs. Den lægger ned på kortet continuerlig, men det kan ikke
følge med, så du kan skyde indtil bufferen bliver fuld med 40 billeder. Det
er i en kvalitet som fylder ca. 1 mb pr. billede.
Der er et hav af forskellige muligheder på D1H'eren, som desværre ikke
findes på D100.
D100'eren er efter mine oplysninger bygget over et F80'er hus, hvor D1H'eren
er bygget over F5'eren. Det kan også bruges lidt til sammenligning.
D1H er også udstyret med firewire.

Har du flere spørgsmål, skal du mvære meget velkommen til, at kontakte mig
pr. mail. Jeg vil så forsøge at svare så godt som muligt.

Thomas Jørgensen

http://www.mjang.dk

Fjern 123 i min mail adresse

Fra : Jeppesen

Dato : 28-01-03 17:33

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@123mjang.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> D100'eren er efter mine oplysninger bygget over et F80'er hus, hvor
D1H'eren
> er bygget over F5'eren. Det kan også bruges lidt til sammenligning.
> D1H er også udstyret med firewire.

Det er korrekt med D100 - den er til dels baseret på F80 - herunder samme
autofokusmodul. Men D1H er ikke baseret på F5 - Nikon har efter sigende
solgt retten til "digitale F5´er" til Kodak. D1-serien er i vidt omfang
baseret på F100 - af-modul, design og chassis - men en vis del af teknikken
i D1-serien kan meget vel stame fra F5.

Nikon siger selv, at D100 er et helt nyt kamera - men det skal de vel sige

Bortset fra det så er D100 henvendt til seriøse amatører - mens D1 er et
professionelt arbejdsredskab - robust og med en masse features som mange
amatører ikke generelt har behov for. Det betyder ikke at amatører ikke kan
bruge D1-serien - og ej heller at professionelle ikke kan benytte D100. Men
de er lavet med forskellige målgrupper for øje - f.eks. kan D100 "kun"
synkronisere på 1/125 - mens D1-serien klarer hele 1/500.

Det skal andet end pixels til at afgøre, om det ene er bedre end det andet.

Mvh Kim

Fra : Klaus Madsen

Dato : 28-01-03 20:58

> [...]
> synkronisere på 1/125 - mens D1-serien klarer hele 1/500.
>
> Det skal andet end pixels til at afgøre, om det ene er bedre end det

En lille måske ubetydelig rettelse.

D100 kan synkronisere på 1/180 sek.

Mvh. Klaus

Fra : Jeppesen

Dato : 28-01-03 21:52

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> skrev i en meddelelse
> En lille måske ubetydelig rettelse.
>
> D100 kan synkronisere på 1/180 sek.
>
> Mvh. Klaus

Lidt har også ret

Mvh Kim

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 30-01-03 22:20

"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> solgt retten til "digitale F5´er" til Kodak. D1-serien er i vidt omfang
> baseret på F100 - af-modul, design og chassis - men en vis del af

Det passer desværre ikke. F100 havde ikke vertikal trigger, som er indbygget
i F5. Focuseringsmotor stammer også fra F5'eren.
Selve design minder F100 og F5 meget om hinanden, men der er nu en del
forskel på en F100 og en D1H. Jeg har arbejdet meget med en F100, og der er
forskel.
Custom menuerne på en F100 kunne være et mareridt at finde rundt, det var
meget lettere ved F5'eren. Denne form for menu heraki har D1'eren også
arvet.
Derefter er der jo ikke så meget fælles med et analog og et digital kamera.
Motor eksistrerer jo ikke læmgere til filmfremføring.

Jeg kan varmt anbefale D1H. Det er et enormt solidt kamera der abre virker,
hver eneste gang. Prisen er tilgængæld også derefter.

Thomas Jørgensen

http://www.mjang.dk

Fjern 123 i min mail adresse

Fra : Jeppesen

Dato : 30-01-03 23:23

> [...]
virker,
> hver eneste gang. Prisen er tilgængæld også derefter.

