Program for at skifte mellem SMTP-servere
Fra : Jan Viegand

Dato : 24-01-03 23:47

Jeg kobler tit op fra min bærbare PC til forskellige internet-udbydere og
samtidig har jeg flere e-mail-konti. Det er noget besværligt, fordi jeg så
skal indstille de forskellige SMTP-servere for alle e-mail-konti.

Jeg har så prøvet at bruge en SMTP-server på min egen PC, men det er ikke
smart, hvis jeg kobler op via modem og skal sende store mails til mange
personer, da mailen så skal sendes mange gange.

Det smarteste er vel nok at have et program til let at skifte mellem de
forskellige SMTP-servere. Er der nogen, der kan anbefale et godt program?

Mvh.

Jan

Fra : Anders Lund

Dato : 25-01-03 00:28

Jan Viegand wrote:
> [...]
>
> Det smarteste er vel nok at have et program til let at skifte mellem
> de forskellige SMTP-servere. Er der nogen, der kan anbefale et godt

Du kunne evt. installere din egen mail server. ArGoSoft har en lille gratis
mail server. Så skal du bare bruge den til at sende med:
http://www.argosoft.com/applications/mailserver/download.asp

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : Jan Viegand

Dato : 25-01-03 09:23

> [...]
gratis
> mail server. Så skal du bare bruge den til at sende med:

Jo, det har jeg også overvejet, og jeg prøvede at installere programmet Mail
Direct Pro. Men problemet er at hvis jeg fx kobler op fra et hotel med modem
og skal sende en fil på 500 kb til 10 personer, skal den overføres 10 gange,
da programmet sender direkte til hver modtager. Det tager så 10 gange så
lang tid.

Jan

Fra : Sune

Dato : 25-01-03 01:23

On Fri, 24 Jan 2003 23:47:02 +0100, "Jan Viegand"
<news@janFJERNviegand.dk> wrote:

>Jeg kobler tit op fra min bærbare PC til forskellige internet-udbydere og
>samtidig har jeg flere e-mail-konti. Det er noget besværligt, fordi jeg så
>skal indstille de forskellige SMTP-servere for alle e-mail-konti.

Uanset hvad, skal du mindst indstille de forskellige SMTP-servere for
alle e-mail-konti én gang.

Hvorfor opetter du ikke bare alle dine konti i Outlook Express én gang
for alle og henter post på den måde?

>Det smarteste er vel nok at have et program til let at skifte mellem de
>forskellige SMTP-servere. Er der nogen, der kan anbefale et godt program?

Outlook Express?

Mvh
Sune

Fra : Jan Viegand

Dato : 25-01-03 09:30

> [...]
> alle e-mail-konti én gang.
>

> Hvorfor opetter du ikke bare alle dine konti i Outlook Express én gang

Jeg bruger Outlook og alle konti er oprettet her. Hvis jeg skifter
opkobling, skal jeg skifte SMTP-server for alle konti. Der findes
programmer, hvor man for hver konti én gang for alle bruger "localhost" som
SMTP-server. Localhost er så et eksternt program, hvor SMTP kan vælges
automatisk eller manuelt hver gang man kobler op.

Jeg har kig på Personal Mail Router, som kan have en SMTP for hver dial-up,
men kun én SMTP for hver LAN-opkobling, hvor jeg helst skal bruge for flere
LAN-opkobling.

Et andet program er Autoroute SMTP, som kigger på IP-adressen og sætter
tilsvarende SMTP.

Der er svagheder i begge programmer, så måske findes andre bedre programmer?

Jan

Fra : Sune

Dato : 25-01-03 09:46

On Sat, 25 Jan 2003 09:29:49 +0100, "Jan Viegand"
<news@janFJERNviegand.dk> wrote:

>Jeg bruger Outlook og alle konti er oprettet her. Hvis jeg skifter
>opkobling, skal jeg skifte SMTP-server for alle konti.

Ok, jeg er ikke helt med.

Du skal starte med at oprette alle dine konti i Outlook Express.

Hvis du feks. kalder op via udbyder 1, kan du sagtens hente mails fra
alle dine konti samtidig.

Hvis du så skal sende post, benytter du så den 'udbyder 1' profil du
har oprettet, der benytter 'udbyder 1's server.

Det samme gør du når du benytter andre udbydere.

Jeg kan ikke se hvor dit problem er.
Er der noget jeg har overset?

Er det fordi du vil modtage mails fra udbyder 1 og besvare mailen med
din udbyder 2 emailadresse?

Mvh
Sune

Fra : Jan Viegand

Dato : 25-01-03 23:10

> Jeg kan ikke se hvor dit problem er.
> Er der noget jeg har overset?
>
> Er det fordi du vil modtage mails fra udbyder 1 og besvare mailen med
> din udbyder 2 emailadresse?

Tak for inputtet. Mit problem er at jeg har flere e-mail-adresser, som jeg
ønsker at sende fra med forskellige internet-opkoblinger. Jeg er på nettet
fra kontoret (ADSL Teledanmark), hjemmefra (ADSL Tiscali), mobiltlf.
(Sonofon) og fra udlandet (iPass via Uni2). Dvs. at jeg nu manuelt skal
skift SMTP for alle adresser.

