Sagsomkostninger vedr. Færdselsbøde
Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-01-03 14:47

Hej

Er der nogle der kan fortælle mig om jeg risikere at komme til at betale
sagsomkostninger hvis jeg taber min sag !
Jeg har fået en færdsels bøde som jeg mener er uberettiget og går derfor i
retten med den.
Jeg har hørt at når det er en færdsels forseelse er den første sag gratis,
anker jeg så sagen skal jeg selv betale !
Er det korrekt????

Mvh
Martin

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-01-03 22:25

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har hørt at når det er en færdsels forseelse er den første sag gratis,
> anker jeg så sagen skal jeg selv betale !

Nej, det er ikke korrekt. Når du går i retten første gang er det gratis, med
mindre du har hyret en advokat. Taber du sagen skal du selv betale
advokaten.
Der vil normalt ikke være andre omkostninger, så hvis du vælger at forsvare
dig selv giver det ikke omkostninger.
Bødens størrelse afgører om du i det hele taget kan anke til landsretten,
hvis du skulle tabe sagen.

Kurt

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-01-03 09:53

Tak for svaret!

Bøden er på 500,- men det er mere en principsag

Mvh
Martin

Fra : Brian Neuman

Dato : 26-01-03 00:29

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> wrote in message
> Tak for svaret!
>
> Bøden er på 500,- men det er mere en principsag

Kan man da ikke se det er dig på billedet ?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-01-03 09:30

Jeg var inde for at hente min kone en torsdag aften inde i byen, efter jeg
havde fået fri kl 2300.
Jeg beslutter mig for at køre ned på havnen for at parkere bilen da der som
regel er plads.
Da jeg kommer derned ser jeg en masse unge mennesker der ligger og kører ræs
på havnen og politiet er der slføli også. Jeg kører forbi og videre ind på
parkerings pladsen, stiger ud af bilen og er på vej væk da politiet kommer
drønende ind og spærrer for mig. Betjentetn hopper ud og siger at jeg har
kørt med tågelys tændt.
jeg svarer at jeg ikke er klar over om de er tændte og foreslår at jeg kan
starte bilen så vi kan se efter det, men det er ikke nødvendigt da de var 2
der så det !!
Han sætter sig i bilen og skriver bøden, kommer ud og spørger om jeg vil
vedkende mig at jeg har kørt med tågelys, dertil svarer jeg nej, forslår
igen at ve kan starte bilen og kigge efter, Igen "det er ikke nødvendigt vi
var 2 der så det" jeg fik bøden og de kørte igen.
Det er jeg ikke helt tilfreds med, havde han mødt mig et hvilket som helst
sted med lysene tændt havde han ikke værdiget mig et blik, men han var
synligt irreteret over at skulle overvåge det motor løb og så så han sit
snit til at dunke mig oven i hovedet.

Mvh

Fra : Reino Andersen

Dato : 26-01-03 10:59

Martin Sørensen skrev:

> [...]
> sted med lysene tændt havde han ikke værdiget mig et blik, men han var
> synligt irreteret over at skulle overvåge det motor løb og så så han sit

Hvad regner du med at få ud af at få sagen i retten?

Det er ikke så underligt, at vi skal betale så meget i skat, hvis
retssystemet skal belemres med den slags sager....

--
Reino

Fra : rea721

Dato : 26-01-03 20:59

Reino Andersen wrote:

> Hvad regner du med at få ud af at få sagen i retten?

Ret?

> Det er ikke så underligt, at vi skal betale så meget i skat, hvis
> retssystemet skal belemres med den slags sager....

Hvad syntes du så man skal gøre?? Bare betale uanset om det er rigtigt ?

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-01-03 21:23

"rea721" <leon@721.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad syntes du så man skal gøre?? Bare betale uanset om det er rigtigt ?

Hvis der er to betjente, som har set det, kan man godt glemme at vinde - med
mindre man har nogle gode vidner.

Jeg havde selv en sag, hvor en af to betjente påstod, at have set mig fører
samtale i mobiltelefon. Ting, som at jeg havde fastmonteret installation til
min telefon var underordnet. Jeg tabte. De troede mere på en betjent, som
havde set mig i 6 sek. end på mig og min installation i bilen.

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-01-03 10:59

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev:

> Hvad regner du med at få ud af at få sagen i retten?
>
> Det er ikke så underligt, at vi skal betale så meget i skat, hvis
> retssystemet skal belemres med den slags sager....

Og derved siger du, at det er i orden at politiet uddeler bøder uanset
om de har ret eller ej og, at man bare skal betale.

(Dette helt generelt, jeg har ingen mulighed for at vurdere den
konkrete sag)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 27-01-03 11:32

Morten Bjergstrøm skrev:

> Og derved siger du, at det er i orden at politiet uddeler bøder uanset
> om de har ret eller ej og, at man bare skal betale.

Nej, naturligvis ikke!

Det virker bare som om Martin Sørensen er fortørnet over at have fået en
bøde for noget så "bagatelagtigt", som at køre med tågelygterne tændt (og at
det er det, han finder uberettiget).

Han skrev: "Det er jeg ikke helt tilfreds med, havde han mødt mig et hvilket
> [...]
og så så han sit snit til at dunke mig oven i hovedet."

> (Dette helt generelt, jeg har ingen mulighed for at vurdere den

Og mit svar er helt konkret til denne sag.

--
Reino

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-01-03 12:14

> Nej, naturligvis ikke!

Godt. Så er jeg lidt mere rolig.

