Unicode: 0xf8
Fra : Leonard

Dato : 25-01-03 14:29

Når jeg vil validere mit CSS med http://jigsaw.w3.org/css-validator/
får jeg denne linie, hvis der er et ø på siden:

An invalid XML character (Unicode: 0xf8) was found

Mit html begynder således:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<head>
charset=iso-8859-1" />

Der er ingen problemer når jeg skriver ø som &oslash;
men burde det ikke kunne validere uden med det tegnsæt?

Er det måske min editor der gemmer med forkert tegnsæt?
- bruger http://www.editplus.com/ 2.11
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : jopa

Dato : 25-01-03 14:57

"Leonard" skrev bla...
> Når jeg vil validere mit CSS med http://jigsaw.w3.org/css-validator/
> får jeg denne linie, hvis der er et ø på siden:

Er det et eksternt style ?
Validatoren skelner ikke mellem tegnsæt, og er således ligeglad med om du
har æ ø å med i dit Style.
Din Doctype har jo heller ingen indflydelse på validering af CSS Style så
jeg kan ikke se problemet, men forstår dig måske ikke rigtigt.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 25-01-03 15:29

"jopa" skrev bla..
> Validatoren skelner ikke mellem tegnsæt, og er således ligeglad med om du
> har æ ø å med i dit Style.
Glemte lige at det kun gælder "Context" og selvfølgelig ikke "Property" der
er jo intet der hedder eks: cølor
Så hut jeg visker

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-01-03 15:33

On Sat, 25 Jan 2003 14:28:50 +0100, Leonard
<dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote:

>Når jeg vil validere mit CSS med http://jigsaw.w3.org/css-validator/
>får jeg denne linie, hvis der er et ø på siden:
>
>An invalid XML character (Unicode: 0xf8) was found

Er det i CSS'en, du bruger ø? Har du en URL til dit stylesheet?

--
- Peter Brodersen

Fra : Leonard

Dato : 25-01-03 15:42

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote:

>Er det i CSS'en, du bruger ø? Har du en URL til dit stylesheet?

Det er i HTML'en at ø'et er, men det CSS-validatoren der brokker sig:
http://ny.handiskiing.dk
stylesheet på http://ny.handiskiing.dk/style.css
fejlmeldingen her:
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fny.handiskiing.dk%2F>
men der er ingen fejl i selve XHTML'en:
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fny.handiskiing.dk%2F>
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : jopa

Dato : 25-01-03 15:47

"Leonard" skrev bla..
> Det er i HTML'en at ø'et er, men det CSS-validatoren der brokker sig:
Dit CSS er i orden
No error or warning found
To work as intended, your CSS style sheet needs a correct document parse
tree. This means you should use valid HTML.

Valid CSS informations
a.. .center-stupidIE {
a.. text-align : center;
}
b.. .center-notIE {
a.. position : relative;
b.. margin-left : auto;
c.. margin-right : auto;
d.. text-align : left;
e.. width : 95%;
f.. border : thin solid gray;
}
c.. .top {
a.. position : absolute;
b.. top : 5px;
c.. left : 30px;
d.. border : thin solid gray;
}
d.. .indhold {
a.. position : absolute;
b.. top : 100px;
c.. margin-left : 200px;
d.. margin-right : 200px;
e.. border : thin solid gray;
}
e.. .menu {
a.. position : absolute;
b.. top : 100px;
c.. left : 5px;
d.. width : 190px;
e.. border : thin solid gray;
}
f.. .firmaer {
a.. position : absolute;
b.. top : 100px;
c.. right : 5px;
d.. width : 190px;
e.. border : thin solid gray;
}
g.. .top img {
a.. float : left;
}

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 25-01-03 15:57

Den 25-01-2003 15:41, skrev Leonard:
[snip]

> Det er i HTML'en at ø'et er, men det CSS-validatoren der brokker sig:
> [...]

Der er jo heller ikke fejl i selve stylesheetet:
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fny.handiskiing.dk%2Fstyle.css>

Det eneste jeg kan se der kunne være galt, er at du mangler denne linie:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Imellem doctype og html. Det er vigtigt at den ikke kommer før doctypen,
for så går IE i quirksmode.

Håber at det hjælper.
--
Mvh / Regards
Morten K. Hansen

Fra : Leonard

Dato : 25-01-03 18:47

"Morten K. Hansen" <spam@hansen-winkel.dk> wrote:

>Der er jo heller ikke fejl i selve stylesheetet:
><http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fny.handiskiing.dk%2Fstyle.css>

Nej, det er jeg klar over, men jeg tænkte om der måske var noget andet
galt, siden CSS-validatoren melder fejl på et ø.

> [...]
>
><?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
>
>Imellem doctype og html. Det er vigtigt at den ikke kommer før doctypen,

Det kan den (CSS-validatoren) heller ikke lide, den vil have den linie
"The XML declaration may only appear at the very beginning of the
document. "

Men igen validerer det fint i XHTML, så det må være CSS-validatoren,
der har et problem.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Dino

Dato : 25-01-03 19:33

Den 25-1 2003 skrev Leonard i dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> the document."
>
> Men igen validerer det fint i XHTML, så det må være CSS-validatoren,

Som jeg læser <http://www.w3.org/TR/2002/REC-xhtml1-20020801/normative.html#strict>
så har CSS validatoren det meget godt.

