nitrit i vandet
Fra : Thomas

Dato : 11-03-01 11:36

Der er Nitrit i mit akvarievand, hvor meget må der være og hvis der er
for meget, kan jeg så gøre andet end skifte noget af vandet ?

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-03-01 12:41

"Thomas" <vibeke@mikkelsen.mail.dk> wrote in message

> Der er Nitrit i mit akvarievand, hvor meget må der være og hvis der er
> for meget, kan jeg så gøre andet end skifte noget af vandet ?

Akut: Ser dine fisk i øvrigt ud til at klare det og er det et nyanlagt
akvarium så: Foretag dig intet ud over at holde øje med nitritniveau og
trivsel og vent på at din biologi i akvariet (filtret) bliver kørt ind.

Begræns fodringen så længe nitritten er høj (og sandsynligvis også
derefter).

Hvis dine fisk mistrives og nitritten ikke vil ned kan du gribe til
vandskift, men det holder ikke ret længe. Du skal skifte enorme mængder
vand, hvis du vil holde nitritniveauet i orden på denne måde.

På længere sigt:
Anskaf/anlæg et mere effektivt filter. Selvom mange raser i mod det er er
bundfiltret nok det mest effektive og enkleste filter man kan benytte til
omdannelse af nitraten.

mvh
Jan

Fra : N/A

Dato : 12-03-01 08:46

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-03-01 08:46

"Flemming Hansen" <unlimited@get2net.dk> wrote in message

> Hvad er problemet da med et bundfilter ?`?

Jeg skrev med vilje 'mange raser' - dermed ikke undertegnede. Jeg finder
(som du selv) at bundfiltret er enkelt og effektivt bortset fra i akvarier,
hvor fiskene 'leger grusgrav'. Og så er der vist noget om at en del planter
ikke bryder sig om det.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-03-01 08:56

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> [...]
akvarier,
> hvor fiskene 'leger grusgrav'. Og så er der vist noget om at en del

Ja og hvis du har bundgødning er det også en meget dum ide med bundfilter.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 12-03-01 09:09

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

[snip]

> [...]
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email
replying

> Please visit my Freshwater Aquaria Webpage

Jeg syntes nu det går meget godt for mig..... men jeg bruger
selvfølgelig heller ikke traditionelt bundgødning...

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-03-01 09:42

> Jeg syntes nu det går meget godt for mig..... men jeg bruger
> selvfølgelig heller ikke traditionelt bundgødning...

Prøv at smid noget duplarit i grusset, og kør med bundfilter, så bliver alt
i akvariet rødt

Tænker du på din 'ler kage' bundgødning ? Bruger du den sammen med
bundfilter ?

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 12-03-01 13:03

> [...]
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email
replying

> Please visit my Freshwater Aquaria Webpage

Hejsa

Jeg brugt på et tidspunkt noget fra JBL. Og så skulle jeg lige flytte en
plante...... sikke et svineri!

Ja, min "lerkage" (i pilleform)
Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk