/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremser
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 25-01-03 18:20

Nu er jeg efterhånden ved at være færdig med mit projekt. Jeg mangler bare
lige bremserne.
Jeg har skildt dem ad, og taget stemplerne ud. De ser rigtig pæne ud!
Men, jeg har så ladet mig fortælle at man kan få noget specielt fedt til at
smøre dem ind i, inden de bliver sat på plads. Nogen der kender produktet,
eller ved hvad man kan bruge istedet?

Og så til bremseklodserne.
Jeg har flere steder læst mig til, at det er en god ide at smøre et tyndt
lag kobberfedt på bagsiden af klodserne, for at undgå at der kommer
pibekoncert ved ombremsning. Men resikere man ikke at det løber sig en tur
ned på klodsen?

Jow forresten. Når man samler bremsedelene igen, skal der jo bruges en del
kobber-skiver. Jeg har forgæves forsøgt at finde dem hos Louis. Er der nogen
der har et varenr. på dem dernede?

/Thomas
GSXR 250 - der lige har fået tre nye bremseskiver :)




 
 
Hans Paulin (25-01-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 25-01-03 21:07



Thomas Buus Andersen wrote:
> jeg har så ladet mig fortælle at man kan få noget specielt fedt
> til at smøre dem ind i, inden de bliver sat på plads

....du kan købe noget blåt fedt i autotilbehørsforretninger eller andre
steder...

> Men resikere man ikke at det
> løber sig en tur ned på klodsen?

....nej - kobberfedt er varmebestandigt...

> Jow forresten. Når man samler bremsedelene igen, skal der jo bruges
> en del kobber-skiver. Jeg har forgæves forsøgt at finde dem hos
> Louis. Er der nogen der har et varenr. på dem dernede?

....jeg tror, du kan få dem i løs vægt hos mc-forhandlere eller
værksteder, der laver bremser...

....jeg laver mine selv (i aluminium) på mit arbejde...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)




Ib Jakobsen (25-01-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-01-03 21:30

Hans Paulin wrote:

> Thomas Buus Andersen wrote:
> > jeg har så ladet mig fortælle at man kan få noget specielt fedt
> > til at smøre dem ind i, inden de bliver sat på plads
>
> ...du kan købe noget blåt fedt i autotilbehørsforretninger eller andre
> steder...
>
> > Men resikere man ikke at det
> > løber sig en tur ned på klodsen?
>
> ...nej - kobberfedt er varmebestandigt...

Men er ikke blåt.....
Du tænker nok på det som man smører stempler og tætninger med.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Hans Paulin (25-01-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 25-01-03 21:40



Ib Jakobsen wrote:
>>
>> ...nej - kobberfedt er varmebestandigt...
>
> Men er ikke blåt.....
> Du tænker nok på det som man smører stempler og tætninger med.

....prøv at læse det oprindelige indlæg - der er mere end et spørgsmål

--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)



Ib Jakobsen (25-01-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-01-03 22:31

Hans Paulin wrote:

>
> ...prøv at læse det oprindelige indlæg - der er mere end et spørgsmål
>

Ups, du har ret. Jeg læste kun dit indlæg, og så kunne det misforstås.
Det var både stempler og klodser du gav svar til.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Thomas Buus Andersen (25-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 25-01-03 22:00

Hans Paulin wrote:

> Thomas Buus Andersen wrote:

> ....du kan købe noget blåt fedt i autotilbehørsforretninger eller andre
> steder...

Det må jeg ud og lede efter !

> > Men resikere man ikke at det
> > løber sig en tur ned på klodsen?

> ....nej - kobberfedt er varmebestandigt...
Jepsss

> > Jow forresten. Når man samler bremsedelene igen, skal der jo bruges
> > en del kobber-skiver. Jeg har forgæves forsøgt at finde dem hos
> > Louis. Er der nogen der har et varenr. på dem dernede?

> ....jeg tror, du kan få dem i løs vægt hos mc-forhandlere eller
> værksteder, der laver bremser...
Har købt nogle stykker, til4kr stk. Håbede louis kunne sælge en ordentlig
omgaang, til lidt billgere penge !

> ....jeg laver mine selv (i aluminium) på mit arbejde...
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> Kadett GSi 2,0
> Suzuki 1100 E(Z)
/Thomas



Armand (25-01-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-01-03 23:38


Hans Paulin <his@it.dk> skrev i en news:b0uqob$t7j$1@sunsite.dk...
>
> > ....kobber-skiver.
> ...jeg laver mine selv (i aluminium) på mit arbejde...

Jup!
Kobber er faktisk helt forkert at bruge omkring aluminium, derved at
kobber ligger højere end Aluminium på den galvaniske tabel (hvorudfra
man bruger Zink til galvanisering af jern fordi det ligger lavere og
derfor tærer først!)

Jeg tror at det var T-Hansen [link: www.thansen.dk ] at jeg noterede mig
havde et kombineret kobber/aluminium -skive sortiment :-/

--
Armand.




Jens Jacob Bager Jen~ (25-01-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 25-01-03 21:34

> Jeg har skildt dem ad, og taget stemplerne ud. De ser rigtig pæne ud!
> Men, jeg har så ladet mig fortælle at man kan få noget specielt fedt til
at
> smøre dem ind i, inden de bliver sat på plads.
>
> Og så til bremseklodserne.
> Jeg har flere steder læst mig til, at det er en god ide at smøre et tyndt
> lag kobberfedt på bagsiden af klodserne Men resikere man ikke at
> det løber sig en tur ned på klodsen?

Hej Thomas

Jeg undrer over du skriver der ikke er nogle gummi ringe i
forbremsekaliberne på din Gixxer. Den har 4 stemplede kalibrer. Der for børe
den have 8 gummiringe pr. kaliber. De inderste (største) sidder der for at
holde trykket inde, de yderste sidder der for at holde skidt ude? Mangler du
virkelig alle 8, og ikke kun de yderste?

Du skal pille o-ringene ud inde i kaliberen og rense for ir i den rille de
sidder. Pas på ikke at kradse ridser i o-ringene og i aluminiums-kaliberen.
Husk at ligge noget stof foran stemplet når du puster det ud, og pas på
bremsevæsken, der er en udmærket lakfjerner. Du skal bruge sprit til at
rense kaliberne i. Gummiet der er brugt i kalibre er meget skørt. Der er
specielt lavet, så det kan holde til bremsevæsken. Dette gør at det ikke kan
holde til andre produkter. Jeg har ødelagt kaliber o-ringe med petroleum og
terpentin. Sprit virker og kan fint blandes med bremsevæsken bag efter.

Angående de kobber skiver der sidder i alle samlingerne med banjoerne, så
kan du købe nye, eller gløde dem du har godt igennem over et gasblus og
staks efter smide dem i koldt vand. Dette gør kobber blødt, og ikke hårdt
som jern, og så kan kobber skiver genbruges.

Vigtigt! Du skal bruge noget special fedt til at smøre den indvendige del at
bremsekaliberne, den del der har kontakt med bremsevæsken. Der skal du
bruge noget specielt fedt der kan tåle bremsevæsken og ikke skader gummiet.
Jeg bruger en lyseblå tube ATE bremsepasta købt ved Østergaard. Det kan som
regel kun købes ved special-bil-reservedelsbutkker (get my drift?)

Angående det med kobberfedtet, så skal der kun et tyndt lag til som du selv
skriver. Hvis du lægger et tykt lag på kan det godt løbe og svine, og
tiltrække skidt.

Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Armand (25-01-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-01-03 23:43


Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
news:BnDY9.125$Jt5.79@news.get2net.dk...
> >
> Jeg undrer over du skriver der ikke er nogle gummi ringe i
> forbremsekaliberne på din Gixxer. Den har 4 stemplede kalibrer. Der
for børe
> den have 8 gummiringe pr. kaliber. De inderste (største) sidder der
for at
> holde trykket inde, de yderste sidder der for at holde skidt ude?

Den ene (den inderste?) er tillige så tyk at den vrider førend at
stemplet trykkes igennem, og derved udgør den også den fjeder der
trækker stemplet væk fra skiven når trykket lettes og den vrider tilbage
til "neutral"!

--
Armand.



Thomas Buus Andersen (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 26-01-03 10:26


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:BnDY9.125$Jt5.79@news.get2net.dk...

> Hej Thomas
>
> Jeg undrer over du skriver der ikke er nogle gummi ringe i
> forbremsekaliberne på din Gixxer. Den har 4 stemplede kalibrer. Der for
børe
> den have 8 gummiringe pr. kaliber. De inderste (største) sidder der for at
> holde trykket inde, de yderste sidder der for at holde skidt ude? Mangler
du
> virkelig alle 8, og ikke kun de yderste?