Jeg er sikker på D1H er et fantastisk kamera - ligeså F5 og F100. Men når
der spørges til hvilket kamera D1-serien er baseret på er der ingen tvivl -
det er baseret på F100. Men det er selvfølgelig et nyt kamera med blandt
andet ny vertikal udløser - men toppen af huset er nøjagtig magen til F100 -
F5 har udskiftelig søger som jo ville skulle redesignes hvis det skulle
blive til en D1. Knapperne på F100 er magen til dem på D1 - F5 har manuel
filmfremføring hvor F100/D1 har knapper - F5 har gemte funktioner bag låg
(men det kan man måske komme til at holde af ?)

Autofokusen er en Multi-cam 1300 i D1 og F100 - mener at kunne huske F5 har
en der hedder 1330. F100 og D1 deler endvidere matskiver - men lysmåleren i
D1 stammer dog fra F5 - der er nemlig ikke 3D colour matrix i F100.

Kig evt. ind hos www.nikonians.com - der er en masse viden samlet om Nikon
på samme sted - og en del spørgsmål om netop dette emne - bla. oplysninger
om at Nikon har solgt retten til "digitale F5`er" til Kodak. Kodaks nye
14n - der ser ud til at være baseret på F80 taler for at Nikon snart selv
kommer med et vidunder der også i pixels kan matche Canon og Kodak - ellers
havde Nikon nok ladet Kodak lave en model baseret på enten F100 eller F5
(eller D1)

Mvh Kim

Fra : Jeppesen

Dato : 31-01-03 17:36

"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> Autofokusen er en Multi-cam 1300 i D1 og F100 - mener at kunne huske F5
har
> en der hedder 1330. ...........

SNIP

Der må jeg på det skarpeste opponere - efter at have gennemlæst spec igen
kan jeg se de også har samme AF :)

Mvh Kim

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 31-01-03 20:23

> [...]
> >
> SNIP
>
> Der må jeg på det skarpeste opponere - efter at have gennemlæst spec igen

Hej Kim.

Dette er snippet fra specs.

Same AF system as D1 (and F5)

Thomas Jørgensen

http://www.mjang.dk

Fjern 123 i min mail adresse

Fra : Jeppesen

Dato : 01-02-03 00:19

> Hej Kim.
>
> Dette er snippet fra specs.
>
> Same AF system as D1 (and F5)

Og det var vel i store træk også hvad jeg skrev kl. 17.36 ;)

I F100-brochuren står der at det er samme AF-modul som i F5 - så vi er
fuldstændigt enige på det punkt.

Mvh Kim

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 31-01-03 20:23

> [...]
> >
> SNIP
>
> Der må jeg på det skarpeste opponere - efter at have gennemlæst spec igen

Hej Kim.

Dette er snippet fra specs.

Same AF system as D1 (and F5)

Thomas Jørgensen

http://www.mjang.dk

Fjern 123 i min mail adresse

Fra : A.I.

Dato : 27-01-03 22:49

> Hvilket af disse to kameraer er bedst?
....det håber jag da D100'eren er da jeg lige har bestilt den (kommer om 2
dage, jubii)

> Jeg kan se, at D1H er dyrest, men D100 har flere pixels. Jeg kan ikke
> helt finde ud af det. Normalt er det jo dyrere desto bedre.
D1 er et "gammelt" kamera, men et godt pressefotograf kamera. D100 er bedre
til mit behov, portræt...hvilket det også kun lige kan gå til !!!

Men her kan du sidde dem op ved siden af hinanden, og så kigge datene
igennem:

http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

ANDERS

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 27-01-03 23:21

"A.I." <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bedre
> til mit behov, portræt...hvilket det også kun lige kan gå til !!!

Jeg vil da lige gøre opmærksom på, at D1 er efterhånden et gammelt kamera.
Hverken D1H eller D1X, som begge er efterfølgere til D1'eren, vil jeg
betegne som gamle.

Thomas Jørgensen

http://www.mjang.dk

Fjern 123 i min mail adresse