Jeg bruger flere e-mail-adresser, fordi de er knyttet til nogle hjemmesider,
hvor man kan sende spørgsmål. Spørgsmålene havner så i forskellige
e-mail-bokse, så kan jeg bedre styre dem.

Jan

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 25-01-03 23:38

Således skrev "Jan Viegand" <news@janFJERNviegand.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Sat, 25 Jan 2003 23:09:37 +0100:

> [...]
>hvor man kan sende spørgsmål. Spørgsmålene havner så i forskellige
>e-mail-bokse, så kan jeg bedre styre dem.

Lyder som en sag for Hamsteren?

<http://www.tglsoft>

Brug den som smtp-server på din bærbare. Da den ikke understøtter
direkte smtp (endnu), bruger bruger den din udbyders smtp-server som
smart host, dvs. den sender bare din mail videre til en "rigtig"
smtp-server, som så tager sig af at fordele den videre til dine
modtagere.

Ved at oprette alle dine smtpservere i Hamsteren, kan du ved hjælp af
2 liniers script-kode vælge, hvilke der skal bruges på hvilke
tidspunkter.

Knud
--
90666 = favorite TV show of the Beast

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 26-01-03 00:08

Således skrev Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Sat, 25 Jan 2003 23:38:10 +0100:

>Lyder som en sag for Hamsteren?
>
><http://www.tglsoft>

<http://www.tglsoft.de> skulle det selvfølgelig være...

Knud
--
God is real... unless declared an integer...

Fra : Jan Viegand

Dato : 26-01-03 00:00

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-01-03 12:17

Jan Viegand wrote:

> Jeg kobler tit op fra min bærbare PC til forskellige internet-udbydere og
> samtidig har jeg flere e-mail-konti. Det er noget besværligt, fordi jeg så
> skal indstille de forskellige SMTP-servere for alle e-mail-konti.

Ja, du skal vælge SMTP server i forhold til hvilken ISP du kobler
op via..

> Jeg har så prøvet at bruge en SMTP-server på min egen PC, men det er ikke
> smart, hvis jeg kobler op via modem og skal sende store mails til mange
> personer, da mailen så skal sendes mange gange.

Hvad med at sætte en SMTP server op et sted der er fast opkoblet
og sende via den når du er på farten? Alt hvad du sender går så
via din private SMTP server, uanset hvilken emailadresse du ønsker
at benytte, og skal du sende samme mail til mange, sender du den
en gang til din SMTP og lader den om at kopiere og videresende.
MailEnable kan sættes op med et fast username og password så den
relayer for alle der identificerer sig med dette, uanset hvilken
ipadresse og email der står som afsender - det er der sikkert også
andre mailservere der kan..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Jan Viegand

Dato : 25-01-03 23:12

> [...]
> relayer for alle der identificerer sig med dette, uanset hvilken
> ipadresse og email der står som afsender - det er der sikkert også

Jo, det er også en god mulighed. Men jeg har så en PC mere at have styr på
og sørge for kører hele tiden. Hvis man kunne sætte den op hos andre, som
godt ville sørge for at den kører hele tiden, kunne det være en løsning.

Jan

Fra : Per Bau

Dato : 25-01-03 19:16

"Jan Viegand" <news@janFJERNviegand.dk> skrev i en meddelelse
> Det smarteste er vel nok at have et program til let at skifte mellem
de
> forskellige SMTP-servere. Er der nogen, der kan anbefale et godt
program?

Da jeg går ud fra at du kender IP-adresserne på de forskelige
smtp-serverre har jeg en 'nem' løsning.

Du retter alle dine konti til at bruge en dummy smtp-server f.eks
min.mail.server

Derefter retter du din HOSTS fil til med adressen på den SMTP-server du
skal bruge i forbindelse med den nuværende opkobling.

193.162.153.3 min.mail.server
# 172.0.0.1 min.mail.server
o.s.v.

Når du skifter opkobling, retter du så bare i HOSTS filen. Simpelt men
efektivt.

/Per

Fra : Anders Lund

Dato : 25-01-03 19:46

Per Bau wrote:
> Når du skifter opkobling, retter du så bare i HOSTS filen. Simpelt men
> efektivt.

Dette kunne du også lave med nogle .bat filer, således at du har en hostfil
for hvert sted du måtte være. Så får du .bat filen til at kopiere den
rigtige host fil ind.

Fra : Jan Viegand

Dato : 25-01-03 23:15

> [...]
> # 172.0.0.1 min.mail.server
> o.s.v.
>
> Når du skifter opkobling, retter du så bare i HOSTS filen. Simpelt men

Lyder smart, tak for inputtet.

Jeg har dog også fundet ud af at programmet Autoroute også er ret smart og
simpelt, da det automatisk kan vælge SMTP-server ud fra både IP-adressen og
ud fra en dial-up-profil. Jeg tror at det kan løse mit problem.

Og tak for kommentarer fra alle.

Jan

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 08-02-03 14:57

Jan Viegand skrev:

> Autoroute
> Jeg tror at det kan løse mit problem.

Hvis du tror forkert, kan du prøve Multinetwork Manager:

Programmet koster 36$ og kan købes hos f.eks. Ravenholm.