Skrue dag på VFR400R
Fra : Tommy Fer

Dato : 26-01-03 01:33

Hej NG

Idag var det så store skrue dag på min VFR.

Jeg fik stillet mine ventiler (jeg havde sløset lidt med opmålingen, læs
fejlmålt de første 4 ventiler) Når men fik pudslespillet til at gå op.
Brugte kun 315,- på shims. Her er det endegyldige bevis på at suzuki er
dyrere i res dele. En Honda shim koster ca 60,- en suzuki koster ca 90,- I
samme størrelse, jeg køre blandet med suzuki og honda shims nu (eneste jeg
kunne få..) Nu må vi så håbe at de ekstra 30,- pr styk giver mig en meget
bedre kvalitet shim *LOL*

Ud over det, har en VFR400R en dejlig metode til at skifte shims med
(eftersigende skulle ZX9R havde det samme) Nu ventilen er i hvile pos (der
hvor man måler sluppet) kan man skyde en vippe arm til side, og tage shimen
ud. LÆKKERT system. Det eneste tidspunkt det er lidt besværligt er på de
foreste ventiler (udstødning på cyl 1&4) der vil de gerne smutte fra en, da
ventilen ligger næsten lodret.

Når men så er det klaret. Nu skal der skiftes kronrørsleje. Af med
indsugningsgummi til forreste cyl. Så kan der komme en 25*25 firkantrør
igennem stellet, og op på 2 bukke.. .tada fronten er hævet og cyklen står
stabilt.

Af med gaflerne, tømme for olie... what... den er klar og grumset sådan som
om det ikke ville emulgere... mystisk.. det lugter lidt grimt, ikke
frygtligt, men det trænger klar ttil udskiftning. Hælde nyt olie i, og de er
klar til at arbejde for mig

Løsner bolten til øverste gaffelbro... vil tage den af.. men,.... den sider
fast... mystisk. efter 713 slag med plastikhammer, så kommer den af...
damn... rust skulle forbydes Den rykkede sig ca 0,1mm pr 10 slag(af de
gode) Det tog mig 10min... bugger

Af med låseblikket og møtrikken (et udstødningsspænde jern til en MZ klare
det flot) Leje skallerne i kronrøret kommer nemt ud, der er en god reces i
"stellet" der gør det nemt at tage dem ud.

Den der sidder på kronrørspinden? skulle skæres af, noproblemo igang med
dremellen. den kom smukt af. Når men over til mine ny indkøbte kronrørslejer
fra mc nøglen.... dum di dum di da.... DE PASSER IKKE... ARGH...

de var for små, og der var to forskellige størrelser, på min VFR skal der
være to ens... bittert.

Når men hvad har jeg af muligheder´? Måle mine nuværende lejer, og tage
numrene på dem, og så gå ned til en lejehandler (ved der ligger en i
ishøj).... måske en original honda (brr... lyder dyrt)

Desuden er der den tændingslås... den vil stadig ikke skyde palen til
ratlåsen ud. har prøvet at skille den så meget af jeg kan... lidt plastik
bustet... men hvad... enten skal den skiftes eller splittes

Har kontakten af, plastik coveret til den modsatte side af palen, og det
hjælper ikke at skubbe den på vej, den vil kun køre ca 4 mm ud...

Hvordan skiller man selv låsen ad? der er noget der ligner en kobber
split/nitte, på siden af "nøglehuset", skal man bore den ud?

Fik også modded mit speedometer. Skilte det ad, så at hastighedbegrænseren
lå i at en skive der drejer med nålen, går forbi en optokobler så den
aktivere en omdrejnings begrænsning. dvs når optokoblerens felt bliver
brudt, begrænserden vyklen. På nettet anbefales det at man bukker den her
plade, men syntes det var lidt dumt at "ødelægge noget" istedet har jeg
afmonteret printet med optokobleren, taget den ud af speedohuset, og vil så
ligge den i en lille kasse (sådan en til hjemmebyg elektronik) der kan den
så ligge og hygge sig indtil der kommer en plade forbi (ALDRIG!)

Når men det var dagens udrettelser.... og så lige hjem med dsb... det tager
så 55min kontra 15 min på mc....

mvh Tommy Fer
VFR400R fortiden uden front...

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 26-01-03 08:42

> [...]

> Hvordan skiller man selv låsen ad? der er noget der ligner en kobber
> split/nitte, på siden af "nøglehuset", skal man bore den ud?

Har rep. en kammerats tændingslås for ca samme nykker som du beskriver.
Der var der 2 bolte unden "hoveder" der skulle bores ud (bore hovederne af),
så kunne tændingslåsen skilles af og rep`es. Samlede låsen med 2 nye bolte.
MC`en var en Honda NX650 Dominator årg. 91

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-01-03 10:00

> [...]
kronrørslejer
> fra mc nøglen.... dum di dum di da.... DE PASSER IKKE... ARGH...

Hej Tommy

Jeg ville købe et sæt kronrørslejer fra UK. Prøv David Silver Spares. De er
billige. De kan også sælge dig andre Honda dele billige hvis du mangler dem.
Deres porto er dyr, så sørg for at købe det du mangler på en gang. De
kronrøårslejer du har for meget kommer du let af med igen.

Fandt lige lidt NC30 stuff:
NC30 forum: http://www.technotaskforce.co.uk/forum/default.asp
http://www.v-four.freeserve.co.uk/vfr400.htm
http://www.hoc.org.uk/goldenwing/spring99/VFR400.html
http://www.vsource.org/VFR-RVF_files/Bvfr400r-mi.htm
http://www.elliottmc.co.uk/
Dårlig side, men et godt paint job
http://www.geocities.com/stevenorthrup33/index.html
Lidt VFR tuning: http://home.surewest.net/dug/bikes/dyno.htm

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Tommy Fer

Dato : 26-01-03 12:07

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:aPOY9.29$AJ2.0@news.get2net.dk...
> [...]
> Deres porto er dyr, så sørg for at købe det du mangler på en gang. De
> kronrøårslejer du har for meget kommer du let af med igen.

Tjae.... men syntes ikke lige jeg har tid til at vente på at bestille dem
fra UK... når men prøver leje karlen i ishøj. og ringer også lige til
aagesen...

mvh Tommy Fer

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 26-01-03 14:29

Tommy Fer wrote:
> Tjae.... men syntes ikke lige jeg har tid til at vente på at bestille
> dem fra UK... når men prøver leje karlen i ishøj. og ringer også lige
> til aagesen...

Ellers er der mange der har snakket godt om dem her:
http://www.danskkuglelejecenter.dk/

Jens
RD

Fra : Armand

Dato : 26-01-03 14:15

Tommy Fer <tommy@fernet.INGENSPAM.dk> skrev i en

> Ud over det, har en VFR400R en dejlig metode til at skifte shims med
> (eftersigende skulle ZX9R havde det samme)

Og GSXR!

> .........på de foreste ventiler (udstødning på cyl 1&4)

Så vidt jeg husker er det da bageste venstre cylinder der er 1'eren på
VF/VFR :-/

> [...]
> om det ikke ville emulgere... mystisk.. det lugter lidt grimt, ikke
> frygtligt, men det trænger klar ttil udskiftning.

Jeg hjalp Henrik Lynnerup med at skifte pakdåser på hans GPZ900, og da
vi "fik hul på bylden" var der ingen tvivl om at den vædske ikke havde
været skiftet i meget lang tid - lugten i værkstedet og omkringliggende
lokaler var på grænsen af hvad man kunne holde ud

> [...]
jeg
> afmonteret printet med optokobleren, taget den ud af speedohuset,

Dét tror jeg er dumt!
Jeg er selv ved at rode med Lillefrøens begrænsning, og systemet er
sikret således at det ikke nytter blot at klippe ledningerne (=> max
10.000rpm på Lillefrøen!), og en komplet afmontering af optokobler og
kredsløb svarer til at klippe forbindelsen !!
Gruby har anbefalet blot at løsne optokobleren så den ikke længere rager
ind over fanen, hvis man ikke vil øve vold imod seve fanen, derved
bibeholder man selve kredsløbet og bliver ikke "anti tamper ramt".
Desværre kommer man ikke ind i Lilefrøens speedo-hus uden at være
destruktiv, så for mit vedkommende ender det nok med en
ophug-tændingsbox fra .de og sikkert sammen med et "fuldt" speedo der
rækker længere end det japanske 180km's!
Når du står hvor du nu står kan du for den sags skyld indstøve printet
og efterfølgende placere det hvor som helst på VFR'eren hvor du kan få
fat på rette ledningsførsel !!

