Køleboxe
Fra : Pipeline

Dato : 26-01-03 19:29

Jeg skal bruge en kølebox på min. 28 liter til teltcamping, som kører på
230V.

Hvilke mærker kan I anbefale, og hvad skal man ellers kigge efter?

MVH
Pipeline

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-01-03 20:12

In news:oNVY9.45920$Hl6.5590859@news010.worldonline.dk,
Pipeline typed:

> Jeg skal bruge en kølebox på min. 28 liter til teltcamping, som kører
> på 230V.

Jeg kan anbefale Igloo Kool Mate boksene. de virker fortræffeligt. De er 12
Volts, så de kan bruges i bilens cigartænderstik - og selvfølgelig med 220
Volt via adapter. Findes i 2 størrelser, jeg bruger en 28 l (tror jeg) og en
40 liters - der er ved at blive udskiftet med en 45 liters.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-01-03 20:25

In news:3e3432f4$0$83828$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Carsten Stage typed:

> Findes i 2 størrelser,

Det er en halv sandhed - der er normalt de to nævnte umiddelbart
tilgængelige.

Igloo laver iøvrigt et utal af forakellige modeller - her kan du se nogle af
dem:

http://www.ketner-outdoor.dk/pdf/brochurer/igloo.pdf

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Steen Larsen

Dato : 26-01-03 22:23

Pipeline wrote:
> Jeg skal bruge en kølebox på min. 28 liter til teltcamping,
> som kører på 230V.
>
> Hvilke mærker kan I anbefale, og hvad skal man ellers kigge
> efter?

Hej Pipeline

Prøv at se denne test som var i FDM`s medlemsblad
MOTOR 6-2002
http://www.fdm.dk/motor/pdf/06-2002/koelebokstest.pdf

MVH Steen.
--

\\\\!////
-(o o)-

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-01-03 22:51

In news:b11jk1$dpc$1@sunsite.dk,
Steen Larsen typed:

> Prøv at se denne test som var i FDM`s medlemsblad
> MOTOR 6-2002
> http://www.fdm.dk/motor/pdf/06-2002/koelebokstest.pdf

Der er den jo! Min Igloo Plentikool er så åbenbart kun 19 liter, men det var
rigeligt til to voksnes behov, på en 8 dages telttur i Frankrig i september,
hvor der i dagtimerne var *meget* varmt i teltet.

http://www.haraldnyborg.dk/ har Igloo KoolMate 40 til 1195,- det er et OK
køb, omend lidt stor til en telttur?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : T. Hartung

Dato : 27-01-03 14:26

"Pipeline" <exciter@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge en kølebox på min. 28 liter til teltcamping, som kører på
> 230V.
>
>, og hvad skal man ellers kigge efter?

Mange kølebokse er "snurrebasser" der kan støje da blæser skal køre hele
tiden. Dette kan også give problemer hvis den skal bruges undervejs i
bilen - her kan det blive svært at komme af med varmen - og paspå den kan
ikke stå på batteriet mere en 1 time så er det fladt!! så dur ikke ved
overnatning.

Og husk det siges at de kan køle til 20 gr. under omgivende temp- meeeeeeeen
den holder ikke - og jokker man 1½ liter varm cola ned i boksen er den en
hel nat om at blive kold - imens bliver mælken varm -

Vores snurrebasser er på vej ud!! - bruges kun til at svale drikkevare med
sydpå - men er trættende at høre på - også for naboen - vi kikker efter
Electrolux til gas/12V/230V - og ja, dyr, fylder meget - ved det godt - men
aldrig tro at "snurrebasse" er som GRAM derhjemme for det er den langt fra

mvh
T. Hartung

Fra : Pipeline

Dato : 28-01-03 00:32

Hm... Det kunne være man bare skulle holde sig til den nuværende box med
køleelementerne. Jeg tænkte bare at det ville være smart med en eldrevet
box, for nu giver man jo 25-30 kr. om dagen for at bytte 4-5 køleelementer,
så kunne man jo lige så godt få strøm i teltet og så samtidigt droppe
gaslampen. Men hvis nedkølingsevnen ikke er bedre, og dyret så samtidigt
larmer, så kan det da være lige meget.

MVH
Pipeline

Fra : sogs

Dato : 28-01-03 07:19

Pipeline wrote:
> [...]
> samtidigt droppe gaslampen. Men hvis nedkølingsevnen ikke er bedre,
> og dyret så samtidigt larmer, så kan det da være lige meget.

Hej Pipeline - stadig i vildrede -
Emnet vil med garanti interessere flere

Umiddelbart lyder køleresultaterne i omtalte test udmærket og man har også
en tidligere tråd her i gr. haft ivrigt forsvar af billige bokse der
skulle køle tilstrækkeligt selv under de dårligste forhold - en varm bil.
Hr. Stage fremstår i alle indlæg som at ha tjek på tingene , og har han gode
erfaringer med en boks, tror jeg på hans det. .

