Apropos USB keyboards...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-01-03 01:50

...Er det muligt at få et dansksproget USB keyboard, der i sin opbygning
og kvalitet er på højde med det go'e gamle Saratoga (Apple Extended
Keyboard II Pro)?

Det skal vel at mærke være et tastatur, der har lige så store taster som
Saratoga'en, - og ikke det der såkaldte 'Pro Keyboard'...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-01-03 01:58

in article 3E3330AF.68391080@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 26/01/03 1:49:

> ...Er det muligt at få et dansksproget USB keyboard, der i sin opbygning
> og kvalitet er på højde med det go'e gamle Saratoga (Apple Extended
> Keyboard II Pro)?

Kan du ikke bare bruge en iMate adpater?
--
/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-01-03 02:45

Hej Peter

Jo, hvis det var det, det kommer an på, men jeg har nu fået USB+FW i mine 2x
PM 9600 og det kommer i min G3 også...

Det reelle problem er, at man ikke længere kan købe det store keyboard som
tilbehør fra Apple, - det er nu overgået til 'reservedele', hvilket jo har
skruet prisen op til det urimelige. Godt nok har jeg endnu et par næsten nye
stående på lager, men de bliver jo ikke ved med at komme. - Jo længere tid,
der går, des dårligere bliver dem, man kan købe...

Og pga. mine hænders størrelse, kan jeg ikke rigtig bruge der her små
nymodens tingester, de kalder for 'Pro Keyboards'. Samtidig foretrækker jeg
også, at der er en vis modstand i tasterne, fordi jeg normalt skriver meget
hurtigt - +300 tegn pr. min..

Jeg har haft lidt kig på de nye tastaturer fra Kensington, men de laves ikke
i de skandinaviske opsætninger - desværre, for de har lidt af det samme, som
de gamle 'slagskibe' - god komfort / ergonomi og rimelig modstand i tasterne.

Desuden véd jeg også, at nogle, der arbejder som sekretærer også stadig
foretrækker 'slagskibet' fremfor de nye. For den gruppe vil et ordentlig
tastatur også være en god ting.

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-01-03 03:14

in article 3E333D99.6F335A14@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 26/01/03 2:45:

> [...]
> stående på lager, men de bliver jo ikke ved med at komme. - Jo længere tid,
> der går, des dårligere bliver dem, man kan købe...

Sig til hvis du vil købe en kasse. De findes stadig i hobetal, også i god
stand.

--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-03 10:17

> Og pga. mine hænders størrelse, kan jeg ikke rigtig bruge der her små
> nymodens tingester, de kalder for 'Pro Keyboards'.

Det forstår jeg slet ikke. Folk sagde det samme om Apple første, lille
USB-tastatur. Alle tastaturers taster har samme størrelse. Hvis du måler
størrelsen på den firkantede blok, der udgør de "normale" taster, så
måler den nøjagtig det samme på det nye USB Pro tastatur som på det
gamle ADB Extended tastatur. På Pro-tastaturet sidder F-tasterne tættere
på de andre, men de er i fuld størrelse.

> Samtidig foretrækker jeg også, at der er en vis modstand i tasterne, fordi
> jeg normalt skriver meget hurtigt - +300 tegn pr. min..

Så synes jeg da netop, det er en fordel med lav modstand. Men jeg ved,
at mange synes som du. Smag er jo forskellig.

> Desuden véd jeg også, at nogle, der arbejder som sekretærer også stadig
> foretrækker 'slagskibet' fremfor de nye. For den gruppe vil et ordentlig
> tastatur også være en god ting.

Sekretærer? Det var dem, der foretrak WordPerfect til DOS frem for at
bruge Windows. Det er dem, der stiller en 17" skærm til en opløsning på
640x480, "for det er jo så rart med store, tydelige bogstaver". Hvis
sekretærer skulle bestemme udviklingen, kom vi vist ikke ret langt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-01-03 16:12

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> gamle ADB Extended tastatur. På Pro-tastaturet sidder F-tasterne tættere
> på de andre, men de er i fuld størrelse.

Nåh... helt samme str. er de nu ikke, - men tæt på. De gamle 'Saratoga'
keyboards har en taststr., der er ca. 1/3-1/2mm større pr tast, og så er
afstanden mellem tasterne ca. 1-1,5mm mere... - Jeg har brugt både det gamle
USB keyboard og det nye Pro keyboard, og jeg kan altså ikke vænne mig til det.

