OS X 10.2.3 news?
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 26-01-03 00:52

Hej!
Så fik jeg købt en Mac og sidder nu og tilpasser div. ting men.....
Kan det virkelig passe at der ikke er nogen form for Newsreader med OS X
10.2.3 ??

Hvilken newsreader vil i foreslå ??

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-01-03 01:10

In dk.edb.mac, Henry Lerche Madsen wrote:

> Så fik jeg købt en Mac og sidder nu og tilpasser div. ting men.....

Tillykke! Hvilken en er det?

> Kan det virkelig passe at der ikke er nogen form for Newsreader med OS X
> 10.2.3 ??

Ja, det er vist rigtigt. Eller, det er der, den er bare skjult
virkelig godt, og kan kun startes fra terminalen.

Det lyder ikke som om det er den du er interesseret i.

> Hvilken newsreader vil i foreslå ??

Jeg kan komme i tanke om et par stykker:

MacSOUP: <http://home.snafu.de/stk/macsoup/>
Thoth: <http://www.thothsw.com/thoth/>
Halime: <http://www.imdat.de/halime/>
MT-NewsWatcher: <http://www.smfr.org/mtnw/>
Hogwasher: <http://www.asar.com/download.html>

"Ford, you're turning into a penguin. Stop it!"

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-01-03 15:11

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Jeg kan komme i tanke om et par stykker:

> [...]

Og Mozilla.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 26-01-03 04:01

Henry Lerche Madsen wrote:
> [...]
> Så fik jeg købt en Mac og sidder nu og tilpasser div. ting men.....
> Kan det virkelig passe at der ikke er nogen form for Newsreader med OS X

Hvis det skal være let og integreret i din browser så er Netscape 7.0 en
udemærket løsning.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-03 04:52

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hvilken newsreader vil i foreslå ??

MacSOUP.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-01-03 23:41

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Kan det virkelig passe at der ikke er nogen form for Newsreader med OS X
> 10.2.3 ??

Nej, den hedder slrn og kan aktiveres med samme kommando fra terminalen.

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-01-03 13:22

In dk.edb.mac, Peter wrote:

> Nej, den hedder slrn og kan aktiveres med samme kommando fra terminalen.

Nej, den hedder Gnus, og er en del af Emacs (:

% emacs -f gnus

slrn skal nedlastes og installeres før det virker.

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-03 22:49

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Nej, den hedder Gnus, og er en del af Emacs (:
>
> % emacs -f gnus

Den kan jeg hverken få til at gå frem eller tilbage. Hvor skriver man
sin news server ind?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-01-03 14:23

In dk.edb.mac, Henrik Münster wrote:

> Den kan jeg hverken få til at gå frem eller tilbage. Hvor skriver man
> sin news server ind?

Man skal skrive en konfigurationsfil der hedder .gnus, og gemme den i
sit home-dir.

Indholdet af min ser således ud:

<http://it.edu/people/jcv/usenet/dot.gnus.txt>

      Mouse pad (n): Where mice are launched.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-01-03 23:08

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Man skal skrive en konfigurationsfil der hedder .gnus, og gemme den i
> [...]

Nå ja. Det burde jeg have kunnet regne ud Tak for det. Jeg tror
alligevel, jeg er glad for MacSOUP. Jeg fandt i øvrigt en manual hos
gnus.org. den er vist ikke ligefrem skrevet for begyndere. Jeg kunne
ikke engang finde ud af at lukke Gnus ned.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-01-03 01:03

> [...]
> gnus.org. den er vist ikke ligefrem skrevet for begyndere. Jeg kunne
> ikke engang finde ud af at lukke Gnus ned.

Ja, det græver lidt at sætte sig ind i gnus, men det er nu en meget
herlig newsreader, hvis man ikke lige har suppen installeret. Et
ekstra plus er, at du kan bruse på fremmede newsservere, så let som
ingenting. Man behøver faktisk ikke at lave en dot.gnus fil hvis man
ikke gider.

I stedet kan man blot trykke shift+b når man har åbnet gnus, så
spørger den om protokol, adresse på newsserver og identifikation hvis
det er nødvendigt, så kan man bruse rundt på den newsserver.

Smart synes jeg, men suppen er også fin.

Og gnus.org er *stedet* for dine gnus-spørgsmål.

The sooner you fall behind,
the more time you'll have to catch up. - Steven Wright

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-03 10:52

> [...]

> spørger den om protokol, adresse på newsserver og identifikation hvis
> det er nødvendigt, så kan man bruse rundt på den newsserver.

Orv, så henter den alle nyhedsgrupper fra serveren. At man derefter skal
scrolle nedad i 10 minutter for at komme til en interessant gruppe er
måske ikke så smart. Der er sikkert en genvej.

> Smart synes jeg, men suppen er også fin.
>
> Og gnus.org er *stedet* for dine gnus-spørgsmål.

Gnus er da ganske god, ser det ud til. Men det er nok lidt nørderi, hvis
jeg skal til at lege med den. MacSOUP fungerer jo fint, og "If it ain't
broke, don't fix it". Man kan jo også sige, at Gnus er grim og
tekstbaseret. Netop det kæmpede vi Mac-brugere jo imod i mange år.
Sjovt, som vi pludselig synes, det er enormt fint, at vi har en
kommandolinie og det hele. Man kan hurtigt skifte standpunkt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 30-01-03 11:09

> Sjovt, som vi pludselig synes, det er enormt fint, at vi har en
> kommandolinie og det hele. Man kan hurtigt skifte standpunkt

Jakob Nielsen og Don Gentner (Mac fans og usability-nørder) skrev i '96
en lille og særdeles spændende artikel om "The Anti-Mac Interface".

De prøver at vende alle grundprincipperne ved Mac'en på hovedet og se
hvilke fordele det evt. vil kunne indebære. Et must-read for enhver, der
går op i brugergrænseflader.

http://www.acm.org/cacm/AUG96/antimac.htm

Venlig hilsen Mikkel

--
Mikkel Pagh
Berlin

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-01-03 13:09

In dk.edb.mac, Mikkel Pagh wrote:

> http://www.acm.org/cacm/AUG96/antimac.htm

Bookmarket på stedet. Tak.

En noget længere udredning om CLI vs. GUI er skrevet af Neal
Stephenson, og kan hentes her:

<http://www.cryptonomicon.com/beginning.html>

Den er virkelig underholdende og informativ. Kan varmt anbefales.

Ethernet (n): Device used to catch the elusive etherfish.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-01-03 17:38

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Den er virkelig underholdende og informativ. Kan varmt anbefales.

God bog, måske en anelse langtrukken...

--
Peter - http://titancity.com/ , http://haxor.dk/islamnyt/
BLOOD OF LUCIFER - KLIP DIT HÅR OG FÅ ET JOB!!!

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-01-03 13:16

> [...]

> scrolle nedad i 10 minutter for at komme til en interessant gruppe er
> måske ikke så smart. Der er sikkert en genvej.

Ja, hvis du ved hvilken NG du vil læse kan jeg anbefale ctrl+s, og
dernæst taste den f.eks. edb.mac, så skulle den "zoome" "vores" NG i
en fart.

> Gnus er da ganske god, ser det ud til. Men det er nok lidt nørderi, hvis
> jeg skal til at lege med den. MacSOUP fungerer jo fint, og "If it ain't
> broke, don't fix it".

Fuldstændig enig.

> [...]
> Sjovt, som vi pludselig synes, det er enormt fint, at vi har en
> kommandolinie og det hele. Man kan hurtigt skifte standpunkt

Det kommer vel an på ens bevæggrund. Jeg har aldrig brugt mac fordi
mit metier eller min baggrund krævede det eller forventede det. Jeg
købte min første fordi jeg synes den var fed, og kunne det jeg skulle
bruge den til, som faktisk bare var at skrive skriftlige opgaver i
gymnasiet.

Nu har mine krav til min computer ændret sig, og før OS X havde jeg
aldrig stiftet bekendtskab med en prompt. Jeg vil vove den påstand, at
jeg har tusinddoblet min viden om hvordan computere fungerer i kraft
af at have mulighed for at rode rundt i terminalen. Samtidig er jeg
blevet opmærksom på, at GUI ikke altid er vejen frem.

   "When I eat a biscuit," said Arthur, "it stays eaten."

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-01-03 13:20

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Den kan jeg hverken få til at gå frem eller tilbage. Hvor skriver man
> sin news server ind?

Henrik, jeg tror ikke Gnus er noget for dig.

http://bigfoot.com/~thunderbear