kan det være tilladt at skrive små novelle~
Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 24-01-03 12:49

jeg fandt det her på www.side6.dk

http://www.side6.dk/noveller/readhistory2.asp?pageid=1521

og

http://www.side6.dk/noveller/readhistory2.asp?pageid=1117

og

http://www.side6.dk/noveller/readhistory2.asp?pageid=2636

kan det virkeligt være lovligt at ha sådan en omgang svineri liggende på en
hjemmeside? eller bare det at sidde og skrive det kan det være lovligt????

Mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Carsten Holck

Dato : 24-01-03 13:28

Nikolai R. Jensen wrote:
> [...]
>
> kan det virkeligt være lovligt at ha sådan en omgang svineri liggende
> på en hjemmeside? eller bare det at sidde og skrive det kan det være

Jeg ved ikke om straffelovens par 253 kan anvendes, den burde kunne, den
tager ganske vist sigte på visuelle fremstillinger, men om "eller lignende"
kan udstrækkes til tekst ved jeg ikke. Men dette indlæg er videresendt til
redbarnet@redbarnet.dk , de har nok erfaring med det.

-----------------
Straffelovens § 235
Stk. 1
Den, som erhvervsmæssigt sælger eller på anden måde udbreder eller med
forsæt hertil fremstiller eller skaffer sig utugtige fotografier, film eller
lignende af børn, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år. På
samme måde straffes den, som i en videre kreds udbreder sådanne
fremstillinger.

--
Med Venlig hilsen
Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Carsten Holck

Dato : 24-01-03 14:34

Carsten Holck wrote:
> [...]

Opfølgning:
Jeg har lige modtaget følgende fra Red Barnet:
Til Carsten Holck

Tak for din e-mail til Red Barnet.

Som den nuværende lovgivning er, er det ikke ulovligt at skrive om forbudte
eller ulovlige forhold der involverer mindreårige i seksuelle situationer.
Incest behøver ikke at handle om mindreårige, men omfatter seksuelle forhold
mellem nært beslægtede (hvadenten den ene er barn eller begge parter er
blevet voksne).

Med de lovændringer der er på vej med hensyn til børneporno, så bliver det
udvidet til at omfatte "virtuel børneporno", altså livagtige
tegninger/malerier eller livagtige computer-genererede billeder. Der bliver
fortsat kun tale om billeder, hvorimod skrift og tale ikke bliver omfattet.

Det er helt klart Red Barnets mening, at www.side6.dk har et moralsk og
etisk ansvar i forhold at stoppe noveller, som forherliger seksuelle forhold
mellem børn og voksne. Men der er altså ikke mulighed for at stoppe det via
lovgivning.

Med venlig hilsen

Kuno Sørensen
Programkoordinator, psykolog
Red Barnets Hotline mod børneporno
Sikker chat

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-01-03 13:40

"Nikolai R. Jensen" wrote:

> kan det virkeligt være lovligt at ha sådan en omgang svineri liggende på en
> hjemmeside? eller bare det at sidde og skrive det kan det være lovligt????

Et ledende spørgsmål: Tror du det er lovligt i detaljer at beskrive et
bestialsk mord?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jesper KA

Dato : 24-01-03 14:51

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> Et ledende spørgsmål: Tror du det er lovligt i detaljer at beskrive
et
> bestialsk mord?

Ja .. du ved som de f.eks. gør i "motorsavs masakren" genren
og der enda i billeder.

Regards

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-01-03 15:13

Jesper KA wrote:

> et
>
> Ja .. du ved som de f.eks. gør i "motorsavs masakren" genren
> og der enda i billeder.

Præcis! - Og i forhold til tråden skal det måske tilføjes, at det er
lovligt uanset de implicerede parters alder og familiemæssige relationer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten DH

Dato : 24-01-03 19:17

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> Et ledende spørgsmål: Tror du det er lovligt i detaljer at beskrive et
> bestialsk mord?