Der er udover frostelementerne 3 (4*) typer - Den næst billigste boks køles
af en smart halvleder der bliver kold på den ene side og varm på den anden
når jævn- strømmen går i gennem den. Køleevnen afhænger af størrelsen på
den,
men også af typen, idet jeg har set reklamer om at man anvender en ny
strømbesparende variant. Billige bokse kører måske med den gamle type, så
opgivet strømforbrug ikke længere kan tas som indikator for hestekræfterne.
Selve halvlederen er lydløs, men skal pga. lille størrelse ha flyttet
luften forbi sig for at virke. Nøjagtig som hjernen i pc'en og for de
bedste,
samme støj. Burde helst ikke være værre. Samme effekt ca. 50 watt der
flyttes
og problemstilling større blæser bedre køling men støj. hvor de dårlige
larmer ude at kunne.

Så er der de varmedrevne typer se linket http://www.dometic.se/node882.asp
og endelig de kendte kompressortyper fra husholdningen. Dyre, da
kompressoren også er indrette til drift på 12-24 V Kompressortyperne køler
stadig når det er meget varmt.

- Husk at ta udgiften til en ordentlig omformer med. Køleevnen er stærkt
afhængig af, at der virkelig er 12 -14 gerne15 volt hvor det skal bruges.
Køleeffekt = kvadrat på spændingen. Kan man gi den 15 -16 stykker skete der
måske ikke noget ved det - Dårlige erfaringer skyldes måske en dårlig
forsyning - samme mekanik som lyset fra bilens pærer der næsten er gået ud
ved f.eks 10 volt. Mål med et lille voltmeter på et par blanke ledninger ved
boksen når den er tilsluttet.
Har set nogle der bruger en bil-lader der for det meste falder til 8-9 V
selv om den er mærket 4 - 6 A som angives som de fleste bokses forbrug. Kun
en konkret måling viser om forsyningen er tilstrækkelig og lader boksen yde
sit maximale. Heller ikke sikkert at alle cigarstik har en ordentlig
spænding ved belastning. pga. tynde ledninger. Jeg ville også tjekke,
måle på den omformer firmaet tilbyder med boksen - ellers retur og find
en anden. .

Selv har vi haft en 3 billige bokse - 4-700 kr. fra Obs., byggemarkedet og
Isenkræmmeren der absolut ikke levede op forventningerne og fik så på et
tidspunkt en Electrolux der også kunne køre på gas, nyeste i størrelsen
hedder vist RC 1600 og strømforbruget til dem ligger omkring 100 w 230 V
henholdsvis på 8 -10 A. ved de 12 14 volt vi gir den. En simpel
overvejelse om evnen til at flytte varme væk fra varene gir at 100 W er
bedre
end 50, virkningsgraden formodet nogenlunde ens. Vores electolux, nr 3 i
rækken- køler udmærket, selv om vi syntes at den
sommetider er vanskelig at styre, dvs. at der til tider bliver for koldt,
fryser i boksen og når vi derefter stiller lidt på termostaten bliver der
sommetider lidt for varmt inden gassen i alle rørene komme i kog igen og
balancen indfinder sig..
Systemet har fordelen af at være lydløst og er sikkert derfor, udover
muligheden for gasdrift, foretrukket til camping. Altså de varmeste
anbefalinger.

Jeg hæftede mig ved at electrolux boksen 1500 i testen ,den også til gas,
varmedrevet 50 W, i testen ikke klarede sig meget bedre end de bedste af
anden type, at de bedste andre bokse selvfølgelig efterhånden virker lige
så godt. Ved så ikke om den kørte bedre hvis varmelegemet var lidt større.
har måske taget hensyn forbruget i bilen.

Electrolux 230 12 V Gas Boksen RC 1600 kunne ved et farveskift fås på tilbud
for kr. 1600 (?) og kunne man være så heldig at løbe den op på tilbud igen
vil det bortset fra størrelsen være en god løsning. Man har aldrig for
stor boks når man først er fremme. Kendte (og i gr anbefalede mærker :)) -
kan altid sælges igen da de netop er kendte og anerkendte. Til de andre
bokse skal man huske at lægge udgiften til en effektiv omformer.inden man
som teltcampist kan køle på pladserne. Ved autobrug er det lydløse for de
fleste biler og bokse en detalje der overdøves af så meget andet -
(svigermor f-eks ?)

god ferie

sten. cc-club.dk

* mine forældre brugte våde sokker om flaskerne der blev stillet i vind og
skygge. Det virker om end jeg ikke husker noget om kakaomælk. Vores ture
var
smadderspændende på en måde jeg ikke fik viderebragt til mine unger. Tror
ikke de falder på halen over noget som helst - hvad med en Ringens Herre -
tur, men inden det komme i gang skal man nok meget længere væk. Finde os de
3 ønsker der aldrig kan bruges op..

