Universitesafhandling om musik
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-01-03 14:51

En universitetsafhandling om musik er der ikke just tale om. Jeg fandt sådan
set bare en svensk internetside hvor man kunne se hvilke
dansebandarrangementer der skulle finde sted i nærmeste fremtid over hele
Sverige. Lidt smånysgerrig fandt jeg på at krydse af i hvilke svenske len
(skråstreg) amter dansebandsmusikken står stærkest. Altså hvor der er flest
arrangementer pr. indbygger. Der er lige så store
forskelle, ligesom i Danmark, hvor det er Vestjylland som står laaaangt
stærkest..

SVERIGE
Sjovt resultat. Vi kender jo allesammen sangen "Dansen den går i Dalarne" ,
"Værmlandsflickan" og det er faktisk der dansebandsmusikken står stærkest,
helt præsis i "Dalarne". Pudsigt nok er det også herfra Sveriges Radio
Distrikt Dalarne (i Falun) bestyrer SR P4s "I Afton Dans m.
Live-dansebandmusik hver fredag aften + Dansbandshitlisten, nu Kalas-listen.
Den kæmpemæssige svenske dansebandsfestival med 20 orkestre og nominering af
dansbandsmusikkens Oskar "Guldkalven" finder også sted i Dalarne.
På et Sverigeskort kan man slå en streg fra Gævle (Nord for Stockholm)
til Karlstad (Nord for søen Vænern), så har man stort set området. Det er
alt hvad der ligger nord herfor, nemlig området med de store fjelde og skove
fjernt fra alle de store byer. I dette område er man over 3 gange så glad
ved dansebandsmusik end området mod syd.

NORGE
I Norge er der lige så store forskelle. Her er det også den nordlige del af
landet, der ligger klart i top. (Nordpå og klart i top - det lød sjovt -
hahahah - Nordpå og i top - haha - Nå nej spøg til side, hehe) Nej, det
starter jo altså i Trondheim-området, som ligger nord for de store fjelde og
så er det ellers området nordpå.
Pudsigt nok er det også fra NRK i Trondheim at radioen sender det
populære "På Dansefod" hver lørdag i radioen og helt oppe mod nord i Tromsø
at NRK-Tromsø står for det ustyrligt populære TV-dansegalla-program "Du skal
danse meget" m. Tore og An-Charlotte.

DANMARK
Her er det Ringkøbing amt og Viborg Amts norlige halvdel, som har
fører-trøjen på.

Så deeettttttt.... Jov-jov

Hilsen Åge

Fra : Peter T.

Dato : 25-01-03 15:48

Åge Halldorsson wrote:

> SVERIGE
> På et Sverigeskort kan man slå en streg fra Gævle (Nord for
> Stockholm)
[snip]
> [...]
[snip]
> DANMARK
> Her er det Ringkøbing amt og Viborg Amts norlige halvdel, som har

Bemærk, at det også er yderpunkterne (som også er tyndest befolket) for
alle tre lande. Og der har aldrig været den store tradition for
ringinæsen-musikere, at besøge netop de egne og dermed er der grobund for
dansk-/svensk-/norsktop musik. Deraf kan man konkludere mange ting.

Personligt har jeg det fint med, at dansktopmusikken har sin højborg så
langt væk fra København, som muligt.

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 25-01-03 16:54

> Personligt har jeg det fint med, at dansktopmusikken har sin højborg så
> langt væk fra København, som muligt.

Kunne være man skulle flytte til København. Jeg er meget tolerant over for
alle former for musik, men country og dansktop er generelt bare dårligt.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-03 01:37

"Mads Holmsgaard Eriksen" <mhe@smartazz.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne være man skulle flytte til København. Jeg er meget tolerant over for
> alle former for musik, men country og dansktop er generelt bare dårligt.

Tja man er vel meget tolerant, hvis det kan gøres uden at tolerere noget ?

Hilsen Benny

Fra : RH

Dato : 27-01-03 05:07

"Mads Holmsgaard Eriksen" <mhe@smartazz.dk> wrote in

> Kunne være man skulle flytte til København. Jeg er meget tolerant over
> for alle former for musik, men country og dansktop er generelt bare
> dårligt.

Hvilke forudsætninger har du, som gør, at du kan sige, at det er dårligt?
Er du ikke bare een af de mange "ring i næsen" typer, som godt kan lide
hiphop og/eller dødsmetal?

Fra : Erik Graversen

Dato : 27-01-03 20:04

"RH" <rh@> skrev i en meddelelse news:3e34b05b$0$10978$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvilke forudsætninger har du, som gør, at du kan sige, at det er dårligt?
> Er du ikke bare een af de mange "ring i næsen" typer, som godt kan lide

Hvilke forudsætninger har du, som gør, at du kan tillade dig at kalde noget
for "ring i næsen"??

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-01-03 21:23

Erik Graversen <erikgr@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e358249$0$24691$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> "RH" <rh@> skrev i en meddelelse

> Hvilke forudsætninger har du, som gør, at du kan tillade dig at kalde
> [...]

__________

Det er måske bare fordi det er et af de mange vedtagne slang-udtryk. I
øvrigt opfundet af en stand-up-"komiker".

Hilsen Åge

Fra : S. Sørensen

Dato : 27-01-03 22:07

> __________
>
> Det er måske bare fordi det er et af de mange vedtagne slang-udtryk. I
> øvrigt opfundet af en stand-up-"komiker".
>
> Hilsen Åge

Er det ham den kendte standup komiker Åge "Grandfather Of Dansktop"
Halldorsson du tænker på?
Er det reelt set ikke at overdrive når det meste af hans humoristiske og
stærkt satiriske indlæg
dukker op i nyhedsgruppen dk.kultur.musik? Så er han vel nærmest at betragte
som Sitdowninternet komiker?

-S Sørensen