Hmm du har vist ikke læst American Psycho

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-01-03 18:03

Morten DH wrote:

> Hmm du har vist ikke læst American Psycho

Jeg tror du har fanget pointen. Det er ikke ulovligt at beskrive noget, selv
om det er ulovligt at udføre det. (Heller ikke selv om man beskriver det i
jeg-form).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jane Mark

Dato : 24-01-03 15:11

> [...]
> hjemmeside? eller bare det at sidde og skrive det kan det være lovligt????

Jeg syntes det er SYGT og det må et eller andet sted være ulovligt.. På selv
samme side er der et link der hedder "anmeld børneporno"... Det er sgu da
modsigende..!

Jane

Fra : TGD

Dato : 24-01-03 21:28

"Jane Mark" <post@janemark.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Jeg syntes det er SYGT og det må et eller andet sted være ulovligt.. På
selv
> samme side er der et link der hedder "anmeld børneporno"... Det er sgu da
> modsigende..!

Kunne du ikke være smagsdommer i den korrekte gruppe, din egen personlige
menninger kan du holde for dig selv.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 25-01-03 09:03

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

en
> hjemmeside? eller bare det at sidde og skrive det kan det være lovligt????

Det er nogle frække historier, som ikke direkte fortæller at det handler om
unge under 18 år, faktisk fortæller den sidste historie at det handler om en
pige på 20 år.
Og Red barnet har selv skrevet at det er lovligt, at du så ikke kan lide det
er lidt surt, men mest dit problem.
Og selvfødlig også de personer som også er stødte over det, på samme side
kan man læse om mange former for sex, mange som støder, men ikk alle man
behøver at læse. Man alle er lovlige i flg. dansk lovgivning.
Og så længe siden overholder denne, så kan vi vist ikke tillade og at koge
mere suppe på den and..
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 25-01-03 12:28

On Sat, 25 Jan 2003 09:02:42 +0100, "Tholo - www.tholofoto.dk"
<Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Det er nogle frække historier, som ikke direkte fortæller at det handler om
>unge under 18 år, faktisk fortæller den sidste historie at det handler om en
>pige på 20 år.

Incest er vel ulovligt uanset alder?
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 25-01-03 13:01

"Kim Kolmorgen" <kk1@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Incest er vel ulovligt uanset alder?

Det er vi enige om, men så vidt jeg forstod svaret fra red barnet, så var
det ikke ulovligt at skrive om det.

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 25-01-03 18:08

On Sat, 25 Jan 2003 13:00:56 +0100, "Tholo - www.tholofoto.dk"
<Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Det er vi enige om, men så vidt jeg forstod svaret fra red barnet, så var
>det ikke ulovligt at skrive om det.

Det er jeg også enig i, men du svarede den oprindelige spørger direkte, som
spurgte vedr. Incest, og begrundede dit svar med en forskel mellem over/under
15år(18år).

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 25-01-03 22:00

> [...]
som
> spurgte vedr. Incest, og begrundede dit svar med en forskel mellem

Trykkede besvar gruppe det forkerte sted. beklager.

Fra : Nette

Dato : 25-01-03 15:02

"Nikolai R. Jensen" wrote in message
> kan det virkeligt være lovligt at ha sådan en omgang svineri liggende på
en
> hjemmeside? eller bare det at sidde og skrive det kan det være lovligt????
´
Der findes utrolig mange voldtægtshistorier, incesthistorier,
pædofilihistorier rundt omkring på de der novellesider. Og det er ikke
ulovligt, det er tanker ikke handlinger eller brugsanvisninger. Men jo, det
virker helt forkert og usmageligt

Nette

Fra : Holger Danske

Dato : 25-01-03 15:13

Nette wrote:
> [...]
> ulovligt, det er tanker ikke handlinger eller brugsanvisninger. Men
> jo, det virker helt forkert og usmageligt

Hvilket er dobbeltmoralsk om noget..
Sidder der et par knægte eller tre og for sjov laver en skitse om et
bankrøveri, så kan man, og vil blive, sigtet, dømt og straffet som hvis man
begik røveriet !!