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-01-03 08:22

In news:TgpZ9.46578$Hl6.5964555@news010.worldonline.dk,
sogs typed:

> Hr. Stage fremstår i alle indlæg som at ha tjek på tingene , og
> har han gode erfaringer med en boks,

LOL - nu smører du for tykt på...

Sten, det er noget med, at hvis jeg hurtigt kan finde svaret på et spørgsmål
på nettet - eller udbygge egne erfaringer med data hentet på nettet, så gør
jeg det gerne. Hellere bruge lidt tid i stedet for at give et forkert svar.
Det er lidt anderledes med spørgsmål der går på holdninger - der kan svarene
ikke altid underbygges med facts. Men jeg tager gerne en debat, vel og mærke
med respekt for, at vi ikke opfatter alting ens.

> Der er udover frostelementerne 3 (4*) typer - ...

Det var en ok forklaring på de forskellige typer, og der er ingen tvivl om
at kompressormodellerne er de bedste, fulgt af de gasdrevne og til sidst de
Peltier-element drevne.

De modeller som der er flest af drives af et Peltier-element - der både kan
køle og varme, som du beskrev det. I nogle bokse går strømmen direkte til
køleelementet, med fare for lav effekt som følge af spændingstab. I de bedre
sidder der en chip, et kredsløb, der optimerer spændingen på køleelementet -
de er som regel lidt dyrere. Det er det princip der skulle være benyttet i
Igloo boksene. Ydermere er den nødvendige blæser lejret med kuglelejer, der
skulle være vedligeholdelsesfri og kuinne køre kontinuerligt i 5,5 år.

Endelig kan man sige om de bokse, at de ikke er beregnet til hverken at
opvarme eller nedkøle varer. Deres hovedopgave er at holde varm eller at
holde kold. Hvis man bruger boksen som supplement til campingvognens
køleskab, så lad det køre på gas, for maksimal køleeffekt - sæt vin, øl og
vand i campingvognens køleskab om aftenen og flyt dagens forbrug til
køleboksen om morgenen. Så har madvarene i køleskabet det bedst.

Vores Igloo boks kan selvfølgelig høres, men ikke så meget at det generede
at have den stående imellem 2 sovepladser i teltet - et par hurtige målinger
viste at den kølede 21-23 grader under omgivelsernes temperatur - hvilket
betød, at smør og ost skulle ud en halv time før det skulle bruges, ellers
var det for hårdt.

Min bror og familie camperer i sydeuropa om sommeren - og de 19 liter som
vores Igloo rummer var nok til familien på 5 personer. Selvfølgelig kan man
altid bruge mere plads, men det var OK.

Med hensyn til strømforbrug, så er de Peltier-element drevne bokse "dyre" i
drift. De bruger typisk imellem 3 og 4.5 Amp, hvilket betyder at et
almindeligt 60 Ah autobatteri ikke anbefales at skulle trække boksen i mere
end godt et par timer, hvis man vil undgå startproblemer. 3 timer = et dødt
batteri, det kunne jeg konstatere i sommer, hvor jeg glemte at afbryde
boksen som stod i bilen...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : sogs

Dato : 28-01-03 12:17

Carsten Stage wrote:
> In news:TgpZ9.46578$Hl6.5964555@news010.worldonline.dk,
> sogs typed:

> LOL - nu smører du for tykt på...

Hej
Er der et sted hvor man kan se hvad udtrykkene betyder. ?
Men såment ikke, her var et par fremragende svar med en masse oplysninger.
Var det Hr. der var for meget. Muntert ment - Jeg har gennem tiden
undret mig over tonen i nogle indlæg, der slet ikke harmonerer med den man
mødet som campist ude på pladserne -stille høfligt, godmorgen eller et
lille diskret nik ved passeren dersom man bevæger sig rundt i området inden
for hilseafstand. Og almindelig hjælpsomhed dersom det ønskes, ser ud til at
brænde på med et eller andet. Vel lige tanken, det gr. står for.

>Det er lidt anderledes med spørgsmål der går
> på holdninger - der kan svarene ikke altid underbygges med facts.

ofte det der prøves på.

> Men jeg tager gerne en debat, vel og mærke med respekt for, at vi ikke
> opfatter alting ens.