Forøvrigt finder jeg det pudsigt at du ikke vil røre fanen; men derimod
gerne fjerner hele printet og gemmer/glemmer det!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 26-01-03 15:24

> [...]
> 10.000rpm på Lillefrøen!), og en komplet afmontering af optokobler og
> kredsløb svarer til at klippe forbindelsen !!

Nopes, det gør det ikke...

Printet sider med fastlodet Optocoupler... 3 ledninger ign, gnd, og
out... der er ingen kontakt, eller andet til andre steder som den kan føle
om printet sider i speedometerhuset, eller et andet sted..

Derved lægges printet i en anden lille æske (havde en i skuffen) og
stikket på printet sættes på ledningen, som normalt gik op til speedohuset..
derved er kredsløbet fuldt aktivt, men vil aldrig gå i kraft, eftersom der
ikke vil være noget der bryder opto coupleren..

På den anden side, så fik vi jo lige et billede af printet... og der kan
jeg kun sige 1 ting... hvis en dummy boks koster 1500Kr... så tjener de
godt, for der er incl. print for ca. 30-40Kr. componenter... og en dummy
skal jo ikke ha optocoupleren monteret :)

> Desværre kommer man ikke ind i Lilefrøens speedo-hus uden at være
> destruktiv, så for mit vedkommende ender det nok med en

hmmm, vi brugte nu ikke vold, og der var ikke noget der skulle knækkes
bøjes, eller lignende for at få hele printet ud intakt :)

> Når du står hvor du nu står kan du for den sags skyld indstøve printet
> og efterfølgende placere det hvor som helst på VFR'eren hvor du kan få
> fat på rette ledningsførsel !!

Det var hele planen... :)

> Forøvrigt finder jeg det pudsigt at du ikke vil røre fanen; men derimod
> gerne fjerner hele printet og gemmer/glemmer det!

man kan ikke se at printet er væk... og printet smides jo ikke væk :)
tommy for det monteret andetsted, i en lille boks som det kan ligge
beskyttet i :) så hvis det skal tilbage til original, er det bare ud af
æsken, og så tilbage på plads :)

---
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 26-01-03 16:41

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> [...]
kan
> føle om printet sider i speedometerhuset, eller et andet sted..

Akkurat som på Lillefrøen!

Jeg har ikke helt gennemskuet hvordan og hvorledes du gør, så her er
hvorledes Lillefrøen reagerer:
1): Speedo-føleren sørger for at tændingen afbrydes i en puls á 4Hz når
de famøse 180 km/t nåes!
2): Afmonterer man speedokablet, viser nålen vedvarende 0km/t og motoren
trækker helt ud i alle gear (Jvf. Thomas Linnet virker systemet på Honda
dog tillige v.h.a. gearindikatoren!)
3): Skiller man stikket ved speedo'et (ligeledes med tre ledere), eller
afmonterer speedo'et registreres dette i tændingsboksen og max rpm er
derefter kun 10.000 imod 14.500!

Kan motoren startes?
Det er enkelt at vride omdrejningerne i bund hvorved det er meget
tydeligt om den trækker helt ud eller "svømmer" ved et lavere tal, hhv.
m/u stikket samlet - Men varm nu den godt op (á: varm oliekøler) først!!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 26-01-03 18:28

> Jeg har ikke helt gennemskuet hvordan og hvorledes du gør, så her er
> hvorledes Lillefrøen reagerer:

oki doki :) Tommy åbnede speedometeret... og drejede så viseren, så vi
ku se hva der mekanisk skete inde i klodsen.

Der er så en skive, hvor at den har et hak ud, som når speedometeret når
de 180km/t bryder lyset i optocoupleren, som sider på et lille print (med de
velkendte 3 ledninger på....

Så er muligheden at som du selv har skrevet tidligere, at klippe dette
hak af.. sådan at der ik er noget til at bryde optocoupleren, så man for de
4Hz pulser, som du nævner :

> [...]