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-01-03 18:12

Holger Danske wrote:

> Hvilket er dobbeltmoralsk om noget..

Prøv at overveje konsekvensen hvis det skulle være ulovligt at beskrive
noget, som er ulovligt at udføre...

> Sidder der et par knægte eller tre og for sjov laver en skitse om et
> bankrøveri, så kan man, og vil blive, sigtet, dømt og straffet som hvis man
> begik røveriet !!

Ikke hvis man gør det for sjov! Hvis anklageren derimod kan føre
tilstrækkeligt bevis for, at det _ikke_ var for sjov, kan man blive straffet.
Bankkup indgår jo i ikke så få kriminalhistorier, men det er der mig bekendt
ingen forfattere, der er blevet straffet for.
Tilsvarende er det nok heller ikke så heldigt at have en konkret
voldtægtsplan liggende i skuffen med nævnelse af navne på personer, tidspunkter
og steder. (I modsætning til en fiktiv voldtægtshistorie).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Holger Danske

Dato : 25-01-03 18:22

Jonathan Stein wrote:

> [...]
>
> Ikke hvis man gør det for sjov! Hvis anklageren derimod kan føre
> tilstrækkeligt bevis for, at det _ikke_ var for sjov, kan man blive

Der er faktisk nogen der er blevet dømt for at have en sådan seddel liggende
hjemme i skrivebordsskuffen, skolebørn endda, derfor tog jeg den frem..
Ydermere bliver juraen hurtig væk i spørgsmålet om bevisførelse, hvordan kan
man bevise at man ville, eller ikke ville, gøre som man har skrevet på
sedlen. Her var der sket det at de fandt denne seddel hos en dreng, vidst
noget med noget skolegårdssnak eller havd ved jeg der fik ordensmagten til
at troppe op hos ungersvenden, derefter gik man så alle banker i regionen
igennem og fandt der 1 der passede næsten perfekt med sedlen, summa
summarum, " Da sedlen angiver en her i landet eksisterende bank, ligger vi
det til grund for at vedkommende havde tiltænkt at begå dette røveri !!¨

> Bankkup indgår jo i ikke så få kriminalhistorier, men det
> er der mig bekendt ingen forfattere, der er blevet straffet for.

Der er jo også forskel på en udgivelse og et nota...

> Tilsvarende er det nok heller ikke så heldigt at have en konkret
> voldtægtsplan liggende i skuffen med nævnelse af navne på personer,
> tidspunkter og steder. (I modsætning til en fiktiv voldtægtshistorie).

Det har du da helt ret i

Allan

--

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-03 19:34

Holger Danske wrote:

> Der er faktisk nogen der er blevet dømt for at have en sådan seddel liggende
> hjemme i skrivebordsskuffen, skolebørn endda, derfor tog jeg den frem..

Hvilket land, og har nu link til yderligere oplysninger? Det lyder ikke
specielt sandsynligt, at det skulle være foregået i Danmark - med mindre
der er mere håndgribelige beviser for, at drengene rent faktisk ville
begå bankrøveri.

> Der er jo også forskel på en udgivelse og et nota...

Forfatteren vil normalt have lavet mange notater før bogen bliver
udgivet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Holger Danske

Dato : 25-01-03 20:13

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> ikke specielt sandsynligt, at det skulle være foregået i Danmark -
> med mindre der er mere håndgribelige beviser for, at drengene rent

Det var her i landet, end ca. 10 år siden, men jeg har ledt og ledt, men kan
ikke finde noget på nettet, endnu da, jeg er ikke den der giver op

> Forfatteren vil normalt have lavet mange notater før bogen bliver
> udgivet.