Utrolig vigtigt med spørgsmål, man gror til i tankemønstrene hvis der ikke
er spørgsmål der mødes
sværere hos nogle end for andre - tingene har en modningstid, skal
rumstere lidt inden de bliver almindeligt anerkendt.

> [...]
> startproblemer. 3 timer = et dødt batteri, det kunne jeg konstatere i
> sommer, hvor jeg glemte at afbryde boksen som stod i bilen...

"Jo" men i forhold til kølevirkningen er de vel ikke værre end de andre -
Man skal bare være klar over nødvendigt forbrug - Vores boks bruger f.eks 12
V 8-10 A og jeg regner også 3 timer og har engang lige hostet i gang -
men varmelegemer er ligeglade med vekselspænding og boksen har så et
varmelegme mere, med en modstand der passer til den højere spænding. Koster
sikkert kun få kr. i produktionen og er klar til lys nettet.

Der burde være 2 P elementer i boksene så man kunne stille den på turbo når
det behøves. Strøm nok i bilen med motoren i gang. Så engang en flok P E i
et katalog hvor man havde dem i flere størrelser, effekter - sidste ende nok
et prisspørgsmål. Man kan få et relæ der slukker før det er for sent, men

bliver alle varerne varme - pisket til at ha den omformer.

mvh sten

Fra : Henrik

Dato : 28-01-03 23:34

"Carsten Stage" <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dødt
> batteri, det kunne jeg konstatere i sommer, hvor jeg glemte at afbryde

Her tror jeg noget er galt. Med et 60Ah batteri, skulle det i teorien være
muligt at trække 3A i 20 timer. Og det var så teori.... En afladning på 50%
burde ikke forhindre en efterfølgende start af bilen, og en drift med
køleboksen på 8 - 10 timer skulle dermed kunne være forsvarligt. Der er stor
forskel på effektforbruget i de enkelte kølebokse, så en faktisk måling er
nok på sin plads.

Bemærk for øvrigt i den FDM-test der er refereret til længere oppe i tråden,
at de måler effektforbrug der includerer tab i transformator..

Venligst
Henrik Morsing

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-01-03 07:19

In news:3e370403$0$71701$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Henrik typed:

> Her tror jeg noget er galt. Med et 60Ah batteri, skulle det i teorien
> være muligt at trække 3A i 20 timer. Og det var så teori....

Ja, og kun teori - Det påtrykte antal Ah er opgivet ved en 20 timers
afladning. Batteriets kapacitet er altså målt ved et forbrug, der aflader
batteriet på 20 timer! Hvis man som eksempel tager et 65Ah batteri, er
kapaciteten opgivet ved en belastning på 3,25A (3,25A x 20Timer = 65Ah).

Hvis man belaster batteriet med en større strøm falder batteriets kapacitet
væsentligt. Hvor meget kapaciteten falder, afhænger af batteritypen
og -kvaliteten. Det er derfor vigtigt at kende sit batteris kapacitet ved
den afladestrøm, man ønsker at beregne sin drifttid ved.

Man skal yderligere gange batteriet Ah med 0,9, da batteriets effektivitet
typisk ligger på 90%.

Det hænger blandt andet sammen med at et almindeligt startbatteri i bilen er
beregnet på at afgive meget effekt i kort tid - hvorimod er såkaldt
fritidsbatteri af gelétypen netop er lavet til lavt kontinuerligt forbrug.

I praksis vil man med et forbrug på cirka 100 W opleve at forskellen på de
nævnte batteritypers levetid ligner +50% til fordel for gelé typen. Det vil
så til gengæld få levetiden forkortet væsentligt, hvis det bruges til at
starte bilen med.

> En
> afladning på 50% burde ikke forhindre en efterfølgende start af
> bilen, og en drift med køleboksen på 8 - 10 timer skulle dermed kunne
> være forsvarligt.

Det var med et batteri som kun var 6 måneder gammelt, så kapaciteten burde
være OK - og het var helt præcist 3 timer og 15 minutter der gjorde det
umuligt at starte - der var ikke engang nok til at få startrelæet til at
klikke.

Bemærkningen om ikke at bruge bilens batteri mere end godt et par timer er
taget direkte fra køleboksens manual.

> Der er stor forskel på effektforbruget i de enkelte
> kølebokse, så en faktisk måling er nok på sin plads.

Rigtigt.

> Bemærk for øvrigt i den FDM-test der er refereret til længere oppe i
> tråden, at de måler effektforbrug der includerer tab i transformator..

Og der er selvfølgelig et varmetab i 220V adapteren. Igen, min manual siger
at boksens forbrug varierer imellem 3 og 4.2 A - dette er inclusive den
blæser der er indbygget.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : sogs

Dato : 29-01-03 15:24

Carsten Stage wrote:
> In news:3e370403$0$71701$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> Henrik typed:

Hej

også en grundig model.

Alle målinger er foretaget på stikket i bagagerummet. og ved konkrete
startforsøg.
Vores daværende løse Electrolux boks trak vistnok ca. 8 A (på de 2 metre jeg
har var der en lille divergens) og volten belastet 11, 8-9 V (slukket
motor) - Stikket var monteret med 2x 2.5 kvadrat (ved hånden) til batteriet
og en solid stel. Hvorefter boksen blev efterladt tilsluttet og vi trak et
par kølige frem til campingstolene og fordybede os i voltmetret der var
rigget på et par blanke ender, sat bag på stikket, inden det skulle proppes
ind på plads.

Min nabo bildte mig ind ,at jeg nok skulle kunne starte ved 10 Volt,
sommerdag og kunsten var så at få tiden til at gå med at passe på det med
spændingsfaldet. Batteriet, ukendt 60 A købt hos huggeren 2 år før for
100 kr. og i almindelig gennemsnitlig ladestand for by og landevejskørsel om
sommeren, med konstant kørelys.som man jo skal. Dvs. ukendt som det også
ville være på ferieturen. Desværre glemte vi ved et par lejligheder at sætte
mærker på grafen og naboen ødelagde så papiret med sine sorte lapper,
hvorefter den blev anset for urelevant..Efter et par timer var der stadig
ca.11 volt og han skulle med vold og magt ødelægge forsøget ved at starte,
det gik fint, omend spændingen faldt en smule. (Den kendte problemstilling,
at målingen påvirker resultatet) Kvinderne i familien blev lykkelige for
vores triumf, hvorfor vi flyttede stolene lidt, skaffede nye forfriskninger
og fortsatte observationerne. Ved 3 time var volten faldet yderligere under
11 volt (mener vi)og bilen ku stadig starte, Om end en smule tøvende.
Starteren havde fået den kendte vintertone. Stabil og trofast. Støjen
påkaldte admiralens interesse - vi standsede motoren igen, spisetid.
hvorefter vi selvfølgelig glemte at ta boksen fra
Et par timer efter ville et familiemedlem ud og køre, og kunne absolut kun
se hvad klokken var på instrumentbordet. Fik ikke en gang et lille klik.fra
relæet.
Nå også fint med et langtidsforsøg. Men på grund af det med målingens
påvirkning af resultatet og andre påtrængende opgaver blev den nøjagtige
udløbstid af Duracell prøven aldrig fastsat. Ej heller om man kan starte
ved 10 volt hvilket må undersøges ved en anden lejlighed
Men 5 timer er altså for længe..

mvh sten

Fra : PHK

Dato : 02-02-03 16:58

"sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse

> Men 5 timer er altså for længe..

Ved 8A !!

Hvilket langt de fleste kølebokse ikke trækker.

--
_
|_|

Fra : PHK

Dato : 02-02-03 16:54

> [...]

dødt
> batteri, det kunne jeg konstatere i sommer, hvor jeg glemte at afbryde

Der var vel løbet lidt varm kølervand i batteriet ;)

--
_
|_|

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-02-03 08:13

In news:3e3e0605$0$13195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
PHK typed:

> Der var vel løbet lidt varm kølervand i batteriet ;)

Nej, det var termostaten der hverken kunne åbne eller lukke helt... En ny
klarede det - og gør det stadig, trods kølertætningsmiddel...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : T. Hartung

Dato : 28-01-03 21:05

> [...]
> så kunne man jo lige så godt få strøm i teltet og så samtidigt droppe
> gaslampen. Men hvis nedkølingsevnen ikke er bedre, og dyret så samtidigt

Hvis alternativet er køleelementer så er "snurrebassen" bedre - sæt den i
skygge (hos naboen og fyld den godt om aftenen - og gerne med "kolde"
vare fra pladsens kølediske - så skal de da ikke køles ned - betal lidt mere
for de kolde drikkevare på C.pladsen til frokost/aftensmad- og husk
gaslampen også - den er da så hyggelig

mvh
T. Hartung

Fra : PHK

Dato : 02-02-03 16:52

"T. Hartung" <torben.hartung@noSPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bilen - her kan det blive svært at komme af med varmen - og paspå den kan
> ikke stå på batteriet mere en 1 time så er det fladt!! så dur ikke ved

Et køleskab bruger 4A. Man påregner at bruge 2/3 til 3/4 af et batteries
opgivede kapacitet, typisk 40-50A. Del selv disse tal med 4 ;)

Ja - jeg har prøvet for mange år siden, dengang mænd kørte i splinterny Golf
II :)

--
_
|_|

Fra : OK

Dato : 26-01-03 20:20

> Hvilke mærker kan I anbefale, og hvad skal man ellers kigge efter?

De fleste kan køle ca 18-20 grader under omgivelsestemperaturen. D.v.s. at
hvis der er 40 grader i solen, er der 20 grader i boksen!

Enkelte bokse kan køle lidt mere, men er meget dyre.

Hvis man går efter de 18-20 grader ville jeg vælge den billigste (det har
jeg gjort for 4 år siden). Den kører udmærket, men støjer lidt i blæseren.
Hvis boksen alligevel kun kan køle 20 grader under omgivelsestemperaturen er
der sjælden brug for en model med termostatstyring.

Vær opmærksom på at boksen bruger MEGET strøm - den kan tappe bilen natten
over.
Det er en god regel kun at lægge nedkølede varer i boksen - skal boksen køle
dem ned tager det utroligt lang tid.

M.v.h. Ole

Fra : Jan Overaa

Dato : 28-01-03 11:23

"Pipeline" <exciter@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> 230V.
>
> Hvilke mærker kan I anbefale, og hvad skal man ellers kigge efter?

Hei,

Kjøpte Electrolux 3000 i fjor, går på 12 og 230 v + gass. Brukte den i 3
uker på telttur bl. annet i Danmark. Vi er meget fornøyd. I dag ville jeg ha
kjøpt den rimeligere modellen 1600, 3000 kan bruke engangs gasbeholdere, men
jeg endte opp med en 2 kgs gasbeholder, som forøvrig vil vare en hel ferie.

mvh
Jan Overaa

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 31-01-03 21:30

Hej

Jeg har en ældre model "Grønland", den kører på Gas, 12v og 220v, det er et
meget godt "Køleskab". Det kan lave isterninger når det kører på gas eller
220v !
Det er stort og tungt, men efter at have skrottet en del mindre og mere
moderne modeller af slagsen, er den kommet frem igen, den virker bare !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Gismo

Dato : 31-01-03 21:44

www.analogfoto.dk L Langgaard wrote:

www.anal og foto . dk øhh

Gismo.

Fra : Carsten Stage

Dato : 31-01-03 21:53

In news:b1en6q$9n8$1@sunsite.dk,
Gismo typed:

> www.analogfoto.dk L Langgaard wrote:
>
> www.anal og foto . dk øhh

DOH... ;)

Hvis du så bare havde fortalt Langgaard at han burde have svaret under det
der spørges om, samt have fjernet resten... :(

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står
nærmere forklaret på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Carsten

Fra : sogs

Dato : 01-02-03 12:47

Carsten Stage wrote:

> Hvis du så bare havde fortalt Langgaard at han burde have svaret
> under det der spørges om, samt have fjernet resten... :(

Hej Gr.

Vi burde alle bemærke i svaret hvis man bare har klikket sig ind og skrevet
der hvor markøren syntes man skal begynde. Eller ladet en masse, ikke
nødvendig tekst stå

Tidligere var det ofte Andreas F der påtog sig
den utaknemmelig opgave med at gøre opmærksom på, at der findes en
mere overskuelig og hurtig måde at få indlæggene præsenteret på.

Han er tydeligvis blevet træt af opgaven - nogle bliver meget grove i
svarene og det er svært ikke at lade sig rive med. En helt urimelig
belastning af en enkeltperson der påtager sig opgaven i alles
interesse.
..
Tilsyneladende går bøvlet i bølger - . Jeg syntes at CS på det seneste har
bragt en hel del
meget venlige henstillinger om at kikke lidt på forskellige undersider til
usenet, der kommer fint og tydeligt rundt om alle knasterne og forklarer
hvordan man deltager i en nyhedsgr.........

Ind i mellem er der nogen der bliver meget fornærmede, syntes, at man
skyder gråspurve med kanoner. Det er så let at lægge noget forkert i det
der
skrives og en morsom bemærkning bliver meget let fortolket i det
uendelige. Det er også utrolig let at starte en lang diskussion om et eller
andet, og jeg tror, at lige dette kom i gang pga. en lille sætning om
campisters høflighed mod hinanden i en
anden tråd . Straks er gr. ved at gå i
selvsving - går omgående ned i indlæg pr dag. til trods for
at stemningen i lang tid har været ganske fin.

Det er altså utroligt let at starte en lang, for nogle ubehagelig debat om
noget der måske er gr. uløseligt. På den anden side er det helt
nødvendigt med "holdnings" debatter og dette indlæg går så på, at vi i
fælles interesse hjælpes med at få nye til at se "lyset". Meget positivt
ment - et emne der kan gøres noget ved.!

Lad os i fællesskab og uden surhed fastholde en hurtig og letlæselig
nyhedsgr. som alle, også nye, med glæde kan deltage i.

