Mus i krybekælderen
Fra : Peter Malling

Dato : 26-01-03 08:47

Vi har fået mus. Vi troede kun at der var en enkelt, men nu har vi i
løbet af nogle få dage fanget 8 mus i en boksfælde og sat dem af et
godt stykke fra hjemmet, så det kan ikke være den samme der render
tilbage.

Vi frygter at vi har hele krybekælderen fuld af mus. Skal vi mon blive
ved med at fange dem med boksfælder, eller skal der grovere midler
tid? Måske skulle vi låne naboens kat et par dage? Men den vil vel
alligevel ikke få fat på alle musene i krybekælderen. Måske skulle man
simpelthen lukke den ind i krybekælderen ?

/Peter.

Fra : Jens G

Dato : 26-01-03 09:20

On Sun, 26 Jan 2003 08:46:51 +0100, Peter Malling <malling@iname.com>
wrote:

> [...]
>løbet af nogle få dage fanget 8 mus i en boksfælde og sat dem af et
>godt stykke fra hjemmet, så det kan ikke være den samme der render

Jeg aner ikke hvor langt sådan nogle karle render, men jeg ville da
slå dem ihjel for en sikkerheds skyld.

> [...]
>alligevel ikke få fat på alle musene i krybekælderen. Måske skulle man
>simpelthen lukke den ind i krybekælderen ?

At lukke katten ned i kælderen ville da være synd. Både for katten,
som ville blive stresset, og for musene, eftersom katte ikke altid er
lige hurtige dræbere. Så hellere bruge en fælde der dræber musene med
det samme.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : zigge

Dato : 26-01-03 09:26

"Peter Malling" <malling@iname.com> wrote in message
Men den vil vel
> alligevel ikke få fat på alle musene i krybekælderen. Måske skulle man
> simpelthen lukke den ind i krybekælderen ?

Måske skulle du overveje at indrette krybekælderen så de ikke kan komme ind

//zigge

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 26-01-03 11:00

Hej

I skal i hvert fald ikke lægge gift/musekorn ud, for så ligger de døde mus
allevegne og lugter.

VH Birgitte

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-01-03 11:30

Peter Malling wrote:
> [...]
> løbet af nogle få dage fanget 8 mus i en boksfælde og sat dem af et
> godt stykke fra hjemmet, så det kan ikke være den samme der render

....hørte om en børnehave, hvor de ku bli ved med at fange mus - da de
gav den sidste et neglelakmærke på pelsen, ku de se, at det var den
samme, de blev ved med at fange...

....og jo - den blev osse sat ud et godt stykke fra, hvor den var blevet
fanget...
Hans

Fra : Gert

Dato : 26-01-03 12:22

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

jeg mener at kunne erindre fra et tvprogram, at en mus kan vandre adskillige
km (mener det er op til 8km)
efter man har fanget den og sat den ud.

så hvis du vil være helt sikker på at bæstet ikke kommer retur skal du nok
ud på en lang køretur.
eller også skal du købe nogle gode smækfælder, de billige i træ fra brugsen
med en tråd bøjle skader mere end de
gavner, da musene ofte kun får en pote eller hale i klemme og deved kan
komme fri igen.
så sørg for at det er en fælde hvor musen skal ha hele hovedet ind før den
klapper.
eller også må du få en kat der har fri adgang til kælderen.

og ja en kat leger med musen inden den dræber den. men det er nu engang
kattens natur.

Med venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller
http://www.lynghoy.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 27-01-03 08:48

> [...]
> komme fri igen.
> så sørg for at det er en fælde hvor musen skal ha hele hovedet ind før den

Hej

Ja, bliv væk fra de billige fælder, de er for dårlige, og holder desuden
ikke ret længe.

En god smækfælde kan fås hos http://www.trifoliumfro.dk/ (klik på
diverse, derefter musesmækfælde/ny model). Den koster ganske vist 38,50,
men jeg har brugt et par stykker i et par år nu, og de er som ny
stadigvæk. Dee er let at spænde, og slår musen ihjel med garanti.

mvh
Ole-J

Fra : Gert

Dato : 26-01-03 12:22

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-01-03 12:19

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> alligevel ikke få fat på alle musene i krybekælderen. Måske skulle man
> simpelthen lukke den ind i krybekælderen ?

Mus skal slås ihjel, det med at fange dem og sætte dem ud andre steder er
bare at give "sorteper" videre.
Det bedste er at købe nogle smækfælder, enten de gamle i træ eller de nye i
plastik. Min erfaring er at de nye i plastik er mere "humane" da de brækker
ryggen på musen, modsat de gamle i træ der kan "fejle" og fange musen i
halen o.lign.
Desuden er der noget om at hvis man fanger mus og lukker dem ud langt fra
"hjemmet" vil de ofte dø alligevel da de ikke kender det område de bliver
sat ud i. Mus er jo ikke just et truet dyr, nærmere et skadedyr....

Thomas

Fra : Peter Malling

Dato : 04-02-03 00:11

Tusind tak til alle jer der har svaret på vores spørgsmål om mus. Vi
har nu fanget omkring 10 mus i en "human" musefælde. Somme tider
lykkedes det ligefrem for musen at vælte fælden så den gik fra
hinanden, og stikke af! Men nu har vi sat den i klemme med en mursten,
så nu kan den ikke lave dét nummer mere. Vi har netop fanget en mere
som kæmper en brav kamp for at slippe løs, men det lykkedes ikke
rigtig for den! Nu får den lov at svede i det til i morgen tidlig, og
så kører vi LANGT væk med den. Vi har faktisk - klog af jeres indlæg -
en lusket mustanke om at det er den samme som er vendt tilbage så nu
er det ikke nok at gå 50-100 mtr. væk og slippe den ud! 8 km, som en
skrev, lyder godt nok langt.

Mange hilsener,
Peter.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-02-03 19:16

> [...]
> en lusket mustanke om at det er den samme som er vendt tilbage så nu
> er det ikke nok at gå 50-100 mtr. væk og slippe den ud! 8 km, som en

Det er også meget mere humant at lade musen fryse i hjel end at slagte den
selv!

vh
jan

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 06-02-03 21:46

> Vi har faktisk - klog af jeres indlæg -
> en lusket mustanke om at det er den samme som er vendt tilbage så nu
> er det ikke nok at gå 50-100 mtr. væk og slippe den ud! 8 km, som en
> skrev, lyder godt nok langt.

Det var smart, så får vi andre dine mus, Så kan vi alle bytte husmus, så
bliver deres arbejde heller i ikke så rutinepræget og de får en mere
spændende og varierende arbejdsdag med at flytte på isolering og spise i
huset.

Skrevet med sarkasme og et smil på læben .

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-02-03 10:41

"Philip Oest Møller" wrote:

> Det var smart, så får vi andre dine mus, Så kan vi alle bytte husmus, så

Var det ikke sådan ca. at pesten vandrede?

> bliver deres arbejde heller i ikke så rutinepræget og de får en mere
> spændende og varierende arbejdsdag med at flytte på isolering og spise i
> huset.

Se at på dem i jorden.

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

Draco Dormiens Nunquam Titillandus