Ja da, en hel masse, og mon ikke det er der humlen ligger i den føromtalte
sag, og så det er 15 - 16 årige drnege jo nok ikke er forfattere, men helt
klart et fornuftigt argument, som så ikke altid holder vand, og der står
vidst endda direkte i loven, at "den der udfører,planlægger, eller på anden
måde...................." etc. etc.

Allan
--

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-01-03 20:19

Scripsit "Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com>

> der står vidst endda direkte i loven, at "den der
> udfører,planlægger, eller på anden måde...................." etc. etc.

Det er dumt at komme med den slags påstande i en gruppe hvor mange
læsere ved hvordan man skaffer lovtekster og måske endda har dem
liggende.

Den formulering du angiver, findes ingen steder i straffeloven. End
ikke bogstavkombinationen "planlæg" forekommer nogetsteds.

--
Henning Makholm "*Se*!! Nu hælder den vand ud
af ørerne *igen*!! *Et mirakel*!!!"

Fra : Holger Danske

Dato : 25-01-03 20:31

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com>

> Det er dumt at komme med den slags påstande i en gruppe hvor mange
> læsere ved hvordan man skaffer lovtekster og måske endda har dem
> liggende.

Hvori ligger påstanden ?
Så vidt jeg kan se og juske, så skrev jeg, og jeg citerer... "der står
vidst........."

> Den formulering du angiver, findes ingen steder i straffeloven. End
> ikke bogstavkombinationen "planlæg" forekommer nogetsteds.

Vi får at se, men det mener jeg så, hvilket vel stadig er lovligt, også
herinde, indtil jeg emperisk overbevises om andet og jeg leder videre !

Allan
--

Fra : David Bouch

Dato : 25-01-03 20:46

> Vi får at se, men det mener jeg så, hvilket vel stadig er lovligt, også
> herinde, indtil jeg emperisk overbevises om andet og jeg leder videre !

Gider ikke slå siderne op, og jeg har nævnt det her før. Også til dig
Holger.

Paragraffen du tænker på er Strfl. § 21, stk 1. Der kræves en "handling ...
som sigter til ... en forbrydelse". Tanker, beslutninger,
meddelelser/udtalelser,trusler eller tilbud om at begå en strafbart handling
kan ikke betegnes som strafbart..

Men hvis der er købt værktøj til gerningen, er tilsagn eller aftale om at
begå forbrydelsen eller bevægelse mod gerningsstedet, er der foretaget en
handling som kan straffes som forsøg.

Under en gernings forberedende stadier skal der således være tale om direkte
forsæt.

Hjælper det?

mvh David

Fra : Holger Danske

Dato : 25-01-03 20:55

David Bouch wrote:

> Gider ikke slå siderne op, og jeg har nævnt det her før. Også til dig
> Holger.

Du har nu ikke givet mig denne her før, så det...

> [...]
> beslutninger, meddelelser/udtalelser,trusler eller tilbud om at begå
> en strafbart handling kan ikke betegnes som strafbart..

Ja, og §23 stk1. Den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse
omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til
gerningen.........................................

> Men hvis der er købt værktøj til gerningen, er tilsagn eller aftale
> om at begå forbrydelsen eller bevægelse mod gerningsstedet, er der
> foretaget en handling som kan straffes som forsøg.

Se ovenstående svar til dig ..

> Under en gernings forberedende stadier skal der således være tale om
> direkte forsæt.

Ja da, men så kommer spørgsmålet så om ikke §23 som jo netop siger at *råd*
også er strafbart, kan man "måle forsæt" via et råd ?

> Hjælper det?

Tjaaee, som du nok har regnet ud, så har jeg kigget på §21 og nåede så ikke
helt den samme konklusion som dig, og da slet ikke da jeg nærlæste §23 !!

H.D.
--

Fra : David Bouch

Dato : 25-01-03 21:02

> Ja, og §23 stk1. Den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse
> omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til
> gerningen.........................................

