Et lag tøj under våddragten?
Fra : Anders Bomholdt

Dato : 26-01-03 14:25

Hejsa,

Hvad skal en fattig og kuldskær våddragtsdykker gøre i disse tider?
Vil man bedre kunne holde varmen med eks. skiundertøj under våddragten?

Fra : Tom

Dato : 26-01-03 15:02

> Hvad skal en fattig og kuldskær våddragtsdykker gøre i disse tider?
> Vil man bedre kunne holde varmen med eks. skiundertøj under våddragten?

Da jeg kun havde våddragt medbragte jeg altid en thermokande med varmt/lunt
vand så jeg så hældte i dragten inden jeg skulle i. Det virkede næsten for
mig, det føles i alle falle ikke så koldt.

Tom

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 26-01-03 17:04

> [...]
Tom> varmt/lunt vand så jeg så hældte i dragten inden jeg skulle
Tom> i. Det virkede næsten for mig, det føles i alle falle ikke så

Hehe - godt du skriver "varm/lunt" vand - en af mine dykkerkammerater
havde en termokande med kogende vand med, som han hældte i sine
støvler. Mens det dampede voldsomt fra hans støvler, så stor han og
grinede af alle dem der stod og frøs og han godtede sig - lige indtil
han trak sine støvler på og begyndte at løbe skrigende rundt mens det
kogende vand flød rundt om tæerne - derefter var det de forfrosne, der
kunne grine højlydt...

Om han frøs sine tæer eller ej, det ved jeg faktisk ikke - men jeg er
ret sikker på, at det var røde da de kom ud af støvlerne igen

Karsten
/tørdragtskylling

Fra : Kim Nielsen

Dato : 26-01-03 18:30

Hej,

Jeg havde hørt mange historier ligefra det umulige i at dykke i våddragt om
vinteren til at det var problemløst med moderne våddragte. Derfor satte jeg
mig for at prøve og dykkede i vand på +1 grad i en 1/2 time første gang jeg
overhovedet prøvede (semi-) våddragten. Jeg fik min makker til at hælde et
par liter lunkent vand ned af ryggen først, men jeg tror egentligt ikke det
havde den store effekt i mit tilfælde. Jeg havde taget en T-shirt indenunder
dragten. Resultat: Jeg frøs overhovedet ikke på kroppen, men fingrene var
dog temmelig kolde. Næste gang tager jeg nok 3 finger luffer på i stedet for
5 finger handsker.

Hilsen
Kim Nielsen

Fra : Henning

Dato : 26-01-03 21:04

On Sun, 26 Jan 2003 14:24:52 +0100, "Anders Bomholdt"
<bomholdt@get2net.dk> wrote:

>Hejsa,
>
>Hvad skal en fattig og kuldskær våddragtsdykker gøre i disse tider?
>Vil man bedre kunne holde varmen med eks. skiundertøj under våddragten?

Tøj, som kan stoppe vandets skvulpen. Tennissokker, tshirt og lange
underbukser

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 26-01-03 22:06

> Hvad skal en fattig og kuldskær våddragtsdykker gøre i disse tider?
> Vil man bedre kunne holde varmen med eks. skiundertøj under våddragten?

Der er ikke noget i vejen for at vinterdykke i en våddragt, men undgå
termotøj, det suger vand til sig uden at hæve isoleringsgraden tilsvarende.
Det er bedre at minimere vandcirkuleringen i dragten, og dette opnås primært
ved:
* at dragten har så perfekt pasform som muligt hvorved der undgås vandlommer
hvor varmen ryger af hekkenfelt til
* at minimere antallet af lynlåse der ligeledes er et område der mister
varme (anbefaler en 2-delt UV-jagt dragter med longjohns og anorak, hvor der
slet ikke er lynlåse)
* at så vidt muligt forsegle steder hvor vandet ellers kan trænge ind, eks.
ved handskerne og støvlerne. Dette gøres nemmest med noget god og bred
elektrikertape, bare giv den hele vejen rundt et par gange.
Derudover vil jeg også anbefale tricket med varmt vand hældt ned i dragten.

Selv dykker jeg i en 5mm UV-jagt dragt med perfekt pasform, og jeg har
dykket 25 min. i 0 grader vand et nytår (vil dog anbefale 7mm til så koldt
vand). Jeg kan snart ikke se hvorfor man skulle dykke i andet end
fiskedragter...

Fra : Palle Villesen \(BiR~

Dato : 27-01-03 13:28

Elastikker omkring hænder og fødder (jeg bruger sådan nogen
kniv-holde-elastik-bånd).

Noget tøj der mindsker den smule vandcirkulation der stadig er.

Varmt vand i dragten før dyk.

Og et sæt vindtæt overtrækstøj (billigt regntøj) til sejlturen hjem - eller
bliver man godt nok kold!

Tre-finger handsker er også rare - og her hjælper tætte handsker altså
meget.

.... og jeg kommer nok aldrig til at dykke i våddragt om vinteren igen....
det er simpelthen for rart at dykke i tørdragt til sammenligning...

Palle,
biodyk