egen webserver - hvad skal jeg bruge
Fra : Mogens Henckel

Dato : 26-01-03 15:58

Hejsa

I stedet for at bruge penge på et webhotel ude i byen, så leger jeg med
tanken om at få egen server.

Det vil sige at al min mail skal gå derigennem, min hjemmeside (eget
domænenavn) skal være der og så skal jeg samtidig have forbindelse til min
anden pc, som jeg så arbejder på....

Jeg vil evt gerne have mulighed for at kunne hoste flere domæner på
serveren.

Jeg bruger i øjeblikket frontpage til mine hjemmesider, men vil gerne bruge
PHP og Mysql.(postnuke).....og jeg synes at det er svært at finde et
webhotel, der ikke kludre for meget i det.....så derfor den anden løsning.

Gode råd ønskes.

mvh
Mogens@henckels.dk

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 26-01-03 16:42

On Sun, 26 Jan 2003 15:58:13 +0100, "Mogens Henckel"
<mogens@henckels.dk> wrote:

> [...]
>anden pc, som jeg så arbejder på....
>
>Jeg vil evt gerne have mulighed for at kunne hoste flere domæner på

Jeg har en win2000 server med winroute på som firewall.
På LAN'et har jeg desuden en windows2000 server med Kerio mail server
på, til mail. Den kører også IIS, som hoster 2-3 testdomainer.

Begge servere er nogle gamle p-II 300/400 mhz med "nok" ram.

Spejlet scsi diske.

Eneste ulempe - siger nogle - at windows er nem at hacke. Jeg har dog
ikke været ude for det endnu (at nogen er kommet igennem).

Var det det, du ville have at vide?

--

/Dan MOrtensen

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 26-01-03 17:30

Dan MOrtensen wrote:

> Eneste ulempe - siger nogle - at windows er nem at hacke. Jeg har dog
> ikke været ude for det endnu (at nogen er kommet igennem).

Du glemmer prisen... Windows 2000 Server er dyr.

--
Martin L. Johansen

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 26-01-03 18:14

On Sun, 26 Jan 2003 17:29:43 +0100, "Martin L. Johansen" <ares@c.dk>
wrote:

>Du glemmer prisen... Windows 2000 Server er dyr.

Ja, det er også rigtigt (og jo, jeg har købt begge licenser, og også
de andre..).

--

/Dan MOrtensen

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 26-01-03 19:29

Dan MOrtensen wrote:

> Ja, det er også rigtigt (og jo, jeg har købt begge licenser, og også
> de andre..).

Selvfølgelig.

Så hvis man ikke har licens til et MS system så ville jeg gå efter Linux
eller *BSD. Det ville jeg iøvrigt vælge uanset hvad, da det ikke er nær så
ressourcekrævende. Det er nemmere at sætte op og i teorien mere sikkert. Og
så er det gratis. Jeg skriver "i teorien" da ethvert system kan sættes op
til at være åbent som en dør

--
Martin L. Johansen

Fra : JN

Dato : 27-01-03 12:57

Lige et tip mht. software: Prøv E-Smith - suverænt og gratis !

- se www.e-smith.org

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 27-01-03 17:30

JN wrote:

> Lige et tip mht. software: Prøv E-Smith - suverænt og gratis !
>
> - se www.e-smith.org

Takker, jeg kigger lige hvad det er for noget gøgl

--
Martin L. Johansen

Fra : Dennis Enøe

Dato : 28-01-03 15:50

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> wrote in message

> Takker, jeg kigger lige hvad det er for noget gøgl

det er noget ok gøgl, dog skal du ikke tage den nyeste version
5.6 men 5.5 da den anden stadig er beta.

Den er relativ simpel at sætte op samenlignet med at skulle lære
linux, du kan få den til føljene:

ftp
imap/pop3 server (ligesom at logge på din ISP mail)
fetchmail (så kan den hente dine mail på nettet for dig og ligge lokalt)
webmail
samba server /fildeling på MS netværk)
firewall
apache (www server)
php
mysql
perl

Alt sammen som standard

så lige to extra links som er handy hvis du beslutter dig for denne server

http://myezserver.com
http://myezserver.com/downloads/mitel/contrib/

Dennis

Fra : Dennis Enøe

Dato : 28-01-03 22:09

Kan også anbefale at kigge på http://www.clarkconnect.org/
har dog ikke prøvet den, men det er meningen jeg vil lege lidt
med denne server på torsdag

Dennis

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 28-01-03 23:39

Dennis Enøe wrote:

> Kan også anbefale at kigge på http://www.clarkconnect.org/
> har dog ikke prøvet den, men det er meningen jeg vil lege lidt
> med denne server på torsdag

Ja der er nok at lege med

--
Martin L. Johansen

Fra : Dennis Enøe

Dato : 29-01-03 23:54

> Ja der er nok at lege med

Nu har jeg leget lidt med denne linux som er redhat baseret (det er
e-smith også) og jeg vil helt klart anbefale clakconnect, hvorfor? jo:

Lidt mere avanceret, men kanon tut og manual.
simplere firewall og generalt simplere web admin
nemmere at installere nye programmer og service på

Og mange mange andre ting

Derfor også lige et extra link
http://ccfaq.valar.co.uk/index.php

Dennis

Fra : Dennis Enøe

Dato : 29-01-03 23:55

Nå ja, så akn du også styre båndbrede nemt hvis du har mere
end en computer bag serberen

Dennis

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 30-01-03 11:12

Dennis Enøe wrote:

> Nå ja, så akn du også styre båndbrede nemt hvis du har mere
> end en computer bag serberen

Hvorfor skal den stakkels serber trækkes ind i det? Han har sq nok poblemer
i forvejen hehe

Sry kunne ikke lade være

--
Martin L. Johansen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-03 10:15

In dk.edb.hardware.server, Mogens Henckel <mogens@henckels.dk> says...
> Jeg vil evt gerne have mulighed for at kunne hoste flere domæner på
> serveren.

Jeg har en Dual PPro-200 med 128 MB RAM som mail- og webserver for 3
domæner.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 27-01-03 18:06

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> Jeg har en Dual PPro-200 med 128 MB RAM som mail- og webserver for 3
> domæner.

Og hvad skal man så lige konkludere ud fra det?

Mvh
Michael

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-01-03 09:38

In dk.edb.hardware.server, Michael Andreasen <maskinen2000@hotmail.com>
says...
> Og hvad skal man så lige konkludere ud fra det?

At der ikke stilles krav til det absolut sidste nye indenfor hardware,
for at drive sådan en service. MAO. Det kan gøres rimeligt billigt.

Fra : Michael Andreasen

Dato : 28-01-03 20:10

> [...]
>
> At der ikke stilles krav til det absolut sidste nye indenfor hardware,
> for at drive sådan en service. MAO. Det kan gøres rimeligt billigt.

Ok.. Det vil sige at min server med 500K hits i døgnet o.s.v. kunne køre på
en 200Mhz?

Mvh
Michael

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-01-03 21:42

> [...]
says...
> Ok.. Det vil sige at min server med 500K hits i døgnet o.s.v. kunne køre på

Det burde den kunne (det er en dual-maskine jeg har). Den største
begrænsningen ligger i internetforbindelsen.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-01-03 22:10

Michael Andreasen wrote:
> Ok.. Det vil sige at min server med 500K hits i døgnet o.s.v. kunne køre på
> en 200Mhz?

Kommer ganske meget an på hvad det er for noget content du serverer..
Hvis det er statisk, burde det nok kunne gå ..

// Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-01-03 20:03

> Kommer ganske meget an på hvad det er for noget content du serverer..

Lige netop min pointe

Mvh
Michael

Fra : Anders Christensen

Dato : 31-01-03 01:40

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message

> Ok.. Det vil sige at min server med 500K hits i døgnet o.s.v. kunne køre

> [...]

500K hits i døgnet....
Det er cirka seks hits i sekundet, så hvis du har noget som helst der bare
er en smule krævende på dine sider tror jeg at en 200 mhz begynder at halte
lidt.

Og det kræver jo også en temmelig voldsom linie at servere så mange data
hurtigt nok, så mon ikke du skal overveje noget andet hvis du har så meget
trafik hvis der også skal være resourcer til mailserver osv...?

Mvh Anders Christensen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 27-01-03 13:05

Mogens> Hejsa
Mogens> I stedet for at bruge penge på et webhotel ude i byen, så leger jeg med
Mogens> tanken om at få egen server.

Mogens> Det vil sige at al min mail skal gå derigennem, min hjemmeside (eget
Mogens> domænenavn) skal være der og så skal jeg samtidig have forbindelse til min
Mogens> anden pc, som jeg så arbejder på....

Det er nogenlunde hvad vi gør (http://www.agol.dk)

Mogens> Jeg vil evt gerne have mulighed for at kunne hoste flere domæner på
Mogens> serveren.

Brug Apache.
AGOL kører på en 486'er.
Men nu kan man jo få pentium-maskiner stort set gratis.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Troels Halken

Dato : 10-02-03 23:46

Lige et indlæg. Der er også denne:

http://www.freesco.org/ som kan udstyres med diverse pakker til web og mail
ting. Kan køre fra en diskette og 486 og op.

/Troels