Luthersk trosfrelselære contra bibelsk san~
Fra : Jakob Munck

Dato : 11-03-01 06:46

Lutherske vrøvlehoveder tror, at de kommer i himmelen selv om de
praktiserer polygami, homoseksualitet, abort etc. Ja, man har jo altid
lov til at være optimist. Men for luthervennernes vedkommende er der
desværre tale om uvidenhed. Kristi Kirkes lære er klar i den henseende
(Læs den katolske katekismus) og bibelen er lige så klar.

Lad os se på hvad bibelen siger.

Citater:

1. "Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode
gerninger og priser jeres fader, som er i himlene." (Matt 7,22)

2. "Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret
i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke
gjort mange mægtige gerninger i dit navn?" ( Matt 11,2+5,16)

3. "For Menneskesønnen skal komme i sin faders herlighed , sammen med
sine engle; og da skal han gengælde enhver efter hans gerninger" (Matt
16,27)

4. "Derfor, alt hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I
gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne" (Matt 7,12)

5. "Ikke enhver som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i
Himmeriget, men den, der gør min himmelske Faders vilje." (Matt 7,21)

6. I dommedagsbeskrivelsen (Matt 25,31-41) dømmes der efter HANDLINGER,
ikke tro.

7. Jesus: "Hvad du binder på jorden, skal være bundet i himlene, og hvad
du løser på jorden, det skal være løst i himlene" (Matt 16,19)

8. Jesus: "Og den, der giver en af disse små blot et bæger koldt vand at
drikke, fordi det er en discipel, sandelig siger jeg jer: Han skal ikke
gå glip af sin løn" (Matt 10,42)

9. Jesus: "Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I
har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig."
(Matt 25,45)

10. "Den time kommer, da alle de, der er i gravene, skal høre hans røst
og gå ud af dem - de der har øvet det gode, for at opstå til liv, men
de, der har gjort det onde, for at opstå til dom" (Joh. 5,29) "Og dette
er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket
frem for lyset, fordi deres gerninger var onde". (Joh 3,20)

11. "For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset,
for at hans gerninger ikke skal afsløres." (Joh 3,21)

12. "Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive
åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud." (Joh 5,20+Joh 3,19)

13. "Herren er sen til vrede og rig på troskab. Han tilgiver skyld og
overtrædelser, men han lader ikke den skyldige ustraffet; han straffer
fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn" (4 Mos 14,18)

14. "Og når I påkalder ham som fader, der uden at gøre forskel på folk,
dømmer enhver efter hans gerning....." (1 Pet 1,17)

15. ".... og vil gengælde enhver efter hans gerninger" (Rom 2,6)

16. "For vi skal alle fremstilles for Kristi domstol, for at enhver kan
få igen for det, han har gjort her i livet, hvad enten det er godt eller
ondt." (2 Kor 5,10)

17. "Den, der gør uret, skal få den uret igen, han har gjort, og der
bliver ikke gjort forskel på folk." (Kol 3,25)

18. "Hvad nytter det mine brødre, hvis et menneske siger, at han har
tro, men ikke har gerninger ? Kan den tro måske frelse ham?......Sådan
er det også med troen: I sig selv, uden gerninger, er den død" (Jak
2,14-17)

19. "Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og mennesket
elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde. For
enhver, som øver on dt, hader lyst og kommer ikke til lyset, for at hans
gerninger ikke skal afsløres. Men den, der gør sandheden, kommer til
lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud"
(Joh 3,19-21)

20. De døde "skal hvile i deres møje, for deres gerninger følger dem"
(Åb 14,13)

21. "...og de døde blev dømt efter deres gerninger" (Åb 20,12)

22. Paulus: "og vi ved at Guds dom rammer den, der LEVER sådan...." (Rom
2,2)

23. "Se, Herren kommer omgivet af sine titusinder af hellige for at
holde dom over alle og straffe enhver sjæp for alle de ugudelige
GERNINGER, de har begået..." (Jud 1,15)

Ansgar.dk | Strindbergsvej 74 A, 2500 Valby
Tlf. 36 17 95 16 | www.ansgar.dk

Fra : Mark Langdahl

Dato : 11-03-01 14:02

"Jakob Munck" <cfs2119@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> desværre tale om uvidenhed. Kristi Kirkes lære er klar i den henseende
> (Læs den katolske katekismus) og bibelen er lige så klar.

Jamen lad os da se, hvad Bibelen siger:

"Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og
profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror.
Der er ingen forskel; for alle har syndet og mistet herligheden fra Gud, og
ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus
Jesus." Rom. 3, 21-24
Læs resten af sammenhængen i Rom. 3, 21-31 for at få troens forbindelse til
loven med.

"For vi mener, at et menneske retfærdiggøres ved tro, uden lovgerninger."
Rom, 3, 28

"Dette ene vil jeg have at vide af jer: Fik I ånden ved at gøre lovgerninger
eller ved at høre i tro? Er I så uforstandige? I begyndte dog i Ånden, vil I
nu ende i kødelighed? Er alt dette sket med jer til ingen nytte - hvis det
da virkelig var til ingen nytte? Han, der giverjer Ånden og gør
undergerninger iblandt jer - gør han det, fordi I gjorde lovgerninger, eller
fordi I hørte i tro? Det er som med Abraham: "Han troede Gud, og det blev
regnet ham til retfærdighed." Så skal i vide, at det er dem, der har troen,
der er Abrahams sønner. Og da skriften forudså, at det er af tro, Gud
erklærer folkeslagene retfærdige, fik Abraham på forhånd det evangelium
forkyndt: "I dig skal alle folkeslagene velsignes." Derfor velsignes de, som
har troen, sammen med den troende Abraham. For alle de, som har
lovgerninger, er under forbandelse, for der står skrevet: "Forbandet være
enhver, som ikke bliver ved alt det, som står skrevet i lovbogen, og følger
det." Men at ingen bliver retfærdig over for Gud ved loven er klart; for
"den retfærdige skal leve af tro." Loven derimod siger ikke, at det er af
tro, men den siger: "Den, der holder buden skal leve ved dem." Gal. 3, 1-12

"For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er
Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt
af." Ef. 2, 8-9

"Strid troens gode strid, grib det evige liv, som du blev kaldet til og har
bekendt dig til med den gode bekendelse i mange vidners påhør." 1. Tim, 6,
12.

"For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har
overvundet verden, er vor tro. Og hvem andre kan overvinde verden, end dem,
som tror, at Jesus er Guds søn?" 1. Johs. 5, 4-5

"Din tro har frelst dig." Jesu ord flere gange, hvor han har helbredt.

"For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver,
som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv" Joh. 3, 16.

"Og når han (talsmanden) kommer, skal han overbevise verden om synd og om
retfærdighed og om dom. Om synd: at de ikke tror på mig."

Den synd man dømmes for er altså vantro.

Om gerningernes rolle i vores tro siges følgende:
"For en tro uden gerninger er lige så død som et legeme uden åndedræt." Jak,
2, 29

Hvis gerninger er troens åndedræt er det altså troen, der afføder gerninger.
Vores gerninger er ikke ligegyldige. Det kender jeg ikke nogen lutheranere
eller kristne overhovedet for den sags skyld, der ville sige, men det er
troen, der frelser. Hvor ægte troen så er vil afspejle sig i gerninger.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : P.N.

Dato : 13-03-01 22:38

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
>
> Om gerningernes rolle i vores tro siges følgende:
> "For en tro uden gerninger er lige så død som et legeme uden åndedræt."
<snip>

Se hvis det er gerningerne der frelser et individ, så ser sandelig sort ud
for Jakob Munck.
jeg kendte ham i en årrække og han var liberalist og som de fleste
liberalister, så løftede han aldrig finger
for de svage, de undertrykte eller de trængende på nogen måde.
Jakobs bidrag til en bedre verden, er at han sidder der hjemme i sofaen og
filosoferer.
MVH
P.N.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 14-03-01 18:53

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for de svage, de undertrykte eller de trængende på nogen måde.
> Jakobs bidrag til en bedre verden, er at han sidder der hjemme i sofaen og

Hvad rager det os? Jeg ønsker ikke, at vi her skal starte en debat på
baggrund af bagtalelse. Så lad den slags ligge og forhold dig til det, der
bliver skrevet!

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : pmj

Dato : 11-03-01 21:41

Jakob Munck wrote:

> [...]
> desværre tale om uvidenhed. Kristi Kirkes lære er klar i den henseende
> (Læs den katolske katekismus) og bibelen er lige så klar.

?

Hvad siktes det til? Hvem skriver du om?