Arkiver-menupunkt
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 26-01-03 10:04

Ok, et lidt specielt emne, men altså:

Jeg er - sammen med en anden - i gang med at udforme et nyt, større
Mac-program, og nu er vi kommet til "Arkiv"-menuen og mere præcist
"Arkiver"-menupunktet. Problemet er, om dette punkt skal være
tilgængeligt, når man lige har arkiveret ens dokument.

I mange programmer er "Arkiver"-menupunktet "gråt" og ikke tilgængeligt,
når man lige har arkiveret dokumentet, mens man i andre programmer godt
kan arkivere et dokument, selv om man ikke har foretaget ændringer.

Men hvad virker egentlig bedst? Og hvorfor?

Et argument for, at punktet er ikke-tilgængeligt (gråt) er, at det så
viser brugeren, at dokumentet rent faktisk er arkiveret.

På den anden side kan det føles ubehageligt, at man ikke kan høre
harddisken, når man trykker æble-S.

Man fratages også muligheden for at ændre et dokuments dato for sidste
ændring - hvilket kan ses som både en fordel og en ulempe. En fordel,
fordi man så ikke kan sætte en "falsk" dato: Der er jo netop ikke
foretaget ændringer. En ulempe, fordi man godt kan have lyst til at
sætte datoen, at "røre" dokumentet. Nå, det betyder nu nok mindre.

PS: Når man opretter et nyt dokument, skal Arkiver-menupunktet
selvfølgelig være tilgængeligt, selv om man ikke har foretaget ændringer
(og i øvrigt virke som "Arkiver som..."-menupunktet).

PPS: Vi har ikke kunnet finde noget hos Apple om det, men hvis der
skulle være noget, så vil vi mægtig gerne høre om det.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Storm

Dato : 26-01-03 10:25

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
>

> Et argument for, at punktet er ikke-tilgængeligt (gråt) er, at det så
> viser brugeren, at dokumentet rent faktisk er arkiveret.

Det bruger jeg rigtigt tit som hjælp til: "Skal denne tunge fil"
arkiveres eller bare lukkes, er der en genistreg der går tabt hvis det
ikke arkiveres. Har man brug for at lukke noget for en kollega, hvor man
ikke kender ideen, så saver jeg under et nyt navn hvis der er ændringer
der ikke er arkiveret.

> På den anden side kan det føles ubehageligt, at man ikke kan høre
> harddisken, når man trykker æble-S.

Pyt, det første tæller mere, måske lidt afhængig af programmets art.

> [...]
> ændring - hvilket kan ses som både en fordel og en ulempe. En fordel,
> fordi man så ikke kan sætte en "falsk" dato: Der er jo netop ikke

I min verden er det 99% en fordel.

> En ulempe, fordi man godt kan have lyst til at
> sætte datoen, at "røre" dokumentet. Nå, det betyder nu nok mindre.

Hvis det er fordi noget skal leveres og have ens dato, kan man måske
køre en save as, måske som batch.

Måske afhænger det faktisk af programmets art. Er det først og fremmest
til at producere i, eller er det til at fremvise i.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-01-03 11:52

Storm skrev:

> Det bruger jeg rigtigt tit som hjælp til: "Skal denne tunge fil"
> arkiveres eller bare lukkes, er der en genistreg der går tabt hvis det
> ikke arkiveres.

O.k.

Jeg selv ville bare lukke den og regne med, at der ville komme en besked
om ændringer, der ikke er arkiveret, hvis jeg havde lavet noget om - jeg
ville ikke se i Arkiv-menuen.

Men hvis andre bruger det sådan, er det et godt argument for, at
ikke-arkiverede ændringer faktisk afspejles i "Arkiver"-menupunktets
tilgængelighed.

Jeg er siden kommet til at tænke på, at punktets tilgængelighed måske
også afhænger af, om arkivet er låst eller ej: Hvis arkivet er låst, er
"Arkiver"-menupunktet vel aldrig tilgængeligt (?). Og hermed afspejler
punktet faktisk slet ikke, om ændringer er arkiveret eller ej; selv om
man har foretaget ændringer, er "Arkiver"-menupunktet ikke tilgængeligt.
Det betyder også, at selv om man har trykket æble-S, er ændringer måske
ikke arkiveret. Gisp, det er ikke rart ... Hmmm.

> [Om at kunne sætte ændringsdato]
> Måske afhænger det faktisk af programmets art. Er det først og fremmest
> til at producere i, eller er det til at fremvise i.

Ja, det kan være. Vores program er først og fremmest til at "producere"
i.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-03 10:25

> [...]

> viser brugeren, at dokumentet rent faktisk er arkiveret.
>
> På den anden side kan det føles ubehageligt, at man ikke kan høre

I TextEdit kommer der en lille sort prik i den røde "kugle" øverst til
venstre, når man ændrer i et dokument, efter man har gemt det, og ikonet
i titellinien bliver lidt gråt. Det gælder vist også andre programmer.
Så kan man altid se, om man har gemt det.

> [...]
> foretaget ændringer. En ulempe, fordi man godt kan have lyst til at
> sætte datoen, at "røre" dokumentet. Nå, det betyder nu nok mindre.

Man kan jo altid lave et mellemrum, fjerne det igen og så slette.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-01-03 11:52

Henrik Münster skrev:

> I TextEdit kommer der en lille sort prik i den røde "kugle" øverst til
> venstre, når man ændrer i et dokument, efter man har gemt det, og ikonet
> i titellinien bliver lidt gråt. [...]

Det er smart. Jeg vil se, om vores udviklingsprogram understøtter det.

> Man kan jo altid lave et mellemrum, fjerne det igen og så slette.

Jo, det er rigtigt, men det føles lidt bagvendt, at man må omgås
programmet på den måde, når man nu lige så godt kunne få lov at
arkivere.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-01-03 13:03

> [...]

> Et argument for, at punktet er ikke-tilgængeligt (gråt) er, at det så
> viser brugeren, at dokumentet rent faktisk er arkiveret.

....og netop derfor synes jeg helt klart, at den måde er den bedste. Det
er selvfølgelig min personlige mening.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-01-03 21:10

> [...]

> "Arkiver"-menupunktet. Problemet er, om dette punkt skal være
> tilgængeligt, når man lige har arkiveret ens dokument.

Jeg bliver irriteret på den slags programmer, der konsekvent spørger om
arkivering, når jeg vil lukke dokumentet eller programmet, selvom jeg
ikke har foretaget mig noget, siden jeg sidst arkiverede. Sådan optræder
f.eks. Finale. Programmet tvinger mig til at foretage en overflødig
handling. Og det løber op i snesevis af overflødig tastetryk eller klik
for mit vedkommende i løbet af en aften.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-01-03 11:52

Ove Steen Smidt skrev:

> Jeg bliver irriteret på den slags programmer, der konsekvent spørger om
> arkivering, når jeg vil lukke dokumentet eller programmet, selvom jeg
> ikke har foretaget mig noget, siden jeg sidst arkiverede.

Klart nok!

Mit spørgsmål gik udelukkende på, om "Arkiver"-menupunktet skal være
tilgængeligt eller ej.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen