slankedoktoren.dk
Fra : Rasmussen

Dato : 26-01-03 18:26

hej gruppe

Er der nogen af jer der har prøvet slankedoktor.dk Og er det noget der
duer..

Hilsen Birgit

--
Da jeg er træt af spam, bliver du nødt til at fjerne tallet 5 fra min
adresse.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 26-01-03 20:31

"Rasmussen" skrev:

> Er der nogen af jer der har prøvet slankedoktor.dk Og er det noget der
> duer..

Jeg har ikke prøvet slankedoktor.dk. En del af konceptet går ud på at man
skal veje sig hver dag. Her hopper kæden af for mig. Jeg går også i
fitnesscenter 3 gange om ugen, så en vægtændring hos mig er ikke noget værd,
hvis den ikke sammenholdes med ændring i fedtprocent, fedtfri masse og
mængde vand i kroppen. Umiddelbart virker det ikke som om konceptet hos
slankedoktor.dk er gearet til dette.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 26-01-03 22:41

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> wrote in message

> [...]
værd,
> hvis den ikke sammenholdes med ændring i fedtprocent, fedtfri masse og

De tre parametre er ganske vanskelige at måle præcist... derfor kan de være
lige så lidt beskrivende, som en ændring i vægten. Ydermere vil jeg sige, at
når man har motioneret i noget tid, så er vægten en fin indikator for
fremgang, hvis man er overvægtig. Det skyldes, at man efter en tilpasning i
starten ikke vil ændre sin fedtfri masse væsentligt, medmindre man træner
ekstremt målrettet.

Hvad angår at veje sig hver dag, så har jeg gode erfaringer med det - blot
skal man huske at kigge på den langsigtede trend fremfor dag til dag
resultatet. Hvis man gør det, så mener jeg faktisk man får et bedre billede
ved at veje sig hver dag, men det kræver nok lidt ekstra disciplin.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://www.pcarlp.dk

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 26-01-03 23:32

"Mikkel Gybel Jensen" skrev:

> De tre parametre er ganske vanskelige at måle præcist...

Enig, omend de er ganske retvisende i udviklingen.

>derfor kan de være
> lige så lidt beskrivende, som en ændring i vægten.

Ikke enig. Disse parametre viser hvordan udviklingen i vægten kan forklares.

> [...]
> starten ikke vil ændre sin fedtfri masse væsentligt, medmindre man træner

Nu ved jeg ikke hvordan du definerer målrettet. Men hvis ens ambition er at
konvertere fedt til muskler er disse parametre uundværlige.

> Hvad angår at veje sig hver dag, så har jeg gode erfaringer med det

Dine erfaringer skal jeg ikke tage fra dig. Men jeg kan ikke se formålet med
at veje sig hver dag og den ene dag at have tabt 200 gram og den næste have
taget 300 gram på.

>- blot
> skal man huske at kigge på den langsigtede trend fremfor dag til dag
> resultatet.

Enig. Derfor kan jeg heller ikke se formålet med at se de små daglige
udsving ved daglig vejning.

>Hvis man gør det, så mener jeg faktisk man får et bedre >billede
> ved at veje sig hver dag,

Den må du gerne uddybe.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 27-01-03 01:39

> Ikke enig. Disse parametre viser hvordan udviklingen i vægten kan
forklares.

Kan de nu det... hvis de alligevel ikke er korrekte, så kan de ikke vise
noget som helst

> Nu ved jeg ikke hvordan du definerer målrettet. Men hvis ens ambition er
at
> konvertere fedt til muskler er disse parametre uundværlige.

Det kan ikke lade sig gøre at konvertere fedt til muskler.

Det jeg mener er, at hovedideen når man vil tabe sig er at få forbrændt
noget energi. I begyndelsen, når man starter på at træne vil man uværligt
øge muskelmassen, men medmindre man går målrettet efter at få større muskler
(dvs. træner decideret hypertrofitræning), så er det begrænset hvor meget
den fedtfri masse ændrer sig efter noget tid.

> [...]
med
> at veje sig hver dag og den ene dag at have tabt 200 gram og den næste

Det er heller ikke det jeg siger. Men forestil dig, at man kun vejer sig
hver mandag - det giver kun én måling per uge, så hvis den måling
tilfældigvis svinger ud, så gives der et helt forkert indtryk af ugens
resultat.