> Det virker bare som om Martin Sørensen er fortørnet over at have
> fået en bøde for noget så "bagatelagtigt", som at køre med
> tågelygterne tændt (og at det er det, han finder uberettiget).

Jeg opfatter det som om han er irriteret over, at betjentene ikke ville
lytte til ham, hvilket jeg egentligt godt kan forstå.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : rea721

Dato : 27-01-03 17:50

Reino Andersen wrote:

> Det virker bare som om Martin Sørensen er fortørnet over at have fået
> en bøde for noget så "bagatelagtigt", som at køre med tågelygterne
> tændt (og at det er det, han finder uberettiget).

Ok... Hvis det er sådan du opfattede hans indlæg, forstår jeg godt dit
tidligerer svar, og er enig.
Hvis han har haft tågelygterne tændt... og det ved han om ikke andet når han
starter igen, så må man ta hvad der kommer.

Og ja det kan da godt være et politiet villa ha ladet nåde gå for ret i en
anden situation, men sååån er det nu bare engang.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-01-03 19:01

"rea721" <leon@721.dk> wrote:

>Hvis han har haft tågelygterne tændt... og det ved han om ikke andet når han
>starter igen, så må man ta hvad der kommer.

Ikke noedvendigvis. Der er masser af biler, hvor taagelygterne
automatisk springer i slukket stilling, naar bilen stoppes eller
de almindelige lygter slykkes. Det kan goeres baade mekanisk og
med relaeer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : rea721

Dato : 27-01-03 21:43

Allan Olesen wrote:

> Ikke noedvendigvis.

Nej ved det...men nu skriver han selv at det foregår på den måde i hans bil:
***

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-01-03 02:10

"rea721" <leon@721.dk> wrote:

>men nu skriver han selv at det foregår på den måde i hans bil:

Nej.

Han skriver, at han har foreslaaet betjentene at starte bilen,
saa de kan kigge efter - og det ville jeg saa sandelig ogsaa
goere i den situation.

Mine taagelygter er nemlig altid slukkede efter genstart af
motoren.

At jeg saa ikke ville komme i den situation er en anden sag. Det
er efter min mening ubehoevlet at koere med taagelygterne taendt
i sigtbart vejr i lygtetaendingstiden.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-01-03 15:43

Helt korrekt !!!! Det er noget svineri at køre med tågelysene tændt når ikke
det er nødvendigt. Nu var jeg i den situation at jeg ikke havde bemærket at
de var tændt.
Mvh

Fra : Peter G C

Dato : 28-01-03 16:16

> [...]
ikke
> det er nødvendigt. Nu var jeg i den situation at jeg ikke havde bemærket

Men du har dog kørekort? Jeg ville ikke møde i Retten med den
forklaring.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-01-03 16:28

hvad har jeg at miste????

Fra : Peter G C

Dato : 28-01-03 17:06

> hvad har jeg at miste????

Kan du ikke finde ud af at betjene din bil? Det er jo det, du påstår.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-01-03 17:57

det er det ikke nej men sagen er den at jeg har små børn som sommetider kan
finde på at lege i bilen og trykke på alverdens spændnende knapper. men
anyway det vil vise sig når sagen kommer for.
Tak for div. svar og kritik.

Fra : Reino Andersen

Dato : 28-01-03 23:45

Martin Sørensen skrev:

> [...]
> finde på at lege i bilen og trykke på alverdens spændnende knapper. men
> anyway det vil vise sig når sagen kommer for.

Hvis det er den begrundelse du agter at fremlægge i sagen, spilder du både
dommerens, anklagerens, politibetjentenes og din egen tid.

--
Reino

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-01-03 00:55

On Tue, 28 Jan 2003 16:28:10 +0100, "Martin Sørensen"
<ms@danhunters.dk> wrote:

>hvad har jeg at miste????
Væsentligt mere end 500 kr. pluds tabt arbejdsfortjeneste.
Betal og vær glad at du har støttet den Danske stat.
Det er trods alt bedre end at være sur over over samme.
/Hans

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-01-03 07:25

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> wrote:

>Nu var jeg i den situation at jeg ikke havde bemærket at
>de var tændt.

Naa, saa de _var_ taendt. Hvorfor skrev du ikke det med det
samme?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-01-03 09:54

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> skrev:

> Helt korrekt !!!! Det er noget svineri at køre med tågelysene
> tændt når ikke det er nødvendigt. Nu var jeg i den situation at
> jeg ikke havde bemærket at de var tændt.

Så synes jeg ærligt talt, at du skulle lade være med at spilde
politiets og rettens tid

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-01-03 06:34

On Sun, 26 Jan 2003 09:30:19 +0100, "Martin Sørensen"
<ms@danhunters.dk> wrote:

> [...]
>sted med lysene tændt havde han ikke værdiget mig et blik, men han var
>synligt irreteret over at skulle overvåge det motor løb og så så han sit

Din forklaring sat op mod 2 politibetjente ?
Ja du har tabt, det er dit ord mod deres.
Ikke nok er de politibetjente, de er også 2 "vidner" mod din påstand.
Men der er jo en chance for at en dommer vil se lidt anderledes på
det. Du kan jo sige at du nok har haft foden hvilende på bremsen og de
må havde tolket bremselyset som tågelys. Du vinder intet på "at det
var en fejl at de ikke ville gå med til at kontrollerer om tågelyset
var tændt eller ej".

Men et råd er, betal. Du ramte en betjent på hans dårlige dag, lidt
trist men det er det der sker.
/Hans