"anti chat" software?
Fra : ps

Dato : 26-01-03 00:20

Er der nogen, der kan anbefale et program, som kan forhindre at ens børn
sidder og chatter med folk, de ikke kender?
Eller er det umuligt at forhindre en sådan kontakt, hvis man samtidig gerne
vil have øvrige internet- og emailforbindelser og lign. til rådighed??
m.v.h.
P.sørensen

--
m.v.h.

Fra : Alex Holst

Dato : 26-01-03 00:49

ps <pbs@adslhome.dk> wrote:
> Er der nogen, der kan anbefale et program, som kan forhindre at ens børn
> sidder og chatter med folk, de ikke kender?

Hvordan forhindres boern i at snakke med eller foelge med fremmede paa
en legeplads? Barnet skal vaere under opsyn til det er gammelt nok til
at forstaa at hvad der er tilladt og hvad der ikke er.

Indtil boern er gamle nok til at forstaa at de ikke skal snakke med
tilfaeldige mennesker, boer de ikke benytte nettet uden opsyn.

> Eller er det umuligt at forhindre en sådan kontakt, hvis man samtidig gerne
> vil have øvrige internet- og emailforbindelser og lign. til rådighed??

Der er forskellige muligheder afhaengig af hvilket styresystem og chat
program der benyttes.

Fra : Brian Josefsen

Dato : 26-01-03 01:43

Alex Holst wrote:

> Der er forskellige muligheder afhaengig af hvilket styresystem og chat
> program der benyttes.

Men de kan altid gå ind på en hjemmeside der har chat rooms. Jeg er
iøvrigt enig med Alex i hans udsagn at børn bør være under overvågning,
eller man bør ikke bare placere ungerne foran computeren som en
erstatning for en barnepige, min generation(1980) har nok haft mere
samvær med Betamax og VHS maskiner end barnepiger, men det er et helt
andet forum

-Josefsen
"Out of qoutes"

Fra : ps

Dato : 26-01-03 11:43

Ja tak - og når vi så har hørt på den - for denne gruppe - sædvanlige
pædagogiske belæring, så er der måske også nogen, der kan svare på mit
spørgsmål? I "real life"?
P.sørensen

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 26-01-03 12:23

On Sun, 26 Jan 2003 11:43:28 +0100, ps <pbs@adslhome.dk> wrote:
> Ja tak - og når vi så har hørt på den - for denne gruppe - sædvanlige
> pædagogiske belæring, så er der måske også nogen, der kan svare på mit
> spørgsmål? I "real life"?

Det er jo allerede gjort. Når Alex ikke langer en kogebog ud, er det fordi
han ønsker mere information omkring den software, der benyttes til at
chatte med. Når denne information er givet, er det muligt at komme med
mere konkrete løsningsforslag. Dog vil jeg tro, at det med stor
sandsynlighed kan omgås, hvis man gør en aktiv indsats for at omgå det.
Her må du så vurdere, om det du ønsker at blokere for er noget dit barn
kunne finde på at ville omgå.

Jeg tror, at den bedste løsning er den som Alex startede med at give.

--
Jesper

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-01-03 13:04

ps wrote:

> Ja tak - og når vi så har hørt på den - for denne gruppe - sædvanlige
> pædagogiske belæring, så er der måske også nogen, der kan svare på mit
> spørgsmål? I "real life"?

Jeg må tilslutte mig, at Alex er kommet med den bedste "real life"
løsning, der kan gives.

Det korte svar på dit spørgsmål "Eller er det umuligt at forhindre en
sådan kontakt, hvis man samtidig gerne vil have øvrige internet- og
emailforbindelser og lign. til rådighed??" er: Ja.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Michael Legart

Dato : 26-01-03 13:46

On Sun, 26 Jan 2003 13:03:56 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> Det korte svar på dit spørgsmål "Eller er det umuligt at forhindre en
> sådan kontakt, hvis man samtidig gerne vil have øvrige internet- og
> emailforbindelser og lign. til rådighed??" er: Ja.

Er du sikker paa at du ikke mener at svaret er nej? Hvordan vil du
saette noget software til at forhindre nogen i at chatte paa en eller
andet hjemmesidebaseret chat uden at lukke af for hjemmesider generelt?

--
Don't read everything you believe.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-01-03 14:47

Michael Legart wrote:

> Er du sikker paa at du ikke mener at svaret er nej?

Øh, nu blev jeg i tvivl, men er du sikker på, at du ikke har overset et "u" i
"umuligt"?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : dudsen

Dato : 26-01-03 15:16

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> sådan kontakt, hvis man samtidig gerne vil have øvrige internet- og
> emailforbindelser og lign. til rådighed??" er: Ja.

Hvis man har en precis liste over hvilke sider det er børnene ikke må
chatte på kan man smide dem i sin /etc/hosts (eller hvad de nu er den
hedder under vindows) som pegende på 127.0.0.1(localhost) men det
forudsætter at ungerne ikke er kreative nok til at finde
altilernative chatrum.