CS har tit en udmærket signatur med en kort opfordring, henvisning til hvor
man
finder "readme filen" som forudsættes kendt af deltagerne i en letlæselig
nyhedsgr. Og har også tidligere henvist til et nyttigt program QE Quotefix
der øger læseligheden ved at sætte forskellig farve på de enkeltes citater
og svar og dertil hjælper med at klippe
.. Kører fint i Outlook.

Lad os samles om den hurtige løsning, at alle bruger en ganske kortfattet
neutral opfordring, - kik
lige - der ved behov hænges med på svaret.

)

mvh sten

Fra : sogs

Dato : 01-02-03 12:58

Beklager jeg fik lagt det ind under kølebokse - (letlæselig tråd ha) men jeg
slettede Re: Kølebokse og skrev en ny overskrift og troede det var det -
Skulle altså ha valgt Ny i stedet tilgiv.
mvh sten

Fra : T. Hartung

Dato : 01-02-03 13:23

> Skulle altså ha valgt Ny i stedet tilgiv.
> mvh sten

og det beviser at selv de bedste kan fejle - ja undtagen mig selvfølgelig !!

er i øvrigt stort set enig i dit indlæg ovenfor - problemet er nok nærmest
uløseligt idet en ny på NG ikke kender etiketten og skal selvfølgelig også
være her og lære - det der sker er en del går straks i forsvarspossition ved
en venlig påmindelse og så ruller lavinen - "der er ingen der skal kommer
her og fortælle mig .... jeg kan godt selv !! "

tjaaaa

mvh
T. Hartung

Fra : sogs

Dato : 01-02-03 14:48

T. Hartung wrote:
> [...]
> straks i forsvarspossition ved en venlig påmindelse og så ruller
> lavinen - "der er ingen der skal kommer her og fortælle mig .... jeg

Jo men forslaget går dels på at sprede ansvaret for indsatsen med at få det
hele til at glide. Og dels (måske skjult) gennem indlægget at appellere
til
folk, også nye, få dem til at forholde sig og til at gå ind for det.
Eftertanke i fred og ro. Startes gennem mit indlæg på helt neutral basis,
idet det lige her ikke handler om nogen bestemt, men opfordrer til en
bestemt nyttig fælles adfærd:. Blir man "spurgt", bliver man del i
fællesskabet og føler ansvar for "beslutningen", endda selv om man ikke er
enig. Men jeg er sikker på at de fleste kan tilslutte sig anvisningerne i
netetikette (måske dårligt ord, Emma gad) når det prøves i praksis. Ikke
grund til at opfinde krudt, når man har dynamit. eller sådan noget.

Det må være træls at skulle "rulle sig ud" hver gang der er en skæver , og
måske med tiden få et eller andet arrigt ind i profilen, når det er helt
unødvendigt og uretfærdigt . Der må være en masse andre der kan deltage i
processen. og når flere deltager i de blide henstillinger - gi dem tryg
overbevisning -Velkommen i camping debatgruppen - sådan er det her.
Fortsæt.....
Ude på campingpladserne kan man da godt finde ud af i fællesskab at skaffe
f.eks nattero.
Selvfølgelig vil der hele tiden komme lidt nyt fnidder, men spredt over
flere personer måske ikke så uoverkommelig eller endeløst.

bedste hilsner -
sten

Fra : Arne Keller

Dato : 01-02-03 17:16

On Sat, 1 Feb 2003 14:48:06 +0100, "sogs" <sogs@image.dk> wrote:

> [...]
>hele til at glide. Og dels (måske skjult) gennem indlægget at appellere
Snip

Jeg er i princippet ganske enig i jeres holdninger, vi vil alle gerne
have et velfungerende forum hvor nye og gamle føler sig velkomne.
Dette forum skal også være så læsevenligt at gamle gider blive her og
også så åbent og imødekommende at nye gerne vil blive her.

Måske skal vi ligesom i andre grupper have en skriftlig standard
velkomst til nye ?

Når en ny spørger eller svarer og laver "fejl" kan en gammel sende
hilsnen i svaret.

"Velkommen i dk.fritid.camping
Det er altid rart at træffe nye mennesker, men ligesom på
campingpladsen har vi nogle skrevne og uskrevne regler som gør at vi
alle har lyst til at være her................................Osv

Mvh
Gruppens brugere, hvilket nu også omfatter dig"

Var det en ide så kan man vejlede uden at det er så politi agtigt,
hvis I syntes at ideen kan bruges skal vi bare lave en tekst som vi
kan blive enige om.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Janne Madsen

Dato : 01-02-03 20:08

Arne Keller <arne@kellernet.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e3bf07b.2950702@sunsite.dk...
> Jeg er i princippet ganske enig i jeres holdninger, vi vil alle gerne
> have et velfungerende forum hvor nye og gamle føler sig velkomne.

Enig eller uenig er næsten lige langt. Argumentet for at
vejlede/tilrettevise/hjælpe mm er at trådene bliver mere overskuelige mm.
Når man så går trådene igennem opdager man at de ofte meget hurtige
vejledninger/tilrettevisninger/hjælp mm forårsager at 3/4 af trådene drejer
sig om netikette i stedet emnet.
Hvor blev overskueligheden af?
Jeg er for så vidt ikke uenig i at vejledninger kan være på sin plads men
har man så meget styr på nettet at man kan henvise til diverse sider om
netikette bruger man det også så meget at man hurtigt kan overskue om det er
en nybegynder der der laver fejl eller en gammen garvet rotte. Rotterne må
man igen antage ved hvordan man skal gebærde sig.
Altså kunne man bare en gang imellem se lidt igennem nybegynderes første
fejl og vente med vejledningerne indtil man opdager at det bliver til
gentagelser ville det reducere væsentligt i disse trælse og til tider stærkt
irriterende diskusioner i nogle ellers ganske gode indlæg.
Far med lempe og omtanke og så kan vi da ellers godt blive enige.

Med venlig hilsen
Lennart Sørensen

Fra : sogs

Dato : 02-02-03 03:37

Janne Madsen og Arne Keller wrote:

Klip:
[...]

klip slut

Hej gr.
Man kunne måske fjerne nogle spændinger ved med mellemrum sætte et standard
velkomst indlæg ind. Altså et indlæg der ikke findes frem på grund af en
konkret misforståelse, men bare er der en gang i mellem, et indlæg der
ikke er tænkt til besvarelse eller debat.
Hvor ofte må så afprøves, vurderes ud fra et konkret behov - og hvem der gør
det er også fuldstændig underordnet - En velkomsthilsen er en positiv hilsen
der skal formidle gode vibrationer. ( hvor gammel er man med det udtryk

F.eks.

Emne. Introduktion til debatgrupper - eller - Velkommen i gr. (Find et
positiv navn til meddelelsen).

Velkommen til ... camping nyhedsgr. Det glæder os at du har spørgsmål eller
kommentar til debat. Dersom du ikke tidligere har deltaget i en nyhedsgr.
kan du sikkert finde nogle gode tips i - adr.
Gruppens formål, emner der kan debatteres, er beskrevet i fundats der kan
læses på adr. .

Lang tids erfaring viser at de enkelte indlæg bliver hurtigere og lettere
opfattet og rigtigt kommenteret hvis man følger de skitserede
retningslinier.
( f.eks.skaber klarhed ved at klippe tekst der ikke kommenteres og derefter
skriver egne bemærkninger under tilbageværende citat: )

Dette indlæg bringes med mellemrum for at mindske behovet for off - side
indlæg i de enkelte tråde om hvor og hvordan - for at give en god
begyndelse og
sikre glæden ved god debat.

med venlige hilsnen fra gr.

****

glemt noget ? find bedre formuleringer og omfang - tanken er at få sagt
velkommen på en ordentlig og venlig måde inden der opstår diskussioner hvor
folk graver sig ned.

...... helt fedt .... men ?

mvh sten

Fra : sogs

Dato : 02-02-03 14:14

sogs wrote:

> [...]

> Var det en ide så kan man vejlede uden at det er så politi agtigt,
> hvis I syntes at ideen kan bruges skal vi bare lave en tekst som vi

Også et godt forslag - Der bør være flere tekst forslag i posen

Dersom man vælger at bringe velkomsten regelmæssig - for at undgå at den
uvenligt sættes på en formodet ny ) kunne regelmæssige brugere let
slippe for dem ved at lægge titlen indeholdende et øø søgeord i
filtret. - øø for at kunne få indlæg ind der også hedder velkommen -
Muligheden til det bør der selvfølgelig kort gøres opmærksom på i teksten.
Andre ved sikker meget mere om sådant. Eller, er det unødvendigt - velkomst
er da et positiv emne i postkassen.

mvh sten

Fra : Carsten Stage

Dato : 02-02-03 19:59

In news:3e3bf07b.2950702@sunsite.dk,
Arne Keller typed:

> Måske skal vi ligesom i andre grupper have en skriftlig standard
> velkomst til nye ?

Ikke en dårlig idé!

Problemet er bare, som du har set det både her og i andre grupper, at der
altid er nogle der vælger at opfatte enhver form for vejledning negetivt.

> Var det en ide så kan man vejlede uden at det er så politi agtigt,
> hvis I syntes at ideen kan bruges skal vi bare lave en tekst som vi
> kan blive enige om.

Som sagt go' idé.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage