billigste måde at veksle til norske kroner
Fra : michelangelo

Dato : 25-01-03 18:17

Hejsa, jeg skal have vekslet nogle danske til 40.000 norske....den billigste
måde at gøre det på forestiller jeg mig er ved at få lavet en check på
40.000 norske kroner i min bank i Danmark, og så sætte den ind på min
kærestes konto i Norge. Jeg har så en ide om at man får en bedre kurs, men
er der noget sandhed i det? Og er der eventuelt en billigere metode.

Mvh Lasse

Fra : Ole Mikkelsen

Dato : 25-01-03 20:20

> [...]
> kærestes konto i Norge. Jeg har så en ide om at man får en bedre kurs, men
> er der noget sandhed i det? Og er der eventuelt en billigere metode.

Hvis du gør via en dansk bank får du en dårlig kurs, og de vil tage særdeles
godt betalt for at overføre pengene. Men tjek selv.
Mit bud er at gå til X-change www.x-change.dk, som tilbyder en god kurs, og
også er i stand til at overføre penge.
Under alle omstændigheder tror jeg, at det kan betale sig at undersøge
priserne, inden du beslutter dig.
/Ole

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-01-03 14:17

In an article of 25 Jan 2003 Ole Mikkelsen wrote:

> [...]
> også er i stand til at overføre penge.
> Under alle omstændigheder tror jeg, at det kan betale sig at undersøge

Jeg har i de senere år udelukkende benyttet disse vekselkontorer, såsom
X-change og Forex, navnlig sidstnævnte.

Kursen disse steder er bestemt ikke bedre i forhold til min bank, tværtimod
var den større. Derimod skal disse vekselkontorer ikke have et gebyr for
vekslingen, og da det altid har været småbeløb, har den højere kurset været
mere rentabel, eftersom jeg sparede gebyret.

Men skal man have vekslet 40.000 kr., så er det måske en anden sag.

Ellers er Western Union, hedder de vist, jo verdenskendte for at overføre
penge.

--
Uffe Holst

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 25-01-03 20:30

"michelangelo" <essal@nospam.mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kærestes konto i Norge. Jeg har så en ide om at man får en bedre kurs, men
> er der noget sandhed i det? Og er der eventuelt en billigere metode.

Hej

Hvis du har et Visa-Dankort eller lign. sætter du de 40000 ind på egen
konto, og hæver i pengene på kortet i Norge i Norsk valuta.

VH Birgitte

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-01-03 14:18

In an article of 25 Jan 2003 Birgitte Abkjær wrote:

> Hvis du har et Visa-Dankort eller lign. sætter du de 40000 ind på egen
> konto, og hæver i pengene på kortet i Norge i Norsk valuta.

Men hvad er det lige, det koster at hæve kontanter i udlandet? Det
er næppe den billigste løsning.

--
Uffe Holst

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 26-01-03 15:56

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> konto, og hæver i pengene på kortet i Norge i Norsk valuta.

Men hvad er det lige, det koster at hæve kontanter i udlandet? Det

Det plejer at koste 30,-kr, men jeg ved godt nok ikke, om man må hæve så
mange som 40.000

VH Birgitte

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 26-01-03 17:46

> Det plejer at koste 30,-kr, men jeg ved godt nok ikke, om man må hæve så
> mange som 40.000
>
> VH Birgitte

Jeg plejer at givet kr. 20,-, sidste gang var i okt. 2002, i tyskland

/Glenn

Fra : Søren Thorhauge

Dato : 26-01-03 23:28

Hi,

Det ser ud til, at der er en del forvirring omkirng valutakurser.

Før det første er der kontantkurserne, som baseres på nationalbankkursen,
men med et væsentligt rentetab for bankerne, da de til enhver tid skal være
likvide i de væsentlige valuttaer. Minddre valutaer er normalt knyttet op
mod en af de mere stærke drenge i klassen.

Overførsler af kontanter vil altid ske til kontantkursen mod et mindre gebyr
til at dække merokmkostningen i banken ved overførslen.

Overfødrsel kan også ske direkte fra konto til konto gennem Swift. Her
handles til en kurs der ligner nationalbankkursen mod et mindre og
beskeddent tillæg. Har du netbank. så kan du spare det overkursen for
kontanter og evt. gebyr, som modtaget skal betale.

Den eneste ulempe er, at overførslen normalt tager 3 til 4 dage.

Da det ofte er forbundet med store omkostnigner at lade banken betale de
udenlandske forretninger, har jeg den politik at jeg sender et mindre belød
af sted som som
institiut sikkert måtte modregne i beløbet forud for udbetaling.

Denne måde har altid vist sig at være den mest fornuftige.

Har du Danske Bank som din bank, så kan omkostningern komme ned på kr. 20,-
pr. transaktion.
Venlig hilsen

Søren

Fra : Mark Beaumont

Dato : 27-01-03 01:15

Birgitte Abkjær wrote:
> Det plejer at koste 30,-kr, men jeg ved godt nok ikke,
> om man må hæve så mange som 40.000

Du normalt højst kan hæve hvad der er svarende til 2.000
danske kroner pr. dag i banker og automater.
Du kan max bruge 15.000 kr i løbet af 30 dage, både
til køb i forretninger og hævninger i banker og automater.

Vh Mark

Fra : michelangelo

Dato : 27-01-03 21:19

Tak for de mange gode forslag - jeg prøver først det fra Søren Thorhauge
med at overføre til en norsk bankkonto.....det lyder som om det er det
billigste.

Mvh Lasse