--
Daniel Udsen
Jorden gik under i går

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-01-03 15:32

dudsen wrote:

> [...]
> hedder under vindows) som pegende på 127.0.0.1(localhost) men det
> forudsætter at ungerne ikke er kreative nok til at finde

Black-lister vil i mange sammenhænge halte et skridt bagefter. Jeg ville
ikke lade et barn, som jeg ikke turde lade chatte alene, være alene med en
computer, hvor der var spærret for udvalgte chat-steder.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Alex Holst

Dato : 26-01-03 13:26

ps <pbs@adslhome.dk> wrote:
> Ja tak - og når vi så har hørt på den - for denne gruppe - sædvanlige
> pædagogiske belæring, så er der måske også nogen, der kan svare på mit
> spørgsmål? I "real life"?

Hvordan faar jeg min bil til at virke igen? Belaerende raad som: "Tag
den med til en mekaniker" er jeg ikke interesseret i.

Hvis du fortaeller mere om det software der benyttes har vi en
nogenlunde chance for at give dig et raad du kan bruge til noget.

Fra : ps

Dato : 26-01-03 15:41

> Hvis du fortaeller mere om det software der benyttes har vi en
> nogenlunde chance for at give dig et raad du kan bruge til noget.

Jeg bruger windows xp home, outlook express og IE 6,0.2800.
Dertil Norton Antivirus 2002, men ikke anden firewall end den, der ligger i
XP.
P.sørensen

Fra : Alex Holst

Dato : 26-01-03 22:40

ps <pbs@adslhome.dk> wrote:

> Jeg bruger windows xp home, outlook express og IE 6,0.2800.

Hvilket chat software?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-01-03 00:54

Alex Holst wrote:
> Hvordan faar jeg min bil til at virke igen? Belaerende raad som: "Tag
> den med til en mekaniker" er jeg ikke interesseret i.

Var du ikke træt af bil analogier? :)

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/

Fra : Alex Holst

Dato : 27-01-03 01:52

Christian E. Lysel <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

> Var du ikke træt af bil analogier? :)

Jo, men det lader til at vaere det eneste nogle mennesker forstaar.

Fra : Christian Iversen

Dato : 27-01-03 02:12

> Jo, men det lader til at vaere det eneste nogle mennesker forstaar.

Gad vide hvad bil-analogien til DET er.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Alex Holst

Dato : 27-01-03 02:37

Christian Iversen <iversen@it.dk> wrote:

> Gad vide hvad bil-analogien til DET er.

Det maa vaere noget med at koere fumlegaengere over med vilje.

"Hvilken del af 'se dig for' forstod du ikke?"

Fra : Christian Iversen

Dato : 27-01-03 14:27

> Det maa vaere noget med at koere fumlegaengere over med vilje.
>
> "Hvilken del af 'se dig for' forstod du ikke?"

Øhh... det med "for"? :)

FUT: dk.sna(s)k

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Lars Raaby

Dato : 26-01-03 23:00

ps skrev bl.a.:
> [...]
> Eller er det umuligt at forhindre en sådan kontakt, hvis man
> samtidig gerne vil have øvrige internet- og emailforbindelser

Var det ikke en bedre ide at lære børnene at chatte?
http://www.crimprev.dk/sikkerchat/

--
MVH Lars
- nogen burde lave en FAQ/OSS

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-03 19:52

> [...]
gerne
> vil have øvrige internet- og emailforbindelser og lign. til rådighed??

Hej,
Jeg har leget lidt med nogle af den slags programmer her hjemme, jeg har 2
børn på 8 og 10 - de er ikke kommet i chat alderen endnu, men det kan vel
ikke vare så længe.
Jeg testede kortvarigt Cybersitter, mest omkring porno sider - jeg er ikke
begejstret for produktet, men de påstår at de også kan undgå chat.

Vil man spærre for porno kan jeg varmt anbefale det danske Enologic.

McAfee har også et tilsvarende produkt, men det fik ikke mange dage på
maskinen, da det bestemt mente at Lego's hjemmeside var noget snavs.

/Thor

Fra : Morten Pedersen

Dato : 10-02-03 14:33

Den nye version 2 af EnoLogic NetFilter kan også blokere for chat samt
udlevering af personlige oplysninger. Det fungerer rigtig godt og er
meget simpelt at bruge.

Du kan finde mere information på http://www.enologic.com

Fra : Michael Knudsen

Dato : 01-02-03 21:55

In article <3e331b9e$0$83826$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, ps wrote:
> Er der nogen, der kan anbefale et program, som kan forhindre at ens børn
> sidder og chatter med folk, de ikke kender?

Hvordan havde du forestillet dig, at et program skulle kunne afgøre,
hvorvidt dit barn kender en givet person i et online chatforum eller ej?

Hvis du finder et firma, der kan programmere dette, må du meget gerne
sende mig en mail med firmaets navn, for jeg har længe ledt efter nogen,
der kan kode et tankelæsermodul til mig.

Mvh. Michael.
--
Ignorér endelig humoren, hvis du ikke forstår den.