> Den må du gerne uddybe.

Du fordeler usikkerheden ud over syv målinger i stedet for eksempelvis én,
hvis man kun vejer sig en gang per uge. Det er statistisk langt det bedste,
for så bliver usikkerheden på gennemsnittet mindre.

- Mikkel

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 27-01-03 07:57

"Mikkel Gybel Jensen" skrev:

> Kan de nu det...

Ja - der er forskel på relative og absolutte tal.

> Det kan ikke lade sig gøre at konvertere fedt til muskler.

Jeg tænker naturligvis på at tabe sig samtidig med at øge muskelmassen. Det
kan forhåbentlig lade sig gøre :)

> [...]
> hver mandag - det giver kun én måling per uge, så hvis den måling
> tilfældigvis svinger ud, så gives der et helt forkert indtryk af ugens

Ikke enig. Man vil typisk tabe sig 0,5 - 1,5 kg. om ugen. Dette burde den
ugentlige vejning kunne fange. Man burde ikke have lige så små usikre
udsving på ugebasis.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 27-01-03 09:05

> Ja - der er forskel på relative og absolutte tal.

Det er jeg klar over, men jeg vil alligevel stille mig tvivlende overfor, om
de nu giver så meget mere info end vægten, når de måles med almindeligt
tilgængelige metoder.

> Jeg tænker naturligvis på at tabe sig samtidig med at øge muskelmassen.
Det
> kan forhåbentlig lade sig gøre :)

Ja, men hvis man ikke træner bevidst efter dette, så sker det formentlig kun
i begrænset omfang efter en startfase.

> Ikke enig. Man vil typisk tabe sig 0,5 - 1,5 kg. om ugen. Dette burde den
> ugentlige vejning kunne fange. Man burde ikke have lige så små usikre
> udsving på ugebasis.

Man siger sædvanligvis, at man kun kan opnå et beskedent vægttab på nogle
kilo ved træning alene, medmindre der er tale om et temmelig omfattende
program.

Men udover det, så er det simpel statistik, at afvigelsen fra den korrekte
værdi bliver mindre jo flere observationer man har. Det er ikke et spørgsmål
om at "fange en ændring" - det drejer sig om at komme så tæt på den sande
værdi som muligt.

- Mikkel

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 28-01-03 19:24

"Mikkel Gybel Jensen" skrev:

> Det er jeg klar over, men jeg vil alligevel stille mig tvivlende overfor,
om
> de nu giver så meget mere info end vægten, når de måles med almindeligt
> tilgængelige metoder.

Det behøver du ikke stille dig tvivlende over for. Tanita Total Body
Composition Analyser som ethvert fitness-center med respekt for sig selv har
stående, er ganske pålidelige. Det viser flere hospitals og
universitetsundersøgelser.

> Man siger sædvanligvis, at man kun kan opnå et beskedent vægttab på nogle
> kilo ved træning alene, medmindre der er tale om et temmelig omfattende
> program.

Hvad er et temmelig omfattende program? Men er man bare lidt seriøs i
træningslokalet træner man naturligvis hele kroppen, ligesom man
kredsløbstræner. Men for at vende tilbage til mit første indlæg i tråden
omkring slankedoktoren.dk vil jeg fastholde at de tidligere nævnte
fixmålinger er uundværlige for folk som gerne vil tabe sig og øge
muskelmassen.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 28-01-03 19:51

> [...]
har
> stående, er ganske pålidelige. Det viser flere hospitals og

Hvilke undersøgelser?

> omkring slankedoktoren.dk vil jeg fastholde at de tidligere nævnte
> fixmålinger er uundværlige for folk som gerne vil tabe sig og øge
> muskelmassen.

Det mener jeg ikke... (og der står vi så...) Man kommer sgu' rigtig, rigtig
langt med et spejl og en vægt - alt det andet er bare lir.

- Mikkel

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 28-01-03 22:48

"Mikkel Gybel Jensen" skrev:

> Hvilke undersøgelser?

Jeg referer til undersøgelser som viser at Tanitas BIAs måling er pålidelig,
og på højde med andre måder at måle de tidligere nævnte fixpunkter.
Undersøgelserne er bl.a. foretaget af Human Performance Lab, Appalachian
State University, Boone, North Carolina USA. Undersøgelsen er gengivet i The
American Journal of Clinical Nutrition.

