lås
Fra : Rasmus B. Nielsen

Dato : 25-01-03 19:29

Hej

Nu har jeg desværre kun ansvar på min nye mc, så jeg skal ud og ha' min en
god lås til den.

Hvad vil være et godt bud på sådan en lås ?

mvh.

Rasmus B. Nielsen

Suzuki GSX-R 250

Fra : Jens Didriksen

Dato : 25-01-03 19:37

> Hvad vil være et godt bud på sådan en lås ?

Jeg kan absolut anbefale de store ABUS monsterlås til ca. 1500 - 2000. Dyre
men (forhåbentlig) pengene værd.

Har selv en stor og en mellemstor model, en bøjlelås og en skivebremselås
med alarm. Tris at alt dette er nødvendigt men det er det!

Didrik

Fra : bo-gsx-R

Dato : 25-01-03 20:52

> Hvad vil være et godt bud på sådan en lås ?

jeg har en skivelås, en spyball alarm og en kædelås.
skivelåsen skal bare være simpel og kraftig, med en anti-
bore låse type.
Kæden skal være kraftig og med en solid lås ( anti-bore ),
og så skal den imo være ca. 70cm. så kan den med
lethed være i stuveafvejen-rummet, men stadig lang nok til
at man kan låse baghjulet fast til et stativ eller en lygtepæl.
de få gange hvor stuve-af-vejen rummet har været fyldt med
ekstra visir, kædeolie, værktøj, tørre af klud osv. har jeg blot
taget kæden over hovedet og en arm.

spyball'en for at gøre tyve nervøse og få opmærksomhed.
så de mister lysten.

bo-gsxR

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-01-03 22:08

> Nu har jeg desværre kun ansvar på min nye mc, så jeg skal ud og ha' min en
> god lås til den.
>
> Hvad vil være et godt bud på sådan en lås ?

Hej Rasmus

Alle cykler kan stjæles. Det det gælder om er at gøre netop din MC så
besværlig at stjæle at tyven tager "naboens".

En lås er kun fed hvis du bruger den. Det lyder logisk, men praksis viser at
mange ikke gider montre låsen, hvis de kun "lige" skal et eller andet. Jeg
ville kigge på Abus låse hos www.louis.de Jeg vil fraråde Abus billigmærke
Buffo. Min og andres Buffo skivebremselåse er brækket over ved almindelig
brug!

Jeg vil anbefale to ting:

Den hurtige "Jeg skal 10 min i Netto løsning"
En god skivebremselås kombineret med en holder på cyklen så den er nem at
komme til. Abus laver en sådan lås med holder f.eks Granit Quick best nr.
10001928 til 67,5 Euro samt holderen SH 37 best nr: 10001826 til 14,95 Euro.
Så vil den være let at komme til og chancen for at du bruger den hver gang
stiger betragteligt.
En skivebremselås kan dog omgås på en måde jeg ikke vil beskrive her, da
alle mulige kan læse med. Dem der kender tricket, lad være med at skrive det
her! Det hjælper kun tyvene! Derfor må du ikke stole på en skivebremselås
som eneste låseløsning. Monter e.v.t et eller andet som gør du husker du har
skivebremselås på. Monter altid skivebremselåsen så de sidder så tæt på
kaliberen som muligt, sådan så du kører så kort som muligt før du opdager du
har skivebremselås på. Finten med at parkere op mod noget så du er nød
til altid at bakke MC'en først, hvilket gør du opdager du har glemt
skivebremselåsen før du fyrer modellen af med 17.00rpm foran 1.G pigerne er
også godt.

Låsen du bruger hvis den skal stå f.eks natten og hjemme ved dig selv:
Det er vigtigt cyklen er lås fast til noget! Alt andet en tåbelige
knallerttyve kender skivebremselåsfixet og har en varevogn med de kan smide
cyklen ind i. Så kan de i ro og mag skære låsen op derhjemme. Ingen låse kan
modstå en god vinkelsliber!

Jeg ville personligt købe en kæde med en stor ring i enden (best nr.:
10001827 til 115Euro).Grunden til jeg synes den er fed er at normale kæder
er for korte til man effektivt kan fastankre MC'en til noget. Bliver kæden
lang, bliver den også så tung man ikke gider slæbe den med sig. Man lægger
kæden rundt om noget fastankret og trækker kæden gennem den store ring. Man
har nu lavet en løkke rundt om f.eks lygtepælen. Enden at kæden som nu
ligger i en streng hen mod MC'en og fastgøres til f.eks en bøjlelås som
trækkes igennem fælgen eller stellet eller bagsvingeren. At fastgøre den til
en passagerfodhviler ophæng som nemt kan adskilles er ikke ønskeligt, men
det er ikke altid man tænker på, at en tyv faktisk som regel har værktøj
med.

En god alarm er også en fin ting. De koster ca. 1000kr hos Louis.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 26-01-03 10:31

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:CnDY9.126$Jt5.125@news.get2net.dk...

> [...]
Euro.
> Så vil den være let at komme til og chancen for at du bruger den hver gang

Desværre passer Abus Granit Quick, ikke ret godt til netop vores cykel. Den
kan sættes på,
men den sidder meget udsat. Jeg har istedet valgt en Abus Extreme 69, med
højere sikkerhedstal, og så fylder
den mindre. Ca. til samme pris !

