Radial montering
Fra : Klaus Krabbe

Dato : 25-01-03 18:35

Hvem kan give en fornuftig forklaring på fordelen ved en radialt monteret
bremsekaliber? Forhandlerne snakker om jævnere indbremsning, roligere
indbremsning og mere effektiv indbremsning. Uanset hvor du placerer din
kaliber rundt om på skiven, må den vel have stort set samme vinkel på akslen
og samme afstand til centrum. Ikke desto mindre er det et hot koncept i år.
Adskillige af udstillerne på Göteborg-messen, der kører nu, fremhævede, at
cyklerne har radialt monterede kalibre. For eksempel, Laverda og Kawasaki.
De bedste hilsner
- Klaus Krabbe

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-01-03 19:03

On Sat, 25 Jan 2003 18:35:04 +0100, "Klaus Krabbe" <k.krabbe@idg.dk>
wrote:

>Hvem kan give en fornuftig forklaring på fordelen ved en radialt monteret
>bremsekaliber?

Det er ikke sålænge siden,spørgsmålet har været oppe at vende,find
tråden der starter med :

find den evt. på Google :

<http://groups.google.com/groups?ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_umsgid=dzbR9.23640%24ws6.478568@news2.nokia.com&lr=&hl=da>

Læs evt. det først

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Armand

Dato : 25-01-03 23:51

Klaus Krabbe <k.krabbe@idg.dk> skrev i en
> [...]
akslen
> og samme afstand til centrum. Ikke desto mindre er det et hot koncept

Det er et race-gimmick, der som altid har fundet sin vej på gademodeller
som regulær porno!!
MOTORRAD beskrev fornyligt den nye teknik ganske grundigt, og i den
artikel var den eneste regulære fordel at man (ved race) kan kompensere
for større skivediameter v.h.a. mellemlæg imellem caliber og ophæng.
Den større stivhed tvivlede de derimod på om overhovedet ville kunne
måles.

Jeg læste igår det BIKE som også indeholder "mc-kataloget", hvori de
radiale calibre ligeledes blev omtalt, omend i noget kortere form, og
dér stod kun større stivhed nævnt (sammen med alt soft-talk'en á: "bid"
og feeling").
Når man ser hvorledes BIKE roder rundt i klasser og motorstørrelse i
nævnte "mc-katalog", så ved jeg godt hvor min tillid ligger :-|

Det er forøvrigt gået op for mig hvor min misopfattelse af ophængets
placering på begge sider af skiven (jvf. indlæg i den af M.K.S. linkede
tråd) kommer:
Eftersom at stivhed længe har været et issue, har jeg opfattet
monteringen som noget med en (radial) bolt i hvert hjørne af caliberen,
hvad den tilsyneladende(*) ikke har.
Ud fra at monteringen kun(!) er med to bolte (á: én i hvert af de ydre
hjørner), kan jeg slet ikke følge tankegangen om stivere
ophæng/montering !!
Og hvis disse to bolte kun underlægges med et par tykke (spænd-)skiver
ved regulering til større skivediameter, kan stivheden da kun blive
ringere. Som håndværker ville jeg som minimum forvente nogle
mellemlægs-plader med samme form som hele samlefladen :-|

(*)
Jeg har endnu ikke oplevet en radial caliber mano y mano, men kun
fin-kigget billeder i test og artikler; men regner med såvel at
nær-kigge som fotografere, så tidligt som i Hamborg [ www.hmt.de ]
imorgen!

--
Armand

Fra : Armand

Dato : 01-02-03 19:11

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en

> Jeg har endnu ikke oplevet en radial caliber mano y mano, men kun
> fin-kigget billeder i test og artikler; men regner med såvel at
> [...]

Mnjaeh - Dét blev det ikke til
Men idag fik jeg kigget på én der sad monteret på en ZX6'er udstillet i
Magretehallen her i byen:
Monteringen ser sgu' omend endnu mere spinkel ud, end på f.eks.
Lillefrøen!
Så stivheds-argumentet tager jeg for rent nonsens :-|

--
Armand.

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 01-02-03 19:37

> [...]
> Lillefrøen!
> Så stivheds-argumentet tager jeg for rent nonsens :-|

Jeg tror da helt klart at man har opnået samme stivhed på '03 Kawa6'eren som
på tidligere modeller, og samtidigt sparet vægt. Da de to ophæng sidder ude
i hver ende af bremserne vil kræfterne der skal igennem hvert enkelt
"ophængsben" være mindre. Selve designet er jo bedre (læs mere stabilt).
Derfor kan det laves yderst spinkelt. Om det lige netop er et så stift
muligt ophæng man ønsker, skal jeg ikke kunne sige, men let skal det være.

mvh Erland

Fra : Armand

Dato : 02-02-03 00:20

Erland R. Nielsen <erland_refling@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Jeg tror da helt klart at man har opnået samme stivhed på '03
> Kawa6'eren som på tidligere modeller, og samtidigt sparet vægt.

Man har givetvis ikke gjort sagerne mindre stiv!!
Vægtmæssigt ved jeg nu ikke rigtigt, derom ville jeg ønske at have haft
sagerne i hånden - men det er rigtigt at ved en hidtidig montering er
der
en voldsommere forekomst af "dobbelt" materiale ved
sammenspændings-området!

> [...]
> skal igennem hvert enkelt "ophængsben" være mindre.
> Selve designet er jo bedre (læs mere stabilt). Derfor kan det laves

Jeg kan på ingen måde forestille mig at designet skulle være
fornuftigere omkring kraft-optagelsen :-|

--
Armand.

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 04-02-03 20:55

Jeg kan på ingen måde forestille mig at designet skulle være
> fornuftigere omkring kraft-optagelsen :-|
>
> --
> Armand.

Hej, jeg forstår hvad du mener, og mener da også at radial-montering af
bremserne er et mode-flip.
Men en lille fordel er der sku nok : - ))))
Det vil nok blive standard om ca. 5-8 år...
mvh Erland

Fra : Armand

Dato : 05-02-03 03:55

> [...]
> bremserne er et mode-flip.
> Men en lille fordel er der sku nok : - ))))
> Det vil nok blive standard om ca. 5-8 år...

Jeg tror snarere at det vil glide ud igen, ligesom at de seksstemplede
calipere og 200'er bagdæk er i gang med :-/

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 05-02-03 09:15

> Jeg tror snarere at det vil glide ud igen, ligesom at de seksstemplede
> calipere og 200'er bagdæk er i gang med :-/

Næ hov hov. Jeg har lige monteret et 200 dæk på 9'eren (og end ikke kørt med
det endnu) og mine 6 pot's vil jeg heller ikke slippe (måske kunne et sæt 4
pot brembo monoblock bruges men de er svine dyre).
Så det er afgjort kommet for at blive desuden vil alle ejere af cykler
med 6,25" bagfælge da få et alvorligt problem hvis 200 dækkene udgår. Men
det er jo ganske korrekt at 160-180 er foretrukket til RR replicas med
100-150 hk

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-02-03 13:20

Mads Lund wrote:
> [...]
> med 6,25" bagfælge da få et alvorligt problem hvis 200 dækkene udgår. Men
> det er jo ganske korrekt at 160-180 er foretrukket til RR replicas med

Bemærk, hvorledes Mads Lund lige bestemte hvad der er moderne ?

Udgår gør de vel næppe, man kan jo også stadig få gode dæk til min
gamle RD'er selvom der vist ikke er meget andet end Bridgestone at
vælge imellem (ser ihvertfald ud som om BT45 er noget af det gode;)

Det er vel mere på nye cykler at det bliver umoderne? og det vil jo
også altid være briantyper der skal have brede dæk og ingen bagskærm.
(no offence (kører du iøvrigt med bagskærm?)

// Hans, på ultramoderne 110-bagdæk :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Mads Lund

Dato : 05-02-03 17:32

> Bemærk, hvorledes Mads Lund lige bestemte hvad der er moderne ?

Jep I'm a trendsetter (hope not)

> Det er vel mere på nye cykler at det bliver umoderne? og det vil jo
> også altid være briantyper der skal have brede dæk og ingen bagskærm.
> (no offence (kører du iøvrigt med bagskærm?)

Ja da, altså den der hugger ting som beskytter min støddæmper. Den underlige
plastic flap ting, som ingen endnu har bevist har nogen som helst effekt
(hvorfor lovkravet er frafaldet på biler, og som de øvrige EU lande eldigvis
heller ikke ser noget fornuft i) ja den har jeg altså ikke på. Problemet er
desuden at jeg nærmest ikke har noget at hænge den i, for alt det
unødvendige beslag skrammel har jeg smidt væk.

Du kan jo se på http://www.xtremebikes.dk/ZX9RT.htm hvor umulig en dims der
skal konstrueres for at gøre den lovlig (efter gamle de foreskrifter)

> // Hans, på ultramoderne 110-bagdæk :)

Det har jeg da også på min årg 2000 Yamaha, så det er hyper moderne med
100-19" dæk

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-02-03 23:24

Mads Lund wrote:
> desuden at jeg nærmest ikke har noget at hænge den i, for alt det
> unødvendige beslag skrammel har jeg smidt væk.

Ok, den undskyldning godta'r jeg .. :)

> Du kan jo se på http://www.xtremebikes.dk/ZX9RT.htm hvor umulig en dims der
> skal konstrueres for at gøre den lovlig (efter gamle de foreskrifter)

jow deet ..
Hvordan bliver den når den bliver genopbygget? totalt kulfiber istedet
for plastik/lak ? :)

> Det har jeg da også på min årg 2000 Yamaha, så det er hyper moderne med
> 100-19" dæk

Herligt, det er rart at se at andre har smag for cykeldæk :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Mads Lund

Dato : 07-02-03 08:43

> jow deet ..
> Hvordan bliver den når den bliver genopbygget? totalt kulfiber istedet
> for plastik/lak ? :)

Nej, ren kulfiber er no-go. Den bliver malet grøn/hvid og kum med synlig
kulfiber i staferingerne.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 07-02-03 16:53

Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en

> Nej, ren kulfiber er no-go. Den bliver malet grøn/hvid og kum med
synlig
> kulfiber i staferingerne.

Kylling!

Er det for vægten eller for poppens skyld at du bruger kulfiber?
Tilsyneladende for poppens skyld, eftersom at du ikke har røv i bukserne
til helt at overmale sagerne :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-02-03 20:03

> [...]
>
> Er det for vægten eller for poppens skyld at du bruger kulfiber?
> Tilsyneladende for poppens skyld, eftersom at du ikke har røv i bukserne

LOL!

NU tror jeg Mads bliver sur...

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 10-02-03 09:48

> Kylling!
>
> Er det for vægten eller for poppens skyld at du bruger kulfiber?
> Tilsyneladende for poppens skyld, eftersom at du ikke har røv i bukserne
> til helt at overmale sagerne :-/

Lad os på diplomatisk vis konstantere følgende: min kulfiber beklædning
kostede det halve at en org kåbe. Kulfiberen vejer det halve, og så må jeg
leve med at det er dobbelt så poppet

Mads Lund, popdreng
Ninja9RT som lever med det

Fra : Hekto

Dato : 05-02-03 23:58

In article <slrnb420am.sf1.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> Det er vel mere på nye cykler at det bliver umoderne? og det vil jo
> også altid være briantyper der skal have brede dæk og ingen bagskærm.
> (no offence (kører du iøvrigt med bagskærm?)

Klask! ... Klask!

BTW så var der restriktioner på dækmonteringen i RD-Cup.
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-02-03 01:00

Hekto wrote:
> Klask! ... Klask!
> BTW så var der restriktioner på dækmonteringen i RD-Cup.

Sorry .. glemte det .. Tonny Typer, er den bedre?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 06-02-03 06:07

In article <slrnb439cn.sf1.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> Sorry .. glemte det .. Tonny Typer, er den bedre?
>
> // Hans

.... spørg Hamselv Dérfra, hvad han synes om den????