Og så er der en anden ting ved Saratoga'en, som jeg ikke nævnte i første
omgang, - nemlig, at man kan trinløs justere keyboardets hældning. - Det er
virkelig rart!

> Så synes jeg da netop, det er en fordel med lav modstand. Men jeg ved,
> at mange synes som du. Smag er jo forskellig.

Minsandten ikke, hvis du har lært maskinskrivning på et gammeldags hakkebræt
ala Olympia eller Triumph. Det tog mig nogle år at vænne mig fra at hamre ned
på tasterne, da jeg gik over til elektriske skrivemaskiner...(

> [...]
> 640x480, "for det er jo så rart med store, tydelige bogstaver". Hvis
> sekretærer skulle bestemme udviklingen, kom vi vist ikke ret langt

Ha! - Den med WP 5 og DOS har jeg hørt før, - og vil faktisk give dem ret langt
hen ad vejen, men den med den lave opløsning er ny... - Hvis du - som læge
- har oplevet det, så tror jeg, du skal henvise de sekretærer til en
øjenlæge... - 640x480 er ved den søde grød absolut ikke 'tydelig', - nå
je.... på en Radius Optra Engeneering med 1.12dp punktstr.... men sandelig
ikke på en alm. skærm...

I øvrigt så kører alle de sekretærer, jeg kender til med min. 832x624 eller
1024x768....

mvh. Erik Richard

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-01-03 18:26

On Sun, 26 Jan 2003 16:11:55 +0100, Erik Richard Sørensen wrote
(in message <3E33FAB6.A5A66563@mail1.stofanet.dk>):

<snippety snappety>

> I øvrigt så kører alle de sekretærer, jeg kender til med min. 832x624 eller
> 1024x768....
>
> mvh. Erik Richard

Jeg kender en sekretær - nej, to - men jeg ved ikke, hvilken opløsning de er
i.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-01-03 19:20

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:
> Jeg kender en sekretær - nej, to - men jeg ved ikke, hvilken opløsning de er
> i.
En 9%'s gin-opløsning plejer at virke *LOL*
Afhænger lidt af sekretæren alder.

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 20:33

On Mon, 27 Jan 2003 19:19:35 +0100, Jens Rasmussen wrote
(in message <1fpgllf.1wpgx8ofj9jvoN%jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk>):

> En 9%'s gin-opløsning plejer at virke *LOL*
> Afhænger lidt af sekretæren alder.

Jeg kan huske hospitalssprit var på 99%. To af medlemmerne af kollektivet
arbejdede på Hillerød hospital ved siden af studierne og havde altid en kæmpe
dunk med hjem, som de puttede rom essens i mens de fortalte ulækre historier
ved morgenbordet fra nattevagten. Men det gav nogle lette tømmermænd til
vores berømte lørdagsfester

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-01-03 00:19

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> writes:

> [...]
> ved morgenbordet fra nattevagten. Men det gav nogle lette tømmermænd til

I min tid som studerende, blev vi meget omhyggeligt belært om at vi
skulle holde os til den med 96% da det var det meste man kunne
destillere sig frem til.

Den med 99% havde fået fjernet vandet med et eller andet meget
ubehageligt (benzoat?) som man godt kunnne blive temmelig syg af.

Den tog jeg til mig... Er du stadig sikker på at det var 99%? :)

Og hvad siger Dr. Münster?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 28-01-03 00:23

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Den med 99% havde fået fjernet vandet med et eller andet meget
> ubehageligt (benzoat?) som man godt kunnne blive temmelig syg af.

Jeps. Min kemilærer kaldte det vist stoffet benzen og sagde det var
kræftfremkaldende.

--
Mikkel Pagh
Berlin

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-01-03 08:01

On Tue, 28 Jan 2003 0:18:34 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen wrote
(in message <kkptqifagl.fsf@mimer.null.dk>):

> [...]

> ubehageligt (benzoat?) som man godt kunnne blive temmelig syg af.

> Den tog jeg til mig... Er du stadig sikker på at det var 99%? :)

Ah, mon ikke de bare har pralet (svede)?!! Jeg mente det nu heller ikke så
bogstaveligt, jeg mente bare hospitalssprit... altså! Det var heller ikke
det, der var pointen, vel? Der sidder fire...

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-01-03 08:01

On Tue, 28 Jan 2003 0:18:34 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen wrote
(in message <kkptqifagl.fsf@mimer.null.dk>):

> Og hvad siger Dr. Münster?

Vi har også fået en dr. Ralph, men hvad han er dr. i ved jeg ikke. Måske er
det bare et pseudonym fordi han bruger pc og ikke tør sige sit rigtige navn
højt her?
Måske er dr. Münster også et pseudonym, måske er det en pc bruger der har ædt
den rigtige dr. Münster (fordi den gerne ville have fat i hans nye maskine).
Nå, undskyld, det er for tidligt på morgenen. (eller også er det benzoat,
hvad ved jeg).

The Moose says: If things get any worse, I'll have to ask you to stop helping
me.

Hvordan kan man vide, om nogen herinde er blevet ædt af en pc bruger? De
begynder at komme med udtalelser som at Windows XP er stabilt, og at det kan
være ligemeget om man er til det ene eller det andet (skabet knirker). Nå, så
er Dr. Münster i hvert fald ikke blevet ædt.
Der har været flere tilfælde herinde i dette forum, de snakker lidt, og
pludselig er de væk. Om de er døde eller om de vender tilbage melder
historien intet om.
Som sagt, det er for tidligt på dagen og jeg drak for meget Cola i går.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-03 22:49

> [...]

> ubehageligt (benzoat?) som man godt kunnne blive temmelig syg af.
>
> Den tog jeg til mig... Er du stadig sikker på at det var 99%? :)

Måske er det mig, der ikke har opsøgt det, men jeg har aldrig mødt andet
end denatureret sprit på hospitaler. Det har jeg bestemt ikke lyst til
at drikke. Jeg ved ikke, hvor man bruger det såkaldte hospitalssprit, og
til hvad. Det vi bruger, er klorhexidinsprit med kraftigt gult farvestof
til at rense huden i før snit og stik. Det tror jeg slet ikke, man skal
drikke. Selv om det nok kan slå en forkølelse ned temmeligt hurtigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 28-01-03 19:23

> [...]

> ved morgenbordet fra nattevagten. Men det gav nogle lette tømmermænd til

???

Hospitalssprit er denatureret (= brænk, hvis du drikker det), netop med
henblik på ikke at friste svage sjæle.

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-01-03 19:59

in article 1fpi3ti.1fscnbe1rkwkk1N%no_spam@invalid_email.com, Peter Bjørn
Perlsø at no_spam@invalid_email.com wrote on 28/01/03 19:22:

> ???
>
> Hospitalssprit er denatureret (= brænk, hvis du drikker det), netop med
> henblik på ikke at friste svage sjæle.

Det findes også i en drikbar variant. Og det er jo også tænkeligt at den
udrikkelige variant er er af nyere data end David

--
/peter

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-01-03 20:01

in article BA5C9181.38C2D%spam@kiil.net, Peter Kiil at spam@kiil.net wrote
on 28/01/03 19:58:

> Det findes også i en drikbar variant. Og det er jo også tænkeligt at den
> udrikkelige variant er er af nyere data end David

Det går rigtig godt med at sammensætte sætninger

--
/peter

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-01-03 20:31

On Tue, 28 Jan 2003 19:22:57 +0100, Peter_Bjørn_Perlsø wrote
(in message <1fpi3ti.1fscnbe1rkwkk1N%no_spam@invalid_email.com>):

Ikke for 300 år siden, da vi drak det.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 28-01-03 19:23

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Jeg kender en sekretær - nej, to - men jeg ved ikke, hvilken opløsning de er
> i.

Du er ikke PouL Nyrup i forklædning, vel?

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-01-03 20:33

On Tue, 28 Jan 2003 19:22:55 +0100, Peter_Bjørn_Perlsø wrote
(in message <1fpi3rz.1ueb4b9q3d6uaN%no_spam@invalid_email.com>):

> Du er ikke PouL Nyrup i forklædning, vel?

På den ene side er jeg måske - på den anden side måske ikke.

--
The Moose says: When you give a small child his first hammer, the whole world
becomes a nail.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 28-01-03 20:40

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> På den ene side er jeg måske - på den anden side måske ikke.

Lone... ikke i aften... skat! Jeg skal løfte... en opgave.

Nej, Mogens. Gå... med dig. jeg har aldrig... brudt mig om.... dit
skæg...