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
/THomas

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-01-03 11:41

> Jeg har istedet valgt en Abus Extreme 69, med
> højere sikkerhedstal.

Hej Thomas

En Extreme 69 er også en meget fin skivebremselås. Den kan man også få en
holder til. Holderen koster 10Euro hos Louis. Du må ikke køre med din
skivebremselås i lommen. Hvis du vælter slår du dig til lirekassemand på
låsen. Jeg kender til folk der har brækket hoften på deres skivebremselås de
havde i lommen. Det er samme grund til man ikke må køre med rygsæk.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 26-01-03 14:25

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:QaPY9.33$t83.25@news.get2net.dk...

> [...]
de
> havde i lommen. Det er samme grund til man ikke må køre med rygsæk.

Har den nu heller ik i lommen :)
Med låsen følger en "taske" med en velcro-strop, så den kan vikles om
stellet, eller andet.
Jeg smider den dog bare i rummet under sædet. Jeg er ihvertfald glad for den
, siger jeg , selvom den
jo ligger her ved siden af mig, og ikke hænger ude på cyklen .. Wops.
Men der er jo ingen fælg på cyklen, og dermed heller ingen bremser..

Fra : Armand

Dato : 26-01-03 15:28

Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en

> Har den nu heller ik i lommen :)
> Med låsen følger en "taske" med en velcro-strop, så den kan vikles om
> stellet, eller andet.
> Jeg smider den dog bare i rummet under sædet.

Gør som jeg:
Brug vinteren til at montere en Idiotsikring der skal forhindre dig i at
køre med låsen i skiven: En kontakt i siden/bunden af rummet (på
Lillefrøen passer låsen præcist ned i rummet ved siden af værktøjet),
sådan at der enten tændes for en "bipper" eller slukkes for tændingen
(nødstop-kredsløbet) hvis nøglen vrides i tændingen uden at låsen er på
plads!
Sidstnævnte (á: tændingskredsløbet) er samtidig en slags startspærre,
derved at modellen ikke umiddelbart lader sig starte når skivelåsen
ligger overskåret(?) på fortovet

--
Armand.

Fra : bo-gsx-R

Dato : 26-01-03 19:22

> [...]
> Sidstnævnte (á: tændingskredsløbet) er samtidig en slags startspærre,
> derved at modellen ikke umiddelbart lader sig starte når skivelåsen

er det ikke lidt kedeligt at tændningen cutter, hver gang der
er et bumt i vejen der får låsen til at hoppe/lette!!!

bo-gsxR

Fra : Armand

Dato : 26-01-03 21:13

bo-gsx-R <gsx-r@ofir.dk> skrev i en news:b118pl$1d$1@sunsite.dk...

> er det ikke lidt kedeligt at tændningen cutter, hver gang der
> er et bumt i vejen der får låsen til at hoppe/lette!!!

Eftersom at rummet på Lillefrøen passer perfekt til låsens størrelse vil
en kontakt i den ene ende påvirkes uden at låsen forlader den ved bump!
Forøvrigt kan man i lighed med batteri og værktøj sikre låsen med en
strop henover, eller alternativt en skumgummiklods under sædet lige over
låsen !!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 26-01-03 15:11

> [...]
> Jeg kender til folk der har brækket hoften på deres skivebremselås de
> havde i lommen. Det er samme grund til man ikke må køre med rygsæk.

Jup!
Også gældende for ham der skrev at han kørte med kædelåsen omkring
hals/arm =
Bagage hører til på motorcyklen og IKKE på kroppen :-|

--
Armand.

Fra : bo-gsx-R

Dato : 26-01-03 19:24

> Også gældende for ham der skrev at han kørte med kædelåsen omkring
> hals/arm =
hæ det var mig...

> Bagage hører til på motorcyklen og IKKE på kroppen :-|

der er det ikke plads, og så riser det!
jeg har alligevel ikk planer om at falde...

bo-gsxR

Fra : Armand

Dato : 26-01-03 21:14

bo-gsx-R <gsx-r@ofir.dk> skrev i en news:b118tf$bk$1@sunsite.dk...

> hæ det var mig...

> der er det ikke plads, og så riser det!
> jeg har alligevel ikk planer om at falde...

Nå ja. nu har jeg sagt det. Og det berettiger mig til at være bagklog i
tilfælde af...
:-|

--
Armand.
(lidt sikkerhedsfreak'et)

Fra : bo-gsx-R

Dato : 27-01-03 14:24

> Nå ja. nu har jeg sagt det. Og det berettiger mig til at være bagklog i
> tilfælde af...
> :-|

jeg håber selvf aldrig at jeg kommer til at opleve det,
.... og dog hellere det end det der er værer

bo-gsxR

Fra : wheeler

Dato : 27-01-03 21:46

> [...]

> Alle cykler kan stjæles. Det det gælder om er at gøre netop din MC så
> besværlig at stjæle at tyven tager "naboens".

[CUT]

Den lader vi lige stå...

Er det så ikke ufornuftigt at give gode råd til "naboen" (?)

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-01-03 08:40

> Er det så ikke ufornuftigt at give gode råd til "naboen" (?)

Nahh. Thomas bor jo i midtjylland og jeg i KBH. Jeg giver selvfølgelig ingen
låse-råd fra mig i klubsammenhæng