> Det mener jeg ikke... (og der står vi så...)

Tjaa, man kan ikke være enig om alt.

>Man kommer sgu' rigtig, rigtig
> langt med et spejl

Ja og et målebånd :) - men det er ikke altid nok.

> - alt det andet er bare lir.

You wish :)

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 28-01-03 22:58

> Undersøgelserne er bl.a. foretaget af Human Performance Lab, Appalachian
> State University, Boone, North Carolina USA. Undersøgelsen er gengivet i
> [...]

Kan du ikke smide en reference... den artikel vil jeg nemlig gerne læse

> You wish :)

Næh, det er såmænd ikke et ønske, det er min logik... Personligt har jeg
aldrig gået efter min fedtprocent - jeg har fået den målt, men det giver mig
ikke nogen info, jeg ikke kan få ved at kigge mig i spejlet eller stå på
vægten.

- Mikkel

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 28-01-03 23:23

"Mikkel Gybel Jensen" skrev:

> Kan du ikke smide en reference... den artikel vil jeg nemlig gerne læse

Jeg har ikke direkte links til artiklerne. Men søg på BIA eller på
bioelectrical-impedance analysis.

http://www.ajcn.org/

> [...]
mig
> ikke nogen info, jeg ikke kan få ved at kigge mig i spejlet eller stå på

Kan det skyldes at du ikke har haft behov for det?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 29-01-03 08:32

> Kan det skyldes at du ikke har haft behov for det?

Korrekt... jeg mener ikke at nogen har et reelt behov for at få målt
fedtprocent.

- Mikkel

Fra : Rasmussen

Dato : 29-01-03 17:18

Ku i ikke holde jer til emnet. Jeg spurgte bare om der var nogen der havde
prøvet slankedoktoren.dk

Hilsen Birgit

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 29-01-03 21:04

"Rasmussen" <flynderborg5@stofanet.dk> wrote in message
> Ku i ikke holde jer til emnet. Jeg spurgte bare om der var nogen der havde
> prøvet slankedoktoren.dk

Det skal du sgu' da ikke bestemme... det er en af de helt store forcer ved
usenet, at diskussionerne udvikler sig.

- Mikkel

Fra : Padmé

Dato : 30-01-03 11:42

Tal ordentligt Mikkel

Padmé

Fra : Klaus Petersen

Dato : 31-01-03 21:05

> Det skal du sgu' da ikke bestemme... det er en af de helt store forcer ved
> usenet, at diskussionerne udvikler sig.

.... og går OT.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-01-03 14:37

> Ikke enig. Man vil typisk tabe sig 0,5 - 1,5 kg. om ugen. Dette burde den
> ugentlige vejning kunne fange.

Ja, hvis man faktisk er oppe på det vægttab, så har du bestemt ret. Men hvis
man er nede på måske et kg om måneden, så vil de fleste vægte være så
usikre, at den ugentlige måling ikke er nok. Jeg vejer mig hver dag, og
skriver tallet ind i en tabel. På den måde kan jeg hver tirsdag se om jeg
vejer mere eller mindre end sidste tirsdag. Især kvinder kan have ret store
udsving op til menses, og også her vil en daglig vejning kunne vise disse
udsving, hvilket en ugentlig vejning altså ikke kan.

Om det så rent psykologisk er smart - det kommer an på den enkelte.

Mvh Maria

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 27-01-03 14:49

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> man er nede på måske et kg om måneden, så vil de fleste vægte være så
> usikre, at den ugentlige måling ikke er nok. Jeg vejer mig hver dag, og

.... så kan man også tegne små kurver, det giver faktisk et rigtig godt
indtryk af hvordan vægten udvikler sig.

- Mikkel

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 28-01-03 19:29

"Maria Frederiksen" skrev:

> [...]
> man er nede på måske et kg om måneden, så vil de fleste vægte være så
> usikre, at den ugentlige måling ikke er nok.

Mit første indlæg i tråden skal ses i relation til spørgsmålet om
slankedoktoren, hvor det må det antages at ambitionen er at tabe mere end 1
kg om måneden.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes