Istanbul
Fra : Kay Johannsen

Dato : 24-01-03 23:49

Jeg tager til Istanbul midt i marts.
Hvad bør jeg se/opleve?
Hvilke ture/udflugter kan I foreslå?
Hilsen, Kay

Fra : Ingolf Rask

Dato : 26-01-03 20:40

Jeg var en uge I Istanbul med Tyrkieteksperten for godt 2 år siden.
Byen har mange seværdigheder og et interessant dagligliv, så en uge kan
sagtens bruges her.
Istanbul består af 3 turistområder, hvor du skal se følgende:
1. Den gamle bydel med Topkapi paladset, de store moskeer og et meget stort
antal forretninger og restauranter. Butikkerne ligger både I
overdækkededbazarerne
og I de smalle gader på skråningerne ned mod vandet.
2. Den nye bydel. Taksimområdet med gågaden Istiklal Cadesi med moderne
forreetninger og hoteller, Galata tårnet, en meget lille metro.
3. den asiatiske bydel Uskudar
Desuden er der bådture op gennem Bosperus til Sortehavet og til øer mod syd.

Gode råd:
1. bo I den gamle bydel, så kan du gå rundt til det meste, ellers tag
sporvognen
2. inflationen er høj, så check kursen og veksl kun mindre beløb
3. priserne er lave på det meste, men det er kvaliteten også
4. de fleste tyrkere er meget venlige og hjælpsomme uden bagtanker. Tyrkiet
er et islamisk samfund, så det er overvejende mænds du møder.
Der er også nogle typer du skal passe på:
* Beskidte påtrængende skopudser-drenge, som vil ha' en cigaret, en
fremmed mønt og som lige vil pudse dine sko som tak.
Det ender med at du skal betale en skopudsning, som koster ca. 200.000 -
ikke 10.000.000
* Tæppesælgere og andre sælgere, som fanger dig på gaden. De er
venlige, så det er svært bare at gå forbi, men de er meget udspekulerede.
Det starter med løs snak og te for at fange dig I deres spind og
efterhånden nærmer det sig tæppehandel, men du skal ALDRIG føle dig
forpligtet - det er ren salgstaktik
* Folk der henvender sig til dig I baren, på hotellet eller på gaden
har næsten altid bagtanker. De er venlige og vil gi' en drink, snakke etc.,
men det ender I en forretning hos onklen, fætteren eller far'en, hvor
DU´blir snydt.

God tur
Ingolf

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 26-01-03 20:55

Ingolf Rask wrote:
> De er venlige og vil gi' en drink, snakke etc.,
> men det ender I en forretning hos onklen, fætteren eller far'en, hvor
> DU´blir snydt.

Jeg er lodret uenig.
Enhver handel afsluttes med en aftale om prisen. Hvis du føler dig snydt
bagefter er det fordi du ikke formåede at sætte dig igennem eller afslutte
forhandlingen og gå!

Jeg synes ikke det er rimeligt at sætte deres handelsmønster op mod vores,
da deres prisforhandling mere bygger på styrke end på fastpris.

Jeg synes også det her må være på sin plads at de i meget høj grad
accepterer et afslag om køb/salg og at de respekterer at du bestemt afviser
deres tilnærmelser. Dette bygge helt på deres egen måde at indgå eller
afvise handel hinanden imellem.

Så brug din sunde fornuft, tag det som en udfordring og lad være med at vise
interesse for en sælger hvis du alligevel ikke ønsker hans varer. Afvis ham
med et smil og accepter at de lige prøver en ekstra gang.....det kunne jo
være.. ;)

Brug euro, da du for det meste kan opnå en bedre pris end hvis du betaler
med lira.

Dette for én, der har rejst en masse i Tyrkiet, har tyrkiske venner i
tyrkiet og er blevet klædt på til at "overleve" dernede! :D
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.