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Leonard

Dato : 25-01-03 19:59

Dino <me@privacy.net> wrote:

>Som jeg læser <http://www.w3.org/TR/2002/REC-xhtml1-20020801/normative.html#strict>
>så har CSS validatoren det meget godt.

Kan du uddybe det lidt i forhold til mit problem med ø?
Og mener du så at det XHTML-validatoren der tager fejl?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 01-08-03 10:53

In <t6j53v06dfk53026t115bbigh1pnmfet2t@4ax.com> Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> writes:

>Men igen validerer det fint i XHTML, så det må være CSS-validatoren,
>der har et problem.
>--
>med venlig hilsen
>Leonard - http://leonard.dk/

Jeg har set samme fejl og konkluderede også at det var CSS-validatoren
der havde problemet. css validerer for sig, html validerer for sig,
css+html giver en fejlmeddelelse. Jeg udvekslede emails med en af
folkene bag validatoren, men vi snakkede forbi hinanden, så jeg
droppede bare sagen igen. Jeg vil under ingen omst&aelig;ndigheder
have ulæselige koder i min almindelige brødtekst på siderne.
Jeg vil gerne skrive valid kode, men jeg vil ikke kode uden om
den slags bøffer i validatoren, når jeg bare kan validere css og
html hver for sig.

Lidt off-topic, så har jeg haft megen glæde af det her lille
script, så måske kan det inspirere andre. Ideen er at tage
en liste af alle mine html filer og automatisk køre dem
gennem validatoren, så output er en liste over filerne og en
kort indikation af om de gik igennem valideringen eller ej.
Det er rart, når der er på den forkerte side af 400 filer.

#!/usr/local/bin/perl -w
use strict;
my($fn,$url,$wget,$line);
while (<>) {
chomp;
$_ = $1 if /^(.*):/;
next unless /\.html$/;
$fn = $_;
$url = "http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.246.dk%2F$fn";
$wget = `/usr/local/bin/wget -U netscape -t 1 -A.html,htm -q -O - '$url'`;
print "$fn: ".(" "x(20-length($fn)));
for $line (split(/\n/,$wget)) {
next unless $line=~/<h2/;
next if $line=~/Source listing/i;
while ($line =~ /<[^<>]*>/) {
$line =~ s/<[^<>]*>//;
}
print "$line";
}
print "\n";
print STDERR "$fn\n";
}

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-08-03 15:34

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev

> Jeg vil gerne skrive valid kode, men jeg vil ikke kode uden om
> den slags bøffer i validatoren, når jeg bare kan validere css og
> html hver for sig.

Det kan man da gøre, hvis der ikke på nogle af siderne forekommer stumper af
inline-css.

En validering af css for sig vil kun gælde css-filen. Derfor er det desværre
nødvendigt at validere css i forhold til html-filen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-08-03 11:59

Kai Birger Nielsen skrev:

> Jeg har set samme fejl og konkluderede også at det var
> CSS-validatoren der havde problemet.

Jeg mener at have set en forklaring på at æøå godt kan valideres
som XHTML, men ikke som CSS. Det var noget med at CSS kan anvendes
til andre sprog end XHTML - men jeg husker ikke detaljerne.

> Jeg vil under ingen omst&aelig;ndigheder have ulæselige koder i
> min almindelige brødtekst på siderne.

Det generer ikke mig at udvidede tegn på mine sider er omskrevet
til entiteter - bare jeg ikke skal se på dem når jeg skriver koden.
Min editor har en ganske enkel mulighed for at skifte mellem
entiteter og udvidede tegn (et menuvalg, så ændres alle forekomster
i et dokument).

> Jeg vil gerne skrive valid kode, men jeg vil ikke kode uden om
> den slags bøffer i validatoren, når jeg bare kan validere css
> og html hver for sig.

Smag og behag. Jeg foretrækker at kunne validere begge dele fra min
browser (shift-F12 kalder html- + css-validering frem i to nye
tabs. Det giver også bedre mulighed for at besøgende kan validere
css-koden.

> Lidt off-topic, så har jeg haft megen glæde af det her lille
> script, så måske kan det inspirere andre.

Takker - det ser nydeligt ud.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rune Glerup

Dato : 26-01-03 18:03

Leonard skrev:

> Når jeg vil validere mit CSS med http://jigsaw.w3.org/css-validator/
> får jeg denne linie, hvis der er et ø på siden:
>
> An invalid XML character (Unicode: 0xf8) was found

Jeg tror det er fordi Css-validatoren ikke kan se tegnsættet i Html-
koden men kun leder i xml-prologen og i Http-headerne. Det den bruger
som standard er UTF-8.

Så hvis du har adgang til serverside-teknologier eller .htaccess-filer
kan du sætte tegnsættet i Http-headeren eller hvis det ikke er
nødvendigt for dig at få Explorer til at gå i standards-compliant mode
kunne du inkludere en xml-prolog:
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Alternativt kan du validere din Css ved at indtaste uri'en til dit
stylesheet istedet for til din webside eller prøve at få din editor til
at gemme i Unicode-tegnsættet.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/