Jeg har opklaret mysteriet. Jeg mente 4 stk. gummi manchetter , lissom der
sidder på bagbremsen, men
de skal åbenbart ik være der, og der er heller ik plads til dem. De 8 andre,
dustseals , eller hvad man kalder
dem, sidder der endnu !

>
> Du skal pille o-ringene ud inde i kaliberen og rense for ir i den rille de
> sidder. Pas på ikke at kradse ridser i o-ringene og i
aluminiums-kaliberen.
> Husk at ligge noget stof foran stemplet når du puster det ud, og pas på
> bremsevæsken, der er en udmærket lakfjerner. Du skal bruge sprit til at
> rense kaliberne i. Gummiet der er brugt i kalibre er meget skørt. Der er
> specielt lavet, så det kan holde til bremsevæsken. Dette gør at det ikke
kan
> holde til andre produkter. Jeg har ødelagt kaliber o-ringe med petroleum
og
> terpentin. Sprit virker og kan fint blandes med bremsevæsken bag efter.

Er det nødvendigt at pille ringene ud, når der ikke er noget at se
overhovedet nede i "stempelhuset?"
Ellers, hvordan fisker du dem op, uden at komme til at ødelægge ringene?
>
>
> Vigtigt! Du skal bruge noget special fedt til at smøre den indvendige del
at
> bremsekaliberne, den del der har kontakt med bremsevæsken. Der skal du
> bruge noget specielt fedt der kan tåle bremsevæsken og ikke skader
gummiet.
> Jeg bruger en lyseblå tube ATE bremsepasta købt ved Østergaard. Det kan
som
> regel kun købes ved special-bil-reservedelsbutkker (get my drift?)

Noteret.. Det må jeg på jagt efter.

> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

/Thomas
GSXR 250



Jens Jacob Bager Jen~ (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 26-01-03 11:56

> Er det nødvendigt at pille ringene ud, når der ikke er noget at se
> overhovedet nede i "stempelhuset?"

JA! Det der sker er, at der kommer ir i bunden af den rille gummi ringene
sidder i. Det gør at gummi ringene bliver deforme og trykker hårdere ind mod
stemplet. Det er dette der sker når bremserne "hænger". Hvis ikke du piller
gummiringene ud kunne du lige så godt have ladet være med at skille dine
kalibre ad Jeg har endnu ikke set et stemplethus der er beskidt, kun
stempler og bunden af rillerne. Brug en lille ikke for kantet skruetrækker
til at kratte alt ir'en væk med. Pas på ikke at ridse aluminium'en og lad
være med at skære i gummie seglene.

Jeg plejer at vippe gummi ringene ud med en meget lille skruetrækker, eller
en hobbykniv.

Husk nu det med at rense i sprit. Det er ret vigtigt. Det er ok at lave ting
selv, men det kræver man ved lidt om hvad man laver og følger de råd man
får.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



fnug (26-01-2003)
Kommentar
Fra : fnug


Dato : 26-01-03 19:29


> Jeg bruger en lyseblå tube ATE bremsepasta købt ved Østergaard. Det kan
som
> regel kun købes ved special-bil-reservedelsbutkker (get my drift?)
>

På den tube jeg har er der "sidste anvendelses dato" på Hvad sker der hvis
datoen er overskredet og jeg bruger den alligevel?



Thomas Buus Andersen (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 26-01-03 19:49


"fnug" <larvin77@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e3428e2$0$1753$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> > Jeg bruger en lyseblå tube ATE bremsepasta købt ved Østergaard. Det kan
> som
> > regel kun købes ved special-bil-reservedelsbutkker (get my drift?)
> >
>
> På den tube jeg har er der "sidste anvendelses dato" på Hvad sker der hvis
> datoen er overskredet og jeg bruger den alligevel?

Lål.. Så du hellere notere datoen for hvornår det er, så du husker at få det
ud af
dine bremser igen :)


/Thomas




Ove Jakobsen (27-01-2003)
Kommentar
Fra : Ove Jakobsen


Dato : 27-01-03 00:17


"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:bfWY9.1246$5G6.957@news.get2net.dk...
>
> "fnug" <larvin77@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3e3428e2$0$1753$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> >
> > > Jeg bruger en lyseblå tube ATE bremsepasta købt ved Østergaard. Det
kan
> > som
> > > regel kun købes ved special-bil-reservedelsbutkker (get my drift?)

Til at smøre stemplerne med bruger jeg silikone fedt,ligesom til mine el
stik.Og det er ikke blåt men hvid/transperant.

Ove



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste