Hedensk henvendelse til paven
Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 25-01-03 14:30

Montgomery, Alabama - KI (CWN) - En hedensk gruppe har bedt Den katolske
Kirke om å be om unnskyldning for angrep på deres åndelige forfedre,
spesielt under inkvisisjonen.

"Pagans in Action: Council for Truth", en koalisjon av hedenske grupper over
hele verden med sete i Alabama, USA, anklager Den katolske Kirke for å ha
tvunget hedninger til å omvende seg, for å ha vanhelliget deres hellige
steder og for å ha samarbeidet med statene i å forfølge og henrette
hedninger under inkvisisjonen, som startet på 1200-tallet.

Hedningene, som beskriver seg selv som «en verdensomspennende åndelige
bevegelse som henter sin inspirasjon og sine tradisjoner fra innfødte
før-kristne religioner», har bedt om å bli husket sammen med protestanter,
jøder og muslimer som ble forfulgt.

Kjellemann

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-01-03 14:59

Kjell I. Johnsen wrote:

> [...]
> før-kristne religioner», har bedt om å bli husket sammen med
> protestanter, jøder og muslimer som ble forfulgt.

Hedningeforfølgelser må siges at sortere ind under fælleskristelig arv.
Og så kan jeg stadig ikke se ideen i, at nogen i dag skal sige undskyld
for noget, andre gjorde for 1000 år siden. Skal tyskerne stadig
undskylde? Hvad med franskmændene? De har aldrig sagt undskyld.

Krydspostning slettet. Kan vi ikke forsøge at undgå det?

Mvh
Kevin Edelvang