8 mile/Eminem
Fra : Bo Warming

Dato : 26-01-03 10:26

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:b0v77g$1flv$1@news.cybercity.dk...
> [...]
Negerne

> BW det er jo det rapbattle går ud på ! At prøve at få modstanderen ned
med
> nakken uden VOLD. Og derfor gåes der selvfølgelig efter manden +
bolden. Og
> specielt efter manden. Thats the game og det er fedt.

THOMAS, du har så ret, så ret. Jeg glemmer at ikke alle har nærlæst min
trådstart og kan huske hvert ord,
så jeg gentager den
-------------------
FORSTÅ EMINEM: FILMEN "8 MILES"

En ung hvid rap-sanger fra Detroits fattig-slum i grænseområdet mellem
hvid og sort ("8 miles" vejen) har hovedrolle i film om ham, som roses
af
alle - ligesom han selv blev rost af begge partiers især kvindelige
topfolk i præsidentvalget Bush-Gore og hans popularitet blandt
amerikanske og andre MTV-seere og andet musikpublikum er enorm.

Filmen viser grimt forfaldent industrikvarter, der bliver smukt ved at
de unges venskaber er ædelt og vildt og næsten upåvirket af
race-grænser.

Der snobbes nedad til fordel for negerkultur, som i Woody Harrelson
basketball filmen "Hvide kan ikke dunke" og ligesom der opblæses fordele
ved pige-håndbold fremfor herre-håndbold og fodbold(kaldet ballet-agtig
af Tor Nørretranders) frem for intellektuel underholdning.

Medlidenhed indebærer ofte en hån mod de svage der - med Nietzsches
ord - er ophørt at være en fare for de stærke, der nedlader sig til
medlidenhed.

"Godhed er mangel på styrke til at være ond" Nietzsche

Filmen er for folk med kort attention span og uden krav om realisme -
men det var Wild West film jo også.
Der er mellem rap-tilhængergrupper opstået "battles" der minder om de
forhistoriske eskimoers TROMMEDANSE som Knud Rasmussen og Peter Freuchen
beskrev, hvor bandeledere HÅNER hinanden på avanceret, uvoldelig måde og
taberen er den, der lader sig nidstirre og verbalt nedgøre og bliver
mundlam.
Virkelighed levede ikke helt op til idealet hos old-grønlænderne, som
mildt slog på hinanden, mens de trommede og udskældte - og i filmen
opsøges vor helt af et tæskehold før en dyst.

Filmen romantiserer følelser og dyrisk primitivitet og impulsivitet -
går imod intellektuel selvforherligelse og finkulturelt snobberi. Det
gør den hæsblæsende, underholdende og tankevækkende. For mig ganske
skræmmende - man fornemmer at popkulturen er til Bush-krigshævn, og at
gammeldags, overbærenheds dyder har tabt til en pøbel, der ikke har
bidraget til at
skabe den vestlige civilisations ægte og varige livskvalitet.
Som tidligere jazz-improviserende amatørmusiker og som *swing, New
Orleans og cool begejstret*, er jeg dog i tvivl - måske den monotone rap
og hip hop har kvaliteter, som jeg er blind for.
Den teori bevises dog ikke af, at filmen er god - Hollywood kan lave
gode film om alt.

Coubertin opreklamerede o. 1900 olympiade-sport under sloganet "det
handler ikke om at vinde, men om at være med". I tråd med Goethes ord om
at "lykken er at være på vej".
Menneskehedens grænser udvides, når folk eksperimenterer - men det er
fordomsfuldt at kalde 100-meter sprint (eller basket ball) for mere
seværdige, fordi de sorte har DNA-skabte krops-dimensioner der
tilfældigvis giver dem sejrs-skamlerne her.

Eminems mor har anlagt sag mod sin søn og vundet (100 mio $ ) . At man
behøver sådant til at komme i medierne, tyder ikke godt.Men hva, det
blir i familien - det er nok impressarioens/medie-agentens ide)
Kurt Cobain kaldes Eminems forgænger i popmusik. Vil hans musik blive
husket om hundred år, sådan som Johan Sebastian Bach's og Louis
Armstrong`s?
At så mange ord i filmen går på psykiatri-fornærmelser og at Eminem er
"klorin-nigger" altså hvid, tyder på overfladisk smagsdommeri - som
selvfølgelig er en stærk og evig vinder.
"Slit" lyder tatoveringen på Eminems arm, hvor selvmordsforsøg har været
forsøgt - er tillært hjælpeløshed, som gør jøder til det udvalgte folk,
- også de etniske majoriteteters vej til rigdom, magt og ære. Er "Weak
is
beautiful" = tillært hjælpeløshed
værdifuld?

"Det man ikke dør af, bliver man stærkere af" Nietzsche

Instruktøren har tidligere lavet de helt anderledes "Hånden der rører
vuggen" og "L.A. Confidential" succesfilm. "Rebel without a cause"
- og "Rocky" o.a. om trailertrash-helte står dette kunstværk også på
skuldrene af.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N