> 3): Skiller man stikket ved speedo'et (ligeledes med tre ledere),
> eller afmonterer speedo'et registreres dette i tændingsboksen og max

Yepsen, hvis man afmontere det helt... men det gør vi jo ikke, vi
skruede bare det lille print af inde fra speedometeret, og tager det ud...
men vi lader det side på cyklen, og derved er de 3 ledere til den stadig
tilsluttet som altid, men med den forskel at optocoupleren ikke vil kunne
blive brudt, men stadig signalere til tændingsboksen at det stadig er
monteret.

> Kan motoren startes?

Ved vi ikke endnu, Tommy skal lige ha samlet motoren igen, efter at ha
stillet ventiler :) og monteret kaburatorene.... men vi vender straks
tilbage når det er sket :=)

> [...]
> tydeligt om den trækker helt ud eller "svømmer" ved et lavere tal,
> hhv. m/u stikket samlet - Men varm nu den godt op (á: varm oliekøler)

:) bare rolig, han er jo glad for den lille racer :)

---
VH
Lars Molnit
GSF 1200 S uden den ireterende modstand.
MZ ETZ 251 CDi... med eneste begrænsning at man ik tør køre hurtigere på
sådan en :)

Fra : Armand

Dato : 26-01-03 21:06

> [...]
kunne
> blive brudt, men stadig signalere til tændingsboksen at det stadig er

OK!
Men jeg husker noget med at printet havnede i en rodekasse med
elektronik til fremtidige lejligheder !?

> Ved vi ikke endnu, Tommy skal lige ha samlet motoren igen, efter
at ha
> stillet ventiler :) og monteret kaburatorene.... men vi vender straks
> tilbage når det er sket :=)

Det var nu mere for at du derved kunne forvisse sig om at det ikke gik
at afmontere sagerne helt!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 27-01-03 08:15

> OK!
> Men jeg husker noget med at printet havnede i en rodekasse med
> elektronik til fremtidige lejligheder !?

nopes :) det må være en misforståelse :)

> Det var nu mere for at du derved kunne forvisse sig om at det ikke gik
> at afmontere sagerne helt!

Det er vi nu klar over.... eneste jeg undre mig over, hva gør den for at
se om ledningerne er cuttet...

VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 27-01-03 20:50

> ..............eneste jeg undre mig over, hva gør den for at
> se om ledningerne er cuttet...

Tjaeh :-/

Måler man imellem de tre ledninger er der forskellige spændinger der
løber hver sin vej, og det er nok det nærmeste man kan komme svaret

Eddike og jeg forsøgte i vores "stage 1" at kortslutte med en modstand;
men dét gik ikke, og sidenhen er jeg blevet hook'ed på full-rpm ophug
istedet!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-01-03 23:12

On Sun, 26 Jan 2003 01:32:30 +0100, "Tommy Fer"
<tommy@fernet.INGENSPAM.dk> wrote:

Hej Tommy.

Det lyder som en go' da'

> [...]
>ligge den i en lille kasse (sådan en til hjemmebyg elektronik) der kan den
>så ligge og hygge sig indtil der kommer en plade forbi (ALDRIG!)

Jeg er enig i at lade fanen blive siddende.
Hvis man ikke har "finmekanikkergenet" skal man ikke klippe i det.
Hvorfor ikke blot sætte et par 5 mm afstandsstykker imellem printet og
speedometerhuset og så et par længere skruer.
Så kan fanen ikke nå ind til optokobleren og du har opnået det samme
som at flytte den ud som en ekstra gevækst.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Tommy Fer

Dato : 27-01-03 09:26

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 26 Jan 2003 01:32:30 +0100, "Tommy Fer"
> <tommy@fernet.INGENSPAM.dk> wrote:
>
> Hej Tommy.
>
> Det lyder som en go' da'

Det var en dejligdag... udover lige det skide kronrørsleje der satte mig
lidt tilbage :D

> [...]
> Så kan fanen ikke nå ind til optokobleren og du har opnået det samme
> som at flytte den ud som en ekstra gevækst.

Hov hov.. nu må du ikke komme med idéer der får mig til at gå ned og skrue
speedometeret fra hinanden igen

Ej, god ide, checker om der er plads på fredag

mvh Tommy Fer