§23 hjemler straf for medvirken og ikke andet. Det kan du ikke bruge til
noget her.

> Ja da, men så kommer spørgsmålet så om ikke §23 som jo netop siger at
*råd*
> også er strafbart, kan man "måle forsæt" via et råd ?

Ja men ikke for gerningsmanden. Det kan man ikke.

Prøv lige at læse andet end paragrafferne. Der er forekommer ofte
fortolkningsvanskeligheder. Analogi er ikke normalt noget der kan anvendes i
strafferet (der er dog undtagelser i Danmark, og der er rejst kritik i
udlandet på grund af dem) fordi der er konflikt med kravene om loves
gennemsigtighed.

mvh
David

Fra : David Bouch

Dato : 25-01-03 21:36

Og en dom til at understøtte min argumentation.

U1975 430V
2 italiener i Århus med indbrudsværktøj i bilen som blev standset af
politiet fordi de så ud som om de forberedede et indbrud. Selvom de 2
indrømmede at var på jagt efter en guldsmed hvor de kunne begå et indbrud,
fandt Venstre Landsret at der ikke var tale om en tilstrækkelig konkret
gerningsplan, og at det ville være juridisk betænkeligt at straffe for
forsøg.

mvh
David

Fra : Holger Danske

Dato : 25-01-03 20:46

Henning Makholm wrote:
> [...]
>
> Den formulering du angiver, findes ingen steder i straffeloven. End
> ikke bogstavkombinationen "planlæg" forekommer nogetsteds.

Prøv at tage et kig på Straffelovens kap. 4, §21 til og med §24......

H.D.
--

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-01-03 15:16

Scripsit "Holger Danske" <holger_danske@msn.net>

> Prøv at tage et kig på Straffelovens kap. 4, §21 til og med §24......

Har jeg gjort. Din formulering forekommer ikke.

--
Henning Makholm "... tog fra Nærum med fru Lærum ..."

Fra : Holger Danske

Dato : 27-01-03 09:34

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Holger Danske" <holger_danske@msn.net>

> Har jeg gjort. Din formulering forekommer ikke.

Nu var det jo heller ikke formulering det kommer an på, men intentionen i
loven, og der kan man så straffes for ved råd&dåd, men som jeg så også er
blevet fortalt herinde så kræver det mindst en skyldig. Men prøv dog at se
bort fra om der står /ordret/ hvad jeg skrev, for, og nu skriver jeg det
igen, jeg har /ikke/ sagt at det stod i straffeloven, men at det *vidst nok*
står i straffeloven, så slap dog lidt af makker, og lad være med straks at
korrekse folk, så ender det med at der ikke kommer nogen herind til sidst,
hvis der bliver lagt en sådan arrogance for dagen !!

Allan
--

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-01-03 20:08

Holger Danske wrote:

> Ydermere bliver juraen hurtig væk i spørgsmålet om bevisførelse, hvordan kan
> man bevise at man ville, eller ikke ville, gøre som man har skrevet på
> sedlen.

Det behøver man ikke at tænke på - det er anklagemyndighedens opgave, hvis man
bliver anklaget. Det er så dommeren der skal vurdere, om beviserne findes
tilstrækkelige.
I øvrigt rejser Kim Ludvigsen nogle spørgsmål, som jeg også undrer mig over i
den sag.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 25-01-03 18:11

On Sat, 25 Jan 2003 15:13:29 +0100, "Holger Danske" <holger_danske@msn.net>
wrote:

>Hvilket er dobbeltmoralsk om noget..
>Sidder der et par knægte eller tre og for sjov laver en skitse om et
>bankrøveri, så kan man, og vil blive, sigtet, dømt og straffet som hvis man
>begik røveriet !!

...vel kun hvis det kan bevises at de rent faktisk har til hensigt at udføre
(u)dåden?